Sinterklaas en stoute kinderen
Ik keek net met O het weekoverzicht van het Sinterklaasjournaal terug en daar ging het over Bernard het stoute kind dat mee was genomen in de zak naar Spanje.
Ik merkte dat ik daar wat moeite mee had. Natuurlijk is dat het oude verhaal zoals wij dat ook leerden, als je stout bent krijg je de roe en ga je mee in de zak naar Spanje. Maar ik vind het (naast de Pieten) niet helemaal meer van deze tijd op de één of andere manier. En ik vind het ook niet goed voelen om kinderen angstig te maken of goed gedrag af te roepen want anders komt Sinterklaas niet. Sinterklaas is in mijn ogen een warm kinderfeest en vaak vinden kinderen Sint en Piet al spannend genoeg om in het echt te zien (wat dit jaar toch niet echt gebeurt maar dat terzijde). Daar hoeft wat mij betreft geen angst om meegenomen te worden bij te zijn.
Hoe denken jullie hierover? Gebruik jij de Sint wel om bepaalde dingen gedaan te krijgen? Goed gedrag belonen met schoen mogen zetten bijv of dreigen dat Sinterklaas het hoort / de Pieten het zien als kind stout is?
Hoe gaan jullie hier mee om?