Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wat staat er op het menu?

<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 13:19

Wat staat er op het menu?

Hallo!

Wat staat of stond er bij jullie op het menu van jullie 6+ maanden oude baby? Mijn zoon eet nu gepureerde groenten, ei, pindakaas, wat pasta en rijst en gepureerd fruit. Zou ik hem pap moeten geven? En brood of andere granen?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 22 Jan 2021 13:26

Re: Wat staat er op het menu?

Jemig is hij alweer zes maanden? Je kunt dan inderdaad beginnen met stukjes brood. Ik zou hem een stukje geven en kijken wat hij ermee doet. Pas als ze het echt gaan eten kan het als vervanging voor een andere maaltijd gelden.

Pap kun je ook geven, in het begin nog van heel fijn gemalen granen of volkorenmeel. Eventueel kan het ook door borstvoeding volgens mij.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 13:27

Ik ben met 6 maanden inderdaad begonnen met brood. Mij werd licht tarwe geadviseerd door de dames bij Bakkerij t Stoepje. Pap heb ik een keer geprobeerd omdat ik het van Caro had gekregen. Maar dat vind ik teveel goede. Brood werkt net zo prima.

En verder zit ik een beetje in dezelfde fase als jij en weet ik het ook niet zo goed. 😬 Ik ben nu wel begonnen met grotere stukjes banaan in plaats van het te prakken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 22 Jan 2021 13:39

Wij hebben nooit pap gegeven eigenlijk. Rond die tijd gaf ik brood met een beetje boter, geprakte banaan, of van die kleine keuken fruitspreads. Veel fruit.

Bij avondeten begonnen we rond deze tijd een beetje met prutjes geloof ik! Beetje zilvervliesrijst met wat gekookte/gebakken groenten erdoor, of pasta met een tomaat en wortel. Vond dat altijd een leuke periode! Beetje uitproberen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem313

Bericht 22 Jan 2021 13:43

Hier ook geen pap, maar brood. Direct volkomen geloof ik. Pap hebben ze nooit veel gegeten, daar hielden ze niet van. Kwestie van uitproberen wat er goed ingaat bij hem.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 13:52

Wij rapley-den (is dat een woord?) en pikten er dan bij het avondeten dan wat groenten uit die we apart kookten, tenzij we toevallig losse gekookte groenten aten. Bij pasta bijvoorbeeld wat losse stukken wortel die ook door de saus gingen. We hebben een klein sauspannetje en als we iets apart kookten voor de kinderen doen we het daarin.

We zijn steeds meer uit gaan breiden. Gebruikten ruwweg het introductieschema van Kleintjes. Dat was met name bij A nodig, die reageerde op veel dingen heel heftig.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Jan 2021 13:55

Ik vond pap zelf heel fijn om als ontbijt te geven (uit bakje met lepel, is beter voor de mond motoriek dan pap fles) maar weet niet meer vanaf welke leeftijd ik daarmee begonnen ben. Heb net de eerste pap voor dochter gekocht (Biobim rijstebloem), dat mag vanaf 4 maanden en vanaf 6 maanden mag je andere granen geven. Brood gaf ik vanaf zeven maanden.

Verder maakte ik zelf hapjes met groenten en vanaf 6 maanden zijn we vis of vlees toe gaan voegen en ook rijst/aardappel en later pasta. Maar als je rijst echt volledig fijn pureert met de staafmixer wordt dat wel een hele gekke substantie dus dat gebruikte ik meer toen hij al iets meer stukjes mocht.

Ik heb toen m'n nichtje geboren werd twee jaar geleden een soort kookboekje gemaakt voor haar met alle Ollie hapjes die ik maakte (en twee jaar later wil ze het elke avond 'voorlezen' met haar ouders haha).

Even wat gekopieerd:

Prakjes vanaf 6/7 maanden.

Zoete aardappel met witvis en courgette

Bruine bonen met aardappel en appel

Kip met rijst en broccoli

Rijst met sperzieboontjes en gehakt

Quinoa en linzen met geroosterde aubergine en paprika uit de oven (uiteraard hier alles ook door de staafmixer, geeft wel een viezige kleur)

Ik heb ook echte receptjes uitgeschreven voor hapjes vanaf 10 maanden ongeveer zoals bijv champignonrisotto met zoutloze bouillon. Als je dat leuk vindt laat je het maar weten en dan kan ik dat ook kopieren en plakken hier. Heb altijd de sterren van de hemel gekookt voor hem, en vervolgens bedankte hij me door twee jaar daarna niet te eten. :palm: Maar ik vond het altijd leuk om te doen en kijk er naar uit het weer voor dochtertje te doen ook.
Let's discover the world together.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 14:14

Hier eten ze min of meer met de pot mee.
Pureren doe ik niet, prakken met een vork is voldoende.

Hapjes voeren vind ik bij H vrij onmogelijk, hij wil alleen maar zelf die lepel vasthouden. Dus dat is altijd een grote smeerboel.

Ik geef dus liever brood dan pap. Ik snij het in kleine blokjes en dat eet hij zelf. Met boter (halvarine) of pindakaas van de kleine keuken.
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 14:27

Thanks! Ja ik denk dat ik de pap ook liever oversla. Ik denk dat hij stukjes brood wel leuk vindt. Hij vindt alles lekker en inhaleert het zo'n beetje, dus denk dat het hem niet zoveel uit maakt.

Groenten en fruit pureer ik met nog wat stukjes erin, rijst doe ik niets mee en pasta snij/prak ik een beetje in stukjes en de rijst of pasta meng ik dan met wat groente. Dat gaat prima. Wat grotere stukjes banaan of ander fruit is wel een goede. Ik heb nu de hele vriezer vol liggen met zelfgemaakte maaltjes dus dat is lekker makkelijk. Quinoa is ook nog wel een goede. Vlees introduceren weet ik niet of we dat gaan doen. Nu in ieder geval nog niet.

Haha dat klinkt leuk Marin! Ik ben wel benieuwd.
<<

Anoniem308

Bericht 22 Jan 2021 14:42

Ik keek ook vaak wat er in de potjes zat van de leeftijd. Bijvoorbeeld couscous met allerlei soorten groenten dat vonden ze allebei echt heerlijk. Hier eten ze eigenlijk allebei al met de pot mee sinds ze 8/9 maanden zijn. Ik gebruik ook best veel kruiden en alleen de hele scherpe zoals chili, cayenne e.d. gebruik in voor hun niet. Mijn zoontje is gek op knoflook :D.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 14:45

Oh couscous! Dat is ook nog wel een goeie ja. Kook je zoutloos AMM? Of mogen ze vanaf die leeftijd zout?
Ik zal de potjes eens bekijken, dat is ook wel een idee qua inspiratie.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Jan 2021 14:47

Haha fijn zo'n enthousiasteling.

Oh ja en de AH heeft tegenwoordig (nog niet toen zoontje zo klein was) bij de kinderafdeling ook kinderpasta staan, dus kleine vormpjes. Lijkt me ook wel handig, maar is niet volkoren trouwens.
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... erretjes-6

Wat recepten uit dat boekje (vanaf 10 maanden is dit dus meer vond ik zelf):

Risotto met champignons met zoutloze bouillon:
Maak eerst een ongezouten bouillon door kipfilet te koken in wat water, samen met een paar stukjes wortel, bleekselderij, laurier en tijm. Laat dit gerust een uur of twee opstaan zodat de smaken er goed in kunnen trekken. Giet daarna de bouillon door een zeef en gooi de ingrediënten weg (op de kip na, die snijd je fijn voor in de risotto).
In de twee uur dat de bouillon trekt, kun je de champignons heel fijn snijden. Een ontzettend tijdrovend maar lovend klusje. Bereid daarna de risottorijst zoals op de verpakking staat, voeg de champignons en kipreepjes toe samen met een klein beetje tijm.

Penne, pompoen en mozzarella
Je kunt voorzichtig ook wat zachte, niet te zoute kazen toe gaan voegen aan haar dieet. Kook wat penne en pompoen en voeg er kleine stukjes mozzarella aan toe.

Spaghetti met zalmsnippers en courgette met klein beetje peterselie en bieslook
Zalmsnippers zijn wel een beetje zout dus dit moet je met mate geven. Kook de spaghetti en snijd de courgette in kleine stukjes. Bak de courgette even in een pan met een scheutje olijfolie en bak de zalmsnippers even mee zodat deze ook goed gaar zijn. Eventueel serveren met een klein beetje peterselie en bieslook.

Bietjes met geitenkaas en zoete aardappel bijv met kip/vis/vlees
Een grote favoriet van Olivier. Ik koop een bak bietjes bij de Albert Heijn die reeds gekookt en gesneden zijn. (de AH heeft overigens ook zakken met stukjes zoete aardappel, mocht je dat geschil zat zijn).
Kook de zoete aardappel en giet deze af. Voeg de bietjes en geitenkaas toe wanneer de zoete aardappel nog warm is, roer even goed door, en pureer dan met de staafmixer tot een glad mengsel. Eventueel kun je er gehakt doorheen roeren of een klein stukje vlees/vis naast serveren, maar het kan ook prima als vegetarische maaltijd.

Couscous met lamsgehakt, paprika en aubergine
Lamsgehakt kun je bij de Turkse slager krijgen en anders kun je een lamsburger van de Albert Heijn gebruiken om te rullen. Bereid de couscous zoals op de verpakking aangegeven staat. Snij de paprika en aubergine in kleine blokjes en voeg toe aan het lamsgehakt. Eventueel kun je een klein beetje ras el hanout of andere kruiden (beetje oregano en komijn bijvoorbeeld) toevoegen en een klein beetje tomatenpassata om het wat smeuïger te maken. Uiteraard ook prima vegetarisch te maken zonder het lamsgehakt.

Thaise curry
Een milde versie natuurlijk, zeker in het begin. Tegenwoordig gebruik ik wel eens een theelepeltje (of iets meer) van groene curry boemboe, maar toen hij nog jonger was, maakte ik een groene curry infusie:
Kook een beetje kokosmelk in een pannetje met een stengel citroengras en gember. Haal deze eruit zodra de kokosmelk warm is, zodat het slechts een milde smaak afgeeft. Kook wat witvis (pangasius is lekker zacht van smaak) met erwtjes, wortel en rijst, voor lekker zachte smaken.

Babyproof chili con carne
Ook een ‘grote mensen recept’ wat geschikt is gemaakt voor kleine babymaagjes. Rul het rundergehakt samen met een beetje kaneel, komijn en oregano. Voeg daar een blikje mais en blikje kidneybonen aan toe. Kook er eventueel wat rijst bij. Kan ook heel makkelijk sin carne met linzen.

Het Nijntje Kookboek is trouwens ook heel erg leuk om te kopen als hij wat ouder is.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 14:48

Haha wauw O. had het echt goed voor elkaar inderdaad. Thanks!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 14:50

Toen at hij naast zijn melk, fruithap, brood (eerst korstje proberen, later stukjes tarwebrood met boter of avocado) en dan een groentehap, nog zonder vlees of vis. Maar hier bleef hij dol op melk en waren al die andere dingen echt bijzaak (at hij minimaal). Pap nooit gedaan. Toen hij moest gaan ontbijten kreeg hij ook een boterham voor ontbijt naast zijn fles.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Jan 2021 14:57

Harrison schreef:Haha wauw O. had het echt goed voor elkaar inderdaad. Thanks!

Ja haha blij dat er de eerste anderhalf jaar iig veel goeds in is gegaan. 😅

Zoals je ziet heb ik ook altijd milde kruiden gebruikt. En geen tot weinig zout. Iig nooit toegevoegd.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 15:05

Goede ideeën! Avocado op brood zal ik ook eens proberen, banaan op brood vond H niet zo. Heeft hij liever los
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Anoniem313

Bericht 22 Jan 2021 15:09

Jeetje, eigengemaakte bouillon voor risotto! Dat heeft nog nooit iemand voor mij gedaan (die ik daar niet voor betaalde) en ik ben 40! Wat een verzorging voor zo'n ukkie.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Jan 2021 15:11

Caulfield schreef:Jeetje, eigengemaakte bouillon voor risotto! Dat heeft nog nooit iemand voor mij gedaan (die ik daar niet voor betaalde) en ik ben 40! Wat een verzorging voor zo'n ukkie.

Haha ja dat was vanwege het zout hoor.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 15:15

Mijn appie verkoopt ook zoutloze bouillon dus dat maakt je leven in de toekomst wellicht wat makkelijker!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 15:16

Harrison schreef:Mijn appie verkoopt ook zoutloze bouillon dus dat maakt je leven in de toekomst wellicht wat makkelijker!

Welke is dat!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 15:17

Damhert groentebouillon heet het.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 15:20

Harrison schreef:Damhert groentebouillon heet het.

Oh die ligt bij het glutenvrije schap! Ik ben al heel lang op zoek naar zoutloze bouillon in een normale winkel en die ligt dus altijd gewoon voor m'n neus.. thnx!

On topic: onze dochter at meestal wat wij ook aten. Ik gaf het meeste in stukken. Voor ontbijt of lunch maak en maakte ik regelmatig wraps van boekweitmeel. Banaan-ei pannekoekjes zijn vast ook een succes!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 22 Jan 2021 15:24

Oh wat goed! Dank je!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 15:28

Heb ik ook gedaan (zelf bouillon trekken) en ben helemaal geen keukenprinses, maar alles voor de baby hè 😜. En dan at hij het niet eens haha. Voegde ook nooit zout toe, wel kruiden.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Jan 2021 15:33

Oh wat een goed idee die pannenkoekjes! Dat vindt ie vast mega lekker.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen