Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Sinterklaas en stoute kinderen

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 09:07

Sinterklaas en stoute kinderen

Hoe denken jullie hierover?

Ik keek net met O het weekoverzicht van het Sinterklaasjournaal terug en daar ging het over Bernard het stoute kind dat mee was genomen in de zak naar Spanje.
Ik merkte dat ik daar wat moeite mee had. Natuurlijk is dat het oude verhaal zoals wij dat ook leerden, als je stout bent krijg je de roe en ga je mee in de zak naar Spanje. Maar ik vind het (naast de Pieten) niet helemaal meer van deze tijd op de één of andere manier. En ik vind het ook niet goed voelen om kinderen angstig te maken of goed gedrag af te roepen want anders komt Sinterklaas niet. Sinterklaas is in mijn ogen een warm kinderfeest en vaak vinden kinderen Sint en Piet al spannend genoeg om in het echt te zien (wat dit jaar toch niet echt gebeurt maar dat terzijde). Daar hoeft wat mij betreft geen angst om meegenomen te worden bij te zijn.

Hoe denken jullie hierover? Gebruik jij de Sint wel om bepaalde dingen gedaan te krijgen? Goed gedrag belonen met schoen mogen zetten bijv of dreigen dat Sinterklaas het hoort / de Pieten het zien als kind stout is?

Hoe gaan jullie hier mee om?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 01 Dec 2020 09:10

Re: Sinterklaas en stoute kinderen

Maar dat is juist ook het moraal van het verhaal he? Bernard is het laatste kind dat vroeger mee is genomen. En Sinterklaas doet dit nu niet meer en heeft zijn excuses daarvoor aangeboden. Wordt meerdere malen aangestipt.

Enige wat wij wel eens gebruiken is dat Sinterklaas alles ziet maar we gebruiken het verder niet. Meer spelenderwijs. Hier wordt in elk geval niet beloond of gestraft met wel of geen schoen zetten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 09:11

Oh zover waren we niet gekomen, toen moest het weer uit van hem. Dus dat had ik nog niet mee gekregen. Bedankt voor het doorgeven, mocht hij het erover hebben, kijken we het verder.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Dec 2020 09:11

Jaa vet grappige knipoog ook nog naar alle excuses die tegenwoordig aangeboden worden 😂 er wordt idd steeds benadrukt dat Sinterklaas dat al tientallen jaren niet meer doet en er erge spijt van heeft.

Edit: wij zeggen ook weleens dat pietjes en Sinterklaas veel kunnen zien en goed weten of ze lief zijn maar verder ‘dreigen’ of doen we er niks mee.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 01 Dec 2020 09:13

Ja dat vond ik het mooie, Sinterklaas keek recht de camera in en bood z'n excuses aan. 😀
❤️ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 09:17

Misschien moeten we 't toch even verder kijken dan haha. Die peuter van mij had weer 't geduld van een garnaal.

Maar goed de rest van de topic vraag staat nog steeds: Benoemen jullie het hele stout zijn etc of niet?
<<

Anoniem295

Bericht 01 Dec 2020 09:18

Dee schreef:Maar dat is juist ook het moraal van het verhaal he? Bernard is het laatste kind dat vroeger mee is genomen. En Sinterklaas doet dit nu niet meer en heeft zijn excuses daarvoor aangeboden. Wordt meerdere malen aangestipt.

Ik vind dit echt het leuke aan het Sinterklaasjournaal. Zoveel mensen die roepen dat zwarte Piet traditie is en het Sinterklaasfeest moet blijven zoals het was. Maar dit soort dingen geven heel duidelijk aan dat er in de loop der jaren al heel wat meer veranderingen zijn geweest waar geen haan naar gekraaid heeft.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Dec 2020 09:22

Zora schreef:Jaa vet grappige knipoog ook nog naar alle excuses die tegenwoordig aangeboden worden 😂 er wordt idd steeds benadrukt dat Sinterklaas dat al tientallen jaren niet meer doet en er erge spijt van heeft.

De grap is naar mijn idee juist een verwijzing naar het kabinet dat nog altijd weigert om excuses aan te bieden voor de Nederlandse rol in slavenhandel. Allerlei woorden en constructies maar excuses, nee. En Sinterklaas kan dat wel!
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 09:53

Mijn dochter kijkt Sinterklaasjournaal op school, thuis niet. Maar zij verteld er wel over en ook over stout kind Bernard. En eerlijk, ik zeg dus gerust tegen haar dat stoute kindjes geen kadootjes krijgen 😬. Vind ik ook niets mis mee. Zij is allesbehalve bang voor Sint en/of Piet dus dat speelt hier niet. Luisteren is dan weer niet haar sterkste punt, dus ben eigenlijk wel blij deze weken een soort ‘dreigmiddel’ te hebben. Al wordt het niet vaak gezegd. Meer als ze haar schoen gezet heeft en vervolgens treuzelt of kliert bij het naar bed gaan. Dan zeg ik dus als je stout bent komt piet vast niks in je schoen doen oid, dus luister en ga naar bed.
Ze zingt trouwens ook gewoon liedjes met teksten als ‘ wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’, dus ze leert het ook elders wel. Op de vraag wat een roe is zeg ik dat dat dit nepkadootjes zijn, takken. Niet dat ze billenkoek oid krijgt.
<<

Anoniem316

Bericht 01 Dec 2020 10:02

Zora schreef:Jaa vet grappige knipoog ook nog naar alle excuses die tegenwoordig aangeboden worden 😂 er wordt idd steeds benadrukt dat Sinterklaas dat al tientallen jaren niet meer doet en er erge spijt van heeft.

Edit: wij zeggen ook weleens dat pietjes en Sinterklaas veel kunnen zien en goed weten of ze lief zijn maar verder ‘dreigen’ of doen we er niks mee.

Ik vind het eigenlijk sowieso wel grappig dat er best veel knipogen naar volwassenen in zitten. Dit is eigenlijk het eerste jaar dat we het volgen, dus heb geen idee hoe het andere jaren ging.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 10:16

Ja Luisa dat is idd beetje wat ik bedoelde. Ook geen oordeel hoor dat je 't wel doet. Ik vind het zelf niet prettig voelen maar ik kan me wel goed voorstellen dat het net even dat zetje bij bepaalde kinderen kan geven om iets gedaan te krijgen.
Slim dat je zegt dat de roe een nepcadeautje is ipv het billenkoek verhaal.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 10:17

Dee ja idem dito! Nu een beetje laat maar volgend jaar maar een Sinterklaasjournaal topic voor de volwassenen haha.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 10:58

En Bernard het stoute kind moet dus terug naar zijn moeder maar wil dat eigenlijk niet, hij vind het te fijn bij Sinterklaas.

Maar nee, ik gebruik een verhaal over stoute kinderen niet. Sowieso leg ik niet teveel nadruk op Sinterklaas. Mijn oudste gelooft maar half, heeft heel veel vragen en heeft door dat er iets niet klopt maar aan de andere kant vind hij het allemaal heel spannend , dat is het eigenlijk ook. Vreemde mensen die je huis binnen komen om iets in je schoen te doen en over het dak lopen 🤔 Dus als hij “ stout” is ga ik niet ook nog eens benoemen dat Sinterklaas alles ziet ed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 11:00

Ja precies Minoes, dat kan ik me goed voorstellen. Dan ga je 't niet extra spannend maken voor hem.

Ik begon zelf ook bij hem al over dat Sint en de Pieten op het dak lopen maar gezien z'n zolderkamer en de angst voor wind etc (waar we 't in 't andere topic over hebben) was ik daar maar gauw mee gestopt voordat hij daar juist bang van wordt.
<<

Anoniem301

Bericht 01 Dec 2020 11:03

Caulfield schreef:

De grap is naar mijn idee juist een verwijzing naar het kabinet dat nog altijd weigert om excuses aan te bieden voor de Nederlandse rol in slavenhandel. Allerlei woorden en constructies maar excuses, nee. En Sinterklaas kan dat wel!

Haha vind het wel geinig hoe grappig jij het Sinterklaasjournaal vindt Zora!

Caulfield waar biedt hij z’n excuses voor aan, benoemt hij dat expliciet? Zag een fragment waarin hij zegt “mijn excuses voor alles wat er is gebeurd” maar eigenlijk zegt hij precies niks. Of kwam erna nog iets?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Dec 2020 11:24

Misschien moet je het terugkijken Carrie. Di 24 nov was het! Duurt maar 10 minuutjes.

En ja, ik vind het grappig ja! Heerlijk momentje met de kinderen die het op een totaal ander niveau beleven. Echt knap hoe ze dat doen. (Ik lig niet continu in een deuk hoor ;) )

Caulfield, ja dat zou de knipoog ook kunnen zijn idd! Either way heel slim gedaan.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem313

Bericht 01 Dec 2020 11:38

Volgens mij zei hij ook dat hij er spijt van had - maar ik weet het niet precies meer, ik kijk eerlijk gezegd met een half oog mee terwijl ik spaghettislierten onder de tafel vandaan peuter.
<<

Anoniem301

Bericht 01 Dec 2020 11:47

Caulfield schreef:Volgens mij zei hij ook dat hij er spijt van had - maar ik weet het niet precies meer, ik kijk eerlijk gezegd met een half oog mee terwijl ik spaghettislierten onder de tafel vandaan peuter.

Ja maar waarvan? Als iemand z’n excuses aanbiedt vind ik het ook wel netjes als diegene zegt waarvoor. Nu kan het van alles zijn en zegt niet direct dat hij bedoelt voor het slavernijverleden. Klinkt als zich er makkelijk vanaf maken.

Maar ik moet het zelf even kijken denk ik. Ga ik doen Zora!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 01 Dec 2020 12:04

Volgens mij bood hij niet zijn excuses aan voor het slavernijverleden, maar voor het feit dat ze jarenlang stoute kinderen in de zak meenamen naar Spanje.
❤️ 7 juni 2018
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 12:35

Luisa schreef:Mijn dochter kijkt Sinterklaasjournaal op school, thuis niet. Maar zij verteld er wel over en ook over stout kind Bernard. En eerlijk, ik zeg dus gerust tegen haar dat stoute kindjes geen kadootjes krijgen 😬. Vind ik ook niets mis mee. Zij is allesbehalve bang voor Sint en/of Piet dus dat speelt hier niet. Luisteren is dan weer niet haar sterkste punt, dus ben eigenlijk wel blij deze weken een soort ‘dreigmiddel’ te hebben. Al wordt het niet vaak gezegd. Meer als ze haar schoen gezet heeft en vervolgens treuzelt of kliert bij het naar bed gaan. Dan zeg ik dus als je stout bent komt piet vast niks in je schoen doen oid, dus luister en ga naar bed.
Ze zingt trouwens ook gewoon liedjes met teksten als ‘ wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’, dus ze leert het ook elders wel. Op de vraag wat een roe is zeg ik dat dat dit nepkadootjes zijn, takken. Niet dat ze billenkoek oid krijgt.

Zo gaat het hier ook wel enigszins. Vooral bij de jongste. Beide zijn niet bang voor Sinterklaas en vinden het ook niet super spannend. Dat scheelt wel. De oudste stelt inmiddels veel kritische vragen dus ik verwacht dat zij nog max een jaartje gelooft.

Wij kijken altijd samen met de kinderen mee want we vinden het zelf ook echt grappig. Zoals Zora ook zegt, er zit op zoveel niveaus grapjes in. Echt heel knap gedaan.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 12:51

Ik schrok er eerst ook van maar viel net in bij het stukje dat hij zijn excuses maakte en vond dat ook wel heel mooi/goed. Ik ben misschien wel opgegroeid met de roe maar mijn ouders hebben mij dat altijd ontkracht. Ik vond de Sint alsnog spannend (ook zonder roe). Ik zou dan ook nooit zeggen dat als je stout bent of niet luistert je niks krijgt. Dat doet de Sint gewoon niet. Zag van de week een filmpje op Facebook van een kindje dat zogenaamd door Sinterklaas wordt gebeld dat hij beter moet eten. Dat kind raakt helemaal in paniek. Onbegrijpelijk vind ik dat. Maar ik ben sowieso niet zo van het dreigen in mijn opvoeding.

Ik snap wat je bedoelt Carrie maar het is wel een kinderprogramma. Dus als hij dat zo zou uitleggen vind ik dat ook wel een beetje moeilijk voor deze leeftijd.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 13:11

Marin schreef:Misschien moeten we 't toch even verder kijken dan haha. Die peuter van mij had weer 't geduld van een garnaal.

Maar goed de rest van de topic vraag staat nog steeds: Benoemen jullie het hele stout zijn etc of niet?

Nee, dat voelt voor mij echt als machtsmisbruik.
Heb je het gevoel dat O. Wilde stoppen met kijken omdat hij schrok van kinderen in de zak, of gewoon omdat zijn concentratie op was? In het eerste geval zou ik hem dan idd echt even het stukje laten zien waarin hij zijn excuses aanbiedt (vorige week dinsdag).
<<

Anoniem313

Bericht 01 Dec 2020 13:16

Bliss schreef:Volgens mij bood hij niet zijn excuses aan voor het slavernijverleden, maar voor het feit dat ze jarenlang stoute kinderen in de zak meenamen naar Spanje.

Ja, precies! Dus Sint biedt wel zijn excuses aan voor tradities waarvan we nu inzien dat die verkeerd zijn. In Sints geval is dat het meenemen van stoute kinderen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 13:21

Nee denk echt z'n concentratie. Zo leuk vindt hij het programma ook weer niet (vandaar dat we ipv de hele week terug kijken even het weekoverzicht gingen kijken maar zelfs dat wilde hij niet). Jammer want ik vind 't wel leuk haha.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 13:37

Ik denk oom wel dat het echt van get kind afhangt. Mijn kind berokkenen ik echt geen schade door dergelijke ‘dreigementen’. Zie het dan ook meer als een aansporing. Net als ik tegen haar zeg dat ze niet naar school mag of niet buiten mag spelen als ze haar boterham niet opeet. Mijn dochter heeft dit gewoon nodig , dus ja dan maar dreigen. Wat ik overigens een zware term vind.

Maar bij kindjes die al wat bang zijn vind ik het idd een ander verhaal. Je wil die angsten ook niet gaan voeden natuurlijk.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen