Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Vanaf welke leeftijd geen BSO meer?

<<

Rejoy

Kwebbel

Bericht 10 Jan 2021 14:50

Vanaf welke leeftijd geen BSO meer?

Vanaf welke leeftijd zijn jullie gestopt met de BSO en hoelang waren de kinderen dan alleen thuis? En maakte het uit dat er bijvoorbeeld een iets oudere broer of zus thuis was voor de jongste?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2021 15:41

Re: Vanaf welke leeftijd geen BSO meer?

Wij hadden besloten dat L eind dit school jaar zou mogen stoppen, dus vanaf groep 8 niet meer. Ze is dan nog net geen 10.
Maar ook nu blijft ze wel eens een tijd alleen thuis en gaan ze allebei meerdere keren alleen naar school en komen alleen naar huis als ik er niet ben.
Ze zijn nu maximaal een uurtje alleen na school.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Wasmand

Kletskop

Bericht 10 Jan 2021 16:44

Ik heb een poos op een bso gewerkt. Daar waren bijna geen kinderen uit groep 7 en 8.
De school was om 15.15 uur uit en vaka waren ouders om 17 uur thuis. Dus ongeveer 1.5 uur alleen thuis.
Nu met corona zijn veel scholen over gegaan op continurooster dus om 14.30 uur al klaar, ik weet niet of ze nu ook alleen thuis mogen blijven.
<<

Rejoy

Kwebbel

Bericht 10 Jan 2021 16:50

Hier gaat de school om 14.30u uit. Ze zijn dan rond 14.45u thuis en ik kom dan rond 17.00/17.30u thuis. Het gaat dus wel om zo'n 2,5 uur waarop ze het langst alleen thuis zullen zijn. Het gaat overigens om één dag waarop dit het geval zal zijn.

De oudste zit volgend schooljaar in groep 8. Die vertrouw ik dat blind toe. De jongste zit dan in groep 6. Over de jongste twijfel ik een klein beetje. Ik verwacht dat 't samen met de oudste wel goed zal gaan, maar de jongste is nogal een flierefluiter. Hartstikke lief en verantwoordelijk, maar ook wel een dromer. Als de jongste er alleen was geweest, dan had ik 't niet gedaan, maar samen met de oudste zou 't misschien wel een optie zijn.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2021 16:54

Waarom niet de oudste eerst een tijdje alleen?
Het is ook zowat om hem meteen ook de verantwoordelijkheid over de jongste te geven?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Rejoy

Kwebbel

Bericht 10 Jan 2021 17:18

Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, maar dan vraag ik me af of de oudste het dan wel fijn vindt om helemaal alleen te zijn. En ik vind het dan zelf ook wel een fijn idee dat als er wat is, ze in ieder geval elkaar hebben om een oplossing te bedenken.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2021 18:02

Ik merk op mijn werk dat de meeste kinderen rond de 10 stoppen & alleen tijdens vakantie opvang hebben omdat ouders een hele dag te lang vinden.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 10 Jan 2021 18:45

Toevallig hebben wij het net opgezegd voor onze oudste. In maart wordt ze 11. De school is om 15.00 uit en om 16.20 komt mijn man thuis.
We hebben het nog niet in de praktijk ervaren want alles is nu dicht natuurlijk maar ze was samen met twee vriendinnen verreweg de oudste. Die zijn er nu alle drie tegelijk af gegaan.
Ze mocht van ons al eerder maar vond het nog wel spannend
08-03-2010
08-02-2016
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2021 19:24

Volgens mij wordt t hier idd vanaf groep 6/7 weinig gedaan. De begeleidster die zei wel eens dat t dan door ouders wel eens als straf wordt ingezet haha.
Ik vraag me wel af hoe t zit met oudere/jongere kindjes. Als ik de oudste tzt van de BSO haal, heb ik altijd nog de jongste 2 wel op de BSO zitten, dat voelt wel raar. En ik kan me ook voorstellen dat de jongste ook iets eerder stopt met de BSO dan de oudste
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2021 23:26

Onze oudste is er sinds maart af, in groep 7 toen. Was al de planning maar toevallig ook exact toen de lockdown inging. Man werkt sindsdien thuis en sinds juni is ook de jongste eraf omdat man in principe 2 jaar op dit project zit en dat vanuit huis kan doen.

Oorspronkelijke plan was oudste in groep 7 eraf, jongste pas als zij in groep 7 zou zitten.
<<

Anoniem336

Bericht 10 Jan 2021 23:39

De oudste hier is 10 1/2, en we zijn langzaam aan het afbouwen. Zijn broers gaan 3 dagen, hij nu nog 2. Nu werken we beide nog voornamelijk thuis, maar over een aantal maanden zal hij dus alleen zijn van 15:30-17:30. Hij kan dan zijn huiswerk maken, alvast eten, trainingsoutfit aantrekken. Dit deed hij de afgelopen maandagen ook (voor lockdown), alleen dan met ons in het bijzijn. Straks moet hij dat alleen.
In de zomer heb ik liever nog wel opvang, dus na de zomer zal hij er helemaal afgaan.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 10 Jan 2021 23:59

Persoonlijk vind ik groep 6 te jong en zou ik de "verantwoordelijkheid" niet bij een 11-12 jarige leggen. Ik zou dan eerder kijken of het een optie is dat er op die dagen een vriend of vriendin van de oudste mee naar huis kan/mag voor wat gezelligheid dan een jonger broertje/zusje van de BSO halen.
Ik denk dat ik het vanaf het 10 jaar worden zou afbouwen en dan bij voorkeur na een zomervakantie zodat het geen lange zit is tijdens de zomervakantie. Dus even afhankelijk vanaf wanneer het kind 10 wordt. Ik denk dat de activiteiten die er tijdens een zomervakantie vaak zijn ook voor 10 jarigen nog wel leuk zijn maar dat ze er na schooltijd niet zoveel zin meer in hebben.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 11 Jan 2021 00:46

Op de BSO waar onze kinderen zitten zijn de oudste kinderen 10/11 jaar. Daarna wordt er gestopt met de BSO.

Ik denk dat het ook wel aan het kind ligt. Mijn oudste is nu 8 en zou ik minder vertrouwen dan mijn dochter.
Ik ga zelf denk ik pas in groep 7 nadenken over alleen thuisblijven, tenzij blijkt dat het thuiswerken structureel wordt voor meerdere dagen per week. Dan zou ik wel nog vakantieopvang willen gebruiken.
Afbeelding

Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Jan 2021 07:53

Ik denk dat ik persoonlijk ook zou kijken naar hoe lang de kinderen alleen thuis zijn, zo zijn wij nooit voor 18:00uur thuis. En dat wij beide buiten het dorp werken, we hebben sowieso best wel even wat reistijd dus als er iets is kunnen mijn man en ik ook niet heel snel thuis zijn. En ten derde of er achterwacht is, als oma een straat verder woont en praktisch altijd thuis is vind ik het iets heel anders dan wanneer er niemand is om direct op terug te vallen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Jan 2021 08:56

Ja dat wat Minoes zegt. Mijn ervaring is ook dat er bijna geen groep 7/8 kinderen zitten (of alleen in vakanties). Ligt wel aan het kind, er waren weleens kinderen die ouders thuis niet vertrouwde dus moesten komen. Maar die hadden het ook niet echt naar hun zin.
<<

Anoniem331

Bericht 11 Jan 2021 10:01

Hangt het ook wat van het kind af? Mijn oudste van bijna 12 vind het al heel lang prima alleen. Mijn jongste van straks bijna 11 vind het vreselijk. Dus los van de leeftijd hangt het ook van het kind af.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Jan 2021 15:31

Ik zat zelf vroeger niet op de bso (bestond dat toen al in die vorm?), maar ik moest wel overblijven als mijn ouders allebei werkten. In groep 7 vond ik het overblijven zelf gezelliger dan met mijn broertje samen thuis lunchen. In groep 8 ging ik niet meer naar de overblijf en lunchte ik in mijn eentje thuis. Die keuze hebben mijn ouders van mij laten afhangen. Qua verantwoordelijkheid had ik het al wel eerder gekund denk ik. Ik zou het dus idd ook van het kind af laten hangen.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Jan 2021 23:14

Hier zit de oudste in groep 6 en wij denken er ook aan om hem eraf te halen. Mijn partner werkt thuis.
School is om 14.00 uur uit.
Aan de andere kant vind hij het wel leuk als zijn vrienden er ook zijn 🤦
Ik werk parttime, vaak gaan ze naar 1 middag per week.
M:21072011
J :08012014

Terug naar Zwangerschap & kinderen