Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wat ondernemen met jonge baby

<<

Fantine

Bericht 28 Jun 2021 18:02

Wat ondernemen met jonge baby

Ons zoontje is nu 5 maanden. We zijn vorige week 3 nachten met hem weg geweest en hebben veel gewandeld. Hij is nu zo ongeveer max 1,5 uur wakker na een slaapje. Dan gaat hij vaak jengelen om weer naar bed te gaan.

Gingen jullie veel op pad met je baby van zo’n 5 maand oud? Vorige week voor het eerst met hem op een terras gezeten. Ik merk dat ik dit nog wel spannend vind. Wat als hij gaat huilen?

Hoe deden jullie dit? Ik zou graag wat meer met hem willen ondernemen. Onze wijk hebben we nu wel een beetje gezien 😆.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jun 2021 18:15

Re: Wat ondernemen met jonge baby

Wij zijn toen eerst vooral bekende dingen gaan doen. Dan weet je waar je aan toe bent.
Volgens mij zijn wij ook veel gaan wandelen, kind in draagzak en gaan. Bos, strand of een stadje. En dan kun je op dat moment nog beslissen of je een koffietje pakt in een strandtent. Of er ook een diner aan vast plakt.
<<

Fantine

Bericht 28 Jun 2021 18:19

Hoe deed je dat dan met slapen? T is echt een slaapkop die meerdere lange slaapjes op een dag doet.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jun 2021 18:23

In de auto, in de wagen of in de zak. Ik zag ook beren op de weg omdat ze dan van mij op een bepaalde tijd moesten slapen, maar dan overtuigde mijn vriend me:’die slaap pakken ze zelf wel’.
Je kan er niet alles omheen plannen. Maaaar je moet ook vooral doen waar jij jezelf goed bij voelt. Als je al weet dat je kind twee dagen van slag zal zijn omdat hun ritme in de war is, dan moet je het misschien wel om het slaapje heen plannen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Jun 2021 18:24

Het fijne van die leeftijd vond ik dat je gewoon kan doen wat je zelf leuk vindt en dat je baby wel een soort kleine tag-along is. Je ziet nog niet zo super strak op slaapjes (wij iig niet) en je hoeft ook geen eindeloze entertainment en kind proof dingen te doen. Toen m'n dochter vijf maanden was, waren het corona hoogtijdagen dus meer dan een kleine tag-along naar de speeltuin was er met haar sowieso niet bij. Dat hielp wel.

Toen zoon vijf maanden was gingen we op vakantie naar de Elzas. Ik vond dat zo leuk! Lekker beetje autorijden, wandelen door dorpjes,winkeltjes, wijnproeverijen, restaurantjes gingen ook prima (meestal gewoon buiten op 't terras en lag hij in de wagen) en één keer ook echt chic uiteten geweest. Dat was wel spannend maar we dachten ook wat is het ergste wat er kan gebeuren? Als hij gaat huilen, loopt één van ons gewoon naar buiten. En 't ging helemaal goed. We zijn toen ook naar een mini dierentuin geweest maar dat was meer voor ons dan voor hem, hij had er geen klap aan. Maar toch echt hele warme herinneringen aan dat tripje met hem.

Ik snap dat je 't spannend vindt maar denk dat je 't gewoon moet proberen! Wat ik zeg: Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En hoe erg is het als hij even huilt? Nu de wereld weer wat meer open gaat zou ik 't er lekker van nemen hoor! Lekker eropuit!
Let's discover the world together.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Jun 2021 18:26

Zou hij evt. in de wagen willen slapen?

Rond die leeftijd gingen we bijv met m’n dochter naar Oostenrijk en konden we eigenlijk wel hele dagen op pad omdat ze in de draagzak, wagen of auto sliep. Maar dat verschilt natuurlijk per kind.

Ik zit even te denken wat we deden rond die leeftijd verder, maar ik weet het niet zo goed meer. Denk rond die leeftijd toch wel wat meer mee in mijn ding ipv dat ik dingen gericht op haar deed. Dus inderdaad naar het terras of even winkelen in de stad etc.

Of hij gaat huilen is een kwestie van proberen denk ik. Als het niet gaat, kan je naar huis gaan toch?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 28 Jun 2021 18:30

Met de oudste deden we niet veel spannends. Even naar de stad lopen, stuk wandelen, terrasje wilde ook prima.
De jongste ging gewoon mee, dus die is met 3 weken oud al een dag naar A'dam geweest (vanuit Drenthe), al een dag naar een soort pretpark/buitenspeeltuin, met een paar maanden al een weekje weg..
Met zo'n kleintje kun je eigenlijk alles wel doen, haha. Vooral als ze een beetje willen slapen in de wagen!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jun 2021 18:33

Wij deden erg weinig. Onze beide kinderen sliepen eigenlijk alleen goed in hun bedje, op andere plekken was er veel te veel interessants te zien en waren ze op een gegeven moment totaal overprikkeld en was het non stop krijsen. We probeerden wel af en toen iets, maar ik trok al dat gekrijs zo slecht, dat ik beter ging op het saaie van thuisblijven dan de stress van gaat-dat-wel-goed als we ergens heen gingen.

Vanaf een bepaalde leeftijd, sliepen ze wel in een bedje op andere plaatsen, dus dan konden we wel op bezoek enzo en dan reden we als ze wakker waren.
december 2016
juli 2019
<<

Fantine

Bericht 28 Jun 2021 18:34

Ik zie denk ik beren op de weg die er niet zijn. Slapen in de wagen die stilstaat doet hij niet echt. Dat vindt hij niks. We hebben hem nu ook omgebouwd naar de zitstand.

In de auto slaapt hij wel. In de draagzak ook als je wandelt. Het is meer dat hij echt duidelijk aangeeft naar bed te willen door te gaan jengelen. Thuis kan dit natuurlijk makkelijk. Op pad weet ik dan niet goed wat ik ermee moet. We geven flesvoeding ook dat klaarmaken lijkt me best een gedoe.

Wat stoer dat jullie dat allemaal gewoon doen en ondernemen!
<<

Anoniem328

Bericht 28 Jun 2021 18:42

Maar als hij in de draagzak slaapt dan kun je bijvoorbeeld lekker een stad ingaan. Rondwandelen etc en dus zijn slaapje in de draagzak. En als hij wakker is op een terras een flesje geven. Ze willen altijd wel even een flesje water opwarmen voor je. Bakje poeder erbij en dan lekker relaxed op het terras de fles geven. Gewoon simpel beginnen en vertrouwen krijgen dat dat soort dingen met baby ook gewoon kunnen. En als hij wel een keer huilt dam is dat ook niet erg. Dat doen baby's nou eenmaal. Gewoon proberen!
Laatst gewijzigd door Anoniem328 op 28 Jun 2021 18:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Jun 2021 18:42

En als je eerst wandelt en hij dan in slaap valt en daarna stil staat? Werkt hier ook beter dan vanuit stilstand. Kan jullie kinderwagen niet plat(ter) in zitstand? Dat doe ik en dan kan ze er prima in slapen.

En 't is ook hartstikke logisch dat je beren op de weg ziet. Je hebt ook een echte corona baby dus veel meer dan rondjes door de wijk was er ook niet bij. Dus lekker beetje bij beetje uitbreiden. Op zaterdag naar de markt op de Vismarkt, even terrasje pakken ergens, niet te groot beginnen als je 't spannend vindt. Ik vind buiten op een terras ook altijd chiller met kinderen dan binnen ergens.
En als hij dan even jengelt, terwijl je op 't terras zit, kan de ene vast even een rondje lopen. En jengelen is ook weer geen ramp (vind ik). Alleen misschien wel een teken dat hij wil slapen dus dan kan je 't 'm wel zo prettig mogelijk maken door de wagen naar beneden te doen en even te hobbelen.

Qua flesvoeding neem ik gewoon altijd twee flesjes met warm water en een poedertoren mee. Maar ik ken ook veel mensen die een thermosflesje met warm water meenemen. Een kopje theewater en mengen met koud water werkt ook wel of even vragen of ze t op willen warmen in de magnetron. Doet ook niemand ooit moeilijk over.
Laatst gewijzigd door Marin op 28 Jun 2021 18:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Jun 2021 18:43

Ik weet niet hoelang zijn slaapjes zijn en hoelang er gemiddeld tussen zit, maar wat je misschien zou kunnen proberen is rond z’n slaaptijd ergens heen gaan rijden wat op redelijke afstand is zodat hij bijv een uur slaap kan pakken (ik noem maar wat; zee, bos, een leuke stad, familie/vrienden, etc.). Dan is hij wakker als je daar bent en een paar uurtjes iets gaat doen. En dan als je teruggaat in de auto weer slapen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Jun 2021 18:56

Met drie maanden ging ik met de baby naar Ibiza. Ook ging ik regelmatig lunchen, veel wandelen, lagen we samen op het strand en uit eten geweest.

Wij hadden een rocker op de kinderwagen, die schudde de wagen automatisch, zodat hij lekker bleef slapen in de wagen. Ook in de draagzak sliep hij veel en in een speciaal tentje op het strand.

Dat huilen nam ik voor lief. Ik kan mij daar ook echt niet voor schamen (behalve als het een uur lang is natuurlijk).

Flesje maken is juist super handig overal! Ik had wel altijd voor de zekerheid een flesje spa blauw mee en warm water in een thermoskan. Dan kon ik ook onderweg een fles maken. Heb dat nooit als vervelend ervaren en overal geven ze je graag wat warm water.

Ik vond het ondernemen met zoon vervelender toen hij ging kruipen. Daarvoor was het veel gemakkelijker.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Jun 2021 20:32

Ik wandelde heel veel met onze dochters op die leeftijden. We hadden moeilijke slapers maar in de wagen, auto en draagdoek sliepen ze wel dus dat was fijn. Een dagje dierentuin of een dagje Schier (draagdoek mee en bakfiets huren waar maxi cosi in kan) ging prima. Als jij vraagt of je ergens een flesje mag opwarmen is dat geen enkel probleem. En er zijn ook best wat horeca zaken die aankleed kussens hebben voor het makkelijk verschonen van je kleine. Ik ging heel graag wandelend de stad in, kop koffie doen, markt of even langs de bibliotheek ofzo. Gaat het altijd vlekkeloos? Nee. Ik ben wel eens ondergespuugd, luiers vergeten, kreeg een rotopmerking bij het (discreet) bv geven of had een baby die onbedaarlijk bleef huilen waarbij ik het liefst mee wilde doen. Aan de andere kant sliep onze oudste voor geen meter, maar bleef ze met 6 weken oud wel 3 uur slapen in de wagen terwijl ik op een terras met andere nieuwbakken moeders + baby's zat en er zelfs een glasbak vlakbij haar geleegd werd. Gewoon doen, proberen.

Als het klopt dat jij ook in G woont en je wilt wat lokale tips, mag je me best een pm doen hoor.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Jun 2021 20:34

Tabbie schreef:
Ik vond het ondernemen met zoon vervelender toen hij ging kruipen. Daarvoor was het veel gemakkelijker.

Die fase ben ik nu net in beland. Lekker gras en zand eten enzo. Wat dat betreft vond ik het inderdaad een stuk makkelijker toen ze nog kleiner was. Maar alles heeft z'n charme. :smile:

Dat wat Gympie zegt, doen wij eigenlijk ook al altijd met onze kinderen. Zoals bijvoorbeeld een dagje naar familie, dan gaan we in het ochtendslaapje rijden en in de avond (met kindjes in pyjama) terug. We plannen autoritjes niet exact op slaaptijden maar houden er wel enigszins rekening mee. Nou scheelt het dat we twee makkelijke autoslapers hebben en kinderen die niet op exact hetzelfde tijdstip in bed moeten liggen, dus we hebben wat flexibiliteit. Maar ook dat is een kwestie van proberen, en ik denk ook wel gewenning. Ik denk zeker dat onze kinderen makkelijk zijn omdat wij dat soort dingen altijd gewoon maar doen en het maar zien hoe het gaat, maar anderzijds zijn wij ook makkelijk omdat de kinderen het goed doen. Dus dat is gewoon een wisselwerking denk ik, maar je merkt dat alleen als je het probeert natuurlijk. (En ik heb ook echt wel eens met een krijsend zoontje een uurlang in de auto gezeten en gedacht wat ik in godsnaam dacht om in m'n eentje van Groningen naar Haarlem te rijden. Maar ja. Het gaat weer over, uiteindelijk na de zoveelste stop bij een tankstation viel hij wel in slaap).
Laatst gewijzigd door Marin op 28 Jun 2021 20:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jun 2021 20:39

Fantine schreef:Ik zie denk ik beren op de weg die er niet zijn. Slapen in de wagen die stilstaat doet hij niet echt. Dat vindt hij niks. We hebben hem nu ook omgebouwd naar de zitstand.

In de auto slaapt hij wel. In de draagzak ook als je wandelt. Het is meer dat hij echt duidelijk aangeeft naar bed te willen door te gaan jengelen. Thuis kan dit natuurlijk makkelijk. Op pad weet ik dan niet goed wat ik ermee moet. We geven flesvoeding ook dat klaarmaken lijkt me best een gedoe.

Wat stoer dat jullie dat allemaal gewoon doen en ondernemen!

Mijn vriend sleurde me mee naar buiten hoor! :laughcry:
Anders zat ik nu nog thuis.

Iets anders: dat entertainment had ik van de week een mooie mee. We waren ergens (weet al niet meer waar) en we moesten best even wachten. Na een tijdje werd dat iets moeilijker en de tijd van luiertassen met speelgoed zijn we al voorbij. Toch maar een soort wanhoopsduik in mijn handtasje en daar vond ik nog een pen en een bonnetje, daar heeft zoon toen heel lief mee getekend. En ik had de kleurwaaier van mijn analyse aan mijn dochter gegeven die daarmee ook een hele tijd zoet is geweest. Het kan soms zo simpel zijn.
<<

Anoniem332

Bericht 28 Jun 2021 20:43

Onze kinderen slapen/sliepen goed in de kinderwagen. Met vakantie houden we ons wel aan de slaapjes, dat kan in bed, in de auto of in de wagen zijn.
<<

Fantine

Bericht 28 Jun 2021 20:46

Lilou klopt ik woon in G. ik pm je ff.
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 28 Jun 2021 20:54

Onze zoon sliep in de wandelwagen en draagzak. We zijn met hem gaan kamperen in Frankrijk toen hij 3 maandjes oud was, met het idee dat als dat niet zou gaan, we een hotel zouden boeken of weer naar huis gaan. Het ging echt perfect met hem! Op de heen en terugweg sliep hij haast alleen maar, alleen voor de voedingen werd hij wakker. En op de camping zelf was hij ook voorbeeldig. We zijn met hem naar het strand geweest, hebben gewinkeld, uit eten, veel musea bezocht, boerenmarkten.
Het enige lastige was met de wandelwagen naar Le Point Du Hoc. Daar waaide het zo hard dat toen ik zoon uit de wagen haalde om in de draagzak te stoppen, de wandelwagen om ver waaide. Ik was blij dat zoon er net uit was!

Thuis reden we ook overal met hem naar toe en gingen ook gewoon winkelen en wandelen met hem. Uiteraard vonden we dat best spannend, maar hadden altijd zoiets van we zien we of het goed gaat. Anders zijn we zo weer thuis en hebben we het in ieder geval geprobeerd.
10.04.17
<<

Fantine

Bericht 28 Jun 2021 20:56

We gaan het dit weekend maar ff weer doen. Niet in de drukke binnenstad maar een dorp vlakbij 😊. En niet direct een uitgebreide lunch ofzo maar eerst eens een kopje koffie. We moeten ergens beginnen 😆😆😆.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 28 Jun 2021 20:57

Precies! Leuk, veel plezier alvast. Hopelijk werkt het weer een beetje mee.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jun 2021 20:58

Thermosfles kopen, heet water mee en flesje met koud water, poedertoren mee en je kunt altijd overal een flesje maken. Slapen deed hij hier juist goed in de wagen, we hadden een zonnedoek en zodra die erover ging was de wagen afgesloten en het slaaptijd. Geen prikkels meer. We gingen dan snel een stuk wandelen of juist het autorijden zo plannen rond slaaptijd. Gewoon goed gevulde tas meenemen met verschoonmatje, reserve kleding etc. Verschonen deed ik ook vaak in de wagen of in de auto. Of gewoon op de grond op het matje.

Moet wel zeggen dat ik dit dus niet iedere dag deed. En er rekening mee hield dat hij op zo’n dag dan misschien minder/anders zou slapen. Dat kon hij dan weer in de avond of volgende dag inhalen eventueel.

Oja en ik zal juist dingen doen die jullie leuk vinden i.p.v. hij. Hij heeft het leuk als jullie het leuk hebben :). Straks ga je nog genoeg alleen voor hem doen. En oja, alleen dingen doen omdat jij er behoefte aan hebt, niet omdat je dat andere mensen ziet doen. Ik dacht ook weleens wat zijn al die mensen toch ondernemend maar ik heb daar zelf niet echt behoefte aan hele weekenden weg. En hechtte ook waarde aan zijn en onze rust.
<<

Fantine

Bericht 28 Jun 2021 21:03

Wij zijn juist ondernemend en vinden het leuk
om ergens te lunchen 😊. Dat vind ik nog wel ff wat teveel nu haha. Bedankt voor alle goede tips!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jun 2021 21:09

Ja het is gewoon ff een andere manier waar je je weg in moet vinden! Veel plezier met koffie drinken!
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 29 Jun 2021 18:19

De tijd dat zoontje nog in de kinderwagenbak paste (tot 6mnd) ging hij gewoon mee op pad (veel terrasjes en restaurantjes en winkelen etc die zomer). Maar hij sliep heel makkelijk door al het geroezemoes om zich heen. Toen hij eenmaal in de kinderwagen zat vond ik het wat lastiger, toen sliep hij ook niet meer ergens anders dan in een bed. Toen ben ik wel meer om slaapjes heen gaan plannen, maar niet superstrak. Hij zat toen op 2 slaapjes geloof ik. Ik deed toen nog steeds wel alles, want het was nog steeds een leeftijd dat hij vooral rustig om zich heen zat te kijken. Gewoon alles wat je in gedachten hebt en normaal ook deed een keer proberen. De ene keer zal het beter gaan dan de andere en in het ergste geval ga je dan lekker naar huis :)
Smile, it's free!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen