06 Jul 2020 18:43 door Silly-One
Heel herkenbaar, probeer haar zelfvertrouwen met kleine puntjes te verbeteren. Niet alleen op het taalgebied, maar in alles. Als ze in andere punten van zichzelf vertrouwen krijgt, dan zal ze al groeien. Even hard gezegd, vorige week had ik een tentamen cijfer terug, net niet gehaald. Ik maakt het tentamen voor de 1ste keer en normaal zit ik dan rond een 3 of 4. Nu had ik een 5.1. Mijn moeder heel enthousiast. Dit is de 1ste keer dat bij de 1ste kans zo een hoog cijfer haalt. Ondanks dat ik baal van die 5.1 na al mijn werk, had mijn moeder wel gelijk en heb ik het vertrouwen gekregen om er woensdag weer tegen aan te gaan.
Qua lezen, laat haar lezen wat ze wil lezen en niet dat wat ze moet lezen. Zorg ervoor dat ze plezier krijgt/houdt in lezen. Ik kreeg altijd van mijn moeder te horen dat ik niet de boeken las van mijn niveau, maar ik las en lees wel heel graag. Dan maar onder het niveau, leesmeters heb ik wel gemaakt en met plezier. Als las ik een stripboek, ik las en ik vond het leuk.
Verder heb ik veel gehad aan particuliere RT, maar dat was ook meer omdat ze er bij mij erg laat achter kwamen (brugklas). Ze hebben mij geleerd om met verschillende strategieën stukken tekst samen te gaan vatten. Deze manieren gebruik ik nog en ik herken ze ook in een tekst.
Voor het goed schrijven van woorden, laat haar zoveel mogelijk schrijven en minder typen. Desnoods eerst schrijven en daarna pas typen ( werkstukken o.i.d.) Op deze manier herleest ze wat ze zelf heeft geschreven en zal ze zichzelf leren verbeteren. Je hersenen lezen wat ze denken dat je hebt geschreven, maar als je er later nog een keer naar kijkt zal ze zelf de fouten leren herkennen en eruit halen. Al haalt ze er in het begin maar 2 van de 10 fouten uit. Ze doet het dan wel zelf.
Waar ik ook veel aan heb gehad is spellingskaarten. Waarop de spelling regels staan. Deze had ik, vooral tijdens huiswerk, naar mij liggen en dan letterlijk met zinsontleding ga ik op zoek naar de juiste spelling. Zodat ik even terug kon kijken naar wat is nu de regel. Kleine hulpmiddelen die ik vooral in prive sfeer heb leren gebruiken om mijn taalniveau te verbeteren.
Ze is nu nog jong en het is echt niet leuk om overal extra energie in te steken, maar helaas werkt de huidige maatschappij wel zo. Waar een 'normale' persoon 1 uur mee bezig is, zal zij misschien 1,5 tot 2 uur mee bezig zijn. Want het kost meer tijd. Probeer na de vakantie op school dit wel aan te kaarten om te zorgen dat ze wel tijd heeft voor spel in de les o.i.d. Vaak is er wel wat mogelijk om bepaalde opdrachten te laten vallen die verdiepend zijn. Zet haar sociale welbevinden op 1, maar realiseer je dat alles haar extra tijd en energie kost.