Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vanaf wanneer alleen thuis blijven

<<

Toetie

Kletskop

Bericht 06 Mei 2021 08:06

Vanaf wanneer alleen thuis blijven

Vanaf welke leeftijd bleven jullie kinderen alleen thuis?

Gisteren moest ik eten naar mijn schoonouders brengen, max 10 minuten weg en de kinderen wilden niet mee. Ze zijn 4 en 6 jaar maar ik durfde het niet. Dus onder dwang in de auto gezet.
Ze zouden het best kunnen, ze zullen braaf zijn maar ik durf het dus echt niet.
Als je dan dat verhaal in Brussel leest, dan is dat mijn grootste nachtmerrie.
Maar vanaf wanneer dan wel?
<<

Anoniem326

Bericht 06 Mei 2021 08:08

Re: Vanaf wanneer alleen thuis blijven

Mijn kinderen zijn even oud en van mij mag het nog niet. Ik weet niet wanneer wel eigenlijk.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 08:11

Mijn kinderen zijn ongeveer ook even oud en nee, ik laat ze ook nog niet alleen thuis. Mijn man heeft de oudste weleens alleen thuis gelaten toen hij naar de supermarkt aan de overkant van de weg 1 vergeten ding ging halen, de jongste heeft hij toen wel mee genomen. Maar goed, dat is dus letterlijk aan de overkant van de weg.

Wanneer dan wel, dat weet ik ook nog niet. Ik weet wel dat de buren op een gegeven moment een avondje weg gingen ( zaten de kinderen al op de middelbare school maar de ouders waren dus ver van huis) en ze ons gevraagd hadden of we thuis waren en bij wilde springen indien nodig. Ik denk dat ik daar straks ook gebruik van ga maken de eerste keer als ik ze even alleen thuis ga laten, eerst even de buurvrouw appen of ze ook thuis is en de jongens zeggen dat ze daar heen moeten lopen als er iets is. Maar voor nu dus nog niet.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 06 Mei 2021 08:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 08:12

4 en 6 zou ik te jong vinden, dan is 10 minuten best lang en stel je wordt onderweg opgehouden dan ben je nog langer van huis. Ik denk op een leeftijd dat ze kunnen bellen/hulp inschakelen mocht er iets gebeuren.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 08:19

Ik denk ook op het moment dat ze hulp kunnen in schakelen wanneer er iets gebeurd. Wij wonen best afgelegen, dus we moeten al verder weg om ergens naartoe te kunnen.

Zoon is nu 7, maar denk dat ik het pas rond een jaar of 10 echt aan durf om hem even alleen thuis te laten.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 08:21

Ik deed het wel vanaf vier en zes. Ze zijn nu vijf en zeven.
We (mijn vriend) heeft een soort alarmknopje (lichtschakelaar) gemaakt, als er wat is, kunnen ze daar op drukken en dan worden wij gebeld.
Maar misschien een verschil: wij wonen naast opa en oma, op hetzelfde erf, dus daar kunnen ze ook naar toe. Ook wonen wij compleet buitenaf. En ik moet toch de dieren verzorgen en ze hebben niet altijd zin om mee te gaan. Ze weten dus waar ik dan ben en zoon is ook al wel een naar mij toe gekomen terwijl ik daar was. (300 meter) dat is nog gewoon op eigen terrein.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 08:21

Wat SoGood hierboven zegt, zou voor mij ook een voorwaarde zijn om mijn dochter alleen thuis te laten.
Nu is dat nog niet zo, dus ik laat haar niet alleen (ze is 5).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 06 Mei 2021 08:23

Ik heb T 1 of 2x alleen thuis gelaten toen hij 5 was om M te halen van de opvang. Dat zou ik met M nooit doen als hij op die leeftijd is. T kan ik beter instrueren dat hij moet blijven zitten voor de tv, niet mag open doen als er wordt gebeld etc. Alsnog, voelde niet fijn en zou het voorlopig nog steeds niet makkelijk doen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 08:47

Mijn oudste is 7, hij is laatst voor het eerst alleen thuisgebleven toen ik de jongste naar school bracht. Hij mocht van mij spelletjes doen op de tablet. Toen ik na 10 minuten weer thuis kwam zat hij er nog precies zo bij als toen ik wegging. Langer dan die 10 minuten, of als ik verder weg zou moeten durf ik nog niet aan. De jongste mag het ook nog lang niet, hij is bijna 6, maar hij is een stuk minder voorzichtig dan zijn broer.

Ik vond het zelf niet zo prettig moet ik zeggen, maar mijn zoon was wel apetrots dat hij even alleen thuis mocht zijn.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Mei 2021 08:51

Mijn kinderen zijn 6 en 9 en blijven nu wel eens een uur alleen thuis. De oudste is war vaker alleen als ik zijn broertje naar voetbal breng of als hij een wedstrijd speelt. De oudste geeft daar niks om en kijkt dan thuis een film.

Het is trouwens wel sneller gegaan door corona. Toen nam ik ze niet meer mee boodschappen doen etc. Het is zo langzaam gegroeid.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 06 Mei 2021 09:33

In ons oude huis was de opvang van de meisjes schuin aan de overkant, zo’n 250 meter van ons huis. Ik liet de oudste dan wel eens rustig zijn broodje eten voor de tv terwijl ik de meisjes wegbracht. Ik kon de hele route ons huis zien, dus dan durfde ik dat wel aan. Hij was toen (en is nu nog steeds) 4. Nu kan dat niet meer, want het is nu een minuut of 5 fietsen en dat vind ik echt niet ok.

Ik heb wel eens rond 23.30 uur de kinderen alleen gelaten, mijn man kwam op de fiets naar huis vanuit zijn werk en hij had een lekke band, zo’n 1-2 km bij ons vandaan. Ik heb hem toen snel met de auto opgehaald. Wel mijn moeder gebeld dat ik dat ging doen en afgesproken dat ik zou bellen als we weer thuis waren. Als ik na 15 minuten nog niet had gebeld zou zij naar ons huis gaan. Maar toen sliep iedereen dus, en we hebben een camera waarop ik vanaf mijn telefoon kan inloggen dus ik kon ze ook in de gaten houden.

Maar goed, dat was een eenmalig dingetje, ik laat ze verder nu echt nog niet alleen thuis, ook de oudste van 4,5 niet.

♥♥
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 09:47

Het ligt ook wel aan het kind of het verantwoord is hem of haar alleen te laten. De oudste was 8 geloof ik toen zij alleen thuis kon blijven. Ze is nu 11 en ik laat haar jongere zus weleens bij haar als ik moet gaan werken, dan gaat het om twee uurtjes dat ze samen zijn tot hun vader thuis is. Dat doe ik alleen als ze het ziet zitten die verantwoordelijkheid te dragen, en mits de jongste meewerkt. Als die dwars en puberaal gedrag vertoont breng ik haar wel weg en blijft de oudste alleen thuis.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Mei 2021 09:54

Hier laat ik ze wakker nog niet alleen thuis, maar ze zijn ook nog klein uiteraard. Als ze slapen, loop ik gerust even naar school, de supermarkt of in de avond koffie ergens in de buurt. Al is dat afgelopen jaar ook niet meer zo relevant. Door af te spreken in kleine gezelschappen is dat prima overdag te plannen en is het dus ook niet voorgekomen.

Ik denk dat ik de oudste met een jaartje ofzo wel alleen thuis zou laten om een kwartiertje iets te gaan doen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Millie

Noob

Bericht 06 Mei 2021 09:58

Met 6 jaar een keertje omdat ik het zwembandje bij het zwembad was vergeten. Zij lag half te slapen op de bank en wilde niet mee. Dat was 10minuutjes maar voelde voor mij niet goed. Te jong en als er wat was kon ze niks want ik had de mobiel mee. Voor haar voelde het wel goed en sinds die tijd vroeg ze er ook om. Nu is ze 8 en inmiddels blijft ze soms thuis als ik een boodschap doe met de jongste. Ik heb een vaste telefoon gekocht met ingestelde nummers dus ze kan mijn ouders, zus, haar vader, mij en de politie ermee bellen. Ze weet hoe dat werkt. Ik vertrouw haar wat dat betreft wel. Als ze buiten is spelen laat ik haar ook soms alleen maar licht ik wel even de ouders van het vriendje in. Dan kan ze daarheen mocht ze vallen ofzo.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 10:04

Als ze in bed liggen laten we ze echt vanaf heel jong al alleen thuis als we de babyfoon aan hebben staan, dan zijn we op 5 minuten loopafstand.
Nu zijn ze 7 en 9 en moeten ze 3 dagen in de week alleen naar school als wij al werken zijn en komen ze ook alleen naar huis, dat is sinds dit schooljaar. Soms zijn ze dan een uurtje alleen voordat ik er ben. Ook als ik ga sporten zijn ze 1,5 tot 2 uur alleen thuis.
Het scheelt wel dat mijn beide broers en mijn ouders binnen 5 minuten lopen wonen en ze ook altijd iemand kunnen bellen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Weilandjes

Noob

Bericht 06 Mei 2021 10:22

Hier waren ze 8 en 10 toen ze soms alleen thuis bleven.
Nu zijn ze 9 en 11 en blijven ze best regelmatig alleen thuis.

Een uur of langer doen ze eigenlijk alleen samen. Alleen durven ze dat niet en 's avonds sowieso niet.
Er is wel een telefoon, zodat als er iets is, ze ons kunnen bellen.
<<

Muurbloempje

Noob

Bericht 06 Mei 2021 12:23

Noodgedwongen toen vorig jaar voor het eerst kinderen niet meer mee mochten naar de supermarkt, 8 jaar.
Ik vind het verder niet nodig. Nu nog steeds niet, dus gezellig mee met mij. In de avond ga ik niet van huis weg.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 06 Mei 2021 12:28

Vanaf ongeveer 10 jaar laat ik ze wel alleen als ik 1 vd anderen moet brengen/halen voor sport of spelen. Dan hoeven ze van mij niet meer mee. Ga ik de stad uit dan moeten ze van mij nog gewoon mee.

Jongste is 6 en die laat ik nog niet alleen met de oudsten. Misschien vanaf dat ze 8 is ongeveer, dan zijn hun naar de middelbare school en kunnen ze die verantwoording wel even dragen als ik boodschappen oid moet doen. Vanaf dat ze een jaar of 10 is kan ze wel een middag thuis zijn met broer of zus als ik weg moet/wil, dan zijn hun halverwege de middelbare school.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 12:29

Zoon was denk ik 8 toen we voor het eerst een keer boodschappen gingen doen en hij thuis wilde blijven. Dat is een paar keer gebeurt en sindsdien wil hij het eigenlijk niet meer. Hij is nu bijna 11 en nu moet hij af en toe even een paar minuutjes alleen blijven.
Dochter was denk ik bijna 8 toen ze voor het eerst alleen thuis bleef. Ze is nu net 9. Ze vindt het allemaal prima, zij zorgt goed voor zichzelf en weet wat ze moet doen als er iets is. Enige wat ze altijd doet is veel koekjes eten 😂
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Mei 2021 12:40

J is vorig jaar feb voor het eerst alleen een keer thuis gebleven. Hij was toen ziek en ik had geen paracetamol meer in huis voor hem. Ik ben in totaal denk ik Max 10 minuten weg geweest. Wat ik toen gedaan heb is mijn moeder bellen via FaceTime en die zo op afstand mee laten kijken. J vond het namelijk nog wel spannend. Daarna is het geloof ik nog 1x gebeurt omdat ik wat vergeten was te kopen. Ik denk dat hij vanaf een jaar of 8 wel alleen thuis mag blijven voor een half uurtje ofzo.
2015 💙
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Mei 2021 12:51

De oudste is nu 8 en zou ik wel alleen laten als ik heel even naar de winkel moet. Voor de tv zit hij zo makkelijk een uur voor zich uit kijken. Dan zou een kwartier niet uit maken.

De jongste is 5 en laat ik niet alleen thuis. Alleen om de vuilniszak weg te gooien 20 meter verderop haha.

Toevallig hadden we het er over dat we voor de oudste wel een simpele mobiele telefoon moeten aanschaffen waarop hij kan bellen. Vanaf groep 5 gaan veel kinderen hier alleen naar huis merken we. Volgend schooljaar kan hij zomaar die vraag gaan stellen en dan vind ik het wel fijn dat hij dan even contact kan hebben over spelen met vriendjes bijvoorbeeld.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 06 Mei 2021 13:43

Vanaf 7 jaar is mijn oudste zoon heel af en toe alleen thuis geweest, maar alle keren waren de buren op de hoogte en ook thuis, zoon wist dat ook. Dan gingen we naar de verloskundige en hij had geen zin. De middelste van 5 mag zeker niet alleen thuis blijven en die zie ik dat met 7 ook niet doen, die gaat op kasten klimmen voor een snoepje, zou zichzelf buiten sluiten door buiten te gaan spelen, heel ander kind. Oudste is nu 8,5 en groep 5, sinds Corona gaat ieder kind alleen naar school en huis, behalve de kinderen met jongere siblings. Dus uit school gaat hij soms mee en op hoop van zegen dat hij de ouder een bericht laat sturen. Ook krijgt hij nu soms de sleutel mee als ik op woensdag met de middelste naar zwemmen ben en hij in die tijd thuis komt van een vriendje.
Soms denken we er zelfs aan om de bso voor hem op te zeggen in groep 6, misschien na de Kerst vakantie. Dat is op dinsdag middag 1,5u alleen.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 06 Mei 2021 14:20

Hier blijven ze vanaf een jaar of 6 wel eens alleen thuis. In het begin alleen om de ander naar school of sport te brengen, hooguit 10 tot 30 minuten, tegenwoordig soms wel eens één tot twee uur als ik bijv. boodschappen ga halen. We hebben een telefoon thuis waarmee ze ons altijd kunnen bellen en wij hun. De jongste van nog geen 4 jaar blijft natuurlijk nog niet zonder ons thuis.

Vanaf groep 5 mogen ze alleen naar school fietsen. De middelste wil wel nog graag gebracht worden. Als ze uit school met iemand mee gaan moeten ze ons bellen/appen wanneer ze bij het vriendje thuis zijn met de telefoon van die ouders. Dit doen ze ook altijd. Ze hebben onze nummers in hun tas.

De oudste hoeft vanaf komend schooljaar niet meer naar de bso. Hij zal dan één middag in de week 2 uurtjes alleen thuis zijn. Wanneer hij thuiskomt moet hij ons bellen. Hij is dan 10,5 jaar en zit in groep 7.
2011 2012 2017
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Mei 2021 19:06

Vanaf een jaar of 5. Hooguit 10 minuten en ik ben dan in de buurt. Dus of naar schoonouders (wonen straat verderop) of naar het kdv (zelfde straat). Nu was ik gisteren naar de huisarts. Had om 11 uur een afspraak staan voor een prik. Die zit overigens ook een straat achter ons. Maar om 11.15 was ik nog niet aan de beurt. Dat ging me wel te lang duren. Heb toen gemeld dat ik weer weg zou ging. Kinderen zijn toen met zijn 2en hooguit 25 minuten alleen geweest. Maar dat voelt dan niet goed.
<<

Maan

Kletskop

Bericht 06 Mei 2021 19:28

Wij lieten de kinderen met 4 en 7 wel eens even alleen thuis als we een stukje met de hond gingen wandelen. Dat ging prima en dat hebben we uitgebouwd. Nu lopen we in het weekend vaak een uurtje samen. Ze zijn nu 6 en 9. Samen zijn ze heel verantwoordelijk, ze spelen lief of mogen even televisie kijken, maken geen ruzie, doen nooit gekke dingen. Gaat echt prima. Ik ga ook wel eens een paar boodschappen halen zonder de kinderen, dan ben ik een half uur tot drie kwartier weg.

De middelste van 6 laten we niet alleen thuis. Dat kan alleen als zijn zus ook thuis wil blijven.

De oudste wil nu van de bso af en dat overwegen we ook serieus, kan best zijn dat ze komend schooljaar voor 1 dag in de week mag stoppen. Ze gaat dan naar groep 6 en is dan 9,5.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen