Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Kledingsmaak dochter

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2026 12:33

Kledingsmaak dochter

Mijn dochter (9 jaar, groep 6) is gek op korte topjes en korte rokjes. Zodra er een beetje zon is, wil ze dat soort outfits aan. Ik vind het niet mooi en ook erg bloot. Ze denkt er absoluut niet over na dat haar onderbroek regelmatig te zien is. Ze kijkt het af bij oudere meiden, maar ze slaat er een beetje in door naar mijn idee. Blote buik ok, maar dan een normale korte broek ofzo eronder. En toch een kort rokje, dan een normaal shirt erop en let erop hoe je beweegt en erbij zit.

Tegelijkertijd vind ik mezelf hierin ouderwets en druist het in tegen het gegeven dat iedereen mag aantrekken wat hij/zij wil en dat niemand daar iets van hoeft te vinden.

Hoe ga ik het gesprek hierover aan? Zij vindt het gewoon mooi zegt ze. Ik wil haar ook niet het gevoel gaan geven dat ze lelijke outfits kiest en ik wil überhaupt wegblijven bij het idee dat er mensen zijn die haar outfit verkeerd kunnen opvatten. Maar ik wil haar wel meegeven dat ze nadenkt over voor welke gelegenheid ze zich kleedt en wat voor outfit dan handig/gepast is.
december 2016
juli 2019
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 23 Mei 2026 15:53

Re: Kledingsmaak dochter

Ik heb zelf alleen maar zoons, maar ik heb er wel een mening over en ik denk ook soms "oei" als ik jonge meisjes zie die zich erg bloot of "volwassen" kleden. Ik snap je dilemma wel, maar Ik zou vooral inzetten op wat gepast is. Oh ik klink nu echt als een oma :P Maar ik bedoel meer in de trant van afspraken als: we gaan niet in de zwembroek naar school, we lopen niet zonder shirt in de supermarkt, we gaan niet in ondergoed naar de tandarts, zoiets. Zulke dingen bespreek ik ook met mijn (veel jongere) kinderen. Dus er zijn regels in jullie gezin. Dit kun je doortrekken naar dat je vindt dat het niet netjes/gepast/nodig (wat je dan ook wilt zeggen) is om je onderbroek te laten zien aan mensen buiten je gezin, of iets dergelijks.

En eerlijk gezegd vind ik ook wel dat 9 een leeftijd is waar ik grotendeels voor mijn kind bepaal wat passend is. Vrijheid van meningsuiting of niet. Je kan misschien haar wel keuzes geven? Dus inderdaad, blote buik mag wel boven de zoveel graden, want dan is het warm, maar dan met een broek eronder die je ondergoed niet laat zien. Dan gaat het meer over functionaliteit dan dat je heel het gesprek aan moet over mensen die misschien verkeerde ideeen krijgen. Dan geef je haar wel het gevoel dat ze mee mag denken. Maar dat oudere meiden het dragen, ja ik zou daar toch niet echt boodschap aan hebben. Dan zou ik zeggen: nou dat is leuk dat die meiden dat mogen, maar van mij mag dat niet. Als ze 13 of 16 is kun je daar weer andere gesprekken over voeren dan nu met 9.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Mei 2026 16:02

Mijn dochter is nu 14 maar had hetzelfde toen ze 9 was. Wij hadden de afspraak dat ze onder rokjes en jurkjes altijd een korte legging aan had. Broeken moeten minimaal een paar centimeter over de billen. Als iets doorschijnt moet er een hemdje of iets dergelijks onder. Korte topjes mag, maar het moet wel echt een shirtje blijven, niet een bh achtig topje. Dat is leuk voor het zwembad, maar niet voor naar school.

Ze houdt zich eigenlijk nog steeds aan deze afspraken. Inmiddels heeft ze ook ontdekt dat ze zich op sommige momenten minder prettig voelt in bepaalde kleding en houdt ze daar rekening mee.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Mei 2026 17:52

Hier hebben we toen een mandje met de korte truitjes apart gedaan wat ze aan kan op vakantie (Spanje) of in de tuin oid en een mandje met shirtjes voor naar school e.d.

Ik heb gewoon gezegd dat haar alles fantastisch staat (is ook zo) maar dat ik sommige kleding niet zo netjes vind voor naar school bijv.

Zo kan en mag ze het wel maar niet overal in het openbaar
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2026 19:29

Lexi schreef:Wij hadden de afspraak dat ze onder rokjes en jurkjes altijd een korte legging aan had.

Korte topjes mag, maar het moet wel echt een shirtje blijven, niet een bh achtig topje. Dat is leuk voor het zwembad, maar niet voor naar school.

Dit is ook wat we onze dochter (bijna 8) meegeven. We leggen ook wel uit waarom we het niet zo netjes vinden en wat je bij anderen kan oproepen (dat ze willen 'knuffelen' oid). Hier worden altijd al boxers gedragen. Zelf vind ik van die broekrokjes ook wel fijn!
08/2018
05/2021
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2026 20:34

Ik zou dan denk ik ook de OF/OF afspraak maken en dat beide bloot (buik en benen) te bloot is voor school en beter past hij het strand bijvoorbeeld. En ik dacht meteen aan skortjes en bij korte rokjes de afspraak maken om er een legging/broekje eronder doen. Dan hoeft ze er lekker niet op te letten maar ziet ze er toch verzorgd uit. Je laat immers niet iedereen je ondergoed zien toch.

Ik doe dit nu al bij mijn dochter van 4. Die hangt heel de dag op haar kop dus een legging onder een rokje is wel fijn.

Dat van die twee mandjes hierboven klinkt ook als een goed idee!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 23 Mei 2026 21:46

Nog een reden waarom ik hou van uniformen in Oz haha.

Mijn zoon mag ook niet in joggingbroeken naar school of gaten in z’n broek en m’n dochter mag dus ook niet met naveltruitjes of rokjes waar je onderbroek ziet naar school. Daar is toch wel een dress code voor bij. Thuis is wat anders.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Mei 2026 21:58

Mijn dochter wilde ook blote buiken truitjes aan naar school. In groep 2 al. Haha! Toen aan de juf gevraagd wat wel en niet mocht. Ik suggestief gevraagd: een bloot streepje mag zeker wel, maar een hele blote buik niet? Dat beaamde de juf. En sindsdien zegt ze 'ohja dat mag niet'.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 24 Mei 2026 05:46

Ow zo herkenbaar, maar ik koop het gewoon niet. Hier is de regel dat de buik bedekt is en rokken een flink stuk over de billen.
Onder een rok komt ook altijd een korte legging (hele fijne bij de zeeman).

Maar het is moeilijk om rokken te vinden die tot de knieën komen, alles komt tot net onder de billen, vooral als het dan een keer gewassen is.

Ik heb haar geleerd dat alles onder hemd en slip privé is. Dus een blote buik kan niet.
Bij mijn zoon in de klas (nu groep 7) zit een meisje wat al 2 jaar zodra de zon een beetje begint te schijnen, korte topjes draagt dat het net bh's zijn en van die hele korte broekjes waarbij de billen onderuit komen. Ik vind dat sowieso niet nodig maar al helemaal niet op school. En een paar jongens doen hun shirt uit tijdens voetbal in de pauzes.
Bij mijn dochter op school (speciaal onderwijs) komt ieder jaar een bericht dat blote buiken en mini rokjes niet mogen. Zouden ze bij zoon op school ook moeten doen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 24 Mei 2026 07:58

Mijn dochter is veel jonger natuurlijk en kleed zich nog overal gepast en ongepast gewoon uit.. meestal om te verkleden, maar dan loopt ze dus wel een paar keer gewoon rond in enkel haar onderbroek thuis. Ik probeer ook de regel te hebben dat ze wel een top + broek/rok aan moet hebben als er visite is of als we naar buiten gaan. En onder jurkjes en rokjes heb ik inderdaad van die fietsbroeken/korte leggingen voor haar.

Dezelfde regels geldt voor mijn zoon overigens.

Ondanks dit, vind ik het wel van de zotte dat we op jonge leeftijd al moeten meegeven dat kleding anders verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Alsof een 5 jarige of 9 jarige ooit maar dan ook ooit een kort rokje aan zouden doen voor een male gaze of iets. Mensen die dat dan zouden denken, zijn echt ziek. Al zou iemand bloot over straat lopen, dan nog heb je geen toestemming om aan iemand te zitten.
En eigenlijk vind ik ook dat we allemaal gewoon moeten dragen waar we zin in hebben.

Ondanks dit vind ik het best bizar dat
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Mei 2026 08:42

Tabbie schreef:
Ondanks dit, vind ik het wel van de zotte dat we op jonge leeftijd al moeten meegeven dat kleding anders verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Alsof een 5 jarige of 9 jarige ooit maar dan ook ooit een kort rokje aan zouden doen voor een male gaze of iets. Mensen die dat dan zouden denken, zijn echt ziek. Al zou iemand bloot over straat lopen, dan nog heb je geen toestemming om aan iemand te zitten.
En eigenlijk vind ik ook dat we allemaal gewoon moeten dragen waar we zin in hebben.

Ik geef ook liever mee dat je mag dragen wat je wilt. En dat als iemand dat verkeerd interpreteert dat het nooit aan jou ligt maar aan de ander.

Los daarvan leer ik mn kinderen wel in welke context ik welke kleding passend vind. Dus dat zou ik als uitgangspunt nemen om het gesprek aan te gaan. En dan hoef je over andere kleding geen waardeoordeel te geven volgens mij.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 24 Mei 2026 10:20

Als 9jarige heb je mijn inziens niet zoveel te vertellen over wat je aantrekt. Tuurlijk is het fijn als ze hun kleding ook leuk vinden. Maar je bepaalt als ouder wat er in de kast komt.
Als je het nu lastig vind dat ze alles kort wil dragen zou ik bij een volgende shop sessie daar rekening mee houden. Als ze kleding krijgt die ze vervolgens niet mag aantrekken of combineren snap ik ook dat zij in verzet gaat.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Mei 2026 11:18

Niets te vertellen als 9-jarige? Ik denk eerder andersom, als ouders. Misschien bij jongens anders (die indruk heb ik wel eens), maar mijn 9-jarige dochter trekt echt geen kleding aan ik kies. Haar kast ligt helaas vol met ongedragen kleding die ik voor haar heb gekocht. Dan maar telkens hetzelfde aan.

Hier overigens niet een probleem van te vloot ofzo. Daar houdt dochter zelf niet van. Maar eigenlijk zou ik het op de basisschool gewoon laten. Een veredelde bikini, bh-topje met hotpants, zou mij denk ik ook te ver gaan voor school, maar verder lekker dragen wat je wil hoor. Juist op school. Ik vind juist andere gelegenheden, meer iets om er gepast bij te lopen. Op vakantie een stad bezoeken? Dan niet zoals op het strand. En op bezoek bij iemand, ook normaal. En onder een rokje inderdaad een kort broekje zodat de onderbroek niet zichtbaar is, ook op school. Maar goed, zoals gezegd hier wil kind ook niet te bloot dus vast makkelijk praten.

Mijn 5-jarige dochter wil overigens vol in de make-up naar school. Dat laat ik ook gaan, mits goed uitgesmeerd en niet te clownnesk. Maar wel met mascara, soms oogschaduw en eyeliner en de lippen gestift en lipliner 🙈.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 24 Mei 2026 14:30

Mijn dochters hebben niet echt topjes met een heel blote buik. Hooguit van die iets kortere wijde shirtjes waarbij je zo’n randje ziet. dat mogen ze van mij gewoon dragen naar school als het heel warm is, bijv op een broekje dat wat hoger valt.

Qua rokjes ben ik niet zo moeilijk denk ik. Ze dragen ze soms wel kort, maar niet strak. En dat er dan een keer een onderbroek (meestal een boxer) zichtbaar is als ze ondersteboven hangen, daar kan ik ook niet wakker van liggen. Zeker niet toen ze nog een stuk kleiner waren. Nu met 7 en 10 jaar letten ze daar zelf ook wel een beetje op.

Het is nog steeds zo dat ik hun kleding ‘s avonds klaarleg, tegenwoordig meestal wel in overleg. Maar ik weet dat dat een uitzondering is, bij andere ouders hoor ik inderdaad vaak dat de kinderen op deze leeftijd een sterke wil hebben over wat ze wel en niet willen dragen. En dat moet ook kunnen vind ik, binnen bepaalde kaders.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 24 Mei 2026 14:58

Wij hebben hier altijd de afspraak gehad dat er voor de middelbare school geen blote buiken naar school gaan, net zoals nepnagels en make-up.

Vanaf de middelbare mag het wel maar dan hebben we nog steeds wel als regel dat wanneer het een heel kort topje is er in elk geval een high waist broek onder gaat. In elk geval moet er meer buik wel bedekt zijn dan onbedekt naar school, stad etc. Zolang ik de kleding betaal heb ik ook inspraak, dat betekent niet dat ze geen eigen inspraak hebben. Ze kiezen zelf hun kleding uit anders blijft het inderdaad in de kast hangen, maar dat betekent niet dat ik alles koop wat ze willen en dat ik als ouder ook wel wat te vertellen heb daarin.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 24 Mei 2026 17:11

Dat laatste bedoel ik vooral ook Signature, je bepaalt als ouder neem ik aan wel wat er gekocht word of niet.
M'n zoon was idd makkelijk tot een jaar of 10, vriendin van me heeft een dochter en die wil alleen maar jurkjes dragen met maillot en kiest ook elke dag zelf uit. Sterk willetje, maar haar moeder bepaalt wat er überhaupt in de kast komt.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Mei 2026 21:05

Ja dat laatste wat Kyra zegt dat hanteer ik ook.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een 9-jarige boos wordt als ze de kleding die ze in haar kast heeft liggen en zij mooi vindt, niet aan mag omdat het te bloot is. Maar waarom heeft ze die kleren dan?
Mijn oudste is ook altijd heel kritisch geweest in wat ze aanwilde en dat vond ik prima, maar wat we in de winkel kochten was uitsluitend kleding die zij mooi vond, maar ik ook!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Mei 2026 08:32

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb het overigens over een bloot randje bij de buik. Maar als mijn dochter zo'n shirt aan heeft, dan staat ze enorm met haar buik naar voren en steekt graag haar armen in de lucht, zodat dat randje nog groter wordt... hier heeft het inderdaad geen zin om haar niet mee te laten bepalen over kleding. Als ik alleen koop wat ik mooi vind, trekt ze het niet aan. Van die kortere shirtjes/rokjes die eigenlijk te klein zijn, daar hebben we nu vaak de discussie over. Het is dan TE kort. Uiteraard gaat het dan weg, maar in de discussie erover wil ik dan wel kunnen uitleggen waarom zo'n outfit niet gepast is, zonder het heel zwaar te maken en zonder haar het gevoel te geven dat ze zelf geen smaak heeft. Maar daar hebben jullie goed tips over gegeven. Ik ga in elk geval van die leggingbroekjes bestellen en we hebben al gesproken over dat ze dan één korter (niet te kort) ding aan mag, maar dat er dan een normaal/langer ding bij moet. Dat snapte ze.
december 2016
juli 2019
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Mei 2026 15:13

Haha wel grappig dat ze dan zo gaat staan dat haar buik nog iets bloter wordt 😄😄.
Als je niet op hoefde te voeden zijn meisjes van 9 eigenlijk hartstikke leuk🤭🤭
<<

Juliet

Kletskop

Bericht 26 Mei 2026 16:13

Dochter van 8 jaar (“neehee mam, 8,5” 🤓) wil het liefst ook in korte shirtjes naar school. Daar heeft ze maar een paar van voor de echt hete dagen in de tuin of vakantie. Ik zeg haar inderdaad dat alles haar mooi staat maar dat het op school niet netjes is. Natuurlijk probeert ze vaak genoeg mij ervan te overtuigen dat dit onzin is maar tot nu toe pikt ze het gewoon. Dat volwassenen zulke kleding met een andere blik bekijken dat vertel ik haar nog niet. Vind ik echt nog nergens voor nodig.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 27 Mei 2026 11:39

Signature schreef:Vanaf de middelbare mag het wel maar dan hebben we nog steeds wel als regel dat wanneer het een heel kort topje is er in elk geval een high waist broek onder gaat. In elk geval moet er meer buik wel bedekt zijn dan onbedekt naar school, stad etc. Zolang ik de kleding betaal heb ik ook inspraak, dat betekent niet dat ze geen eigen inspraak hebben. Ze kiezen zelf hun kleding uit anders blijft het inderdaad in de kast hangen, maar dat betekent niet dat ik alles koop wat ze willen en dat ik als ouder ook wel wat te vertellen heb daarin.

Ja dit.
Ze hebben bij mij beide 1 blote buik topje en die mogen ze op dagen zoals gisteren, thuis achter in de tuin aan. Verder absoluut niet, dat doe je maar als je 16 bent.
Hun vader is nog 10x strenger hier in en ze weten ook gewoon dat ze het niet krijgen in de winkel. En ja, dat gaat soms ook gepaard met tranen, jammer dan.
Onder een jurk moeten ze ook een bikershort legging aan van ons. De oudste vindt dat prima. De jongste vindt dat stom en trekt dus dan geen rokje/jurkjes aan.
En een bikini met zo'n triangeltopje krijgen ze ook niet. Vind dat echt geen gezicht bij een kind.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 27 Mei 2026 11:56

Mijn dochter van 5 heeft een aantal vriendinnen van 8 a 9 jaar en wordt door hen beïnvloed wat blotere kleding te dragen, althans, dat wil ze graag. Ze heeft 1 topje met een enkele mouw, dus met een blote schouder. Die mag ze van mij wel dragen, maar crop tops krijgt ze niet (ze kent de naam daarvan wel van die vriendinnen en wil het maar het mag niet omdat ik zeg dat dat te bloot is).
Een bikini wil ze ook heel graag maar krijgt ze inderdaad ook absoluut nog niet.

Ik herken wel heel goed dat meisjes echt wel eisen kunnen hebben over hun kleding en dat dat echt anders is dan bij jongens. Mijn zoon van 9 trekt echt gerust aan wat ik voor hem koop (mits het maar niet kriebelig is) maar m'n dochter denkt echt na over welke outfits ze aan wil, wat goed bij elkaar past qua kleur (soms discutabel maar daar laat ik haar zelf in ontdekken). Maar ik wil daarin best mee gaan met haar en probeer dat te stimuleren dat ze eigen keuzes mag maken, maar wel binnen de parameters van wat ik goed vind aan kleding, ze krijgt dus inderdaad soms nee te horen dat iets niet mag. Nu kom ik nog wel weg met omdat mama dat zegt dat dat te bloot is, maar ze gaat de discussie wel echt al aan omdat haar oudere vriendinnen het wel dragen. Dus ik kan me je vraag goed voorstellen.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Mei 2026 14:02

Waarom krijgt je dochter nog geen bikini, Marin?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 27 Mei 2026 15:22

Ik vind dat te bloot voor een meisje.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Mei 2026 16:29

Jaa? Ik laat mijn dochter als het zo uitkomt juist ook wel alleen in een bikinibroekje spelen bij t zwembad en strand. Nou heeft ze snel een uv shirt aan en wil ze haar bovenstuk zelf meestal aan, dus komt het in de praktijk nauwelijks voor, maar op deze leeftijd boeit dat me juist helemaal niet. Vind het zelf eerder raar dat we daar bij jonge kinderen al onderscheid maken tussen meiden of jongens.
Bikini heeft bij dochter vooral de voorkeur omdat ze dan makkelijker naar de wc kan.

Verder kan ik haar alles aantrekken en leg ik het ook elke ochtend klaar. Zoon is hier vanaf dat ie een peuter is al veel lastiger mee. Heb zoveel kleding gehad die hij nauwelijks heeft gedragen. Never forget dat ie de ene winter alleen maar capuchontruien wilde en dus wat kocht ik de winter erop en wilde hij absoluut niet meer dragen.....
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen