07 Jul 2023 22:45 door Pompoen
En natuurlijk trap ik dan zelf af. Wij hebben eigenlijk drie zorgenkinderen. Met de oudste Lo. van 11 gaat het eigenlijk hartstikke goed, we krijgen volgende week de uitslagen van de ADHD onderzoeken, maar daar gaan we waarschijnlijk vooralsnog verder niet zo veel mee doen. Ze wilde het zelf gewoon heel graag weten en het leek ons goed om ook voor de middelbare school vast wat op papier te hebben. Ook is haar intelligentie nogmaals getest om een beter beeld van haar te hebben. In groep 3 scoorde ze erg hoog maar wel met een paar flinke verschillen.
Dan hebben we nog Lu. van 10 die autisme heeft en waar we daardoor regelmatig zorgen over hem hebben. Hij is momenteel zwaar overprikkeld van alle onrust van het einde van het schooljaar en amper aan te sturen. Het levert veel ruzies en schreeuwpartijen op en we maken ons zorgen over zijn geluk. Hij zit dankzij de geweldige juffen nog steeds op het regulier onderwijs maar we zien hoeveel hem dat kost. Op school gaat het best goed, maar op de bso en thuis zijn er veel incidenten en op school gaat het vooral goed als ze geen gekke dingen doen (tafels verschuiven, feestjes vieren en dat soort dingen) en thuis komt alles er uit. We zijn met school aan het kijken of hij een toelaatbaarheidsverklaring kan krijgen voor het VSO en hebben al een hele fijne school voor hem uitgekozen waar op de open dag allemaal grote Lu.jes rond liepen en we hem helemaal tussen vinden passen. Ook worden we weer aangemeld bij de GGZ. Ondertussen krijgt hij PMT en ergotherapie.
En last but not least F. die zoals de meesten hier wel weten toen hij 9 maanden was een herseninfarct heeft gehad. Hierdoor is hij linkszijdig blind (linkszijdige hemianopsie) en zijn er regelmatig zorgen. Op school loopt het nog niet heel lekker, hij vindt het erg vermoeiend en niet altijd leuk. De juf is een schat die hem goed ziet, maar ook zij maakt zich wel een beetje zorgen. Hij zit in groep 1/2 en gaat officieel naar groep 2, maar de juf heeft grote twijfels over of hij daar wel aan toe is. Ze gaat tot aan de herfstvakantie kijken hoe dat gaat, maar de kans is wel groot dat hij groep 2 nog een keer gaat doen. Al weet je nooit wat er in een paar maanden tijd kan gebeuren! Wij zijn overigens best voorstander van groep 2 doubleren, we zien het hem gewoon echt nog niet doen. Bovendien is hij een jonge leerling en heeft hij vanwege de beperking in zijn zicht sowieso langer nodig om aan dingen te wennen. Sinds een paar maanden durft hij eindelijk op het schoolplein te spelen, maar dat heeft dus driekwart jaar geduurd en gebeurde pas toen ze besloten dat er niet meer over het hele plein gefietst mag worden en hem begeleid hebben naar verschillende delen van het plein.
We hebben vandaag de uitslagen gekregen van de focuspoli waar ze multidisciplinair hebben gekeken naar hem en eigenlijk bevestigd dat wat we al een beetje dachten, er lijkt toch echt wel meer aan de hand en dat komt meer en meer naar voren nu hij ouder wordt. Hij heeft een lichte motorische achterstand, terwijl hij als 1-jarige nog heel vlot was in alles. Zowel de grove als de fijne motoriek zijn beneden gemiddeld. Maar dat is passend bij zijn diagnose, cerebrale parese. Wat we dus tot een half jaar geleden niet eens wisten dat hij het had. Qua spraak gaat hij wel goed, alleen hij slist flink, maar dat is voor later. Hij verwisselt wel woorden (plafond voor balkon, nachtlamp voor zaklamp). Ook wordt er gezien dat hij op het gebied van de prikkelverwerking wel echt problemen heeft, dat zien ze op school ook duidelijk. Ze gaan nu bij de SPD poli (Sensory processing disorder) verder onderzoek doen. Die poli is dus voor kinderen met zowel motorische problemen als prikkelverwerkingsproblemen. Ze gaan eerst een neuropsychologisch (cognitief) onderzoek doen en daarna zijn zintuigelijk prikkelprofiel in kaart brengen.
Wij zijn dus voorlopig weer even zoet. Ik merk dat ik aansla op “passend bij zijn diagnose”, ik word daar gewoon verdrietig van. Blijkbaar is het heel normaal om problemen te hebben voor kinderen met hersenletsel, maar ik moet er gek genoeg nog even aan wennen. Lange tijd leek zijn linkszijdige blindheid toch het voornaamste probleem.
Het maakt me allemaal niet uit wat hij heeft, als hij zich maar fijn en gelukkig voelt en er mee verder kan in zijn leven. Al kijk ik vooral naar nu en de nabije toekomst want wat later ons gaat brengen dat kunnen we toch niet voorspellen.