05 Feb 2021 21:10 door Anoniem326
Bedankt voor de reacties. Zowel echt op inhoud, maar ook de eigen ervaringen en het medeleven.
Minx dat lijken me ook moeilijke gesprekken. En moeilijk om te zien dat hij gaat onderpresteren. Volgt er verder onderzoek? Maak jij je veel zorgen en werk je thuis met hem?
Marin, enerzijds fijn dat de extra begeleiding er is, maar als ouder wil je liever dat dat niet nodig is. Herken je de dingen ook in de thuissituatie?
Ik heb soms ook de indruk dat er maar weinig marge is voor andersdenkenden. Dus dit is het kader van wat er in het onderwijs van kinderen wordt verwacht daar binnen moeten ze leren, presteren, ontwikkelen en tot bloei komen. En als dat dan niet lukt door karakter of leerwijze van het kind dan volgen de gesprekken, de begeleiding. Allemaal gericht om mee te draaien in het systeem. En veel minder gericht op het kind. Want in het geval van mijn zoon is er niet echt iets aan de hand. Cognitief niet, maar ook qua gedrag niet. Hij is gewoon een beetje anders. In fantasie, interesse en manier waarop hij leert en dingen benadert. Ook erg introvert. En dan trek je je terug in coöperatieve werkvormen en laat je niet heel veel zien bij taken die echt je interesse niet hebben.
Goede tip om aan te geven hoe ik die gesprekken ervaar. Ze beginnen altijd met iets positiefs. Van goh hij is zo creatief in zijn denken en doen, maar vervolgens gaat het zo. We willen graag dit en dat zien, maar dat doet hij niet. Of soms laat hij dit zien en dan denken we nu is hij er maar de volgende dag lijkt hij geen interesse te hebben. En dan komt er een opsomming wat ze verwachten en wat hij dan wel en niet op specifieke momenten doet. Want op andere momenten laat hij het dan wel zien.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 06 Feb 2021 09:10, in totaal 1 keer gewijzigd.