06 Mei 2021 16:32 door Parel
Wij hebben geen speeltuin in onze straat (wel een straat verderop, en 3 straten verderop - maar dan moeten ze een drukke weg over), maar wel een stoep voor en een brandpoort achter. Onze kids kunnen zo dan dus wel een rondje maken lopend, of op de fiets/step/hooverboard/spacescooter. Het buurmeisje woont 3 huizen verderop en is alleen te bereiken over de stoep aan de voorkant. Dat doet mijn oudste (dat rondje dus) vanaf dat ze denk ik 3,5/4 jaar is. De jongste idem dito. Sinds eind van de zomer, de jongste was toen 5,5 mogen ze naar het speeltuintje verderop en een straat verder dus ook fietsend of iets een rondje maken (scheelt wel, vrienden van ons wonen in die straat weer op de hoek, en aan de andere hoek wonen hun ouders die mijn kinderen ook kennen, en waar ze aan mogen bellen om te plassen of een pleister of iets). De oudste mag vanaf dit jaar (ze is 9) onze wijk verkennen, als ze maar zegt waar ze heen gaat. Dit doet ze meestal lopend, maar mag ook op de fiets. Vanaf augustus gaat ze zelf op de fiets naar school 5 straten verderop (een drukke weg overstekend), en krijgt ze een mobiel en abonnementje mee. Dan zal haar horizon denk ik wel verbreden.
Onze oudste kan je goed afspraken mee maken en die is heel punctueel. De jongste daarentegen .. daar hebben we iets meer de rem op. Luister vooral naar je gevoel, en kijk naar je kind. Je kan sowieso altijd nog een horloge met gps signaal voor haar kopen, of iets, maar ik probeer heel vaak te bedenken dat wij dit vroeger ook niet hadden en ook groot zijn geworden.