Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Speelgoed wegdoen/opruimen

<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 16:56

Speelgoed wegdoen/opruimen

Het kan zijn dat deze vraag al vaker gesteld is, maar ik heb echt tips nodig.

Hoe mest je nu echt goed het speelgoed uit?
Mijn kinderen zijn 6&4 en ze spelen met álles. We hebben veel speelgoed, Duplo, lego, autootjes, playmobil, spellen en ontzettend veel los spul. Het zit in plastic bakken bij elkaar (de Lego bijvoorbeeld) en het losse spul zit in een trofast kast en een andere kast gepropt.
Ik heb al geprobeerd om ze mee te laten helpen met uitzoeken, maar dan gaan ze dus met hernieuw gevonden prullen spelen en willen ze natuurlijk niet meer weg doen.
Ik heb het al zonder ze geprobeerd, maar vind geen orde in de chaos en ben ook misschien wel bang om iets weg te doen. Iets waar ze later nog mee zullen spelen. Of iets wat ze misschien zullen missen.
Ze hebben geen eigen kamer waar ze spullen kwijt kunnen, dus alles staat in de woonkamer. En dan hebben we ook nog een kast vol gezelschapsspellen (ook waar ze al te oud voor zijn) en knutselspullen. En een complete bibliotheek met allerlei boeken.

Hebben jullie tips?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Sep 2020 17:23

Re: Speelgoed wegdoen/opruimen

Gewoon doen, zeker met die prullen. Die dingen verdwijnen hier ook altijd. Eens in de zoveel tijd ruim ik alles op en alles ligt per soort opgeruimd met 1 bak met meuk. En die zoek ik ook eens in de zoveel tijd uit. De wat als gedachte zorgt ervoor dat je huis langzaam vol loopt. Mijn ervaring is dat je veel dingen niet eens mist. Ik heb de laatste jaren nogal rigoureus opgeruimd en er is 1 ding geweest waarvan ik dacht oh zonde. En zijn echt zakken vol spullen weggegaan. Het meeste kijk je echt nooit meer naar om.

Qua speelgoed bewaar ik echt alleen het spul wat eeuwig goed blijft zoals duplo, Lego en hout.
2015 💙
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 18:03

Oh joh dat heb ik ook. Nu loopt er hier natuurlijk nog een dreumes rond dus al heel veel weg doen kan nog niet (hoewel zij ook nog een bak heeft waarvan ik denk hm eigenlijk kan ze wel zonder, maar ach ze kan er nog wel.iets mee).
Maar als ik bijv naar zoon kijk, we hebben hier kleine autootjes, en autobaan, toettoet, houten treinrails, waar hij eigenlijk niks mee doet. Maar weg doen kan ik ook niet, want ja stel dat hij het wel leuk gaat vinden..
Zo ook de duplo, hij doet er niks mee, maar t past wel binnen zijn leeftijd, dus ja om dat al weg te doen (deze laatste natuurlijk sowieso niet ivm dochter, maar t gaat om t idee)

(Ik vraag me ook wel eens af of hij zo weinig met dingen speelt omdat we juist zoveel hebben..)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 18:22

Ik bewaar alleen het echte "merk" speelgoed.
Dus Duplo, Lego, Kapla, treinbaan etc.
Al het losse gekregen prut van de action en traktaties gaan weg zodra er maar iets stuk aan is. Of als hij er al een tijd niet naar om kijkt.
Knutsel spul sorteer ik af en toe.
T hoef ik niet te laten helpen want die huilt echt bij alles wat weg gaat. Zelf het ei van een surprise ei mag niet weg.
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 18:24

Oja, het spul waar hij mee speelt ligt in de kamer. Het 'goede' spul waar hij even niet naar omkijkt op zolder.
In de winter haal ik bijv de trein weer naar beneden. Die wil ik nu niet in de kamer hebben met al dat zandbak zand binnen ?
2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Sep 2020 18:33

Elroya schreef:(Ik vraag me ook wel eens af of hij zo weinig met dingen speelt omdat we juist zoveel hebben..)

Zo door de jaren heen is hier toch wel veel het huis ingeslopen. We hebben een kist achter bank zodat het uit het zich is, alleen de inhoud ligt toch wat meer voor de bank. V speelt wel veel achter de bank, maar S niet en waar S mee speelt MOET V ook mee spelen... En dingen weg doen lukt daardoor ook nog niet zo goed.

Ik quote dit zinnetje, omdat ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit. We hebben nu maar heel weinig mee op vakantie en ze vermaken zich prima. Dat is wel anders dan thuis natuurlijk. Maar ik weet ergens wel dat kinderen héél vluchtig met speelgoed kunnen spelen als er te veel is aan keuze.

Reden om hier toch ook weer eens uit te mesten als V er niet is. Hebben we tijd terug op haar kamer gedaan (kleine verzamelaar is het) en alles in een zak op zolder gezet voor het geval dat...ze mist het nog steeds niet, dus die zal kan weg.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem304

Bericht 20 Sep 2020 18:59

Je moet iig niet alle kleine prullen in de prullenbak gooien en daarna je peuter vragen om iets voor je weg te gooien...
..

?
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 19:04

Savi schreef:Je moet iig niet alle kleine prullen in de prullenbak gooien en daarna je peuter vragen om iets voor je weg te gooien...
..

?

Vreselijk!
Het erge is ook nog eens dat ik het weet en zo vaak weer de fout in ga?
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Sep 2020 19:04

Juist, zo werden hier pas weer 2 happy meal rotzooi dingen uit de prullenbak gehaald?

Ik ruim af en toe op als de oudste op school is en breng het dan of meteen bij de kringloop of gooi het weg. Aantal dingen zijn ook naar m'n zusje gegaan voor ons neefje. Als we daar zijn zegt de oudste standaard, die hadden wij ook toch mama. Eeuh ja schat, geen idee waar dat nu is?
⁠♡♡♡
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Sep 2020 19:11

Gewoon af en toe een rij shoppers neerzetten, alles erin doen waarvan je denkt dat ze er te groot voor zijn en meteen naar de kringloop brengen. Wat ze niet meer zien missen ze heus niet, zeker niet op die leeftijd.

Ik heb tijdenlang in de speelgoedkast een bak gehad met alle Happy Meal-cadeautjes en Kinderei-prulletjes, was zo'n verademing om die bak in één keer weg te doen. Hetzelfde geldt voor stapels puzzels die niet meer worden gedaan, spellen, boeken waar ze te groot voor zijn. Ik heb nog steeds veel spullen in huis, maar het is fijn om af en toe wat weg te doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 19:35

Jip schreef:
Elroya schreef:(Ik vraag me ook wel eens af of hij zo weinig met dingen speelt omdat we juist zoveel hebben..)

Ik quote dit zinnetje, omdat ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit. We hebben nu maar heel weinig mee op vakantie en ze vermaken zich prima. Dat is wel anders dan thuis natuurlijk. Maar ik weet ergens wel dat kinderen héél vluchtig met speelgoed kunnen spelen als er te veel is aan keuze.

Ja dat heb ik ook wel eens gehoord. Daarom hebben we t meeste ook op zn kamer staan, waar hij ook niks mee doet. Maar als we t een x beneden zetten dan is t ook maar even..
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 20:01

Dank jullie wel! Fijne tips, die me misschien ook wat meer over de drempel trekken om het echt te doen.
Ik wil dit wel plannen op een dag wanneer ik het ook echt gelijk naar de stort of kringloop kansen brengen.
Hier is dit ook in de loop der jaren zo gegroeid, maar goed, ik wil toch niet dat mijn hele huis dichtslibt met speelgoed.

Savi: :laughcry: been there, done that.
Jip: wij hadden op vakantie ook heel weinig mee, en ze hebben zich geen moment verveelt. Hier in huis ook niet, maar soms weten ze gewoon even niet waar te beginnen.
Susan: dat klopt ook wel, je hoort ze er dan nooit meer over als het weg is. Maar als ze iets terug vinden :palm:
Die shoppers neerzetten doe ik normaal gesproken ook altijd. 1 voor kringloop, 1 voor stort, en vaak nog een voor ‘later’ of voor familie.
Salome: dat wegzetten is ook een goede. Dat had ik een aantal maanden geleden met de houten trein gedaan. Er is nog 1 of 2 keer naar gevraagd. Dus die mag er binnenkort ook uit.
Elroya: Duplo spelen ze hier nog steeds af en toe mee! Met een dreumes erbij is het natuurlijk nog wat anders, snap dat het dan helemaal veel wordt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Sep 2020 20:11

Ik vind het ook altijd leuk om anderen blij te maken ermee.

Y is nu te groot voor Playmobil en toen we het gingen weghalen uit haar kamer heb ik (met toestemming van Y uiteraard) ons kleine buurmeisje gehaald en gezegd dat ze naar Y's kamer mocht gaan en het Playmobil mocht uitzoeken wat ze het allermooiste vond. Echt, die grote ogen toen ze begreep dat ze zomaar Y's grote roze huis mee mocht nemen, zo leuk. Haar broertje kreeg de boerderij, ze waren er heel blij mee.

De rest staat nog opgeslagen, ik weet nog niet goed wat ik daarmee moet. Mijn vader vindt: verkopen, maar het is helemaal niet meer compleet. Ik zou het wel aan de speelgoedbank willen doneren maar die willen het alleen als het compleet is en tja, dat is het na jaren spelen nou eenmaal niet meer helemaal, alles ligt ook door elkaar. Overigens vind ik dat wel zonde. Ik snap wel dat kinderen in arme gezinnen voor hun verjaardag mooi speelgoed moeten hebben dat zo goed als nieuw is, maar zomaar tussendoor een hoop Playmobil krijgen... welk kind zou daar niet blij mee zijn?
<<

Anoniem326

Bericht 20 Sep 2020 20:34

Ik wil troep speelgoed van de action gewoon niet in huis. Alles van traktaties gooi ik gewoon weg. Mooi speelgoed bewaar ik. Dus duplo, houten speelgoed, (houten) mooie puzzels en kinderboeken. Mijn moeder heeft ons mooie speelgoed bewaard en daar spelen de kleinkinderen mee. Dat is allemaal goed gebleven. En als het je te ver gaat om speelgoed te bewaren voor eventuele kleinkinderen dan zou ik het weggeven aan neefjes, nichtjes of kinderen uit de buurt. Wat Susan al zegt, kinderen en hun ouders zijn blij met Lego, playmobil, k’nex, Barbies, mits niet kapot natuurlijk.

En het troep speelgoed waar je niemand blij meemaakt, dat moet je eigenlijk ook gewoon zo min mogelijk hebben. Alleen maar slecht voor het milieu.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 20:38

Ik zoek hier een paar keer per jaar het speelgoed uit en waar niet meer mee gespeeld wordt doe ik dan weg. Alleen grote dingen zoals het ikea keukentje bijvoorbeeld overleg ik met de meisjes. Dat heb ik verkocht en zij mochten het geld delen en in hun spaarpot doen. Kleine dingetjes overleg ik niet en alles wat kapot of incompleet is gooi ik weg.

Ik geef ook vaak speelgoed door aan mijn nichtje. Rond Sinterklaas laat ik de meisjes ook altijd een stuk speelgoed kiezen om te doneren (vaak staat in die periode bij ons bij de AH een inzamelingsbak en ik doneer ook vaak via stichting de lieve Sint).

Action speelgoed hebben wij niet. Het enige ‘goedkoop plastic’ speelgoed wat we hebben komt van de kermis waar de meisjes met beide grootouders eenmaal per jaar heen gaan. Dat gooi ik vrij snel weg, maar dat is ook meestal binnen een dag al stuk.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Sep 2020 21:17

HollyGolightly schreef:Ik wil troep speelgoed van de action gewoon niet in huis.

Op zich heeft de Action ook Playmobil, Duplo, et cetera, en ook houten speelgoed. En ik heb voor Y ook wel eens een merkloze Barbie van daar gehad die kwalitatief heel goed was, met van die massieve benen, zoals de Barbies van vroeger. Knutselspul vind ik daar ook wel oké. Dus het is niet altijd zooi. Maar ik snap wel wat je bedoelt met troepspeelgoed, er zitten ook wel dingen bij waar je echt niks mee kan. Y heeft daar een keer van haar zakgeld een koets met paard gekocht van dat slappe holle plastic, vreselijk. Daar wordt dan ook gewoon amper mee gespeeld.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Sep 2020 21:29

HollyGolightly schreef:Ik wil troep speelgoed van de action gewoon niet in huis. Alles van traktaties gooi ik gewoon weg.

Hoe reageren je kinderen daar dan op? Als ik dat meteen weg zou gooien, oké nu ga ik er vanuit dat je dat de volgende dag al doet, dan heb ik een boze V. Ik moet het wel een week of 2 laten liggen en dan verdwijnt het in haar rommellaatje op haar kamer.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem326

Bericht 20 Sep 2020 21:41

Ik gooi dat gewoon weg. Met een plastic poppetje, plastic tol, plastic jojo, plastic autootje wordt niet gespeeld dat ligt gewoon ergens. Dus dat gooi ik dezelfde dag nog weg. Als ze daar moeite mee zouden hebben dan zou ik het een tijdje bewaren in een bak en dan alsnog weggooien.

Ik bedoel inderdaad dat goedkope plastic en nepspul. En ze hebben er ook van die waardeloze boeken. Bij de Kruidvat ook. Die doe ik ook weg. Als ze ze krijgen. Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 20 Sep 2020 22:07

Wat zonde om dat weg te gooien HG. Kun je het niet bewaren en eens in de zoveel tijd aan de kringloop geven?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Sep 2020 22:53

Zonde dat ze weggooit? Ik vind het zonde dat zulke dingen bestaan, al die flauwekul plastic dingetjes, wilde dat ze die afschaffen. Hoe komen jullie aan die kleine speelgoedjes, ik heb die nooit?

Ik ruim met R 2 keer per jaar zijn speelgoed op: in mei, want dan is het Ramadan (wat een feest is van geven aan anderen) en daarna zijn verjaardag en voor kerst want ook dat vind ik een feest van geven en gezelligheid en hij krijgt met Sinterklaas en kerst altijd paar cadeautjes.
We maken 3 stapels: doneer, misschien en nee. Nee gaat weer terug de kast in, doneer doe ik direct en de misschien mag hij paar weken op terug komen en daarna doneer ik het. Hij is nog super jong natuurlijk maar afgelopen kerst en daarna Ramadan ging super goed. Andere kinderen blij, bewust maken van zoon en ik de meuk kwijt haha.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Sep 2020 22:56

Er staat toch hoe ze daaraan komt: traktaties.
<<

Anoniem326

Bericht 20 Sep 2020 23:01

Ik denk niet dat iemand daar blij van wordt. Ik koop het zelf niet hè. Dus ik heb het bijna niet in huis. Alleen traktaties met plastic zooi dus. Dat gooi ik weg. En als de kinderen jarig zijn dat vraag ik altijd om knutselspullen, zodat er geen troep dingen gegeven worden. En wat betreft boeken, het is voor kinderen juist zo belangrijk om goede en aantrekkelijke boeken te krijgen, pas dan ontwikkelen ze leesplezier. Ik hoop dat scholen en kvd’s ook beleid gaan maken geen plastic speelgoedjes te trakteren. Je mag ook geen boterhammenzakjes of drinken in pakjes meenemen. Dit lijkt me daar een mooie aanvulling op.

Ik heb twee keer een zak afgedankt speelgoed gekregen van mensen. Vrienden van mijn ex. Goedbedoeld met berichtje erbij onze kinderen hebben al genoeg jij kan het vast goed gebruiken. Een tas vol zooi. Autootje met drie wielen, incomplete puzzels, kapotte verkleedkleding, happy meal speeltjes, schreeuwerige disney boekjes, plastic nep barbies.

Ik vond dat heel erg vervelend. Gelukkig ben ik niet iemand die het nodig heeft (dachten zij wel door alleenstaande moeder van drie), maar als je dat wel bent dan gun je je kinderen alsnog mooi, goed speelgoed. Daarom vind ik het heel goed dat ze bij de, hoe noemde Susan het nou.. speelgoedbank, alleen maar compleet speelgoed aannemen.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 20 Sep 2020 23:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 20 Sep 2020 23:02

Dan heb je dus toch ergens die meuk vandaag gehaald Marsy? ?

Ik gooi heel weinig speelgoed weg, alleen traktatie speelgoed nadat het leuke nieuwige er vanaf is. (tenzij hij iets echt leuk vindt, dan mag hij het uiteraard houden). Traktatie potloden etc houden we uiteraard wel. Dst soort dingen kunnen we prima gebruiken.

Verder rouleer ik wel speelgoed maar ik heb nog niet veel gedoneerd. Eén keertje een tas aan een vriendin die speeltjes zocht voor kindjes in Vietnam. Toen zijn er wel veel lelijke knuffels (die ikzelf lelijk vind hoor, ze waren ongebruikt, niet vies of versleten ofzo) en andere kraamcadeaus (dubbele rammelaars) enzo daar naar toe gegaan. Maar verder vind ik alles prima bruikbaar voor straks een tweede ronde, de baby gaat vanzelf waarschijnlijk ook interesse krijgen in het speelgoed wat zoontje nu ontgroeid is. En daarna zie ik wel verder.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Sep 2020 23:07

HollyGolightly schreef:Daarom vind ik het heel goed dat ze bij de, hoe noemde Susan het nou.. speelgoedbank, alleen maar compleet speelgoed aannemen.

Dat snap ik deels, maar ik denk dat die kinderen evengoed blij zouden zijn met het Playmobil van Y, ook al is het niet meer helemaal compleet en met doos.

Niet als verjaardagscadeau of Sinterklaascadeau, dan moet het inderdaad iets zijn wat als nieuw is, maar wel voor tussendoor, want het ziet er gewoon nog goed uit en de spullen bij die Playmobilsets zijn prima uitwisselbaar. De buurkinderen hebben ook niet exact de spulletjes die bij de roze villa en de boerderij zaten, gewoon dingen die er leuk bij passen, en poppetjes, en dieren, evengoed waren ze blij dat ze dat zomaar kregen.

Het is dus niet dat ik vind dat arme kinderen genoegen moeten nemen met troep, maar ik vind het wel zonde dat spullen die gewoon nog heel en goed zijn, maar geen complete set meer, nu op geen enkele manier bij die kinderen kunnen komen. Ze kunnen toch ook pakketjes maken die de mensen zomaar mee mogen nemen, of voor erbij? Mijn kinderen waren altijd wel blij met extra poppetjes of diertjes of een extra auto of caravan voor hun Playmobil. Ik heb een keer wat los Playmobil van iemand gekregen, daar zat een vliegend tapijt bij, vond ik echt super. Dan maakt het me echt niet uit dat het niet meer compleet met doos is.

Eerlijk gezegd vind ik een verzameling Playmobil ook niet echt te vergelijken met wat jij kreeg.
<<

Anoniem326

Bericht 20 Sep 2020 23:11

Oja dat ben ik met je eens. Ik zou met playmobil ook blij zijn. Ook al is het niet compleet. Maar dat zou ik nooit weggooien. Daar kan je altijd wel iemand blij mee maken.

Als je nog incomplete playmobil over hebt dan wil ik het wel van je overnemen (betalen). Goed in het kader van duurzaamheid. En playmobil blijft goed en mooi.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen