Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Personeelstekort bso

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 07 Sep 2022 09:27

Personeelstekort bso

Is dit bij jullie ook al aan de hand? Sinds vorige week krijgen we steeds berichten dat ze grote problemen hebben, zieken etc. Vorige week kwam al twee keer het verzoek om indien mogelijk je kind af te melden. Dat hebben we toen maar een keer gedaan. Daarna kwam er een nieuwsbrief dat ze niet over hoeven te gaan tot incidentele sluiting van groepen, maar een paar dagen later was dit alweer achterhaald en gaan ze toch af en toe groepen sluiten. Deze week gelukkig niet die van ons, maar we zijn komende week ongetwijfeld aan de beurt.

Merken jullie ook al iets van dit soort problemen?
❤️ 7 juni 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2022 10:18

Re: Personeelstekort bso

Ja hier ook, bso en dagopvang. We kregen in de vakantie al een hele lijst met sluitingen in september op verschillende dagen bij verschillende groepen, ook vanwege vakantie bij het personeel. De groepen van onze kinderen en onze dagen opvang leken er net buiten te vallen, maar gisteren kregen we te horen dat de opvang van onze jongste morgen alsnog ook dicht gaat 😑 ik vind het echt irritant, bewust voor een kdv gekozen zodat je altijd van opvang op aan kan, maar dat is nu ook niet meer. En dan denk ik aan de plannen om opvang gratis te maken... los eens eerst dit personeelstekort op.
december 2016
juli 2019
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2022 10:43

Wow wat irritant inderdaad. In mijn huidige functie kan ik thuis werken maar bij mijn vorige baan had ik die optie gewoonweg niet en heb ik daarom ook bewust voor BSO gekozen. Nu is mijn dochter wel oud genoeg om zich te kunnen vermaken maar een paar jaar geleden was thuiswerken met haar thuis echt geen doen geweest. Tis alleen iets waar niemand echt wat aan kan doen. De hele economie lijkt op dit moment aan alle kanten in te storten en het mag hoognodig tijd worden dat de politiek eens goed gaat ingrijpen in plaats van hier en daar een pleistertje voor volgend jaar beloven.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 07 Sep 2022 11:38

Bij ons is de BSO vorig schooljaar ook een aantal keer gesloten geweest. M zat toen nog op de crèche en op beide plekken was het toen ook een tijd echt niet mogelijk een x te ruilen oid. Dit schooljaar en in de vakanties hebben ze genoeg uit de flexpool lijkt het gelukkig, en nieuwe vaste krachten.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2022 12:46

Ja, nu hoor ik het overal. De opvang van A had er al last van sinds januari. Minstens 1 sluiting per maand voor ons, ze gaat 2 dagen per week. De BSO, bij dezelfde opvang is nog nooit dicht geweest. Dat is ook wel een fijn team. Zijn er wel een paar weggegaan, maar ze hebben er nog genoeg.

Toch zou de BSO dicht minder vervelend zijn voor ons. Dan moeten we weg bij het werk om half 3, kind even uurtje achter de tv en onze uren toch gemaakt. Dagopvang is dan vervelender, langer dan een uurtje krijgen we onze peuter niet vermaakt. Maar dat is nu opgelost met de gastouder. Die kan ook ziek worden, maar die moet wel heel erg vaak ziek zijn als ze het net zo bont maakt als de opvang.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 07 Sep 2022 13:17

Op zich is het bij ons ook te overzien hoor, want ik werk op de bso-dagen meestal maar tot 16.00 uur en m'n vriend werkt thuis die dagen, dus het komt wel goed. Maar toch gewoon vervelend en jammer dat ze zo weinig mensen kunnen vinden.
❤️ 7 juni 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Sep 2022 15:37

Onderstaand bericht lees ik net in de Stentor.

Kinderopvang Doomijn sluit deuren door personeelstekort in Zwolle, ouders moeten oplossing zoeken
Vanwege personeelstekorten sluit kinderopvang Doomijn, met ruim zeventig locaties in Zwolle, tijdelijk een aantal van haar locaties. Ouders wordt gevraagd zelf een alternatief te vinden.

Vanochtend ontvingen ouders met kinderen bij de opvang Doomijn een e-mail, met daarin het nieuws dat opvanglocaties tijdelijk gesloten worden vanwege het personeelstekort. ‘Om ervoor te zorgen dat jullie de komende weken weten waar je aan toe bent en de druk te verdelen over verschillende opvanglocaties, gaan we rouleren met het tijdelijk sluiten van een aantal groepen', staat er in die mail.

Zelf alternatief vinden
Vanaf deze week sluit Doomijn daarom elke maandag, dinsdag en donderdag twee of drie locaties met buitenschoolse opvang. De opvanggigant, met ruim zeventig locaties in Zwolle, vraagt ouders om zelf een alternatief te vinden op opvangloze dagen.

Personeelstekort
Door een grotere uit- dan instroom van medewerkers en door ziekte en verlof krijgt Doomijn het personeelsrooster niet rond, schrijft manager Geels. ‘Het personeelstekort is een aanhoudend probleem, waar op dit moment geen structurele oplossing voor is.’

En dat geldt niet alleen voor Doomijn: ook veel andere opvangorganisaties worstelen. Momenteel is er landelijk een tekort van bijna 5000 werknemers in de kinderopvang. Als er niets aan de personeelstekorten wordt gedaan, lopen ze naar verwachting op tot 29.000 in 2031.

Minister Karien van Gennip presenteerde deze week daarom een actieplan om het personeelstekort tegen te gaan, met speerpunten als groepshulp in de kinderopvang, inzet van nieuwkomers en goedkopere opvang op minder populaire dagen zoals de vrijdag.

De rek is eruit
Het is niet de eerste keer dat Doomijn aan de bel trekt bij ouders. In december vroeg de opvang ouders hun kroost niet naar de opvang te brengen tussen kerst en de jaarwisseling, Medewerkers schreeuwden om rust vanwege het personeelstekort en de coronaregels. ‘De rek is er op een gegeven moment uit. Dat moment is nu’, schreef directeur Manuela Spaninks toen.
2015 💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Sep 2022 16:41

Hier gelukkig nog maar 1 keer dicht geweest maar het is allemaal net aan.
Daardoor brengen ze kinderen niet meer naar sport, kunnen ruil dagen niet meer en moeten we heel vroeg van te voren doorgeven of de kinderen in de vakantie komen terwijl we in principe gewoon voor alle vakantiedagen betalen. Ook worden er groepen samen gevoegd waardoor er in de zomervakantie maar heel weinig uitjes gedaan werden ( mijn net vijf jarige bij tien jarige op de groep), echt jammer en vervelend want onze kosten zijn gewoon hetzelfde.
Ik heb onze kinderen ook voor veel dagen in de zomervakantie opgegeven terwijl het plan er al lag dat ze naar opa en oma zouden gaan, maar puur als slag om de arm want als ik door zou geven dat ze niet zouden komen zouden we er niet meer tussen komen als opa of oma bijvoorbeeld ziek zou zijn.

Toevallig had ik de eigenaresse van de opvang vrijdag aan de telefoon en ze vertelde dat het waarschijnlijk ging lukken om per oktober nieuwe mensen aan te nemen dus dat er dan iets meer lucht zou komen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Sep 2022 19:47

Hier ook mail van school dat de bso en het kdv waarschijnlijk binnenkort een aantal keer moeten sluiten. Gelukkig zitten mijn kinderen op een andere bso, maar daar hebben ze vast dezelfde problemen
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 07 Sep 2022 19:57

Bij ons op de locatie redden we het gelukkig redelijk zonder sluitingen (wel steeds nét aan, en dankzij heel veel mazzel en soms ook extra werkend personeel). Maar binnen de organisatie is het beeld niet heel veel anders dan wat jullie hierboven beschrijven inderdaad. En dan ligt er een pakket klaar om de tekorten op te vangen wat ook niks gaat toevoegen. Rustige dagen (wo/vrij) gaan goedkoper worden, nouja dan is het logische gevolg dat de andere dagen niet rustiger worden, maar de woensdag en vrijdag wel net zo druk als de overige dagen.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 07 Sep 2022 22:46

Het is hier een ramp. Al ruim een jaar geregeld groepen dicht, vooral de bso en incidenteel het kdv. Kinderen zitten in verschillende groepen, met als nadeel dat als er een groep sluit je voor een kind wel opvang hebt en de ander niet. Ze hebben zelfs roosters gemaakt wanneer welke groep sluit bij te weinig medewerkers, zodat je een plan B kan maken.

De middelste is geswitcht van school en ook van bso, de bso op zijn nieuwe school zit vol, nu kon hij nog terecht bij een bso los van de scholen, die halen de kinderen op van verschillende scholen. Hebben we echt mazzel mee. De jongste daar ook meteen ingeschreven met als startdatum april 2024, krijg ik bericht dat ze al vol zitten.

Door omstandigheden zijn we ook een oppas kwijt, een extra dag aanvragen bij zowel het kdv als de bso is niet mogelijk. Dus we puzzelen en schuiven iedere week om die dag opgelost te krijgen. Heel frustrerend.

Ruildagen zijn niet meer mogelijk, en bij afwezigheid krijg je geen tegoed meer. Dus we betalen voor 52 weken, zijn we zelf op vakantie of vrij, voor niks betaald. Eerder konden we die juist inzetten als we een keer wat extra nodig hadden. Ruilen van dag was ook handig gezien wij beide onregelmatig werken, maar helaas.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2022 07:36

Ik krijg bij ons ook het gevoel dat ze nu veel makkelijker een groep sluiten dan een paar maanden terug. Toen hadden we al enkele keren mail gehad over het personeelstekort en ze zouden er alles aan doen om open te blijven... En voor mijn gevoel zijn er nu aan de lopende band sluitingen. Zo vaak een mail dat er een of meerdere groepen dicht zijn. En in augustus de sluitingen voor september al op een rijtje zetten. Dan heb je toch nog een maand de tijd om op zoek te gaan naar oplossingen? Het voelt alsof ze het nu wel makkelijk vinden dat ze ook gewoon de tent kunnen sluiten.

Oudste was vanmorgen totaal over de zeik dat zij wel naar de bso ging en de jongste thuis mocht blijven. Alles rustig proberen uit te leggen, het interesseerde haar niks. Lekker begin. Ik heb vandaag mijn eerste lessen en had in de ochtend ruimte om dat nog voor te bereiden. Niet dus 😑
december 2016
juli 2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2022 07:44

Niekske schreef:Ik krijg bij ons ook het gevoel dat ze nu veel makkelijker een groep sluiten dan een paar maanden terug. Toen hadden we al enkele keren mail gehad over het personeelstekort en ze zouden er alles aan doen om open te blijven... En voor mijn gevoel zijn er nu aan de lopende band sluitingen. Zo vaak een mail dat er een of meerdere groepen dicht zijn. En in augustus de sluitingen voor september al op een rijtje zetten. Dan heb je toch nog een maand de tijd om op zoek te gaan naar oplossingen? Het voelt alsof ze het nu wel makkelijk vinden dat ze ook gewoon de tent kunnen sluiten.

Zou dat niet zijn om het personeel dat er wel is te ontlasten? Koste wat kost open blijven is waarschijnlijk wel zwaar voor de werkdruk van het personeel. Dat kan een tijdje, maar op lange termijn lijkt me dat er misschien ook nog meer personeel uitvalt daardoor.

Wel heel erg balen hoor. Echt een groot probleem. Wij hebben in deze tijd echt mazzel met ons kdv waar deze problemen niet spelen. Maar door zulke berichten ben ik blij als de kinderen over ruim 2 jaar beide op school zitten en je iets minder afhankelijk bent van hele dagen opvang. Want het lijkt me voorlopig niet beter worden.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2022 08:03

Als je weet hoe hoog de druk is op het personeel wat er wel is en hoe hoog het ziekteverzuim is, moet je er idd soms voor kiezen al van te voren te sluiten om niet over te laten lopen, merk en zie ik op m’n werk. Maar het is echt verschrikkelijk moeilijk om te doen en te besluiten.

Ik heb er, gelukkig, bij zoon en dochter geen last van met een heel vast team van collega’s en invalkrachten dus alles gaat gewoon door, maar hoor om me heen continu dat groepen of hele locaties sluiten of eerder dichtgaan.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2022 08:46

Net bedacht ik wel dat het eigenlijk totaal geen zin heeft kinderen voor de vakantie af te melden. Die oproep kwam al voorbij voor de herfstvakantie. Als ik afmeld ben ik mijn geld sowieso kwijt. Als ze sluiten, krijg ik het wel terug.

Er zijn arrangementen zonder vakanties erbij, maar die zijn duurder. Dit is toch eigenlijk raar? Willen ze dat iedereen massaal afmeldt in de vakantie, stimuleren ze het totaal niet om dit standaard te doen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 08 Sep 2022 17:36

Bij onze opvang is het gelukkig nog niet nodig geweest om te sluiten en we horen eigenlijk ook geen berichten over dat dat mogelijk gaat gebeuren. Nou heb ik natuurlijk nog een bron vanuit de andere kant (niet als ouder maar als vrouw van de directeur) en ik weet dat het wel echt onder druk staat, er wordt veel extra gewerkt door mensen en ook de coaches en locatiemanagers staan als het echt niet anders kan voor de groep. Er is de afgelopen jaren veel gebouwd en er zijn nu twee nieuwe locaties die nog niet open kunnen omdat de druk op het personeel dan te hoog wordt. Ze doen dat wel heel bewust, ze kiezen er liever voor een paar maanden later open te gaan dan de druk op te laten lopen waardoor mensen meer moeten werken en ook weer sneller kunnen gaan uitvallen.

Wij krijgen overigens heel soms wel eens de vraag of het toevallig mogelijk is om de kinderen een dagje thuis te houden of eerder te halen zodat er net 1 leidster minder nodig is op de groep die dan weer ergens anders kan invallen. Dat is denk ik twee keer gebeurd en was vooral toen er zoveel coronazieken waren. Vragen ze ook alleen aan ons, als gezin van de directeur en alleen als het echt precies om 1 kind gaat. De rest van de ouders mag de kinderen gewoon brengen. Mijn man heeft de jongste wel eens mee genomen naar kantoor zodat er een leidster over was die weer een gat ergens anders kon vullen. Toen stond de boel door de velen zieken (en mensen die moesten testen etc.) echt enorm onder spanning, dat is nu gelukkig wel wat minder.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Sep 2022 19:28

Hier gelukkig nog geen sluiting van kdv maar ik weet wel dat er veel langdurig zieken zijn onder het personeel, ook nog door nasleep van Corona. Binnenkort moeten we onze oudste (2) in gaan schrijven voor de basisschool en dan ook maar gelijk voor de bso denk ik als ik hier lees over geen plek in 2024 :12:

Niemand kan er wat aan doen nu natuurlijk maar ik baal er inderdaad ook van van dat die ruildagen niet kunnen worden ingezet. Was echt zo chill een tijd geleden dat dat kon. Lijkt wel een ander leven haha.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2022 19:35

Hier valt het *klopt af* gelukkig nog mee met afwezigen en is er nog vervanging.

Heb wel op aanraden van mn zus ons zoontje laatst wel aangemeld voor bso, dan hebben we die dagen in ieder geval staan.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2022 20:56

Wij kregen ruim voor de derde verjaardag al een mail dat we zoon moesten aanmelden voor bso, anders konden ze geen plek garanderen.

Ik snap het allemaal ook echt wel, de werkdruk bij alle werknemers. Ik werk zelf ook een sector met flinke tekorten en altijd gedoe om werkdruk. Maar goed, door het sluiten van de opvang, verplaatst het probleem zich op wel weer naar andere mensen. Ouders die thuis moeten werken met kinderen, of de uren dan maar in de avond moeten maken, of op het laatste moment vrij moeten nemen waardoor collega's weer extra moeten werken. Dus dan krijg je op andere plekken meer stress en werkdruk. En er zijn op zoveel plekken personeelstekorten... ik ben heel benieuwd met wat voor oplossing ze uiteindelijk gaan komen, want wat er nu ligt lijkt me absoluut niet de oplossing.
december 2016
juli 2019
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2022 21:54

Maar soms kan je het niet oplossen natuurlijk, je kan moeilijk kinderen zonder personeel laten of bv 1 leidster met 12 kinderen. Dat is gewoon onverantwoord ook. En dat gebeurd momenteel wel, bso groepen met te weinig personeel om maar niet dicht te hoeven, workshops inschakelen zodat je een 2e volwassene hebt iig.. bedenk het maar.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Sep 2022 21:55

Zeg overigens niet dat het een oplossing is hoor, verre van ☺️
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Sep 2022 09:25

Grrrr de groep van onze jongste gaat alweer dicht morgen 😑 ik ben er echt klaar mee. Het gaat al maanden zo, moeten ze niet bezig zijn met oplossingen bedenken? En daarover communiceren? Of noodopvang bieden aan nouders die echt niet anders kunnen? Bied eens wat perspectief! Wij hebben in het onderwijs ook allemaal tekort aan docenten en wij sluiten de school toch ook niet.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Sep 2022 09:29

Niekske, dit is een landelijk probleem. Er kan geen personeel tevoorschijn getoverd worden wat er simpelweg niet is. Ik snap echt dat het super vervelend voor jou als ouder is maar besef wat dat een groep sluiten echt de allerlaatste maatregel is waar ze naar willen grijpen. Als het tot sluiting van ene groep komt, betekent dat dat de nood echt bizar hoog is. En er wellicht dus ook geen personeel is voor noordopvang. Is ook niet in te richten want er kan financieel weinig tegenover gezet worden voor die ouders die geen noodopvang afnemen.

Er is in de hele sector geen perspectief dus kunnen ze jou als ouder dat ook niet bieden.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Bericht 28 Sep 2022 09:33

Persoonlijke noot: ik merk ook dat ik voor klagende ouders ook steeds minder begrip kan opbrengen én daarbij ook steeds minder bereid ben om met klagende ouders mee te denken. We doen dit niet voor ons lol, we zijn geen ouders aan het jennen ofzo. En ik verwacht van ouders ook wel het inzicht en begrip dat groepen sluiten echt alleen wordt gedaan als er écht geen andere mogelijkheden zijn. Misschien fijn om in je frustraties mee te nemen, Niekske.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Sep 2022 10:13

Maple, ik snap je reactie helemaal. Ik weet ook dat het landelijk is, al krijg ik wel het idee dat het in sommige regio's beter gaat dan in andere. Ik snap ook dat er niet ineens personeel tevoorschijn getoverd kan worden, maar ik mis wel echt een stukje communicatie en perspectief. En wat creativiteit. Bij ons op school moeten we ook zaken anders regelen. Bij te weinig docenten, schroeven we bijvoorbeeld het aantal lesuren per vak terug. Waar de leerlingen normaal vier uur per week hebben, maken we er twee van en dan kunnen ineens twee keer zoveel klassen toch les krijgen. Via een uitzendbureau hebben we altijd enkele studenten op school, die geven wat extra ondersteuning aan leerlingen. En we zorgen dat ze met filmpjes en ander materiaal wat meer zelf vooruit kunnen. Heel ander vakgebied en niet vergelijkbaar, maar wel een voorbeeld dat er buiten de kaders gedacht wordt. En wettelijk mag dit allemaal niet, maar nood breekt wetten en met dat idee zijn er ook in de opvang misschien wel tijdelijke oplossingen te bedenken.
december 2016
juli 2019
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen