Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Mei 2021 20:39

Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Hi, het is nog zo'n 2 maanden tot m'n bevalling als het goed is, maar vraag me nu wel al af hoe jullie dat doen met kraambezoek en mensen die ofwel nog niet gevaccineerd zijn, ofwel zich niet willen laten vaccineren? Mijn ouders krijgen komende week hun tweede prik, maar van mijn schoonouders weet ik dat ze zich waarschijnlijk niet laten vaccineren. Ook mijn schoonzusje en zwager weten het nog niet.

Ik moet nog het gesprek hierover met mijn vriend aangaan hoor, maar ben beetje bang dat die zoiets heeft van het zijn wel mijn ouders / zusje dus tuurlijk mogen ze langskomen en de baby vasthouden. En dat vind ik niet zo'n fijn idee. Het lijkt erop alsof baby's niet veel last hebben van corona besmetting, maar ik wil toch dat risico liever niet lopen, misschien zijn er wel effecten op langere termijn die we gewoon nu nog niet weten.

Maar hoe ga je dan om met niet-gevaccineerde bezoekers? Laat je die dan wel op bezoek komen maar met 1,5 meter afstand en dat ze de baby niet mogen vasthouden? Vraag je ze om vooraf een coronatest te doen en dat ze laten zien dat die negatief was? Ben benieuwd wat jullie doen en/of hoe jullie hierin staan.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2021 20:46

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Het maakt ons niet uit of mensen wel of niet gevaccineerd zijn.
Wel beperken we het bezoek (maar dat heeft weinig met Corona te maken, al is dat wel een goede reden nu). Opa’s en oma’s zijn deels gevaccineerd en mogen de baby wel vasthouden (even handen wassen en niet kussen).
Voor vrienden die dichtbij staan geldt hetzelfde.

De rest zal de baby niet vast krijgen, vermoed ik.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2021 20:50

Ik weet niet of ik nu iets doms zeg, maar of iemand wel of niet gevaccineerd is, je kan altijd een besmetting bij je dragen toch? Of heb ik dit helemaal verkeerd?
<<

Anoniem332

Bericht 16 Mei 2021 20:56

Kraambezoek handen laten wassen, niet verkouden laten langs komen.
1,5 meter bij je baby vandaan laten en goed ventileren.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Mei 2021 21:12

Gympie schreef:Ik weet niet of ik nu iets doms zeg, maar of iemand wel of niet gevaccineerd is, je kan altijd een besmetting bij je dragen toch? Of heb ik dit helemaal verkeerd?
Hmm dat is inderdaad waar, niet aan gedacht.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2021 21:14

Hier gaat een vaccinatie daar geen invloed op hebben
2021🩷
2024 💙
<<

Anoniem320

Bericht 16 Mei 2021 21:15

Gympie schreef:Ik weet niet of ik nu iets doms zeg, maar of iemand wel of niet gevaccineerd is, je kan altijd een besmetting bij je dragen toch? Of heb ik dit helemaal verkeerd?

De kans is alleen 95% kleiner dat een gevaccineerde het virus bij zich draagt.

Wij hebben geen vrienden of familie leden die zich niet laten vaccineren. Ik zou ongevaccineerden lekker laten wachten of de baby niet laten vasthouden.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2021 21:20

Ja lastig. Ik vraag me ook af wat dan de grens is wanneer het wel mag. Welke leeftijd (hoeveel weken). Ze blijven zolang klein. Ik weet dat mijn schoonzusje de baby iets van 8/10 weken alleen aan ouders/schoonouders heeft gegeven. Kort daarna ging hij wel naar de opvang. Dus ik mocht hem vasthouden en daarna eigenlijk ‘iedereen’. Niet echt iedereen natuurlijk maar op de opvang heb je wel meerdere leidsters. Ik ben zelf wel aan het bedenken (en ga advies vk hierin volgen) om in ieder geval de eerste week het te beperken. Vorige keer mocht iedereen die op bezoek kwam baby vasthouden en daar zal ik nu ook al selectiever in zijn. Ik heb meerdere geboortes meegemaakt in Corona tijd, raamvisites gedaan, tuinvisites, visites op afstand zonder vasthouden. Dus ik moet zeggen dat het voor mij ook al iets ‘gewoner’ voelt dat het allemaal anders loopt en ik daar andere keuzes in ga maken.

Ik heb het nu ook over gevaccineerde mensen trouwens.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2021 21:22

Max schreef:

De kans is alleen 95% kleiner dat een gevaccineerde het virus bij zich draagt.

Wij hebben geen vrienden of familie leden die zich niet laten vaccineren. Ik zou ongevaccineerden lekker laten wachten of de baby niet laten vasthouden.

Ik ging het ondertussen even opzoeken ook. Hoe kom je aan die 95%?

Dit staat op de website van het rivm (laatste update 06-05-2021): ‘Vaccinatie beschermt jou tegen ziekte door corona, maar we weten nog niet of iemand die gevaccineerd is toch het virus kan verspreiden.’ https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... antwoorden
<<

Anoniem320

Bericht 16 Mei 2021 21:24

Er zijn in Amerika onderzoeken gaande en de eerste voorlopige uitslagen zijn op basis van Moderna en Pfizer waarin staat dat je 95% beschermd bent tegen het virus en het alleen kan overdragen als je besmet bent geraakt. Die kans is dus maar 5%.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2021 21:29

Aha, maar dat is hier dus nog niet zover bekend? En dat is dus bijvoorbeeld niet bekend in het geval van mensen die met AZ gevaccineerd zijn?

Persoonlijk zou ik zolang hier nog niet heel veel over bekend is geen onderscheid maken in wel of niet gevaccineerd en zou ik zelf vasthouden beperken tot alleen opa’s en oma’s en dat die een mondkapje dragen. Maar dat is waar ik me goed bij zou voelen.

(edit, woordje ‘bekend’ vergeten)
Laatst gewijzigd door Gympie op 16 Mei 2021 21:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2021 21:30

Voordat ik beviel wilde ik geen kraambezoek en als er dan al mensen kwamen, mocht niemand de baby vasthouden.

Dat liep even anders. Nadat hij 3 dagen oud was lag hij al kritiek in het ziekenhuis. Daar is hij door zoveel artsen en verplegend personeel vastgehouden/onderzocht dat het mij niet meer uitmaakte. Daarnaast heb ik de eerste uren gedacht dat ik hem wellicht kwijt zou raken, dat ik daarna heel graag wilde dat de mensen die dichtbij mij staan, mijn baby leerden kennen, konden knuffelen.
Ik ga er vanuit dat iedereen die hier binnenkomt dat bij/met volle verstand doet en met 0 klachten. Geeft geen 100% zekerheid, dat weet ik.
• @solometliefde •
<<

Anoniem320

Bericht 16 Mei 2021 21:31

Wat heftig Hugo!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 16 Mei 2021 21:40

Wij houden daar geen rekening mee, dan had er ook helemaal niemand kunnen komen want onze ouders hebben pas net de eerste prik gehad.
Uiteraard zijn we wel voorzichtig en houden we afstand, mensen met klachten zijn niet welkom. Sowieso zijn er naast onze ouders en broers en zussen nog weinig mensen geweest. Vasthouden hebben we een paar weken mee gewacht tot ze wat sterker was en mag alleen de directe familie (tot nu toen alleen onze ouders en mijn zus), de rest van het bezoek niet.
<<

Anoniem320

Bericht 16 Mei 2021 21:40

Gympie schreef:Aha, maar dat is hier dus nog niet zover bekend? En dat is dus bijvoorbeeld niet bekend in het geval van mensen die met AZ gevaccineerd zijn?

Persoonlijk zou ik zolang hier nog niet heel veel over bekend is geen onderscheid maken in wel of niet gevaccineerd en zou ik zelf vasthouden beperken tot alleen opa’s en oma’s en dat die een mondkapje dragen. Maar dat is waar ik me goed bij zou voelen.

In principe geldt dit natuurlijk voor alle vaccins (bijv polio, mazelen etc). Als je de ziekte niet kan krijgen, kun je het ook niet doorgeven. De onderzoeken geven zelfs aan dat als je volledig bent gevaccineerd en je het toch krijgt, dat je zo'n kleine dosis coronavirus ontwikkelt dat het bijna niet meer besmettelijk/overdraagbaar is. Die onderzoeken zijn nog niet afgerond, maar zo ziet het er wel naar uit. Dat zou betekenen dat je nooit niemand meer kunt besmetten als gevaccineerde. Daarom staat men zo te jubelen over deze vaccins.
Laatst gewijzigd door Anoniem320 op 16 Mei 2021 21:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 16 Mei 2021 21:41

Hugo schreef:Voordat ik beviel wilde ik geen kraambezoek en als er dan al mensen kwamen, mocht niemand de baby vasthouden.

Dat liep even anders. Nadat hij 3 dagen oud was lag hij al kritiek in het ziekenhuis. Daar is hij door zoveel artsen en verplegend personeel vastgehouden/onderzocht dat het mij niet meer uitmaakte. Daarnaast heb ik de eerste uren gedacht dat ik hem wellicht kwijt zou raken, dat ik daarna heel graag wilde dat de mensen die dichtbij mij staan, mijn baby leerden kennen, konden knuffelen.
Ik ga er vanuit dat iedereen die hier binnenkomt dat bij/met volle verstand doet en met 0 klachten. Geeft geen 100% zekerheid, dat weet ik.
Jeetje wat heftig inderdaad Hugo! Hoe is het nu met hem?
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2021 21:56

Max schreef:
Gympie schreef:Aha, maar dat is hier dus nog niet zover bekend? En dat is dus bijvoorbeeld niet bekend in het geval van mensen die met AZ gevaccineerd zijn?

In principe geldt dit natuurlijk voor alle vaccins (bijv polio, mazelen etc). Als je de ziekte niet kan krijgen, kun je het ook niet doorgeven. De onderzoeken geven zelfs aan dat als je volledig bent gevaccineerd en je het toch krijgt, dat je zo'n kleine dosis coronavirus ontwikkelt dat het bijna niet meer besmettelijk/overdraagbaar is. Die onderzoeken zijn nog niet afgerond, maar zo ziet het er wel naar uit. Dat zou betekenen dat je nooit niemand meer kunt besmetten als gevaccineerde. Daarom staat men zo te jubelen over deze vaccins.

Ja ik begrijp wat je zegt. Maar het rivm is wel voorzichtig hierin door te zeggen niet te weten of gevaccineerden het virus nog kunnen verspreiden. Daarom zou ik persoonlijk nu niet onderscheid maken in wel of niet gevaccineerden tot dat ook het rivm hier duidelijkere uitspraken over doet. En dan er nog eens over nadenken wat ik vind van niet gevaccineerden op kraambezoek (weet het niet zo goed nu wat ik daarvan vind).
<<

Anoniem320

Bericht 16 Mei 2021 22:03

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar om te zeggen dat gevaccineerden en ongevaccineerden beiden het virus bij je thuis kunnen brengen gaat dan niet helemaal op. De kans is nou eenmaal groter als iemand niet gevaccineerd is. Daar komt de vraag van TO waarschijnlijk ook vandaan.

Persoonlijk ga ik niet om met mensen die vaccins weigeren, dus ik heb makkelijk praten. Het lijkt me een hele lastige situatie als het gaat om directe familie zoals TO.

PS het RIVM heeft het EMA advies mbt gevaccineerden ook naast zich neergelegd. Dat wil nog niet zeggen dat het niet bewezen is.
Laatst gewijzigd door Anoniem320 op 16 Mei 2021 22:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2021 22:04

Birdie schreef:
Hugo schreef:Voordat ik beviel wilde ik geen kraambezoek en als er dan al mensen kwamen, mocht niemand de baby vasthouden.

Jeetje wat heftig inderdaad Hugo! Hoe is het nu met hem?

Ik PM je even, wil dit topic niet kapen. Maar zonder mijn uitleg kon ik niet beargumenteren waarom ik gewoon kraambezoek ontvang.
• @solometliefde •
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Mei 2021 22:13

Max schreef:Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar om te zeggen dat gevaccineerden en ongevaccineerden beiden het virus bij je thuis kunnen brengen gaat dan niet helemaal op. De kans is nou eenmaal groter als iemand niet gevaccineerd is. Daar komt de vraag van TO waarschijnlijk ook vandaan.

Persoonlijk ga ik niet om met mensen die vaccins weigeren, dus ik heb makkelijk praten. Het lijkt me een hele lastige situatie als het gaat om directe familie zoals TO.

PS het RIVM heeft het EMA advies mbt gevaccineerden ook naast zich neergelegd. Dat wil nog niet zeggen dat het niet bewezen is.

Oh maar ik zei ook niks daarover als dat dat de waarheid is. Ik stelde er juist vragen over. En vervolgens heb ik aangegeven wat ik persoonlijk zou doen obv de huidige info die er gecommuniceerd wordt vanuit het rivm nadat ik dat ben gaan opzoeken omdat ik me realiseerde dat ik die vragen had.

Verder inderdaad een persoonlijke keuze. Birdie ik hoop dat je er met je vriend uit kan komen hoe hiermee om te gaan en dat het voor beiden goed voelt!
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Mei 2021 22:44

Wij houden daar geen rekening mee. Onze ouders hebben de kleine vast gehouden uiteraard eerst handen wassen. Schoonouders en mijn moeder zijn 1x ingeënt. Mijn oudste broer heeft hem ook vast gehouden en onze 3 oma's die zijn helemaal gevaccineerd.

Mijn andere broer en schoonzus en nichtjes wou niet dat hun hem vast hielden zij houden zich niet aan de regels en komen overal. Ook man zijn broer heeft hem niet vast gehouden want die was net ziek geweest gen corona meerdere keren getest maar wou geen risico's nemen.

Onze kraamverzorgster hield hem ook vast die was ook niet gevaccineerd.

Ik vind het vervelender al die mensen die ik op straat tegen kom die hem willen aanraken. Laatst in de supermarkt ging de caissière zijn mutsje af doen om te kijken of die haar had. Gewoon van mijn baby af blijven.
Afbeelding
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Mei 2021 22:59

Wauw. Ik sta altijd versteld van zulke verhalen. Niemand kwam zomaar aan mijn baby of mijn zwangere buik. Misschien kijk ik wel heel boos.

Ik zit nu ook te denken dat we daar mensen misschien ook op moeten voorbereiden. Vooral overgroot opa/oma’s die denken allemaal dat zij de kwetsbare groep waren (was ook zo) dus nu zij ingeënt zijn zeggen ze dan ‘ja maar ik ben gevaccineerd hoor dus je hoeft niet bang te zijn’. Maar het gaat hierin niet om hun maar om
mij en de baby.
<<

Anoniem316

Bericht 17 Mei 2021 09:21

Ik zou het wel alvast noemen Lot. Dan weten ze vast waar ze aan toe zijn. Dat voorkomt ongemakkelijke/vervelende situaties straks.

Hier hebben we heel lang gewacht totdat mensen de kinderen op de arm kregen, en in eerste instantie ook alleen dochter (zoon heeft een moeilijke/vervelende start gehad en hield ik dicht bij me) en met mondkapje op en handen desinfecteren. En nog steeds krijgen alleen mensen ze op de arm die dichtbij ons staan.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Mei 2021 09:44

Goed dat je hier al over nadenkt Birdie. Ik weet nog niet hoe wij dit gaan doen, ik vind het maar lastig. Nee zeggen tegen anderen of grenzen aangeven vind ik niet zo heel moeilijk, maar ik vind het zelf zo jammer dat zo aangepast moet. Ik kan me van mijn vorige twee kraamweken nog herinneren dat ik zo ontzettend trots was en dat ik het liefste iedereen snel om me heen had om mijn kinderen te laten zien.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Mei 2021 09:53

Mijn ouders hadden corona toen mijn zoon geboren werd en konden überhaupt niet meteen komen. Daar zijn we de eerste weken wel voorzichtig mee geweest en zij hebben m'n zoon eerst niet op schoot gehad. We konden niet uitsluiten dat zij het na ruim 2 weken van m'n zusje hadden gekregen dus daar waren we voorzichtig mee. Daarna vond ik het gevoelsmatig juist makkelijk dat m'n hele familie, behalve wij, corona heeft gehad. Dat was deels wel schijnveiligheid.
Verder heeft familie hem wel meteen vast gehad.
Veel kraamvisite de hadden we de eerste weken niet en als er anderen dan de naaste familie kwamen hielden die hem eerst niet vast maar na een maand of 2 wel denk ik. Er waren nog geen vaccinaties toen dus onderscheid daar in maken was ook niet aan de orde. Maar daar denken we nu bij kraamvisite eigenlijk ook niet aan.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen