Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Stint / BSO bus

<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 23 Feb 2022 21:08

Stint / BSO bus

.
Laatst gewijzigd door Romee op 13 Mei 2023 09:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Feb 2022 21:10

Re: Stint / BSO bus

Wat zijn je twijfels? Ik zie ze hier super veel rijden ook met halen / brengen van de BSO kinderen en dan zitten ze netjes in gordel en hier gaan ze over het fietspad.

Ik vind het voor die leeftijd het juist leuk dat ze ook de “gewone” dingen doen zoals bibliotheek of bv de markt, bij ons doen ze dat met de kleintjes eigenlijk niet op picknicken bij de speeltuin of lopend naar kinderboerderij na.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Feb 2022 21:13

Er is 1 ongeluk met een stint gebeurt en er gebeuren dagelijks dodelijke ongelukken met auto’s. Stap je daarom ook niet meer in de auto? Tuurlijk is het heftig wat er gebeurt is en wil je dit nooit meer maar ik zou zonder te twijfelen tekenen. Als ze niet veilig bevonden waren hadden ze nooit meer de weg op gemogen.
2015 💙
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 23 Feb 2022 21:21

Mijn kinderen zijn al ouder maar toen ze kleiner waren werd er op het kdv ook een stint gebruikt. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Vond het alleen maar leuk dat er uitjes etc werden gepland. Ook nu zou ik er geen problemen mee hebben.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 23 Feb 2022 21:23

.
Laatst gewijzigd door Romee op 13 Mei 2023 09:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 23 Feb 2022 21:29

.
Laatst gewijzigd door Romee op 13 Mei 2023 09:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Feb 2022 21:48

Ik snap je wel hoor een stint maakt toch meer snelheid dan een gewone wandelwagen/loopkar. En neemt meer deel aan het verkeer dan wanneer je op de stoep loopt. Als je het niet fijn vindt gewoon niet tekenen. Maken ze er vaak gebruik van? Kan dat je dochter dan even op een andere groep gaat spelen als zij een uitje hebben.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 23 Feb 2022 21:54

Ik zou het toch ook wel echt heel spannend vinden. Niet vanwege dat ene ongeluk, maar gewoon vanwege de kwetsbaarheid van deelname aan het verkeer. Zeker met een stint, waarbij de kinderen open zitten, maar ook in een busje. Voor mij is dat gevoel het gevoel dat je dan de verantwoordelijkheid bij anderen legt. Je kunt natuurlijk ook zelf een ongelijk krijgen met je eigen kind. Allemaal rationeel te beredeneren. Maar toch zou ik het heel spannend vinden. En toch zou ik het uiteindelijk wel goedkeuren denk ik. Maar wel spannend ja, snap je gevoel.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Feb 2022 21:55

Minx schreef:Er is 1 ongeluk met een stint gebeurt en er gebeuren dagelijks dodelijke ongelukken met auto’s. Stap je daarom ook niet meer in de auto? Tuurlijk is het heftig wat er gebeurt is en wil je dit nooit meer maar ik zou zonder te twijfelen tekenen. Als ze niet veilig bevonden waren hadden ze nooit meer de weg op gemogen.

Dit is natuurlijk niet helemaal waar, wat je nu zegt. Na het ongeluk in Oss is de Stint direct van de weg gehaald, en kwamen er nog meerdere andere meldingen binnen van bijna-ongelukken en Stints die op hol sloegen. Op basis daarvan (en ook na onderzoek) is naar voren gekomen dat de Stint, zoals ze toen geproduceerd werden, nooit goedgekeurd had mogen worden als veilig vervoermiddel. Dus nee, ze hadden inderdaad nooit de weg op gemogen, maar ze reden er wel. In grote getale. En met dat in het achterhoofd, snap ik de angst/twijfel heel goed.

Dat gezegd hebbende: de huidige BSO-bus (nieuwe naam van de vroegere Stint) is verder doorontwikkeld, en zeer uitgebreid getest, juist vanwege het ongeluk in Oss en alles wat we daarna over de Stint te weten zijn gekomen. De BSO-bus is wel goedgekeurd als veilig vervoermiddel. Van de BSO-bus op zich kan en mag je er dus vanuit gaan dat het veilig is. Als de bestuurder die hem rijdt, ook een beetje degelijk rijdt, tenminste. Al mag je de BSO-bus volgens mij tegenwoordig alleen rijden als je een training ervoor hebt gevolgd, al weet ik dat laatste even niet zeker.
Laatst gewijzigd door Anoniem329 op 24 Feb 2022 09:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Feb 2022 22:00

Ik lees eigenlijk twee redenen waarom je twijfelt. Je vind het niet nodig en je twijfelt aan de veiligheid.

Voor de eerste reden zou ik aanvoeren dat het juist leuk is dat ze dit soort dingen doen. Doen ze hier bij de opvang ook, bos, kinderboerderij, bibliotheek, Ikea... super leuk allemaal. Dan zien en leren de kinderen ook meet dan van alleen spelen op hun groep.

Voor de tweede reden, je zou je zorgen eens kunnen delen met de leidsters of met de directie of oudercommissie van de opvang. Kun je die stint eens zien, kijken hoe je dochter erin zit? Rijden ze over de weg of het fietspad? Hoe lang maximaal? Wellicht valt het dan mee, maar dan heb je in elk geval een goed beeld om een beslissing te nemen.
december 2016
juli 2019
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Feb 2022 08:46

De stint die nu gebruikt wordt is niet het type waar dat ongeluk ooit mee gebeurd is. Dat type is verboden. Ze hebben een nieuwe ontwikkeld die gekeurd is en de weg op mag.

Verder heb ik mijn kinderen wel altijd laten mee gaan. Ze vonden het altijd erg leuk. En ik had genoeg vertrouwen in de juffen/meester dat ze goed opletten op de kinderen. Al doen ze hier het meeste te voet. Af en toe met het busje.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Feb 2022 09:10

Wat betreft zo’n vervoersmiddel, dat zou ik ook niet willen.

Wat betreft uitjes, daar sta ik wel echt achter en vind ik juist leuk dat ze erop uitgaan. Zo’n bibliotheek bijvoorbeeld is heel leuk en leerzaam voor peuters. En ook gewoon even eruit naar een speeltuin of een rondje buiten is een hele belevenis. Maar het is natuurlijk jouw mening als je dat niet nodig vindt.

Gelukkig gebruiken ze bij ons een bolderkar en kinderwagens en doen ze alles lopend.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Feb 2022 09:19

De uitjes zijn ontzettend leuk en leerzaam. Mijn kinderen vinden (en vonden) het altijd fantastisch. Ik heb aan het begin ook twijfels gehad. Mijn jongste is klein en moest destijds als peuter op een stoelverhoger. Daar was ze te klein voor. Ik heb toen afgesproken dat ik bij uitstapjes een autostoel achter liet. Uitstapjes als de winkel etc. ging lopend, maar naar de opa's en oma's (verzorgingstehuis) ging met de bus. Ze praten nu nog steeds over die bezoekjes!

Ze gaan ook altijd met de bus van en naar school, dus inmiddels ben ik er aan gewend.
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 24 Feb 2022 22:26

De bso bus is een ontzettend leuke en fijne manier om met meerdere kinderen een uitstapje te ondernemen. Zover ik weet mag in verband met de nieuwe veiligheidseisen in de bso bus alleen kinderen van 4 jaar en ouder vervoerd worden. Vandaar ook de naam bso bus (kinderen zitten vanaf 4 jaar pas op de bso).
Ik ben bekend met de bso bus en ik zou er mijn eigen kind als die jonger dan 4 jaar is er niet in laten vervoeren. Daarvoor vind ik de bso bus niet geschikt.

Volgens de nieuwste eisen moet je 18 jaar of ouder zijn om de bso bus te besturen, moet je een training hebben gevolgd om de bso bus te mogen besturen en moeten de meeste veilige routes beleidsmatig worden vastgelegd en bekend zijn bij iedereen. Daarnaast zijn er ook allerlei technische verbetering waar ik verder niet zoveel verstand van heb.
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 24 Feb 2022 22:43

Isa schreef:
Volgens de nieuwste eisen moet je 18 jaar of ouder zijn om de bso bus te besturen, .

Eh ja dat lijkt me evident toch? 😅
Maar fijn dat het recentelijk is aangescherpt allemaal, hoewel ik me afvraag waarom dat dan nodig was, waarom was dat eerst niet zo?
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Feb 2022 23:12

Eerst mocht je met een bromfiets rijbewijs ook met de Stint rijden, Marin. Dus in theorie mocht en 16-jarige ermee rijden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 25 Feb 2022 00:05

Ze had het toch over de bso bus?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Feb 2022 00:11

Zo heet de (verbeterde) Stint nu.
Ik vind 2,5 ook wel jong Romee. Is het wel voor die doelgroep bedoeld ook?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 25 Feb 2022 00:22

Oh oké! Dat wist ik niet en is wel een verwarrende naam dan zeg. Bij de bso bus zie ik de bso bus voor me. 😬
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Feb 2022 06:45

Haha ik dacht, ik haal het in mijn eerste reactie even aan om verwarring te voorkomen, maar helaas niet gelukt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 25 Feb 2022 08:43

Nee haha en dan is 't idd heel logisch dat de eisen zijn aangescherpt.

Maar nu rijst bij mij de vraag hoe het busje waar je bso kinderen mee vervoerd dan heet als dat niet de bso bus is... 😂
<<

Anoniem330

Bericht 25 Feb 2022 09:59

Marin schreef:Nee haha en dan is 't idd heel logisch dat de eisen zijn aangescherpt.

Maar nu rijst bij mij de vraag hoe het busje waar je bso kinderen mee vervoerd dan heet als dat niet de bso bus is... 😂

Daarom heet de stint bij ons KDV nu 'de cabrio'. :razz:
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 25 Feb 2022 12:14

Ik heb even aan mijn man gevraagd die is eigenaar de van kinderopvang hier en heeft de ontwikkeling van de nieuwe BSObus op de gevolgd. Ze hadden voorheen 15 stints rijden en nu dus bso-bussen.
De BSO bus is goedgekeurd voor gebruik voor alle leeftijden, er zitten gordels in en de snelheid is beperkt. Als de BSO bus wordt aangereden zitten ze daar veiliger dan in een kinderwagen of bolderkar. Het verschil is natuurlijk wel dat die de openbare weg meestal niet opgaan en op de stoep blijven.

Wat betreft die uitstapjes voegt dat inderdaad niet heel veel toe op die leeftijd. Maar ze zit in een 3+ groep schrijf je. Waarom zit ze dan in die groep?
Mijn man zei een beetje verontwaardigd dat ze natuurlijk geen kinderen van 2,5 in de 3+ groep kunnen gooien maar dan wel het 3+ programma draaien.
Bij zijn opvang doen ze bij de baby’s (0-2 jaar) alleen soms een wandelingetje in een kinderwagen of bolderkar. Bij de peuters (2-4) maken ze ook zelden uitstapjes, ze gaan wel eens een stukje lopen, maar ze sleuren die kinderen niet naar de bibliotheek, de supermarkt etc.

Ik snap je vraagtekens dus wel, alleen het past wel meer bij de groep waar ze in zit, 3+. Ik zou het zelf ook niet wenselijk vinden als mijn kind als enige nooit mee mag. Ik denk dat ik het wel goed zou keuren, ik denk dat de veiligheid wel los zal lopen en dat meedoen met de rest belangrijker is. Maar ik zou het misschien wel bespreekbaar maken. Waarom doen ze zoveel uitjes? Wat voor pedagogisch beleid zit daar achter?
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Feb 2022 13:32

Waarom zou een uitstapje voor een 2,5 jarig kind niet van toegevoegde waarde kunnen zijn?
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 25 Feb 2022 13:34

Pompoen schreef:Ik heb even aan mijn man gevraagd die is eigenaar de van kinderopvang hier en heeft de ontwikkeling van de nieuwe BSObus op de gevolgd. Ze hadden voorheen 15 stints rijden en nu dus bso-bussen.
De BSO bus is goedgekeurd voor gebruik voor alle leeftijden, er zitten gordels in en de snelheid is beperkt. Als de BSO bus wordt aangereden zitten ze daar veiliger dan in een kinderwagen of bolderkar. Het verschil is natuurlijk wel dat die de openbare weg meestal niet opgaan en op de stoep blijven.

Wat betreft die uitstapjes voegt dat inderdaad niet heel veel toe op die leeftijd. Maar ze zit in een 3+ groep schrijf je. Waarom zit ze dan in die groep?
Mijn man zei een beetje verontwaardigd dat ze natuurlijk geen kinderen van 2,5 in de 3+ groep kunnen gooien maar dan wel het 3+ programma draaien.
Bij zijn opvang doen ze bij de baby’s (0-2 jaar) alleen soms een wandelingetje in een kinderwagen of bolderkar. Bij de peuters (2-4) maken ze ook zelden uitstapjes, ze gaan wel eens een stukje lopen, maar ze sleuren die kinderen niet naar de bibliotheek, de supermarkt etc.

Ik snap je vraagtekens dus wel, alleen het past wel meer bij de groep waar ze in zit, 3+. Ik zou het zelf ook niet wenselijk vinden als mijn kind als enige nooit mee mag. Ik denk dat ik het wel goed zou keuren, ik denk dat de veiligheid wel los zal lopen en dat meedoen met de rest belangrijker is. Maar ik zou het misschien wel bespreekbaar maken. Waarom doen ze zoveel uitjes? Wat voor pedagogisch beleid zit daar achter?

Klopt mijn informatie was al weer achterhaald, uiteindelijk is er toestemming gegeven voor het mogen vervoeren van alle kinderen. Vanuit de fabrikant wordt wel het advies gegeven om de bso bus wel pas vanaf 2 jaar te gebruiken, mits een kind met zijn of haar voeten op de grond kan komen. Per kind zal het verschillen of het vervoer in de bso bus op zo een jonge leeftijd ook een leuke ervaring is en (pedagogische' meerwaarde heeft. Ik neem aan dat de pedagogisch medewerkers hier oog voor hebben, Het maakt ook verschil of er meerdere kinderen in de bso bus zitten. Er zit alleen een heupgordel in als een kind alleen zit dan zit je toch wat onstabieler.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen