Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Tafels oefenen

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Mei 2024 20:16

Tafels oefenen

Tijdens corona is het niet gelukt om de tafels te automatiseren, bij mijn nu 11jarige. Dit is echt heel onhandig nu, en heeft een negatieve invloed op zijn rekenkwaliteiten. Dit heeft hij niet van een vreemde, ik heb precies hetzelfde. Ik werk veel met uren/minuten/seconden en reken altijd alles uit in Excel, omdat ik gewoon geen tafels kan uitrekenen.

Tijd om samen dit aan te pakken dus! Maar wat zou het handigste zijn? Flitskaarten of iets anders?

Wie heeft de tip voor deze rekendummies 😂
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Mei 2024 20:22

Re: Tafels oefenen

Hier was het ook een probleem aan het worden (bij 8/ 9 jaar al). Ze was 1 van de laatsten in de klas die haar diploma nog niet had en ze haatte het gewoon. Maar ja, het is inderdaad gewoon onhandig bij al het volgende wat ze moest leren. We zijn het gewoon elke avond gaan oefenen. Elke avond een tafel. Wij hebben het zo gedaan:

Avond 1: Tafel 1 en 2
Avond 2: Tafel 1 en 2
Avond 3: Tafel 3
Avond 4: Tafel 1, 2 en 3
Avond 5: Tafel 1, 2 en 3
Avond 6: Tafel 4
Avond 7: Tafel 1, 2, 3, 4

...en zo steeds een stukje verder. Het zit er nog niet in zoals ik zou willen maar het is al een stuk beter dan het was. Gewoon overhoren dus. Eerst de tafel in volgorde laten opnoemen en dan door elkaar oefenen. Eerst 1 x tm 5 x en dan steeds een stukje erbij. Ik had wel allerlei hulpdingetjes maar uiteindelijk komt het toch op oefenen oefenen oefenen neer.

Omdat het hier in de eerste instantie om haar tafeldiploma ging heb ik wat rekenbladen aan de juf gevraagd waarmee de tafeldiploma's afgenomen werden. Die heb ik geplastificeerd en daar zijn we ook mee gaan oefenen zodat ze ook steeds wat sneller ging.

Ze vond het natuurlijk niet altijd leuk. Soms deden we het in combinatie met de kieteldood. Als ze dan niet snel genoeg antwoordde dan ging ik haar kietelen tot ze het antwoord riep. Dat vond ze wel prachtig maar ja, echt een magische oplossing heb ik dus helaas niet voor je.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Maan

Kletskop

Bericht 22 Mei 2024 20:35

Wij hebben hier vorig jaar de zomervakantie ervoor gebruikt en een paar weken daarvoor en deden dan elke week 1 tafel.

We hebben verschillende dingen gedaan, liedjes van gemaakt, flashcards, soort memory gemaakt en dat zoon de som en het antwoord zo snel mogelijk bij elkaar moest zoeken (en dan tijd noteren en de tijd proberen te verbeteren). Ook de kieteltafel (net als DT, kietelen als het antwoord niet snel genoeg komt). Dat soort spelletjes maakten we ervan. En veel op Squla geoefend, want daar zit ook wel een mooie manier in om de tafels te oefenen.

Mijn zoon heeft nogal een trage verwerkingssnelheid, dus het automatiseren ging niet zo snel, vandaar elke week 1 tafel. Naarmate hij verder kwam, ging het wel steeds sneller. We herhaalden dan ook tafels van de weken ervoor. Toen hij weer naar school ging na de zomervakantie kende hij ze allemaal. Toen ze er op school aan begonnen had hij dus even een voorsprong, daar was het oefenen ook voor bedoeld, zodat hij makkelijker mee kon komen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 22 Mei 2024 20:35

Herhalen herhalen herhalen, hoe suf ook. Tafels leren is niet leuk en niet spannend. Ik heb zelf de tafels nooit goed geautomatiseerd maar kan wel snel rekenen.

8x9 is in mijn hoofd 8x10 - 8
7x8 is 5x8 + 16
De tafels van 1/2/5/10 heb ik geautoriseerd. De tafel van 3 op zekere hoogte
1x3 = 3
2x3 = 6
3x3 = 9
4x3 = 12
5x3 = 15
6x3 = 5x3 + 3
7x3 = 21
8x3 = 7x3 +3 of 2x 4x3
9x3= 10x3 - 3
10x30 = 30

J oefent nog wel eens met tafelsoefenen.nl maar dat slaat eigenlijk nergens op.

Verder oefenen we nog wel eens met 2 dobbelstenen van 10 zijdes. De getallen die er dan uitkomen moeten keer elkaar.
2015 💙
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Mei 2024 20:40

mijn vader plakte vroeger alles wat ik niet kon onthouden op de deur van de wc, zodat ik elke keer er naar ging kijken als ik ging.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 22 Mei 2024 20:41

Stampen inderdaad. Zou het opbouwen zoals DT het zegt. Richt je eerst op één tafel. Begin dan laag met degenen die hij kent, 1x, 2x, 3x, 5x, 10x en dan steeds meer moeilijkere ertussen. Niet laten uitrekenen, maar meteen laten antwoorden. Als het antwoord niet binnen een paar seconden komt, dan zeg je het antwoord voor. Dat steeds weer herhalen, op een gegeven moment zal hij het onthouden. Verder kun je ook werkbladen printen/maken, als je op Google zoekt op sommenmaker o.i.d. vind je er genoeg. Dan zoveel mogelijk sommen laten maken in een bepaald aantal minuten. Wat Marsy zegt is ook een goede. Je hebt wel tafelposters, die op de wc hangen?
2011 2012 2017
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Mei 2024 21:04

https://www.dille-kamille.nl/rekenspel- ... gIukvD_BwE

Wij gebruikten deze ook voor het oefenen. Dan zocht ik de blokjes van 1 tafel er uit, deed die in een kommetje en dan pakten we omstebeurt een blokje er uit
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 22 Mei 2024 22:04

Wij dreunden vroeger de tafels als een liedje op in de klas, zo zit het nog steeds in mn hoofd. Sommige tafels beter dan anderen 7x8 weet ik wel gelijk en bij 8x7 moet ik eerst in mn hoofd de getallen omdraaien zodat ik het antwoord snel kan geven. Idem 9x8 heb ik wel paraat en 8x9 niet.

Zoals minx zegt deed ik vroeger bij de tafel van 9 bij elke stap +10 - 1 in mn hoofd.
08/2018
05/2021
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2024 05:04

www.tafeldiploma.nl gebruiken ze hier. Van mij moeten ze iedere dag een kwartier oefenen.
En af en toe doen we een 'wedstrijdje'. https://www.juf-milou.nl/index.php?g=Gr ... en%20maken
Daarmee kan je zelf werkbladen maken. Dochter krijgt de tafel 1 en 10, zoon krijgt alle tafels, net als ons. En dan in een minuut zoveel mogelijk sommen maken. En je doet dan en wedstrijd tegen jezelf dus niet tegen elkaar. Als je vorige keer 16 goede sommen had, proberen we nu voor 17 te gaan.
En wat ook heel goed werkt, is bewegen en automatiseren. Dus hier tijdens trampoline springen een tafel opnoemen. Vooruit en achteruit.
En sommen opschrijven in het rood. Dat had ergens mee te maken waardoor het beter onthouden werd (helaas stond de reden in het zwart en weet ik die niet meer 😂)
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 23 Mei 2024 05:06

Wij hebben het tafelkwartet van Malle Getallen. De spelvorm werkt hier erg goed!
3 dochters van 12, 9 en 8 jaar 🖤
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2024 13:40

Ik zou het met bewegen proberen. Samen een bal overschieten en dat dan het antwoord gegeven moet zijn voordat de bal bij de ander is. Of iets in die richting.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2024 16:33

Wij hebben een tafel poster op de wc hangen en dat helpt ook. Als ze dan toch zit, gaat ze even oefenen.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Mei 2024 20:32

Herhalen herhalen en herhalen.
Verder juf Milou online en hij heeft een gratis app op de telefoon om te oefenen.
Maar ik merk dat de tafels die geweest zijn nu ook weer weg zakken.
Dus we zullen het nog wel even moeten blijven doen.
2016
<<

Saji

Kletskop

Bericht 26 Mei 2024 01:51

Hier een tafel wc poster op de toiletdeur hangen.
Ik hoor ze vaak de tafels opzeggen en na het eten doen we geregeld de tafels opnoemen en dit doorelkaar heen. 3x3, 9x8 etc.
Ze weten het goed te benoemen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen