05 Nov 2021 11:22 door Susan
Misschien, al denk ik dat je dan wel weer gezinnen hebt die net tussen wal en schip vallen, die die hogere contributie eigenlijk net niet kunnen missen bijvoorbeeld doordat ze andere hoge kostenposten hebben, maar ook net niet zo'n laag inkomen hebben dat ze in aanmerking komen voor zo'n regeling. Tenzij je echt een soort inkomensgebonden contributie gaat vragen, dus in stapjes steeds hoger.
Per gezin toetsen is volgens mij ook niet nodig, want lang niet alle gezinnen hebben hiermee een probleem en bij sommige gezinnen is het gewoon direct duidelijk, maar in speciale gevallen kun je wel naar de omstandigheden kijken en dat kan volgens mij zowel bij de mogelijkheid tot afkopen als bij hogere contributie voor iedereen en vrijwilligerswerk echt vrijwillig.
Op het Vivaforum loopt een topic over taken op een vereniging van iemand die minder belastbaar is en daar komt ook naar boven dat veel verenigingen echt draaien op vrijwilligers en dat sporten bij dat soort verenigingen echt een heel flink stuk duurder zou worden als dat grotendeels wegvalt, ik denk dat het voor veel gezinnen met een modaal inkomen dan ook niet meer te doen is, zeker niet als ze meerdere kinderen hebben die sporten. Voor al die mensen een regeling is denk ik ook niet haalbaar. Er is gewoon geen perfecte oplossing.
Overigens schrik ik wel van de harde reacties van sommigen daar.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)