Opvoeding
Wat uit jouw opvoeding ben je blij mee/neem je graag mee?
Wat uit jouw opvoeding heb je gemist/had je graag anders gezien? En doe je zelf dus anders bij jouw kinderen.
Marsy31 schreef:
Ik kom uit een gezin met een verstandelijk gehandicapt zusje waar alle aandacht naar uit ging omdat ze binnen 6 jaar zou sterven. Omdat ouders niet wilden dat ik enigst kind zou blijven hebben ze me nog een zusje gegeven, die bleek echter voor alles allergisch en dus ook constant in het ziekenhuis. Oudste zus leeft nu nog steeds maar ik heb weinig aandacht gehad vroeger, dat heb ik echt gemist.
Pineco schreef:Ik doe het meeste op gevoel, kan me ook heel goed verplaatsen in de kinderen en weet vaak nog hoe ik zelf bepaalde situaties ervoer en probeer dan van daaruit te reageren. Mijn man is veel strenger en we vinden het best moeilijk om daar een goede balans in te vinden. Ik ben niet tegen regels, maar kan ook best 'onderhandelen' over bepaalde dingen of eens iets door de vingers zien (pick your battles). Mijn man vindt dat dus zwak en maakt van alles een principekwestie, waardoor er heel vaak strubbelingen zijn tussen hem en de kinderen.
Dat speelt eigenlijk pas nu ze ouder zijn. Ik merk dat ik wat soepeler ben en probeer hem vaak te overtuigen het wat meer vanuit hun standpunt te bekijken. Ik laat heus niet alles toe, maar zo strak vasthouden aan bepaalde principes is niet aan mij besteed ;-) Ik voed op zoals mijn eigen ouders mij ook opgevoed hebben, al wordt er hier wel veel meer geknuffeld dan bij ons thuis vroeger.
Susan schreef:Ik vind het bij hem heel belangrijk dat we hem onvoorwaardelijk accepteren zoals hij is, maar tegelijkertijd hem stimuleren om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. En daar dan een balans in zoeken.
Lot schreef:Wat ik zelf graag anders wil is meer knuffels. Ik herinner me als kind veel knuffels en liefde maar als puber/volwassenen gaat dat wat ongemakkelijk. Ik knuffel en kus mijn kind nu helemaal plat maar ben er bang voor dat dat minder wordt als hij ouder wordt of het zelf niet meer wil. Stom hè? Ik weet zelf ook niet waar/wanneer dat is mis gegaan, weet wel dat mijn moeder thuis ook niet veel geknuffeld is, ik heb me wel altijd heel geliefd gevoeld maar dat uitte zich niet per se in lichamelijk contact denk ik (op latere leeftijd).
Lot schreef:Mooi LG.
Wat ik nog wil toevoegen is dat mijn ouders ook hun fouten/tekortkomingen konden toegeven. Dat vind ik ook wel sterk en heb ik het weleens met vriendinnen over gehad van wie de ouders dat niet konden.
Lot schreef:Hij mag ook veel zelf ontdekken i.p.v. dat ik het hem al verbied of afpak. Ik geef hem veel ruimte en vrijheid, mijn vriend soms wat minder. Zo laat ik hem bijv zelf zijn brood smeren ook al kan hij dat helemaal niet of eet hij alleen maar de boter op of mag hij zelf de trap op en af. Mijn vriend tilt hem bijvoorbeeld vaak de trap af omdat hij daar geen geduld voor heeft.
Zo vind ik het wel prima als hij met het echte keukengerei speelt, een garde bijvoorbeeld of m'n haarclip als grijpmachine gebruikt. M'n man vindt dat dan maar niks; hij heeft toch genoeg eigen speelgoed, zegt hij dan.
Terug naar Zwangerschap & kinderen
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers