Het leven met een newborn
Mijn baby is (pas!) 3 weken oud en ik merk aan mezelf dat ik soms verwacht dat ze al meer kan dan dat ze ‘hoort’ te kunnen of zo. Weet even niet hoe ik het anders moet noemen.
Ze wil bijvoorbeeld overdag maar zelden ergens anders slapen dan dicht bij mij/bij mijn vriend, ze slaapt sowieso overdag niet heel goed/veel (bedje, box, wandelwagen, op/tegen mij, we hebben van alles geprobeerd). In de nacht wil ze niet in haar wieg en ligt ze dus vaak tussen ons in/op mij (al vind ik dat laatste doodeng). We proberen het wel weer iedere avond, maar vaak denk ik uiteindelijk aan de nachtrust van ons alle 3 en haal ik haar eruit. Wil hier wel een soort ritueel van gaan maken, maar kan dat al op deze leeftijd? Ik merk dat ik dit lastig vind, terwijl het volgens mij op deze leeftijd helemaal niet gek is?
Ik zit nu dus best vaak met haar tegen me aan op de bank, kijk Netflix of iets anders op tv. Of ik ga lekker met haar wandelen. Vandaag heb ik voor het eerst geprobeerd haar in de draagzak te doen, vindt ze nog niet heel erg leuk volgens mij.. Ik vind dit aan de ene kant prima, aan de andere kant voel ik me ergens schuldig dat ik verder niks doe. Terwijl ook dit gewoon moet kunnen met een baby van 3 weken oud?
Ook wordt het slaaptekort steeds meer, ze komt in de nacht meestal nog om de 3 uur, waardoor ik inmiddels doodmoe ben. In de nachten val ik in slaap tijdens de voedingen (ook al doen mijn vriend en ik ze om en om, behalve op zijn werkdagen, dan doe ik het) zij slaapt dan heel goed, ik vind dat eng. Ik probeer overdag wat te rusten, maar tijdens haar slaapjes hoor ik ieder geluidje waardoor ik niet slaap.
Lang verhaal kort; ik vind het best zwaar momenteel, en dan niet per se het zorgen voor mijn baby. Maar ben soms zo onzeker of ik het wel goed doe, ben moe waardoor ik nog meer aan mezelf ga twijfelen. Het komt vast goed, ik ben ook gewoon nog aan het wennen denk ik, maar ik merk dat ik het ergens even kwijt wil (behalve alleen bij mijn vriend, daar bespreek ik sowieso alles mee).