Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Eerste menstruatie vieren

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jan 2021 15:17

Eerste menstruatie vieren

Ik liep net in de supermarkt toen ik door mijn dochter werd gebeld, huilend. Of ik maandverband wilde meenemen, want ze was voor het eerst echt ongesteld geworden. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar ze was toch een beetje geschrokken, zo sneu.

Maar nu wil ik haar eerste menstruatie dus graag vieren. Normaal gesproken zou ik sowieso met haar een high-tea zijn gaan doen, maar dat kan nu natuurlijk niet (nou ja, thuis wel natuurlijk, maar dat is niet hetzelfde). Ik wil haar daarnaast iets tastbaars geven, een sieraad bijvoorbeeld.

Heeft iemand een leuk idee hiervoor?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jan 2021 15:20

Re: Eerste menstruatie vieren

Weet je wel zeker dat je dochter dat fijn vindt? Toen ik voor het eerst ongesteld werd wilde ik echt dat er zo weinig mogelijk aandacht op gevestigd werd. Ik weet nog dat mijn vader zei dat het toch ook wel een 'heuglijk feit' was, dat ik dat al gênant vond.

Dat sieraad lijkt me een heel leuk idee, dat had ik ook wel leuk gevonden, ik heb het puur over dat vieren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jan 2021 15:24

Susan schreef:Weet je wel zeker dat je dochter dat fijn vindt? Toen ik voor het eerst ongesteld werd wilde ik echt dat er zo weinig mogelijk aandacht op gevestigd werd. Ik weet nog dat mijn vader zei dat het toch ook wel een 'heuglijk feit' was, dat ik dat al gênant vond.

Dat sieraad lijkt me een heel leuk idee, dat had ik ook wel leuk gevonden, ik heb het puur over dat vieren.

Ja, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Met z'n tweetjes dan natuurlijk, geen hele happening haha.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Jan 2021 15:25

Ik zou lekker samen met haar op de bank een bak Ben & Jerry's leeg eten of een soort high tea op de bank houden met een meiden film.
Gewoon low key iets van jullie samen, dat 't jullie onderonsje is ofzo, niks groots. Ik vind 't zelf ook niet iets echt om te vieren ofzo maar goed dat is persoonlijk misschien.

Oh en vooral niet aan anderen vertellen. Ik was vlak voor de kerst voor 't eerst ongesteld en ik hoorde dat m'n moeder het aan alle vrouwen (tantes en nichten) vertelde bij 't kerstdiner en in zakte door de grond van schaamte. Dat gevoel weet ik nog zo goed. Verschrikkelijk. Ik durfde 't al niet aan m'n moeder te vertellen en heb de eerste paar maandverbanden stiekem weggegooid in een prullenbak op straat. En toen deed ze dit, zo openlijk vertellen. Echt niet leuk als twaalfjarige.

Ik zou er dus met name voor zorgen dat je het lekker tussen jullie houdt, dat ze het gevoel krijgt dat ze bij jou terecht kan met vragen en als ze zich er niet lekker door voelt je dat mag voelen en lekker op de bank mag zitten. Zo voelt het misschien toch speciaal maar wel vertrouwd.
Let's discover the world together.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Jan 2021 15:31

Lekker meta dit: maar als we onze dochters ook opvoeden met dat ongesteld zijn iets is dat stiekem moet gebeuren. Of iets is waarvoor je je moet schamen, raakt het nooit uit de taboe sfeer. Ongesteld worden is iets natuurlijk en zou nooit iets zijn waarvoor je je moet schamen.

Dus ik vind het heel goed Moedekoekje dat je het wil vieren!! Kan je haar lievelingseten maken oid? Die high tea als weer vanalles kan is echt een lief idee!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Jan 2021 15:31

Míjn eerste zin is raar en klopt niet. Maar heb geen zin het te verbeteren!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jan 2021 15:32

Moederkoekje schreef:
Susan schreef:Weet je wel zeker dat je dochter dat fijn vindt? Toen ik voor het eerst ongesteld werd wilde ik echt dat er zo weinig mogelijk aandacht op gevestigd werd. Ik weet nog dat mijn vader zei dat het toch ook wel een 'heuglijk feit' was, dat ik dat al gênant vond.

Ja, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Met z'n tweetjes dan natuurlijk, geen hele happening haha.

O ja oké, maar het gaat nu zo lastig met zijn tweeën, ik neem tenminste aan dat iedereen de hele tijd thuis is. Misschien kan je wat lekkere, speciale broodjes/muffins/koeken/wat ze dan ook lekker vindt en drankjes inpakken in een picknickmand en dan, als het een keer beter weer is, naar een mooie plek waar een picknicktafel staat. Of misschien kun je een nachtje samen een huisje boeken en daar samen heel uitgebreid koken/eten bestellen. Veel meer kan ik momenteel ook niet verzinnen.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jan 2021 15:32

Wat bijzonder om te lezen dat menstruatie bij jullie zo enorm verbonden is met schaamte. Dat is bij haar (en ons) eigenlijk niet zozeer het geval. Nu scheelt het misschien dat haar tante seksuologe is en we er heel open over praten, maar die enorme gene herken ik bij haar gelukkig niet.

Ik vind het zeker wél iets om te vieren: het feit dat je van meisje een vrouw bent geworden, een overgangsritueel dus eigenlijk.

Maar goed, ik was eigenlijk vooral op zoek naar leuke ideeën voor een mooi sieraad :)
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Jan 2021 15:33

Caro schreef:Lekker meta dit: maar als we onze dochters ook opvoeden met dat ongesteld zijn iets is dat stiekem moet gebeuren. Of iets is waarvoor je je moet schamen, raakt het nooit uit de taboe sfeer. Ongesteld worden is iets natuurlijk en zou nooit iets zijn waarvoor je je moet schamen.

Dus ik vind het heel goed Moedekoekje dat je het wil vieren!! Kan je haar lievelingseten maken oid? Die high tea als weer vanalles kan is echt een lief idee!

Ja helemaal mee eens.

Bij een vriendin thuis mochten de dochters altijd een sieraad uitzoeken. Vond ik een erg leuk idee.
10-08-2017 ♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jan 2021 15:33

Caro schreef:Lekker meta dit: maar als we onze dochters ook opvoeden met dat ongesteld zijn iets is dat stiekem moet gebeuren. Of iets is waarvoor je je moet schamen, raakt het nooit uit de taboe sfeer. Ongesteld worden is iets natuurlijk en zou nooit iets zijn waarvoor je je moet schamen.

Nee, dat zeg ik ook niet, maar als je je er zelf nog ongemakkelijk bij voelt is het ook niet prettig als er tegen je zin in te veel aandacht op wordt gevestigd. Dat het goed is om het uit de taboesfeer te halen, daar heb je als jonge puber op het moment zelf toch geen boodschap aan? Dan voel je je alleen maar ongelukkig onder die aandacht.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jan 2021 15:34

Moederkoekje schreef:Wat bijzonder om te lezen dat menstruatie bij jullie zo enorm verbonden is met schaamte. Dat is bij haar (en ons) eigenlijk niet zozeer het geval. Nu scheelt het misschien dat haar tante seksuologe is en we er heel open over praten, maar die enorme gene herken ik bij haar gelukkig niet.

Ik vind het zeker wél iets om te vieren: het feit dat je van meisje een vrouw bent geworden, een overgangsritueel dus eigenlijk.

Maar goed, ik was eigenlijk vooral op zoek naar leuke ideeën voor een mooi sieraad :)

O ik dacht ideeën om het te vieren.

Ik heb deze al jaren in mijn hoofd voor Y voor als ze groter is, of als ze naar de middelbare gaat, of als ze ongesteld wordt, dat weet ik nog niet:

https://www.lucardi.nl/nl-nl/product/64 ... waterparel
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jan 2021 15:37

Overigens zat ongesteld zijn bij mij thuis vroeger ook helemaal niet in de taboesfeer, in tegendeel, en toch voelde ik het wel zo, als iets wat heel heel erg griezelig, nieuw en privé was en dus gevoelig lag.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Jan 2021 15:39

Ja daar heb je ook wel weer een goed punt Caro. Ik vond het destijds denk ik met name enorm vervelend dat m'n moeder dat aan iedereen vertelde en dat zij besliste dat iedereen dat dus mocht weten, niet ik. Dat vind ik niet OK.

Maar goed dat is niet aan de orde bij Moederkoekje natuurlijk.

Oh ik dacht net als Susan dat je idd meer op zoek was naar ideeejtes om iets te doen náást een sieraad. En dan zou ik dus lekker samen een avond lekker laat opblijven en met lekkers een meiden film kijken. Heel veel meer kan je sowieso niet doen nu natuurlijk.

Sieraden geen echte tips voor. Oh ja wel. Je zou haar een ringetje kunnen geven met één steentje erin en bij elke bijzondere gelegenheid krijgt ze dan een steentje erbij. Dus als ze 18 wordt, afstudeert, gaat trouwen, kind krijgt etc. Ik kreeg die ring op m'n 18e (of 21e denk ik eigenlijk) maar ik vind de eerste menstruatie ook wel een goede start daarvoor dan. Wel een wat duurder cadeau dan je misschien bedoelt maar wel eentje voor het leven dan echt.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 03 Jan 2021 16:30

Ik heb niet alles gelezen, maar je kan misschien ook een luxe high tea thuis laten bezorgen 😁
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 03 Jan 2021 17:18

Of een mooie slavenarmband ofzo? Eventueel met iets erin gegraveerd? Inderdaad ook een leuk idee om een lekkere high tea thuis te laten bezorgen.

Ik schaamde me trouwens ook en durfde het niet aan m'n moeder te vertellen. Heb heel demonstratief ergens een maandverband neergelegd in de hoop dat ze de hint zou oppikken.
❤️ 7 juni 2018
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 03 Jan 2021 17:29

Mijn moeder was er heel open over, en ze heeft me heel fijn geholpen toen het zo ver was. Ook na een tijdje tampons uitgeprobeerd met haar instructie.
Ik ben nu ook heel open naar mijn kinderen toe, die lopen wel eens de badkamer in en als ze me dan op de wc zien zitten dan zien ze nog wel eens een vies maandverbandje. Ik heb ze uitgelegd dat vrouwen af en toe bloeden en dat dat helpt om baby's te krijgen.

On topic:
Ik vind de dingen die genoemd zijn echt super leuk! Een sieraad uitzoeken en lekker samen op de bank een film kijken met een bak B&J. Of een high tea samen, ook leuk.

Eigenlijk is het ook wel iets om te vieren toch? Dat betekent dat je waarschijnlijk ooit kinderen kunt krijgen, als je ze zou willen. Ik vind mijn woordkeuze iets raar, maar ik bedoel er niets negatiefs mee, want ik weet dat het geen garanties geeft.
<<

Peanutbuttercup

Bericht 03 Jan 2021 17:29

Wat leuk dat je dat wilt doen! Wij vierden het met een gebakje thuis.
Wel de tweede keer dat ik ongesteld was, de eerste keer ontkende ik het (dacht dag 1 dat ik een wondje ofzo had, toen het erger ging bloeden durfde ik het niet te zeggen. Ik had issues met opgroeien, wilde ook lang geen beha aan haha) en bleef ik toiletpapier in m'n ondergoed proppen.
Toen ik het daarna wel aan m'n ouders vertelde haalde m'n moeder dus taart.
De dag erna vertelde ik het tijdens school aan een vriendin en een klasgenoot hoorde het die heel hard 'Hoera!!' door de klas riep en me feliciteerde. Dusja alles was wel out in the open :smile:
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Jan 2021 17:30

Wat een mijlpaal! Hoe oud is je dochter?

Hier is ze 11jr en gelukkig nog geen tekenen van een menstruatie. Maar we praten er wel gewoon over en hebben de afspraak dat als het gebeurd (op school oid) dat ze meteen naar huis mag komen. Dan gaan we samen (mits ik niet aan het werk ben) chocola eten en films kijken.
Maar stiekem hoop ik dat het nog even duurt.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jan 2021 17:35

Ik ga elk jaar uiteten met mijn dochter. Ongeveer in de week dat ze voor het eerst ongesteld werd.
De eerste keer vond ze het wel wat vreemd, maar de jaren erna vond ze het juist er leuk. Helaas zijn we afgelopen november niet geweest ivm sluiting van de horeca. Gaan we dus doen als het weer open gaat.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Jan 2021 17:43

ik zou haar online zelf iets leuks uit laten zoeken van Zinzi oid :)
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jan 2021 18:43

Wij kregen als meiden thuis allemaal een slagroom taart. Zo werd het in huiselijke kringen ‘gevierd’.
Mijn broer kreeg ook op een gegeven moment een boerenjongensvlaai op het moment dat mijn ouders het vermoeden hadden van zijn eerste natte droom.
Op deze manier werd bij ons een mijlpaal in de puberteit ‘gevierd’. Zonder dat de hele omgeving ervan mee kocht genieten.

Anoniem303

Bericht 03 Jan 2021 18:49

Oh dat zou ik echt nooit doen, het hele gezin feestelijk stil laten staan bij het vermoeden van een natte droom.
<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 03 Jan 2021 18:59

Wat een mijlpaal, ik zou zelf een lekkere high tea maken met chocoladekoekjes, stukjes Tony Chocolonely en dan een film kijken die je dochter heel leuk vindt. Daarnaast een mooi sieraad voor haar kopen, een mooie ketting met hanger/geboortesteen of gewoon iets dat ze heel mooi vindt. Ik kan het mij nu nog niet voorstellen, maar mijn dochter gaat ook ooit ongesteld worden, over een jaar of twaalf ofzo :omg:
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 03 Jan 2021 19:03

Ik vind ongesteld zijn niet iets om voor te schamen, ik kan er ook wel openlijk over praten. Maar het vieren? nee, waarom? Als kind vond ik het niet leuk dat ik ongesteld werd, maar nog erger dat er zo'n gebeurtenis van gemaakt werd (mijn ouders vertelden het aan oma en die ging er onder het eten weer uitgebreid over praten). En vieren dat een jongen z'n eerste natte droom heeft? Vieren ze dan ook de eerste keer seks? Maar goed, ieder z'n keuze en het past dan denk ik bij de manier van opvoeden en bij het kind. Ik zelf zou het net als Marin laten bij samen chocolade eten en haar helpen met alle vragen en alle materialen uitproberen.
<<

Anoniem304

Bericht 03 Jan 2021 19:05

Rixt schreef:Oh dat zou ik echt nooit doen, het hele gezin feestelijk stil laten staan bij het vermoeden van een natte droom.

Haha dit lijkt me echt awkward....
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen