Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

nachtfles afbouwen vanaf zijn eerste verjaardag

<<

Sanne1988

Noob

Bericht 30 Dec 2020 23:49

nachtfles afbouwen vanaf zijn eerste verjaardag

Ik was heel erg benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt.
J is nu bijna een jaar en wil nog nagenoeg elke nacht een fles rond 23:00. Het is sowieso al een onrustige slaper die elke nacht een paar keer wakker wordt maar ondertussen zichzelf redelijk goed weer in slaap krijgt. Dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Ik vind dat hij overdag best goed eet maar misschien zien jullie nog verbeterpunten waardoor hij de nachtfles niet nodig heeft. Hij drinkt nutramigen vanwege zijn koemelk allergie.

8:30 : fruit en evt cracotte ( geen grote ontbijter maar is wel blij met fruit) en thee/water
10:30 fles (180+6, drinkt meestal zo’n 120 op)
12:30: 1,5 tot 2 boterhammen (met niks vindt hij het lekkerste) & sap/water/thee
15:30: fles ( 180+6, drinkt vaak 150 op)
18:00: gewone portie avondeten + 120gr soja toetje
20:00: fles (180+6, vaak op)
23:00 fles (wisselend, soms 100 soms 200, geen peil op te trekken)

Hij slaapt overdag vaak om 10:30 1,5-2 uur en om 15:30 een uur.

Tips en trics voor rustiger slapen en het afbouwen van zn fles van 23:00?

Als we de nachtfles eraf hebben dan wil ik eigenlijk pas aan flessen overdag afbouwen denken.
Het is een lang smal kindje en qua gewicht/lengte is het ook geen ramp al die flessen volgens CB. Maar ik denk dat we de nachtfles wel eens kunnen gaan afbouwen als begin.

Bedankt! :smile:
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Dec 2020 00:00

Re: nachtfles afbouwen vanaf zijn eerste verjaardag

Ik moet even nadenken:

Hier volgens mij met 1 jaar:
7.30 Ontbijt met fles (180 denk ik?) en daarna 1 boterham
10.00 fruithap en water of thee
12.00 boterham en flesje melk 120
15.00 maisstengel, crackertje of nog iets van fruit en iets te drinken
17.30 avondeten met wat water en kwark na
19.30 fles melk 180 en hij kiest hoeveel hij drinkt

Ik denk wel dat hij rond 15/16 ook nog wel is een beetje dronk omdat hij nogal melkverslaafd was. Dat was geen vaste prik, net wat hij aangaf.

Wat me bij jou opvalt zijn de tijden van de flessen en ontbijt met fruit. En dan als tussendoortje zijn fles ipv fruithap. Wil hij geen brood in de ochtend? Dan zou hij al iets meer binnenkrijgen. Verder denk ik ook dat het gewenning kan zijn. Wordt hij altijd om 23u wakker? Mijn zoon ging rond het jaar doorslapen. Ik gaf hem ook nog voeding als hij hier om vroeg maar ben dit op een gegeven moment wel gaan uitstellen. Eerst terug leggen en dan kijken of hij weer riep i.p.v. meteen aanleggen/fles geven. Oja en in gaf hem dan wat water in een flesje zodat hij wel wat kreeg maar niet meteen melk. Zo werd hij er ook wat minder happig op.
<<

Sanne1988

Noob

Bericht 31 Dec 2020 00:13

Hij drinkt zijn flessen inderdaad allemaal als een soort tussendoortje/rustmoment voor het slapen. Als ik een fles geef bij het ontbijt dan weigert hij die, of drinkt 3 slokken uit beleefdheid 😆. Vandaar dat we zijn overgestapt naar de fles later geven.

Hij krijgt alleen een fles als hij er wakker voor wordt en dat is eigenlijk altijd. Als je hem dan water geeft dan heb je hem kwaad en zal hij niet rusten voor hij z’n fles heeft gehad. Ik probeer wel eens wat uit te stellen maar hij weet precies wat hij wil en denkt nodig te hebben.

Vandaar dat ik denk dat de key zit in overdag meer eten. Dan is ie misschien vol genoeg om het in de nacht te redden. Hij slaapt meestal tot een uur of 8:00 en hij denkt pas aan eten een uur nadat hij wakker is. Daarvoor kijkt hij je echt aan alsof je gek bent. (Net z’n moeder, ook geen ontbijter) hij komt altijd met zn cracotte in de hand aan bij de opvang 😆

Hij heeft echt een willetje wat eten/drinken betreft.
<<

Anoniem295

Bericht 31 Dec 2020 10:00

Steeds minder melkpoeder in de fles doen? Dus beginnen met 180/5 ipv 180/6? Gaat dat goed, ga je na een paar dagen naar 180/4. En zo geleidelijk aan naar steeds minder zodat de fles na een maandje ofzo alleen nog maar uit water bestaat.
<<

Anoniem304

Bericht 31 Dec 2020 11:03

Wij gaven de fles steeds een half uur eerder.

De op 1 na laatste fles was dan rond 1900 en dan die van 2300 naar 2230, naar 2200, naar 2130 en dan eventueel ook kleiner maken, dus dat het echt nog maar 'een slokje' is.

Maar toen was G nog veel jonger. Ik weet het ook niet echt precies meer.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Dec 2020 11:04

Ik zou het doen zoals Maple zegt. Het is ook vaak gewenning dat ze in de nacht wakker worden. Dan maakt de hoeveelheid eten overdag niet uit.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Dec 2020 11:15

Hier waren beide jongens met 13 maanden helemaal van de fles af. Niet dat, dat nou direct moet maar dit was het schema in hoe verre ik dat nu nog weet van mijn jongens. Melk vult natuurlijk wel heel erg dus wellicht gaat hij nog wat meer brood en avond eten, eten als hij minder flessen krijgt en heeft hij daardoor langer een verzadigd gevoel?

De oudste kreeg pap in de ochtend, zelfde hoeveelheid melk als jouw zoon nu drinkt en daar pap van gemaakt, de jongste vond dat niet lekker en kreeg brood met een rietjes beker volle melk (120cc), dan om een uur of tien fruit met water of thee, lunch met brood en weer een rietjes beker met ongeveer 100/ 120cc volle melk, na het slapen een tussendoortje ( cracker, soepstengels, komkommer, rozijntjes, nog wat fruit, rijstwafel, dat soort dingen) weer met een rietjes beker water of thee en dan avond eten met altijd volle yoghurt na. En tot 13 maanden kregen ze dan nog een late fles, die gaven we niet als de kinderen wakker werden maar als wij moe waren en naar bed wilde dus dat varieerde ergens tussen 21:00uur en 23:00uur ongeveer en vanaf 13 maanden wilde ze die beide opeens niet meer, dat ging eigenlijk heel erg vanzelf. Doordat ze verder alles al uit rietjes bekers dronken waren we op dat moment dus echt helemaal van de fles af.

Ik denk dat ik in jou geval de fles van 20:00uur als eerste zou laten vallen en dan proberen of hij wil drinken als je hem op jullie verzoek wakker maakt voor de laatste fles als jullie naar bed willen en hem er niet zelf voor laat komen en dan kijken of hij gewoon de nacht door slaapt. Wellicht heeft hij in de ochtend ook meer honger om beter te ontbijten.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 31 Dec 2020 11:54

Als niet meer geven niet werkt (misschien is het een paar avonden drama) zou ik flessen gaan geven met minder melkpoeder om te beginnen. Neemt hij ook geen genoegen met een speen

Mijn zoontje is nu 10 maanden en hij drinkt bij het ontbijt na zn boterham 120+4. Om 9:30 fruit
12:30 boterham en om 17:00 groente en om 19:00 voor het naar bed gaan 180+6.

Biedt je hem die flessen over standaard aan of komt hij daar zelf voor?
💙 2016
💙 2020
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Dec 2020 12:08

Ik heb de fles rond die leeftijd afgebouwd door kamille thee aan te bieden (hij vond koud niet zo fijn) en later werd dat water totdat ik een fles water in zijn bed liet staan en hij zichzelf kon helpen. Die waterfles staat nu naast zijn bed op kastje.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem308

Bericht 31 Dec 2020 12:12

Wij hebben hem afgebouwd rond zes maanden door elke dag iets te verlagen. Van 180/6 = 200 Cc naar 180. Toen 150/5 en uiteindelijk 60/2. Toen geprobeerd of hij doorsliep en dat deed hij. Heeft echt wel een paar weken geduurd trouwens.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 31 Dec 2020 14:08

Hier zijn we er gewoon in 1x mee gestopt, dochter was toen wel wat jonger. Ze had het hier duidelijk niet nodig qua voeding, maar wilde gewoon elke keer als ze 's nachts of 's avonds wakker werd en flesje om weer in slaap te vallen. Het was 2 nachten een beetje lastig met huilen en veel wakker maar daarna was het klaar en sliep ze elke nacht door.
<<

Sanne1988

Noob

Bericht 01 Jan 2021 21:17

Bedankt voor jullie tips en ervaringen. We gaan er heel binnenkort mee starten. :ja:
<<

Sanne1988

Noob

Bericht 03 Jan 2021 13:26

Ik moet vaker ene topic openen als ik vragen heb.
J slaapt nu opeens uit zichzelf alweer 2 nachten zonder nachtfles. Ietsje eerder wakker maar niks schokkends. Is er nog niet echt meer door gaan eten, dat komt wel! :ja:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 03 Jan 2021 21:50

Ja zo doen die kindjes hier dat haha.

Fijn dat t beter gaat!
Let's discover the world together.

Terug naar Zwangerschap & kinderen