Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verlof partner

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2021 20:13

Verlof partner

Even ter interesse, hoe hebben/hadden jullie partners zwangerschapsverlof ingericht?
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2021 20:21

Re: Verlof partner

mijn man had dag van de bevalling en daarna nog een week. Die week er na 3 dagen gewerkt en toen was het hemelvaart had die lang weekend vrij.

precies die week op zijn werk was het heel erg druk en was hij onmisbaar. Doordat we wisten wanneer ik ingeleid zou worden hebben ze speciaal 2 voor hem laten invallen.
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2021 20:27

Mijn vriend heeft 2 weken vakantie opgenomen na de bevalling. En z'n 5 weken vaderschapsverlof+3 weken vakantie toen ik weer ging werken.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Sep 2021 20:35

Mijn vriend heeft het geboorteverlof opgenomen nadat de kraamzorg weg was. Hij werkt toch thuis en is niet de hele dag bezig.

Kraamzorg was t/m dinsdag en de week erop heeft hij die 5 dagen opgenomen (hij was nadat de kraamzorg weg was wel de donderdag en vrijdag vrij).

Hij neemt nu aanvullend geboorteverlof op 1 dag per week.
2021🩷
2024 💙
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Sep 2021 21:39

Ik ben in het weekend en 's avonds bevallen. Daar hoefde man geen vrij voor, haha. Daarna 2 dagen verlof en bij beide heeft hij er 2 of 3 weken vakantie na opgenomen.

Nu bij de derde kan hij die 5 weken verlof opnemen en de bedoeling is ook om dat direct na de bevalling op te nemen. Kunnen we samen wennen aan een gezin van 5 en hoef ik niet na een week al 's ochtends in de winter met 3 kinderen naar school, haha.
Heb ook nog geen idee hoe ik dat ga doen trouwens, met 3 kinderen naar school terwijl de jongste niet mee op de fiets kan.. Maar dat is een heel ander verhaal, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 06 Sep 2021 21:42

Bij de eerste is hij acht dagen thuis gebleven.
Bij de tweede af en aan een dagje of half dagje.
Let's discover the world together.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Sep 2021 21:46

Komt goed Arwyn!

Mijn man is zzp'er en heeft bij de klussen waar hij aan het werk was aangegeven dat ik kon bevallen. Bij de oudste is hij naar huis gekomen, nummer 2 en 3 kwamen 's avonds laat en 's nachts.

Daarna is hij de eerste week sowieso thuis gebleven en daarna rustig opgestart.
⁠♡♡♡
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2021 21:51

Hij is 6 weken thuis geweest na de bevalling en dat was echt een aanrader. Sowieso voor het oudste kind maar ook zodat ik goed kon herstellen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2021 21:52

Ik werd bij beide ingeleid op vrijdag en ben uiteindelijk op zondag bevallen, dus hij had die vrijdag vrij genomen en het weekend gewoon vrij. Bij de oudste is hij twee weken thuis geweest, bij de jongste ook. Toen werkte hij inmiddels voor zichzelf en heeft na die twee weken nog veel thuis gewerkt en kon dus af en toe even bijspringen. Hij bracht de oudste dan ook vaak naar de opvang enzo.
december 2016
juli 2019
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Sep 2021 23:25

Mijn man was beide keren ruim twee weken thuis, hij werkte dan wel wat vanuit huis. De weken erna was hij één dag per week thuis, vond ik ook een fijne constructie. Die verlofweken konden best lang voelen en zo kreeg hij veel mee van de ontwikkeling. De doordeweekse dag was echt met elkaar als gezin, in het weekend word je toch al snel geleefd door afspraken en contacten.

(Hij werkt in België en heeft daardoor een andere verlofregeling dan Nederland. Inmiddels is het redelijk vergelijkbaar met volledig doorbetaalde dagen en deels doorbetaald.)
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem323

Bericht 07 Sep 2021 04:07

Ik ben 2x ingeleid, wist ik een week van tevoren en mijn man heeft beide keren aangegeven wanneer dat was en kreeg hij 2 weken vrij. Inmiddels is het verlof weer anders geregeld.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2021 06:48

Bij eerste kind had hij eerst 2 dagen partnerverlof en toen 3 weken vakantie opgenomen (was flexibel iom werk)

Bij tweede 5 dagen partnerverlof en toen 1 week aanvullend partnerverlof (70% betaald) en toen 1 week vakantie. Daarna wekelijks 1 dag aanvullend partnerverlof. Als dit op is, wordt die dag onbetaald ouderschapsverlof.
08/2018
05/2021
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2021 07:44

Bij de oudste zou hij de eerste 2 dagen vrij zijn, daarna een week werken en na die week 2 weken vakantie nemen. Uiteindelijk heeft hij na de eerste 2 dagen een dag gewerkt en toen moest onze dochter met spoed naar het ziekenhuis en heeft hij 4 weken vrij gehad (deels zijn vakantie, andere deel betaald verlof).

Bij de jongste heeft ie volgens mij ook in de kraamweek gewerkt (niet zulke lange dagen als ie normaal doet) en daarna 3 weken zomervakantie genomen. Maar dit weet ik niet meer precies.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 07 Sep 2021 08:19

Wij hebben het nu zo geregeld:

3 weken vrij na geboorte (5 dagen verlof + 2 weken aanvullend verlof).

Dan in de laatste week van mijn verlof heeft hij weer een week aanvullend verlof (zouden we als gezin het verlof willen afsluiten met wat dagen weg).

En de 2 weken aanvullend die hij dan nog over heeft verspreid op vrijdagen in m’n verlof (tussen nov. en februari). Dan is bij ons beide het verlof eind februari op, en gaan we per maart ouderschapsverlof opnemen.
11.21
10.23
<<

Anoniem325

Bericht 07 Sep 2021 09:23

Mijn man is 2 weken na de bevalling thuis gebleven. 1 week verlof en 1 week aanvullend verlof. Die andere 4 weken heeft hij nog tegoed en gaat hij als 1 dag per week opnemen. Moet volgens mij wel nu anders is hij het kwijt.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2021 09:54

Het is bij ons nog niet van toepassing, maar ik vind dit zo top! https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/04/20/ouderschapsverlof-deels-betaald-vanaf-augustus-2022
Eindelijk een vergoeding zodat iedereen (betaald) ouderschapsverlof kan opnemen. Ik ken best veel mensen waarbij het (deels) betaald is vanuit de CAO en wij werken allebei zonder CAO, dat voelt dan toch behoorlijk oneerlijk.
Ook de 5 weken aanvullend geboorteverlof voor partners vind ik echt een hele goede vooruitgang.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2021 09:56

Van die 5 weken verlof vind ik het alsnog wel erg dat het tegen 70% is. Dan is het voor een grote groep nog steeds niet mogelijk om op te nemen en ben je weer es veel beter af als je rijk(er) bent.
<<

Fantine

Bericht 07 Sep 2021 12:02

Mijn vriend was een week vrij toen de kleine in het ziekenhuis lag. Tijdens de kraamweek was hij gedeeltelijk vrij. Daarna weer volle bak aan het werk.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Sep 2021 12:13

Mijn man was een week vrij na de bevalling. Eigenlijk zou hij daarna weer werken maar onze dochter moest een paar dagen opgenomen worden dus hij is een week langer thuisgebleven. Uit welk potje (vakantie, geboorteverlof of iets anders) die dagen kwamen geen idee. Daarna moest ie wel echt weer werken want hij begon na die week vrij met een nieuwe functie dus langer verlof was echt niet handig. Wel werkte hij voornamelijk vanuit huis dus kon regelmatig even bijspringen of tijd anders indelen. Later heeft hij nog een paar keer een week/twee weken/een paar dagen vrij genomen. Ook hiervan geen idee vanuit welk potje dit kwam.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2021 12:53

Arwyn schreef:Ik ben in het weekend en 's avonds bevallen. Daar hoefde man geen vrij voor, haha. Daarna 2 dagen verlof en bij beide heeft hij er 2 of 3 weken vakantie na opgenomen.

Nu bij de derde kan hij die 5 weken verlof opnemen en de bedoeling is ook om dat direct na de bevalling op te nemen. Kunnen we samen wennen aan een gezin van 5 en hoef ik niet na een week al 's ochtends in de winter met 3 kinderen naar school, haha.
Heb ook nog geen idee hoe ik dat ga doen trouwens, met 3 kinderen naar school terwijl de jongste niet mee op de fiets kan.. Maar dat is een heel ander verhaal, haha.

Tijd voor een bakfiets?
Hier geen partner, heb het alleen gedaan. Ik had wel 10 dagen, 8 uur per dag kraamzorg.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2021 13:14

Mijn vriend kreeg toen 4 dagen (hij werkt ook 32 uur). Die heeft hij uitgesmeerd over 2 weken, in de ochtend werken, middag vrij. In de ochtenden was de kraamhulp er, dat bouwde af, maar in de middag was hij er. Eerste 3 dagen was hij volledig thuis, dat was een gelukje, A werd op donderdag geboren en vrijdag was zijn vrije dag.

Wel balen toen dat we in de 2e week ergens in het huis kortsluiting hadden. Heeft hem 3 dagen geduurd voor hij het opgespoord had. In plaats van mij helpen, was hij dus steeds aan het klussen. Was wel noodzakelijk omdat we geen stroom hadden, maar leuk was anders.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 07 Sep 2021 17:45

Bij m’n dochter heeft hij nadat we uit het ziekenhuis kwamen 2 weken vrij gehad (en de dagen in het ziekenhuis ook). Eigenlijk 3 weken vrij dan. Dat was in 2019.

Nu willen we zeker wel gebruik maken van de nieuwe regeling die er is dat hij 6 weken thuis is.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2021 17:58

Joey schreef:Van die 5 weken verlof vind ik het alsnog wel erg dat het tegen 70% is. Dan is het voor een grote groep nog steeds niet mogelijk om op te nemen en ben je weer es veel beter af als je rijk(er) bent.

Denk je? Vijf weken is bijna een maandsalaris, zullen er zoveel gezinnen zijn die niet eenmalig 30% van een maandsalaris kunnen missen? Je hebt natuurlijk ook al 8 maanden de tijd om ervoor te sparen eventueel. Ik hoop toch dat de meeste mensen die een kind krijgen wel een paar honderd euro kunnen missen, er komen nog wel hogere uitgaven aan dan.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 07 Sep 2021 18:12

Eens met Joey, tuurlijk is dat voor veel mensen een hoop geld. Juist omdat een baby krijgen al zo duur is zullen stellen dan vaker kiezen voor de aanschaf van noodzakelijke spullen in plaats van partnerverlof, als en/en er niet in zit. Ik vind dat ook een kwalijke drempel.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Radler

Yipyapper

Bericht 07 Sep 2021 18:56

Mijn man had zijn 5 dagen verlof over 2 werkweken uitgesmeerd. 1e dag na de bevalling was hij vrij (zijn werkzaterdag) en dan die zondag was hij sowieso vrij.
Werkte daarna 2 weken in de nacht / vroege ochtend (4/5/6uurtjes) zodat hij overdag verder thuis was.
En daarna had hij 3 weken vakantie.
Daarna heeft hij op elke maandag onbetaald ouderschapsverlof opgenomen.

De dag van de bevalling was hij gewoon aan het werk. Ik zei hem nog dat hij prima zijn vrachtwagen kon wassen want het rommelde iets en zo’n eerste gaat toch niet zo snel joh.
Hij was net optijd thuis 🙈
Juli 2019
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen