Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

4e verjaardag, tussen wal en schip

<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 19:24

4e verjaardag, tussen wal en schip

Een tijdje geleden hebben we besloten dat ik nog niet ga werken tot de oudste naar school gaat. Die kijkt enorm de kat uit de boom en is erg verlegen. Ze benoemt het zelf ook dat ze het spannend vindt om tegen mensen te praten.

De peuterspeelzaal gaat hier erg goed mee om. Om een soepele overgang naar school te proberen, blijft ze dus op de peuterspeelzaal en gaat van daaruit ook wennen op school.

Vandaag had ik contact met de school omdat ze in juni jarig is. Sommige scholen nemen dan geen leerlingen meer aan. Het wordt inderdaad afgeraden door het schoolhoofd en ik kon me ook wel in zijn argumenten vinden.

Dus. Dan zit ze misschien 13 weken thuis. Daar gaat de soepele overgang. Ik heb de peuterspeelzaal al gemaild of ze dan misschien kan blijven tot de vakantie.

Wie had dit ook? Weten jullie misschien nog andere oplossingen zodat ze er niet 3 maanden uit is? Hoe losten jullie dit op?
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 19:41

Re: 4e verjaardag, tussen wal en schip

Mijn zoon was half juli jarig en mocht tot start basisschool bij de kinderopvang blijven. Dit was echter wel een veel kortere periode, namelijk een maand.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Sep 2020 19:42

Ik zou dan inderdaad vragen aan de peuterspeelzaal of ze tot de zomervakantie kan blijven. Dan is ze er zes weken uit en start ze gewoon in het nieuwe schooljaar.
Volgens mij waren er hier ook psz kindjes die dat hadden dit jaar.
Let's discover the world together.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 20:03

Hier komt dit volgens mij geregeld voor op de psz rondom de zomervakantie. Hier was het niet van toepassing maar ik heb al vaker gehoord dat kinderen dan tot de zomervakantie naar de psz mogen blijven gaan en daarna starten op school. Ik zou daar in elk geval zeker naar vragen, anders is ze er wel erg lang uit.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 20:03

Mijn jongste is van half juni en werd dit jaar 4.
Onze regio had vroeg zomervakantie dus ze is 3 weken langer op de kinderopvang gebleven en is toen vanaf de vakantie naar de bso gegaan om daar alvast aan te wennen voordat school zou beginnen.

In jouw geval zou ik inderdaad de peuterspeelzaal vragen of ze daar langer kan blijven.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Sep 2020 20:49

Mijn oudste werd in mei 4 en ging wel gewoon al naar school maar kan me goed voorstellen dat jullie dat nu niet doen. Er bleven wel vriendjes van hem langer op de crèche, terwijl ze al 4 waren, dus dat kan vast! Lijkt me wel fijn voor hem. En jullie.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 20:51

De juffen van de peuterspeelzaal denken ook dat ze beter kan blijven. Die zijn echt hard bezig om haar een beetje uit haar schulp te laten kruipen. Waren het helemaal met me eens dat ze niet 13 weken eruit moet zijn.

Hopelijk denkt het hoofdkantoor daar hetzelfde over. Anders weet ik het ook niet. Doorgaan lijkt mij het beste, maar ik zit er erg over te malen, dus hoopte hier ook op een plan B.

Peuterspeelzaal blijven lijkt in alle gevallen het ideaalst. A is na de vakantie dan ook 2. Dus als ik weer ga werken wanneer de oudste naar school gaat, hoeft A niet te wisselen van groep bij de opvang.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 20:54

Zora schreef:Mijn oudste werd in mei 4 en ging wel gewoon al naar school maar kan me goed voorstellen dat jullie dat nu niet doen. Er bleven wel vriendjes van hem langer op de crèche, terwijl ze al 4 waren, dus dat kan vast! Lijkt me wel fijn voor hem. En jullie.

Het mag dus wel. Maar hij raadde het af omdat de groepen erg groot zijn aan het einde van het jaar. Voor zo'n verlegen meisje is dat dan waarschijnlijk veel te overweldigend, ook omdat een deel een stuk ouder zal zijn.
Daarnaast is er dus de mogelijkheid dat ze voor de vakantie een andere docent heeft dan daarna.

Dat bij elkaar maakt het waarschijnlijk veel te spannend voor J. Dan ziet ze de hele vakantie op tegen die grote groep.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 20:58

Wij hadden dezelfde situatie (21 juni werd ze 4 en 3 weken daarvoor was ik van haar zusje bevallen). Ze mocht helaas niet blijven tot de zomervakantie omdat ze dan niet verzekerd zou zijn.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 21:15

Dat is balen zeg! Ben ik dus ook een beetje bang voor. Zeker omdat de leidster eigenlijk nooit kinderen had die na hun 4e nog even blijven. Terwijl J echt niet het eerste kind is wat in juni jarig is.
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Sep 2020 21:23

Mijn jongste os van 8 juni en hij mocht gewoon naar school toen. 6 weken waren dat er geloof ik.

Wat je ook kunt doen is haar langzaam laten wennen op school. Dus niet meteen 5 hele dagen, maar gewoon beginnen met halve dagen en dan dat steeds uitbreiden.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 21:42

Langzaam laten wennen heb ik ook voorgesteld bij de school. Dus 2 of 3 dagen of dagdelen. Dat was sowieso al een beetje het plan, die 7 weken voor de vakantie.

Het blijft alleen dan wel een grote overweldigende groep voor haar. Dat verandert niet met minder dagen gaan. Anderzijds leert ze zo wel het gebouw kennen, het schema, een aantal kinderen.

Moeilijk dit.
<<

Anoniem295

Bericht 01 Sep 2020 21:46

En als ze in de zomervakantie een aantal dagen of dagdelen bso afneemt? Misschien komt ze op de bso-groep wel met kindjes in aanraking die uiteindelijk bij haar in de klas komen. Maakt de drempel misschien ook iets lager. Gaan jullie uiteindelijk ook gebruik maken van de bso?
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 21:48

Als je aan kan tonen dat ze nog niet naar school kan / mag, dan kunnen kinderen, als er plek is, vaak langer blijven nog op bv PSZ of KDV, ik heb een heleboel kinderen op mijn werk die dat zo doen.

Of eerder beginnen bij NSO zodat ze daar al gewend is, voordat school begint?
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Sep 2020 21:54

Plan is inderdaad wel dat ze naar de BSO gaat als ik weer werk. Eerder is een optie, maar wel duur omdat we geen toeslag hebben zolang ik niet werk. Eventueel zou ik dan in de vakantie al wel kinnen beginnen (mits een toekomstige werkgever dat handig vindt).

BSO voor de vakantie lijkt me dan niet handig. Dan zou ik haar na 3 uur moeten brengen. Dat voelt een beetje gek.

Als het goed is zitten er bij de peuterspeelzaal wel een aantal toekomstige klasgenootjes. Daarom gaat ze ook naar die. Had er alleen dus geen rekening mee gehouden dat er mogelijk 13 weken tussen zou zitten.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Sep 2020 07:29

Nee, ik bedoelde ook alleen tijdens vakantie NSO, zodat ze daar kan wennen, dat je bv al 1 dag afspreekt gedurende de zomer & dan daarna opbouwt maar ze al gewend is, om die 6 weken te overbruggen. En dan tot de zomer dat ze bij de PSZ kan blijven.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Sep 2020 07:39

Ik dacht ook aan alvast bso in de vakantie. Ik hoop voor je dat ze toch nog op de psz kan blijven tot de vakantie en misschien kun je regelen dat ze de twee ochtenden die ze nu naar de psz gaat, dan naar de bso gaat. Dan houdt ze ook haar eigen ritme en twee halve dagen zijn financieel misschien nog wel te overzien.
december 2016
juli 2019
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Bericht 02 Sep 2020 09:09

Hier op de basisschool stromen kinderen die 4 jaar worden in juni gewoon in. Ze komen dan meteen in de groep bij de leerkracht waar ze na de zomervakantie ook in terecht komen. Of de leerkrachten moeten ineens van groep wisselen het schooljaar er na. Maar dat is hier op school in de afgelopen 3 jaar nog niet gebeurd.
En de groep is toch niet zoveel groter op het eind van het schooljaar dan aan het begin? Of is dat op jullie school wel zo? Mijn jongste dochter zit in groep 1 en ze zijn nu met 19 kinderen gestart en dat worden maximaal 22 kinderen aan het einde van het schooljaar. Dus dan gaat het om een verschil van 3 kinderen.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Sep 2020 09:17

Afhankelijk van de indeling van de groepen kan het best nog wel schelen is juist mijn ervaring. In elk geval op onze school dan, daar zitten de kleuters qua leeftijd gemengd in de klas en er zijn meerdere kleuterklassen. Aan het einde van het jaar is een klas helemaal vol. Vervolgens gaan de oudste kleuters naar groep 3 en na de zomervakantie begint een klas dan gemiddeld met een kind of 10 minder (dit jaar zelfs een klas met 13 minder). Daar stromen gedurende het schooljaar dan weer nieuwe vierjarigen in. Kan me best voorstellen dat dat rustiger wennen is in een kleinere groep.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Sep 2020 09:19

Of twee halve dagen kdv net voor en in de vakantie? Hier mogen kindjes die vlak voor of in de vakantie 4 worden nog naar het kdv tot school begint. Er zijn natuurlijk genoeg ouders die niet zoveel weken vrij kunnen zijn.
december 2016
juli 2019
<<

Wasmand

Kletskop

Bericht 02 Sep 2020 18:26

Im werk zelf op een psz en hier blijven kinderen regelmatig wat langer.
Mijn zoon is ook van juni en hij is ook in september gestart.
Naar hem ben ik heel duidelijk geweest. Als je 4 bent mag je nog 4 keer naar de psz dan vakantie en dan naar de grote school.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Sep 2020 20:49

Bso in de vakantie is een beetje plan B. Daar zal ze uiteindelijk ook moeten wennen.

Halve dagen kdv kunnen overigens niet bij die opvang. Heeft ook niet mijn voorkeur omdat ze dan tijdelijk weer ergens anders zit.

Normaal gezien zijn er 4 kleuterklassen, maar op die school zijn het er naar alle waarschijnlijkheid 3 dit jaar. Daar kon hij in januari meer over verduidelijken.

Iemand die niet meer op het forum kwam tipte me nog. Die zei dat de psz extra tijd aan kan vragen bij de gemeente op basis van sociaal emotionele ontwikkeling. Ik hoop dat dit gaat lukken. Als ze kan blijven lijkt me dat in haar geval perfect.

Morgen zal ik de leidsters in elk geval even inlichten over het latere beginnen. Wellicht kunnen zij hier nog wat in betekenen. Die zien J liever ook niet 13 weken thuiszitten. Die zien het echt een beetje als project om haar uit de schulp te laten kruipen. Zonde als dat teniet gedaan wordt.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Sep 2020 22:19

Ik werk in Amsterdam en mijn organisatie vraagt in deze gevallen peuterverlening aan bij de gemeente. Dit wordt eigenlijk altijd wel goedgekeurd.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Sep 2020 07:42

Het duurt nog bijna 8 maanden voor het zover is. Onze jongste was ook zo verlegen maar die is de laatste 3 maanden voor ze naar school ging zó gegroeid, veel minder verlegen. Dat zou ik ook even afwachten voor je allerlei dingen gaat regelen. Wellicht is ze dan sociaal-emotioneel al veel verder dan nu.
<<

Anoniem295

Bericht 03 Sep 2020 10:50

Nan schreef:Bso in de vakantie is een beetje plan B. Daar zal ze uiteindelijk ook moeten wennen.

Daarom zou ik dit júíst in de vakantie laten starten. Zeker gezien haar gevoeligheid denk ik dat het voor haar heel erg fijn is als ze de bso al kent, en daar niet ook nog eens zo aan moet wennen als ze zo vol zit van alle prikkels en vermoeidheid van school.

De vakantie bso is bij ons doorgaans wel anders dan de naschoolse opvang, vast bij andere bso’s ook: meer uitstapjes en uitgebreidere activiteiten. Maar ze kan wel alvast de leidsters en de kinderen uit haar bso groep leren kennen. Vertrouwd raken met de leidsters, ontdekken in welke hoekjes gewoon even rustig neer kan ploffen als ze even de rust nodig heeft om de dag te verwerken, weten welke activiteiten (strijkkralen, spelletjes, knutselen etc) ze zelf kan pakken om met verstand op nul lekker te ontspannen.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen