Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn
Naar mijn idee doen we het best goed met T. We kunnen hem goed uitleggen waarom hij dan bijv een keertje iets lekkers krijgt ipv een kado in zijn schoen, leggen uit dat het belangrijk is om dankbaar te zijn en waarom. Wat voor gevoel de gever heeft als T teleurgesteld is etc. En het lukt hem vervolgens echt goed daar goed mee om te gaan. Hij kan zich over het algemeen echt goed herpakken en vrolijk reageren. Is echt niet verwend of hebberig.
Maar ik vind die emotie zo moeilijk om te zien bij hem. Merk dat ik dan heel snel boos word en hele verhalen ga ophangen over hoe zielige kindjes he-le-maal nooit iets krijgen en allang bij zijn dat ... insert zielig verhaal. Zo’n les komt natuurlijk maar half half bij hem aan en het herinnert mij alleen maar aan de clichés die ik vroeger zelf ook te horen kreeg. Het ís natuurlijk ook best wel kind eigen denk ik, deze emoties. En deze tijd is zo spannend en er lijkt zoveel mogelijk! Met alle verlanglijstjes die hij mag maken, en wat er allemaal op tv langskomt..
Hoe gaan jullie hier zelf mee om? Wat we verder trouwens al doen: heeeeel veel verwachtingsmanagement, mogelijke scenario’s bespreken, veel uitleggen. Maar ik ben dus vooral op zoek naar ervaringen, hoe reageer je nou goed op die emoties?
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje