Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

BSO strijd

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Mrt 2021 20:09

BSO strijd

Onze dochter gaat sinds begin december naar school. Twee dagen per week gaat ze ook naar de bso. Die is op dezelfde plek waar ze ook op de opvang zat, dus er zitten veel kindjes die ze al kent en ook de leidsters heeft ze allemaal al eerder gezien. Tijdens de lockdown is ze daar ook geweest, twee dagen per week. De andere drie dagen was ze thuis of bij opa en oma en toen vroeg ze steeds waarom ze altijd naar de bso moest na school. Tja, leg dat maar eens uit, dat die situatie niet normaal was en dat ze normaal op alle andere dagen opgehaald wordt door papa/mama/opa/oma.

Maar goed, inmiddels gaat ze weer een paar weken naar school, maar ze zeurt nog steeds dat ze niet naar de bso wil. Ze komt er overigens elke keer vrolijk vandaan, ze speelt er graag, heeft altijd een berg knutselwerkjes mee en de leidsters geven ook aan dat ze zich er goed vermaakt heeft elke keer. Het is vooral steeds de strijd vooraf, de dag voordat ze naar de bso gaat na school. We hebben haar al uitgelegd dat papa en mama moeten werken, omdat we geld moeten verdienen voor eten en drinken en kleren en dat we soms wat langer moeten werken daarvoor... het helpt niks en het lijkt alleen maar erger te worden elke keer.

Herkent iemand dit? Hebben jullie nog tips hoe we dit voor haar makkelijker kunnen maken?
december 2016
juli 2019
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 29 Mrt 2021 20:12

Re: BSO strijd

Maar is het dat ze het niet begrijpt, of vindt ze bso niet leuk?
#teammaple🍁
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 29 Mrt 2021 20:25

Ik herken het. E zit nog niet op de BSO maar wij hebben deze struggels nu met de opvang. Ik had zelf bedacht dat dat misschien komt omdat ze toe is aan school en de opvang gewoon niet meer zo leuk is omdat ze de oudste is.
Bij jou valt die verklaring al af.

Kun je achterhalen waar het probleem zit? Waarom wil ze daar niet heen?
30-04-2017
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Mrt 2021 20:36

Kun je voor haar de dagen van de week en de daar bijbehorende planning voor haar niet inzichtelijk maken?

Bijv:
Ma: school en mama komt je halen
Di: school en opa/oma komen je halen
Wo: school en bso
Etc.

Dit zou je dan met plaatjes of tekeningen kunnen verduidelijken. Of met een wasknijper/pijltje aangeven welke dag het is.

Ik snap even niet je ‘ja leg dat maar eens uit’. Bedoel je dat ze in lockdown tijd de hele dag op de bso is geweest omdat school dicht was?

Met behulp van de planner weet ze misschien beter waar ze aan toe is. En waarom ze daar naar toe gaat? Omdat jullie werken en opa en oma niet alle dagen kunnen oppassen omdat ze
ook andere dingen moeten doen. Dus elke woe is bso dag. Net als voor alle andere kindjes die daar dan zitten. Die ouders werken ook en die opa/oma kunnen dan ook niet oppassen.

Wel vervelend dat het zo’n strijd lijkt te zijn. Misschien vind ze het wel leuk maar ook een beetje druk/spannend. Dat kan ik me goed voorstellen, zeker na een drukke dag op school. Thuis of bij opa en oma is het dan een stuk rustiger en meer vertrouwd. Misschien vind ze het moeilijk om dat onder woorden te brengen en kan je haar helpen door bijv. een favoriete knuffel mee te geven of even met ped. medewerker afstemmen dat ze er nog wel tegenop kijkt. Dan kunnen ze haar misschien nog iets meer onder hun hoede nemen.
<<

Toetie

Kletskop

Bericht 29 Mrt 2021 20:46

Jouw dochter zit evenlang op school als mijn jongste. Ik weet niet hoe het met jouw dochter zit maar mijn jongste is ontzettend moe door school, de corona gedoe, alle indrukken. Kan jouw dochter niet behoefte hebben aan rust, minder prikkels na school?
Ik heb op de bso gewerkt en vond het erg veel prikkels voor de kleinere en dat allemaal nog na de drukte van school.
Misschien is het haar allemaal teveel?

Zit er een kindje bij waar ze leuk mee kan spel of misschien botst het wel met een kindje?
<<

Anoniem313

Bericht 29 Mrt 2021 20:53

Die van mij vinden het ook niet leuk - ik neem aan dat dat het probleem is? Ze zijn dus heel blij dat de bso dicht is. Maar ons bezorgt het veel stress dus zodra de bso weer open is, gaan ze. Wat moet, moet, heel simpel. Zo lang ze er vrolijk vandaan komen en daar lekker spelen, maak ik me om dat geen zin hebben geen zorgen.
Laatst gewijzigd door Anoniem313 op 29 Mrt 2021 21:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem326

Bericht 29 Mrt 2021 20:58

Mijn kinderen vinden de BSO ook niet leuk. Thuis of bij opa en oma hebben ze tijd om rustig aan te rommelen, vrij te spelen, zich terug te trekken. Of juist af te spreken een op een. De BSO is druk, moeten zich aanpassen na een lange dag school. Veel prikkels. Maar ja. Ik moet werken. Dus ik ben blij als de BSO weer opengaat. Zij niet. Maar het is niet anders, als ik ze ophaal zijn ze gewoon aan het spelen. Dus thuis of bij opa en oma is leuker. Maar de BSO is volgens mij ook geen echte kwelling.
<<

Anoniem326

Bericht 29 Mrt 2021 21:00

Zijn er eigenlijk kinderen die wel echt graag naar de BSO gaan? Liever dan naar huis? Volgens mij verkiezen ongeveer alle kinderen thuis of een op een afspreken boven BSO. Dat betekent dan niet dat het er verschrikkelijk is, maar wel dat alternatieven leuker zijn.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Mrt 2021 21:11

We vragen elke keer door, we nemen haar verdriet wel serieus. Volgens mij snapt ze ook dat we moeten werken, omdat we geld moeten verdienen om dingen van te betalen... maar ze wil dan nog niet zegt ze. Het is nu natuurlijk nog noodopvang, dus er zijn minder kindjes en ze zegt dat er uit haar klas geen andere kindjes naar de bso gaan. Uit de andere kleuterklassen wel (kindjes die ze ook nog kent van de opvang) en daar speelt ze bij de bso ook mee. Als we er er dan over praten, komen de verhalen over waar ze mee gespeeld heeft en soms zelfs dat ze het stom vond dat papa/mama haar te vroeg ophaalde, want ze was nog met dat kindje/dat spelletje aan het spelen...

Dus volgens mij vindt ze het op de bso wel leuk, maar vantevoren wil ze er niet naar toe. Kleuterlogica allemaal :palm: ik denk dat moeheid ook meespeelt hoor en misschien is zo'n planbord wel een goede, dat de weken overzichtelijk zijn voor haar (tips hiervoor trouwens? Had al eens op bol.com gekeken, maar nog niet echt iets gevonden). Ik heb het idee dat er op de bso (zeker nu) veel ruimte is voor zelf aanrommelen, want de leidsters vertellen ook vaak dat ze bedacht had dat ze een bepaald iets wilde knutselen en dan mag ze dat ook gewoon doen. Ik vind het zo sneu dat ze er vantevoren zo verdrietig over is, misschien heeft het nog wat meer tijd (en leuke ervaring) nodig om dit bij haar weg te nemen. Dankjewel voor jullie reacties in elk geval!
december 2016
juli 2019
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 29 Mrt 2021 21:16

Verdriet is er hier gelukkig niet, maar ze roepen idd nooit dat ze zin hebben in de opvang/bso. Maar wanneer we ze ophalen, zijn ze altijd super blij en vrolijk en zeggen ze zelf ook dat het heel leuk was.
Maar dat met tegenzin heen is nooit leuk inderdaad.. Hopelijk wordt dat beter!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Mrt 2021 21:16

mijn oudste gaat graag naar de (sport)bso altijd al, de jongste(5) vind het minder,zeker sinds de lockdown, zelfde verhaal als bij jou. Ik benoem altijd, ik weet dat je geen zin hebt, morgen kun je weer thuis spelen. Dit is voor haar wel ok.Soms noemt ze dat ze me gaat missen,dan beloof ik savonds extra goed te knuffelen. Noodopvang vinden ze beiden wel minder leuk als de gewone bso
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Mrt 2021 21:17

Hier net zo 1 nieske, (en zelfde leeftijd ;)). Ik heb ook geen tips, wij hebben ook steeds strijd.

Qua planbord kan ik je de magneten van olifantastich aanraden, wij doen die op een magneet/whiteboard van hema waar de dagen van de week al op staan. Zo heeft ie wel overzicht en structuur.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem316

Bericht 29 Mrt 2021 21:45

HollyGolightly schreef:Zijn er eigenlijk kinderen die wel echt graag naar de BSO gaan? Liever dan naar huis? Volgens mij verkiezen ongeveer alle kinderen thuis of een op een afspreken boven BSO. Dat betekent dan niet dat het er verschrikkelijk is, maar wel dat alternatieven leuker zijn.

Die van ons wil juist niet mee naar huis 😂😂 al gaat dat nu gemakkelijker nu ze weet dat ze regelmatig heen gaat. Misschien maakt het ook wel verschil dat ze de eerste paar keer bij haar tante op de groep zat.

Maar lastig Niekske, maar denk inderdaad zolang ze er blij vandaan komt, het niet anders is. Maar kan het me wel voorstellen dat ze liever naar huis gaat na een schooldag.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Mrt 2021 21:55

HollyGolightly schreef:Zijn er eigenlijk kinderen die wel echt graag naar de BSO gaan? Liever dan naar huis? Volgens mij verkiezen ongeveer alle kinderen thuis of een op een afspreken boven BSO. Dat betekent dan niet dat het er verschrikkelijk is, maar wel dat alternatieven leuker zijn.

Mijn dochter wel zolang het vrijblijvend was, ze is een tijdlang gewoon voor de lol een middagje per week gegaan. Liever dan naar huis klinkt wat vervelend, maar ze zag het in die tijd gewoon als een leuke speelclub.

Later ging ze ook wel eens losse middagen, ze mocht dan wel eens mee met een vriendin als ze plek over hadden en daar had ze het altijd heel erg naar haar zin, want dan waren er nog meer kinderen die ze kende. Maar ik kan me voorstellen dat het anders is als er een noodzaak achter zit en je altijd moet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 29 Mrt 2021 22:04

Wat lastig Niekske! Ik vind zo’n planbord wel een goed idee, ik merk dat mijn zoon ook heel erg lekker gaat op duidelijkheid wanneer hij waar is ‘s middags. Hij heeft op school ook een planbord en daar heeft iedereen een eigen stickertje die dan aangeeft wanneer ze naar de bso gaan en wanneer ze gewoon naar huis gaan.

Mijn zoon vindt de bso overigens fantastisch, maar hij speelt 100x liever met andere kindjes dan alleen. En zijn zusjes zijn natuurlijk nog te jong om leuk mee te spelen. Hij wordt altijd boos als ik hem “te vroeg” ophaal (eerder dan 5 uur). Dus het bestaat wel 😅

♥♥
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 29 Mrt 2021 22:14

Ja die van mij! Vandaag stond ie weer boos aan de deur dat ik VEEL TE VROEG kwam 😆 hij vindt thuis zijn ook fijn, maar is met de bso altijd blij gelukkig.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Mrt 2021 22:18

Lot schreef:
Ik snap even niet je ‘ja leg dat maar eens uit’. Bedoel je dat ze in lockdown tijd de hele dag op de bso is geweest omdat school dicht was?.

Hiermee bedoelde ik dat ze tijdens de lockdown twee dagen per week naar de noodopvang ging, eerst op school en daarna bso. Op de andere dagen zou ze normaal wel naar school gaan, maar niet naar de bso, maar die dagen was ze gewoon thuis tijdens de lockdown. Dus zij benoemde dat ze 'altijd naar de bso' moest. Ja dat was toen ook zo, maar hoe leg je een kleuter uit dat ze eigenlijk ook op andere dagen naar school zou gaan en dan wel opgehaald, zou worden? Dat hebben we wel geprobeerd trouwens, maar dat snapte ze niet. Ik had dus gehoopt dat het beter zou gaan nu ze enkele weken heeft kunnen ervaren dat ze op drie dagen wel uit school opgehaald wordt, maar het wordt dus steeds erger.

Ik zal ook nog eens een van de pedagogisch medewerkers erover aanspreken. Ze trekt erg naar één vrouw toe, die moet ze altijd eerst gedag zeggen voor ze meegaat. Het is echt stom, ik heb elke keer het gevoel dat ik een blij kind ophaal en en ik heb ook echt een fijn gevoel bij die bso, maar vooraf is het echt een drama...
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem303

Bericht 29 Mrt 2021 22:48

Ze komt er naderhand wel blij vandaan, begrijp ik? Dan zou ik die avonden de dag doorspreken en dan ook bespreken wat ze fijn vond aan de bso. Niet teveel een waardeoordeel aan hangen verder, maar dan kun je de volgende keer als ze weer naar de bso moet, wel een paar dingen opnoemen die ze daar leuk vindt om te doen. Bijv als ze de strijkkralen helemaal tof vindt: misschien kan ze dan een supermooi strijkkralen kunstwerk maken en als ze dan klaar is en daar een tussendoortje gegeten heeft, dan duurt het niet lang meer voordat papa of mama komt.

Sowieso is inzichtelijk maken met een schema altijd een goed idee. Misschien kun je een soort werkplanner ergens ophangen met pictogrammen oid.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Mrt 2021 07:30

Weekplanner werken wij al een tijd mee. Wij hebben recent onze papieren versie ingeruild voor een whiteboard versie van de Action (7 euro ofzo?). Tekenen er zelf symbooltjes op die voor activiteiten staan. Inmiddels tekentzr ze vask zelf, zitten wij ernaast om te vertellen wat welke dag is.

Duidelijjheid en voorbereiding is bij ons wel cruciaal, ook al gaat ze graag. Ze is bijvoorbeeld een week van de leg geweest toen we wel hadden gezegd en getekend hadden dat ze naar de speelzaal ging. Was ze ziek, dus afgezegd. Daar heeft ze dan wel echt last van.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Mrt 2021 08:43

Hier willen ze vervolgens ook niet mee als ik ze kom ophalen hoor! Ze hebben het er echt leuk alleen van tevoren nooit zin in.
Wat hebben er nog veel mensen bso in dit topic. Ik word er jaloers van. Nou ja jaloers, ik snap dat dat met jullie essentiële banen te maken heeft hoor. Maar ik heb deze week weer zo’n stress, heb het zo enorm druk terwijl de kinderen dus om 14:15 alweer thuis zijn. Ik moet gewoon werken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Mrt 2021 09:46

Caulfield schreef:Hier willen ze vervolgens ook niet mee als ik ze kom ophalen hoor! Ze hebben het er echt leuk alleen van tevoren nooit zin in.
Wat hebben er nog veel mensen bso in dit topic. Ik word er jaloers van. Nou ja jaloers, ik snap dat dat met jullie essentiële banen te maken heeft hoor. Maar ik heb deze week weer zo’n stress, heb het zo enorm druk terwijl de kinderen dus om 14:15 alweer thuis zijn. Ik moet gewoon werken.

Dit snap ik zo, hier geen bso maar alleen de tso zou al een verademing zijn.

Niekske, ik denk dat je het het beste kan interpreteren als ik wil liever iets anders, maar als ze er is is het goed. Voel je vooral niet schuldig. J roept hier ook op donderdag dat hij niet naar huis wil. Hij wordt op donderdag altijd door oma opgehaald en dan keuvelen ze met z’n tweeën een beetje rond. Dat zijn echt hun momentjes. Hij zegt dan ook dat hij naar oma wil, maar dat is natuurlijk niet omdat hij niet thuis wil zijn.
2015 💙
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 30 Mrt 2021 10:11

Ik herken de strijd wel voor een groot deel.
De oudste heeft nooit problemen gehad met de BSO. Hij is nu 8 en vindt het wel wat minder leuk worden, maar dat is ook wel de leeftijd begreep ik. Ze willen inderdaad liever thuis met vriendjes spelen. Als er vriendjes op de BSO zijn uit zijn klas vindt hij het sowieso minder erg.

De jongste is net 5 en heeft veel pech gehad. Zij werd 4 in de eerste lockdown. Ze heeft toen 2 maanden thuis gezeten en moest toen die halve weken naar school waarbij ze ook 1 dag naar de BSO moest. Dat was enorm wennen na al die tijd thuis. Gelukkig had ze toen haar broer, maar zij hing enorm aan hem. Langzaam aan maakte ze haar eigen vriendjes en ging het beter. Na de zomervakantie was het ook weer wennen en nu na de laatste lockdown was het ook weer drama. Die kinderen hebben ook gewoon veel te verduren gehad al die tijd. Het is zo'n gekke periode. Niets loopt normaal. Ik denk dat we dat vooral niet moeten vergeten. Al die onzekerheden die wij hebben qua opvang en school voelen zij denk ik ook aan. Onze dochter huilt ook nog wel eens bij de BSO omdat ze ons dan mist. Dat gebeurt ook wel eens gewoon tijdens een spel zeggen de juffen en meesters.

Zo'n planbord kan zeker helpen. Dan is er in ieder geval duidelijk wat er die dag gaat gebeuren en kan ze zich er op voorbereiden.

Onze kinderen willen inderdaad ook liever niet mee naar huis als we ze komen halen. Dan zijn ze lekker aan het voetballen of spelen met de andere kinderen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Mrt 2021 10:29

Caulfield schreef:Hier willen ze vervolgens ook niet mee als ik ze kom ophalen hoor! Ze hebben het er echt leuk alleen van tevoren nooit zin in.

Ik snap het Caulfield, en dat je het jaloers zijn noemt ook hoor!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Mrt 2021 12:55

Liever dan thuis wil ik zeker niet zeggen maar hij gaat er wel graag heen ( nu mag hij overigens ook niet hoor). Ze hebben ook wel kleine groepen, hij zit met kinderen van groep 3 en 4 (totaal een stuk of 12 kinderen) waaronder zijn beste vriendje van de kinderopvang nog destijds en zijn beste vriendje van school. Ook krijgen ze elke week boksles, dat vind hij erg leuk en als het weer het even toe laat spelen ze verder voornamelijk buiten, ik heb het idee dat hij er heel veel energie kwijt kan.

Ik zeg bij beide kinderen als ze gaan slapen altijd wat ze de volgende dag kunnen verwachten. Welke dag het dan is, wie ze naar school/ de opvang brengt, of de oudste naar de bso moet en wie hem dan weer komt halen ed. Gewoon een mededeling en meer niet. Wat moet dat moet inderdaad, zo sta ik er ook wel in.

De lichte jaloezie herken ik overigens ook, het zou zoveel rust geven als de bso gewoon weer open kan!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Mrt 2021 15:50

Hier ook jaloezie haha. Kids gaan hier ook met plezier, die kunnen inmiddels ook geen 'ssst mama heeft een meeting' meer horen.

Maar omdat ze er met zoveel plezier heen gaat, kun je vragen waar ze zoal mee speelt? En misschien afspreken dat ze dat de volgende keer weer mag? Bijvoorbeeld strijkkralen (ik noem maar wat) en dat je het brengt als: morgen mag je naar de BSO, weer fijn met de strijkkralen verder gaan. Zoiets.
R. 2013💙
D. 2016💜

Terug naar Zwangerschap & kinderen