01 Sep 2021 18:42 door Niekske
Ik had vantevoren geen wens voor een specifiek aantal, ik wilde graag moeder worden. Na de geboorte van de oudste heb ik lang geroepen dat ik dat nooit meer zou doen, de bevalling was hel en ze bleek met 6 maanden een nierafwijking te hebben, waar we maanden mee bezig zijn geweest. Toen ze 1,5 was, kwam er eindelijk wat rust en toen kwam de wens voor een tweede. Dat het er geen 2 onder de 2 moesten worden, hadden we in onze omgeving al gezien 😇 toen we ons klaar voelden om ervoor te gaan, was het ook meteen raak. De kinderen schelen ruim 2,5 jaar.
Mijn tweede bevalling was een nog grotere hel dan de eerste en de jongste was/is een slechte slaper en een stuk temperamentvoller dan zijn grote zus. Hij is nu net 2 en ik heb het gevoel dat het eindelijk makkelijker wordt. Al durf ik het nog niet echt uit te spreken, want dan ben ik bang dat het weer minder gaat 🙈 ik heb emdr gehad voor het verwerken van de bevalling en ik loop nog bij de psycholoog omdat ik de buien van mijn zoon slecht trek, er zit een soort trauma van alle gebroken nachten en het vele huilen.
Dat klinkt allemaal niet als reclame voor een tweede, maar ondanks dit alles ben ik zo blij met mijn twee kinderen. Ze zijn gek op elkaar, ze kunnen ook echt leuk samen spelen en de oudste is heel erg zorgzaam. De jongste heeft zijn buien, maar het is zo leuk om zo'n compleet ander karaktertje te zien opgroeien. Dus zo anders dan zijn zus en toch ook zo lijkend op ons. Hij heeft zijn geheel eigen manieren om dingen duidelijk te maken en hij leert ook dingen op een ander tempo dan zijn zus. Hij is motorisch veel sterker dan zijn was op die leeftijd bijvoorbeeld, maar praat daarentegen een stuk minder. Hij houdt er ook erg van als iedereen bij elkaar is en geniet van mensen om zich heen. Ik kan niet meer zonder hem, zonder ze allebei!
En wat Luisa zegt, heeft ook wel een rol gespeeld. We wilden een broer/zus voor de oudste. Ik ben niet super close met mijn broer en zus, maar wat was ik blij dat ik ze had tijdens de ziekte en het overlijden van mijn vader. We staan wel voor elkaar klaar en dat was voor mij dus ook een bevestiging dat we praktisch ook een goede keuze hadden gemaakt.
december 2016
juli 2019