04 Dec 2020 15:11 door Marin
Wat een lastige beslissing Agnes. Is dit de enige reden waarom jij/jullie twijfelen? Lijkt me ook goede reden hoor, goed om er zo over na te denken in elk geval want het is een hele beslissing. Het lastige is dat je natuurlijk van te voren niet weet wat voor impact het echt heeft. Het ene kind is het andere niet en je groeit er ook vanzelf in mee. En alles gaat met fases. De slapeloze nachten gaan ook voorbij, bij de één wat eerder dan de ander, en de ene heeft een heerlijk rustige peuter en de ander weer een hele drukke (en meer weet ik zelf ook nog niet van de andere fases haha). Dat soort fases kunnen heel heftig en lang lijken als je er middenin zit, maar uiteindelijk gaat het allemaal over.
Ik herken wel een beetje wat je schrijft. Ik heb geen vastgestelde fibromyalgie oid maar wel een vrij laag energiepeil. Bij m'n eerste kindje die eerste maanden was het echt allemaal prima te doen. Ik gaf hem een vroege ochtendvoeding en kon dan bijv vaak echt nog wel in bed blijven liggen met hem (naast me) tot een uurtje of 9. En dat werd vanzelf meer een ritme door de loop van de tijd heen. Nu met twee is het natuurlijk veel strakker plannen maar intussen heb ik daar ook wel handigheid in.
Maar iets waar ik me wel oprecht in heb vergist is: Tijd met je kindje is echt níet hetzelfde als tijd voor jezelf alleen. Ik heb echt heel veel behoefte aan tijd voor mezelf, niet alleen omdat ik er van geniet maar ook om mijn batterijtje op te laden Als ik 'gewoon' een ochtendje even wat errands run (boodschappen, beetje wandelen of met de auto door de winkelstraat etc) voel ik me daarna echt moe, pijn van de vermoeidheid soms en dan moet ik echt even tot rust komen thuis, maar op dat moment komt m'n zoontje alweer thuis en is er weinig rust meer bij. In de loop van de dag voel ik me dan echt leeg lopen en met een kind naast/bij/met me, lukt dat opladen gewoon niet echt zo goed. Ik voel me momenteel ook echt gedrained en hoewel ik nu wel even op de laptop zit om dit berichtje te typen moet ik constant aandacht geven aan de één, dan aan de ander. Dat getetter de hele dag tegen me aan verdraag ik echt niet altijd even goed en vind ik echt zwaar, dat heb ik echt onderschat en geeft een bepaalde vermoeidheid die ik niet goed kan uitleggen. Eén van de gevolgen daarvan is dat ik heel slecht tegen geluid kan tegenwoordig.
Misschien niet helemaal wat je wilt horen, maar ik denk je vermoeidheid die echt pijn doet wel te herkennen deels en ik vind dat in elk geval echt wel pittig met een kind, zeker als je thuis bent. Oh en je schreef over thuiswerken, nou is dat natuurlijk in de afgelopen tijd veel normaler geworden met kinderen op de achtergrond, maar mijn ervaring was dat het echt heel lastig was om écht thuis te kunnen werken met een kind erbij. Als kleine baby ging dat nog wel maar daarna werd het echt te lastig en is één van de redenen dat ik gestopt ben. Als je jezelf serieus wilt nemen in je werk, zou ik serieus overwegen om wel opvang te regelen voor een kindje, zodat je duidelijke afbakening tussen werk en privé hebt.(tuurlijk kan je her en der wat thuiswerken met een kind erbij maar zoals ik het deed zou ik je niet aanraden).
Maar goed, ik wil je zeker niet afschrikken en het belangrijkste dat ik je mee wil geven is dat je er echt wel in groeit en bovendien ben je inderdaad met z'n tweeen. Ik ben ook veelal in mijn eentje overdag met de kinderen omdat wij nou eenmaal voor die constructie hebben gekozen, maar dat betekent niet dat ik het alleen doe. Het zijn onze kinderen samen en sowieso overleggen we en praten we veel daarover.
Ik zou sowieso beginnen om dit alles met je man te bespreken. Hij kent jou natuurlijk goed en weet hoe je bent. Lijkt me dat je daar echt wel samen over kunt praten. En samen kom je uiteindelijk ook wel echt tot een ritme wat werkt voor jullie. Nogmaals, daar groei je ook écht wel in.
Let's discover the world together.