01 Sep 2021 10:53 door El_la
Dank jullie wel voor jullie lieve reacties. Verdrietig om te zien dat hier meer meiden dit onmenselijke verdriet hebben meegemaakt. Bedankt voor jullie openheid daarin. Om jullie vragen te beantwoorden; ik heb gelukkig een gezonde dochter van ruim 3,5 uit een eerdere relatie. Haar vader en ik hebben een goede verstandhouding. Tijdens haar zwangerschap ben ik ook al erg ziek geweest en heb ik zo'n drie maanden in het ziekenhuis gelegen. Mijn vriend heeft nog geen kindje van zichzelf, al zijn hij en mijn dochter heel close. Het is dus ook zijn wens die ik (of eigenlijk mijn lichaam) niet kan vervullen. Nog een keer zwanger worden zou in het gunstigste geval dezelfde situatie veroorzaken, maar er is een heel reële kans dat ik dat niet overleef. Naast het feit dat ik zelf graag verder wil leven heb ik ook de verantwoordelijkheid naar mijn dochter om er voor haar te zijn. Onze enige mogelijkheid om een kindje met onze genen te krijgen, zou via hoogtechnologisch draagmoederschap zijn. De wet- en regelgeving in Nederland maken dit helaas erg lastig. Maargoed, daarnaast zit ik op dit moment helemaal niet lekker in onze relatie. Ik ben druk aan de slag met een psychotherapeut om dit alles een plekje te geven, maar ik merk steeds meer dat het gebrek aan communicatie over ons zoontje me op begint te breken en ik weet niet goed hoe ik dat moet veranderen. Mijn vriend staat niet echt open voor hulpverlening, hij vindt dat hij het zelf kan en moet oplossen, daarin verschillen we van mening. Ik lees dat veel meiden de ervaring hebben dat het verdriet heel anders beleefd wordt, wat mij het meeste raakt is dat het er goed weken niet over kan gaan als ik het niet ter sprake breng. Mijn vriend vindt het moeilijk om er over te praten en lijkt er ook niet zo mee bezig te zijn zolang er niet over gesproken wordt. Voor mij geldt juist dat ik er heel veel mee bezig ben en dat ik de behoefte heb om er wel met hem over te praten. Dat botst en ik vind het heel lastig om te bepalen of dit tijdelijk is, of dat we als mens allebei zodanig zijn veranderd door dit verlies, dat we niet meer bij elkaar passen. Ik realiseer me dat dit niet het moment is om hierin beslissingen te nemen, maar ik voel me liever alleen als ik dat ook ben, dan wanneer ik samen ben. Los daarvan is er natuurlijk mijn dochter die ook heel erg aan hem gehecht is en die ik eigenlijk wil behoeden voor (nog) een scheiding. Het voelt als kiezen tussen twee kwaden. Heel verhaal weer maar het doet me goed om het even van me af te schrijven.