Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vrijwilligersklusjes op sportclub van je kinderen

<<

Rejoy

Kwebbel

Bericht 04 Nov 2021 21:55

Vrijwilligersklusjes op sportclub van je kinderen

Veel sportclubs vragen vrijwillige inzet van ouders om de club draaiende te houden; bardiensten, schoonmaakwerk, rijden voor wedstrijden, trainers en leiders voor sportteams, oud papier ophalen, het wassen van sportkleding (van het team van het kind, maar ook van bijvoorbeeld scheidsrechters), onderhoud van het terrein etc etc.

Wat doen jullie daarmee? Participeren jullie daar altijd in of juist niet (en waarom niet)? Zou je bijvoorbeeld meer contributie willen betalen als je daarmee je vrijwilligerswerk zou kunnen afkopen? En als een ouder geen vrijwilligerswerk wil doen, zou het kind dan ook niet op de sportclub mogen?
<<

Jente

Kletskop

Bericht 04 Nov 2021 22:08

Re: Vrijwilligersklusjes op sportclub van je kinderen

Ik heb geen kinderen, maar ik vind het wel heel belangrijk om me in te zetten. Ik ben penningmeester (en dus ook bestuurslid) bij mijn sportclub en mijn vriend is trainer (2 keer per week, hij krijgt er wel 15 euro per training voor) bij zijn sportclub. We hebben in Nederland een grote vrijwilligerscultuur en ik vind het echt lui als ouders daar niet aan willen bijdragen. Wat is nou de moeite om een keer te rijden of een dagje te helpen bij een activiteit? Ik ken geen verenigingen die aanbieden dat je het kunt 'afkopen', maar wat mij betreft mag daar een flink bedrag tegenover staan om het te ontmoedigen. Dan kunnen de vrijwilligers iets leuks doen met dat geld! Kinderen weigeren vind ik dan weer te ver gaan, het is juist belangrijk dat kinderen lid worden van sportclubs.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Nov 2021 22:14

Ja ik heb zelf altijd een team gecoacht toen ik zelf nog korfbalde of ik stond achter de bar. Hoewel dat wel verplicht was.

Nu spelen onze beide kinderen en ik vind het logisch dat er wat van de ouders wordt gevraagd.
Bij de kleintjes moeten we als ouders fluiten. Dat vind ik echt niet leuk maar het moet.
Er is sinds dit seizoen een nieuw beleid. Elk gezin krijgt per kind 14 uur vrijwilligersuren. Je mag deze inzetten voor bardiensten, scheidsrechter of andere klussen.
Als je al andere taken doet die 2 uur of meer per week beslaan krijg je vrijstelling voor die 14 uur.

Ikzelf maak het barrooster en verzorg administratieve taken zoals het vullen van de teams in het systeem en controle doen op het wedstrijdprogramma.

Afkopen heb ik wel eens gehoord inderdaad van andere verenigingen. Ik denk dat er genoeg ouders zullen zijn die dat willen maar volgens mij red je daar je taken binnen de club niet mee.
In het team van 1 van mijn kinderen zijn er ouders die nergens op reageren en het liefst niets doen. Daar kan ik echt slecht tegen. Ik ben dus heel blij met deze regeling nu. Zij moeten nu aan de slag want de andere ouders hebben vrijstelling vinnen het team.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Rejoy

Kwebbel

Bericht 04 Nov 2021 22:24

Ik ben dus zo'n ouder die daar helemaal geen tijd en ook geen zin in heeft. Ik werk fulltime, we zijn een huis aan het bouwen en ik volg een studie. Ik vind het vaak al een heel gepuzzel om de dingen die sowieso gedaan moeten worden voor elkaar te krijgen in de weinige (vrije) tijd die ik daarvoor heb en ben al blij als ik het voor elkaar krijg om in het weekend bij beide kinderen te kunnen kijken en eventueel een keer te rijden

Mijn ene kind zit op een dure sport. Betaal je een behoorlijk bedrag voor per kwartaal, maar alles wordt met betaalde docenten/trainers gedaan en als ouder wordt er op vrijwillige basis niks van je verwacht. Mijn andere kind zit op voetbal en daar wordt continu aan je getrokken om allerlei vrijwillige klussen te doen. Ik betaal voor de voetbal per jaar nog niet eens wat ik voor mijn andere kind per maand betaal. Ik zou met liefde meer willen betalen voor de voetbal, zodat niet van mij gevraagd wordt om in mijn spaarzame tijd nog van alles en nog wat extra te moeten doen en de ouders die zich wel in willen zetten, dat dus niet onbetaald hoeven te doen.

Daardoor twijfel ik wel eens om mijn kind van de voetbal af te halen, terwijl ze het daar toch echt wel naar haar zin heeft en het ook gewoon gezond is om een (team)sport te doen. Ik weet dat er een behoorlijke vrijwilligerscultuur in Nederland bestaat, maar daar ben ik dus helemaal niet blij mee.
<<

Jente

Kletskop

Bericht 04 Nov 2021 22:32

Maar als iedereen iets doet, hoeft het toch helemaal niet veel werk te zijn? Er zijn ouders die tijd en zin hebben om wekelijks training te geven, maar een paar keer per jaar naar een wedstrijd rijden en 1 of 2 dagen per jaar bij een activiteit helpen is toch wel te doen? Zeker als je man dat ook doet, dan zet je je volgens mij voldoende in. Of wat vragen ze van de voetbalclub?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Nov 2021 23:12

Eens met Jente.

Heb zelf lang vrijwilligerswerk gedaan bij de sportclub voor ik zelf kinderen had. Als mijn kinderen gaan sporten zal ik mij daar ook zeker als vrijwilliger voor inzetten. Ik zou zoiets ook niet afkopen omdat ik het leuk en belangrijk vind betrokken te zijn bij de clubjes van m'n kinderen. Daar wil ik tzt graag tijd voor maken.
<<

Anoniem331

Bericht 04 Nov 2021 23:36

Ik sta op de waslijst, en de rest laat ik aan de vader van mijn zoon over. Die 2 vinden voetbal leuk, ik niet. Wassen prima, kantinediensten die ik niet. Vlak voor Corona deed ik mee in de schoonmaakdienst, maar wat ik daar van volwassenen op moest ruimen en schoon moest maken stond me zo tegen, dat nu ik 5 dagen werk ik dat als eerste op heb gezegd.
Bah, wat een vieze boel.
<<

Anoniem326

Bericht 04 Nov 2021 23:45

Nee dat doe ik niet. Naast werk, klassenouder en af en toe de schoolbieb lukt het me niet om mee te helpen op de sportclub. Vooralsnog wordt dat ook nog niet gevraagd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 04 Nov 2021 23:53

Bij de hockeyclub waar onze kinderen eventueel zouden kunnen gaan hockeyen staat het al bij het inschrijfformulier en kan je aanvinken wat je allemaal wil/kan doen. Ik zou dan best wat willen doen maar heel veel kan ik helemaal niet, fluiten en andere spel gerelateerde dingen. Bar dienst zit ik ook niet bepaald op te wachten. Maar iets anders of rijden lijkt me prima. Nou dat zien we tzt wel.
Let's discover the world together.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Nov 2021 00:25

Bij onze voetbalclubs (ze zitten beide op een andere) draai je als team twee keer per jaar een kantinedienst. Die verdeel je tussen de ouders van het team. Vaak zijn het wel dezelfden die zich daar voor opgeven. Ik vind dat ook niet zo’n probleem. Ik ga eigenlijk ook altijd mee naar wedstrijden dus qua rijden kan er altijd iemand mee.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 05 Nov 2021 00:30

Ik zit in het bestuur van de gymvereniging waar onze oudste lid van is. Bestuur was op sterven na dood en zochten echt mensen. Ik ben dat toen gaan doen omdat ik blij ben dat ze in het dorp naar de gym kunnen.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem323

Bericht 05 Nov 2021 06:25

Hier zit zoon nog niet bij een sportclub maar zal niet lang meer duren.
Ik doe veel op school om te helpen maar bij een sportclub zie ik echt niet zitten.
Ik zorg 5,5 dag in de week alleen voor mijn kinderen, mijn jongste heeft veel aandacht, zorg en begeleiding nodig, ik ben ook altijd degene die ze van a naar b brengt en dadelijk ook naar de sportclubs.
Mijn mental load is al voldoende en ik heb geen behoefte aan meer. Daarnaast ben ik lichamelijk niet helemaal 100% dus op een bepaald moment kan ik ook letterlijk niet meer.
Dus nee, mij zal je er niet zien. Mijn man ook niet want die werkt veel.
En ik heb 2 kinderen en alleen de zorg als man werken is. Als de oudste op de sportclub is, ik moet helpen, waar laat ik de jongste dan? Die kan niet mee want die kan een week school nog niet eens aan.
Ik zou dus echt niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Nov 2021 08:09

Mijn man is trainer bij de mtb club.
Bij het voetballen doen we erg weinig, af en toe een rijdienst bij een uitwedstrijd, maar meestal kunnen ze met de leiders mee. Vorig jaar wel een paar keer de shirts gewassen, maar dit seizoen heb ik ze nog niet gezien.
Bij het handballen ook rijdienst en shirts wassen, en een keer de score bijhouden. Ze zochten wel meer vrijwilligers, bijvoorbeeld om te fluiten, maar ik ken zelf de regels niet. L heeft ook gezegd na dit seizoen te willen stoppen, dus een grotere taak in een commissie zag ik ook niet zitten voor dat ene jaar nu nog.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 05 Nov 2021 10:20

Voor de ouders die zeggen.. ja ik ken de regels niet/het spelletje niet? Daar kan je je dan toch in verdiepen? Ik zou dat zelf sowieso doen als m'n kind een sport beoefent.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 05 Nov 2021 10:29

Mijn dochter zit niet op het soort clubs waar dat gevraagd wordt. Bij musical en theater wordt het eigenlijk nooit gevraagd, heel soms wordt er bij dans om assistentie gevraagd en dan help ik wel eens met iets, maar het lukt me niet altijd. Ze heeft zelf vorig jaar, toen het tijdelijk op een sportveld was in plaats van in de zaal, ook geholpen bij de lessen aan de kleuters, dat vond ze erg leuk.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Nov 2021 10:49

Burn schreef:Voor de ouders die zeggen.. ja ik ken de regels niet/het spelletje niet? Daar kan je je dan toch in verdiepen? Ik zou dat zelf sowieso doen als m'n kind een sport beoefent.

Ja en je krijgt toch ook altijd een cursus om te kunnen fluiten volgens mij. Ik snap wel dat je er geen zin in hebt. Ik vond scheidsrechter zijn met een verantwoordelijkheid komen die ik heel onprettig vond. Ik denk ook graag goed na over beslissingen en dat is niet echt een optie 😬.

Als je het zou kunnen afkopen, dan doet dat ook iets met ongelijkheid in de samenleving en op een sportclub. Als je het niet kunt betalen, moet je ook nog extra werken.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 05 Nov 2021 11:02

June schreef:
Burn schreef:Als je het zou kunnen afkopen, dan doet dat ook iets met ongelijkheid in de samenleving en op een sportclub. Als je het niet kunt betalen, moet je ook nog extra werken.

Maar dan zijn er in elk geval opties. Ik vind het wrang als kinderen van ouders met een klein budget niet kunnen sporten, ik vind het net zo wrang als kinderen van ouders die vanwege mindere belastbaarheid of omdat het door andere omstandigheden gewoon niet haalbaar is om die taken uit te voeren daardoor dus niet kunnen sporten. Nu heb je beide kanten op een mogelijkheid. Er zullen misschien ook ouders zijn die geen hogere contributie kunnen betalen maar het juist geen probleem vinden dat ze meer op de vereniging doen.

Overigens is de standaard toch dat je wel vrijwilligerswerk doet, het afkopen is juist de uitzondering? Dus extra werk doen is geen kwestie van 'het niet kunnen betalen', dat is gewoon de normale contributie betalen + wat daarbij komt. Dat zal een aanzienlijk deel van de ouders nog steeds wel doen toch?

En waar het allebei niet kan, kan je altijd nog kijken wat er mogelijk is.
<<

Anoniem326

Bericht 05 Nov 2021 11:05

Ik denk ook dat je er flexibel in moet zijn. Want als alleenstaande ouder met meerdere kinderen kun je nou eenmaal onmogelijk bardiensten gaan draaien of wedstrijden gaan fluiten. Dan heb je een opvangprobleem. En dat zijn misschien ook wel dezelfde ouders die het niet kunnen afkopen. Ik vind dat vrijwilligerswerk ook echt vrijwillig moet zijn. Afkopen vind ik ook geen goed idee, dat werkt ongelijkheid in de hand.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 05 Nov 2021 11:10

HollyGolightly schreef:Ik denk ook dat je er flexibel in moet zijn. Want als alleenstaande ouder met meerdere kinderen kun je nou eenmaal onmogelijk bardiensten gaan draaien of wedstrijden gaan fluiten. Dan heb je een opvangprobleem. En dat zijn misschien ook wel dezelfde ouders die het niet kunnen afkopen. Ik vind dat vrijwilligerswerk ook echt vrijwillig moet zijn. Afkopen vind ik ook geen goed idee, dat werkt ongelijkheid in de hand.

Maar ja, ik denk dat als afkopen niet mag, de contributie dan op den duur gewoon voor iedereen hoger wordt, ook voor wie wel vrijwilliger is. Ze moeten het werk door iemand laten doen, dus als ze te weinig vrijwilligers hebben moeten ze betaalde krachten inhuren en dat geld moet ergens vandaan komen.

Dat werkt net zo goed ongelijkheid in de hand, want kinderen van ouders die wel vrijwilligerswerk kunnen doen maar geen hogere contributie kunnen betalen, kunnen dan dus niet meer meedoen.
<<

Anoniem326

Bericht 05 Nov 2021 11:14

Maar daar zijn wel regelingen voor. Er wordt nu vanuit gegaan dat je als je niet het geld hebt om af te kopen, wel de tijd en mogelijkheden hebt om vrijwilligerswerk te doen. Maar misschien zijn dat juist ouders met ploegendiensten en of zorgtaken voor jongere kinderen zonder opvang. Een vereniging kan ook niet per kind toetsen of het gezin belast kan worden met ofwel afkoopsom of vrijwilligerswerk. Als de contributie te hoog is voor een gezin dan kan het gezin gebruik maken van een regeling, zodat elk kind kan sporten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 05 Nov 2021 11:22

Misschien, al denk ik dat je dan wel weer gezinnen hebt die net tussen wal en schip vallen, die die hogere contributie eigenlijk net niet kunnen missen bijvoorbeeld doordat ze andere hoge kostenposten hebben, maar ook net niet zo'n laag inkomen hebben dat ze in aanmerking komen voor zo'n regeling. Tenzij je echt een soort inkomensgebonden contributie gaat vragen, dus in stapjes steeds hoger.

Per gezin toetsen is volgens mij ook niet nodig, want lang niet alle gezinnen hebben hiermee een probleem en bij sommige gezinnen is het gewoon direct duidelijk, maar in speciale gevallen kun je wel naar de omstandigheden kijken en dat kan volgens mij zowel bij de mogelijkheid tot afkopen als bij hogere contributie voor iedereen en vrijwilligerswerk echt vrijwillig.

Op het Vivaforum loopt een topic over taken op een vereniging van iemand die minder belastbaar is en daar komt ook naar boven dat veel verenigingen echt draaien op vrijwilligers en dat sporten bij dat soort verenigingen echt een heel flink stuk duurder zou worden als dat grotendeels wegvalt, ik denk dat het voor veel gezinnen met een modaal inkomen dan ook niet meer te doen is, zeker niet als ze meerdere kinderen hebben die sporten. Voor al die mensen een regeling is denk ik ook niet haalbaar. Er is gewoon geen perfecte oplossing.

Overigens schrik ik wel van de harde reacties van sommigen daar.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 05 Nov 2021 11:25

June schreef:
Burn schreef:Voor de ouders die zeggen.. ja ik ken de regels niet/het spelletje niet? Daar kan je je dan toch in verdiepen? Ik zou dat zelf sowieso doen als m'n kind een sport beoefent.

Ja en je krijgt toch ook altijd een cursus om te kunnen fluiten volgens mij. Ik snap wel dat je er geen zin in hebt. Ik vond scheidsrechter zijn met een verantwoordelijkheid komen die ik heel onprettig vond. Ik denk ook graag goed na over beslissingen en dat is niet echt een optie 😬.

Als je het zou kunnen afkopen, dan doet dat ook iets met ongelijkheid in de samenleving en op een sportclub. Als je het niet kunt betalen, moet je ook nog extra werken.

Maar als het verplicht is doet dat ook iets met de ongelijkheid. Ik werk vrijwel altijd op de competitiedagen van zoon. In de weekenden kan ik niet zomaar vrij nemen om een wedstrijdje van een half uur te fluiten. Dan zou zoon dus zijn sport niet kunnen doen omdat ik moet werken. We lossen dit een soort van op doordat man altijd met zoon naar wedstrijd gaat en we dan aanbieden dat er mensen mee kunnen rijden. Maar op een gegeven moment ga ik misschien toch vakantiedagen op moeten nemen ofzo.

Ik zou met alle liefde meer betalen als dat gezeur om coachen, fluiten enz niet aan de orde zou zijn. Voor dochter haar sport betaal ik vijf keer zoveel en daar komen dit soort dingen ook nooit voor.
<<

Anoniem326

Bericht 05 Nov 2021 11:47

Ik denk echt dat vrijwilligerswerk echt heel veel gevraagd is voor de doelgroep werkende ouders met jonge (nog niet zelfstandige kinderen). Het lijkt me echt niet handig om de vereniging daar draaiende op te houden. Dan kan je het gooien op betrokkenheid. Maar ik kan zo 10 situaties schetsen waarbij het vrijwel onhaalbaar is. Ik ben blij er bij de sporten van mijn kinderen niet gevraagd wordt om vrijwillige diensten. Dat is voor mij echt onhaalbaar. En ik weet ook niet of ik nu de doelgroep ben waar je keer 3 (per kind) een extra afkoopsom aan moet vragen. Ik kan het betalen, maar het betekent eigenlijk gewoon dat ik door mijn privésituatie als alleenstaande extra moet betalen.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 05 Nov 2021 11:50

Maar een vereniging draait op vrijwilligers.
Als niemand dat nou wil/doet, hoe kan een vereniging dan blijven bestaan volgens jullie?
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem326

Bericht 05 Nov 2021 11:55

Burn schreef:Maar een vereniging draait op vrijwilligers.
Als niemand dat nou wil/doet, hoe kan een vereniging dan blijven bestaan volgens jullie?

Op betaalde krachten. En dan moet er subsidie en of regelingen komen, zodat alle kinderen in een gemeente de mogelijkheid krijgen om te kunnen sporten. En heel fijn als er ook vrijwilligers zijn, ik vind dat zij ook recht hebben op een vergoeding. Maar levens van ouders zien er nu anders uit dan 20 jaar geleden, waardoor het model van draaien op vrijwilligers minder haalbaar is.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen