Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Voor het eerst naar de basisschool + werk ouder

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mei 2024 19:07

Voor het eerst naar de basisschool + werk ouder

Na de zomervakantie gaat onze dochter naar de kleuterschool. Komt ineens dichtbij! (nou ja nog 16 weken haha).
De vorige keer dat wij een nieuw schoolgaand kind hadden, ging hij wekenlang halve dagen en was dat geen probleem want ik was toch thuis.
Ik verwacht dat dochter niet wekenlang halve dagen hoeft te gaan, maar misschien wel de eerste week/weken en misschien eerst ook nog even geen BSO (mits er überhaupt plek is). Ik kan dan misschien wel thuis werken af en toe of wat vrije middagen opnemen en m'n man ook wat vrije middagen.

Hoe deden jullie dat? Direct hele dagen school of eerst half? Direct naar de BSO indien relevant? Zo nee na hoe lang wel?
Hoe regelde je het met werk en hoe lang was dat nodig?
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Mei 2024 19:10

Re: Voor het eerst naar de basisschool + werk ouder

Direct volle bak. Eerst halve dagen is eerder uitzondering dan regel op de school waar J zat. Ik hoor de halve dagen vooral via internet. Ik ken IRL niemand waarvan het kind met halve dagen is begonnen.
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mei 2024 19:13

Minx schreef:Direct volle bak. Eerst halve dagen is eerder uitzondering dan regel op de school waar J zat. Ik hoor de halve dagen vooral via internet. Ik ken IRL niemand waarvan het kind met halve dagen is begonnen.

Maar dan is school nog steeds wel uit rond drie uur toch. En je werkt tot pakweg 5 uur? Of kon je toen thuis werken?
<<

Juliet

Kletskop

Bericht 13 Mei 2024 19:16

Gelijk hele dagen, twee dagen bso, 3 vso en woensdagmiddag naar opa en oma. Ging prima, natuurlijk moeten ze wennen en zijn ze moe maar dat is dochter nu vrijdagmiddag nog steeds:)

En voordat ze 4 jaar was een paar keer halve dagen wennen.

Edit: ik werk 3 dagen.
Laatst gewijzigd door Juliet op 13 Mei 2024 19:19, in totaal 2 keer gewijzigd.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Mei 2024 19:17

Wij hebben nooit BSO gehad. J is pre corona gestart.

Op maandag en dinsdag was mijn vriend op tijd thuis, woensdag werkte ik thuis, donderdag ging hij naar oma en vrijdag ben ik vrij. Inmiddels werk ik dinsdag en woensdag thuis.

Zijn vorige school had een ouderwets rooster waarbij maandag dinsdag donderdag tot 15:15 en dan met overblijven. Overblijven deed hij vanaf dag 1 direct. Klasgenoten en kinderen om ons heen die naar de bso gaan doen dit direct vanaf dag 1. Moe zijn ze toch wel en door op te bouwen verleng je die periode vooral.
2015 💙
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mei 2024 19:18

6x halve dag wennen en vanaf 4 echt naar school. Gewoon hele dagen, net als iedereen uit z’n klas met 3x overblijven en 1 dag thuis lunchen tussendoor.

Ik had toevallig zwangerschapsverlof toen zoon naar school ging dus heb hem een maand uit school gehaald zelf en daarna 3 dagen bso, dochter zal eind volgend jaar wel gewoon naar bso moeten denk ik.. misschien kan ik eerste week middagen thuis werken bv om op te halen, maar denk dat ze er snel genoeg aan wennen, opvang nu is ook gewoon hele dag.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 13 Mei 2024 19:28

Zoon gaat twee keer een halve dag wennen en daarna volle bak naar school, ook naar de bso. Ik heb geen ervaring dus had eigenlijk ook niet nagedacht over werk. Maar wij werken allebei heel veel thuis dus kunnen het altijd wel opvangen.

Maar bso denk ik wel een beetje van: als ze toch moeten gaan, dan maar meteen :) Maar ik lees ook even dit topic mee.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Mei 2024 19:32

1x wennen op een normaal crèchedag, en daarna gewoon volle bak hele dagen en 3 dagen BSO. Ging prima! Scheelde bij ons dat de jongste ook gewoon lekker met de oudste mee kon naar de BSO. Ze hadden er beide helemaal zin in en oudste voelde zich heel stoer als grote broer. Gaan ze straks naar dezelfde plek bij de BSO? Dat zal wel helpen!

Ik zou me niet instellen op ‘moeilijk’ doen en halve dagen aanhouden ofzo. Je kunt wel in je achterhoofd houden dat je haar een x een dag thuis houdt als het nog mag, maar dat zou ik meer doen omdat het leuk en gezellig is :) er is geen aanleiding het anders te doen toch?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mei 2024 19:33

Hoe was z'n eerste dag, Tove?

Wennen weet ik nog niet hoe ze dat hier gaat doen. Zoon mocht niet wennen vanwege corona, die mocht pas toen ie 4 was en is verlaat gestart. Dochter start direct de eerste dag na de zomervakantie (wordt pas drie weken later 4 maar ze mag eerder beginnen hebben we afgesproken met de directrice), maar misschien dat ze voor de zomervakantie dan toch even mag wennen. Geen idee eigenlijk, weet ook niet of dat nut heeft met zo lang ervoor.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 13 Mei 2024 19:36

Hier ging het gesprek met de juf even over wennen voor en na de meivakantie, maar zij raadde dat af omdat er dan 2 weken tussen zit. Ik denk dat het dus met de zomervakantie ook niet handig is inderdaad.

Ik hoor ook meerdere vriendinnen waarbij de kinderen gewoon zonder wennen meteen hele dagen naar school gingen. En dan gewoon af en toe een dagje thuis als het niet gaat. Oh ja en net als Zora gaan ze hier naar dezelfde plek opvang/bso en dat vindt de oudste ook heeeeel fijn.
Laatst gewijzigd door Tove_ op 13 Mei 2024 19:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Mei 2024 19:37

Hier starten ze in plaats van met wennen de week dat ze 4 worden met halve dagen. Toen hebben we de middagen vrij genomen van werk. De week erna in principe gewoon hele dagen. Volgens mij is ze toen nog niet naar de bso geweest en denk vanaf de 3e week hele dagen school + bso.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 13 Mei 2024 19:38

M'n dochter ging ook gewoon meteen hele dagen + twee dagen bso. Ging prima, heb haar nooit een dagdeel thuisgehouden.
❤️ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mei 2024 19:38

Zora schreef:1x wennen op een normaal crèchedag, en daarna gewoon volle bak hele dagen en 3 dagen BSO. Ging prima! Scheelde bij ons dat de jongste ook gewoon lekker met de oudste mee kon naar de BSO. Ze hadden er beide helemaal zin in en oudste voelde zich heel stoer als grote broer. Gaan ze straks naar dezelfde plek bij de BSO? Dat zal wel helpen!

Ik zou me niet instellen op ‘moeilijk’ doen en halve dagen aanhouden ofzo. Je kunt wel in je achterhoofd houden dat je haar een x een dag thuis houdt als het nog mag, maar dat zou ik meer doen omdat het leuk en gezellig is :) er is geen aanleiding het anders te doen toch?

Ja in principe als er plek is gaan ze naar dezelfde bso en dat is hetzelfde lokaal als haar peuterspeelzaal dus ze kent het al goed! Dus dat zal wel goed zitten. Ben alleen bang dat het wel veel is direct BSO (drie keer per week) maar goed te lezen dat dat bij jullie dus wel mee viel.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mei 2024 19:50

Hier ging de nu laatste die naar school ging gelijk volop.
Maandag en donderdag: school + bso, dus van ca 7:15-17:30 van huis
Dinsdag: school van 8:30-14:30
Woensdag en vrijdag: school tot 12:15/12:00 (nog geen continu rooster)
Dinsdag, woensdag en vrijdag was (ben) ik er na school.

Die lange maandagen en donderdagen deed hij al toen hij 3 was, alleen toen ipv school peuteropvang van 8:30-14:30, daarvoor en erna ook naar (dezelfde als nu) bso. Enige wat voor hem veranderde was dus als ware de klas/juf toen hij 4 werd. En wat extra dagen natuurlijk. Hij was zeker moe, maar dat is hij nu met bijna 5 nog steeds wel.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Mei 2024 20:18

Hier direct volledig. Waarbij op dinsdag van 7:10-17:30 en woensdag van 7:10-14. Andere dagen 8:20-14.

Ze is op dinsdag wel moe, maar gewoon lekker vroeg op bed.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 13 Mei 2024 20:23

Hier is hij gestart direct na de zomervakantie, hij ging de hele week en dat ging prima. BSO zijn we wel de week erop mee gestart, 3 dagen, ging ook goed. Wel moe, maar ja, lag hij mooi om 18.30 gestrekt ;)

Zou inzetten op gewoon naar school, zie je het vanzelf wel toch?
Smile, it's free!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mei 2024 20:23

Ben jij of je ex de meeste middagen dan thuis Jip? Of hoe doe je dat met school dat om 14u uit is, met beide dochters?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 13 Mei 2024 20:25

Volle dagen en toen nog 2dgn BSO. Alleen de eerste dag heb ik ze gelijk uit school opgehaald en geen BSO.
30-04-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mei 2024 20:25

Fijn dat dat goed ging Lavendel! Ook BSO vrij snel erbij. Dat vind ik met name spannend. School tot 14.45 zal ze nog wel trekken denk ik.

Ik ben zelf niet voor 18.30 thuis dus dan al naar bed is hier niet haalbaar, dan gaan we pas eten. Maar dat is ze wel gewend natuurlijk. Ze zal sowieso wel moe zijn ja maar dat hoort er wel bij.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Mei 2024 20:36

Marin schreef:Ben jij of je ex de meeste middagen dan thuis Jip? Of hoe doe je dat met school dat om 14u uit is, met beide dochters?

Op maandag ben ik thuis, dinsdag BSO, woensdag opa en oma, donderdag hun vader, vrijdag zijn ouders.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mei 2024 20:38

Ah dank je. Fijn dat jullie 't zo geregeld hebben met z'n allen!
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mei 2024 20:43

Marin schreef:Fijn dat dat goed ging Lavendel! Ook BSO vrij snel erbij. Dat vind ik met name spannend. School tot 14.45 zal ze nog wel trekken denk ik.

Ik ben zelf niet voor 18.30 thuis dus dan al naar bed is hier niet haalbaar, dan gaan we pas eten. Maar dat is ze wel gewend natuurlijk. Ze zal sowieso wel moe zijn ja maar dat hoort er wel bij.

Maar je kunt natuurlijk wel proberen iig die eerste week bv al eten te hebben voor haar zodat ze snel kan eten en kan slapen als het nodig is 😊
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Mei 2024 20:52

En de BSO is ook gewoon wel echt ook relax hè. Zal vast de eerste dagen niet meteen zo voelen met al die nieuwe indrukken maar als het nieuwe er een beetje af is komt ze daar eerst even lekker bij met wat eten en een kopje thee, dan nog lekker spelen, en dan wordt ze al weer opgehaald! BSO is bij jullie zo te zien ook wat korter, terwijl de schooldag wat langer is. Scheelt misschien ook weer :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mei 2024 20:55

Hier adviseerde ze om meteen hele dagen te gaan vanaf de 4de verjaardag.
En dan indien nodig een keer een middagje thuis te houden om bij te tanken.
De eerste week zorgde we ervoor dat ze niet naar de Bso hoefde, maar verder zo snel mogelijk in het ritme en de weekenden zo leeg mogelijk houden.
En in de kleuterklas is de Bso vooral (buiten) spelen en knutselen/kleuren/rommelen. Eerst drinken ze gezamenlijk wat en dan werd er gespeeld
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mei 2024 20:56

Ja is ook zo Zora! En ze heeft haar broer.
Eerst ook maar eens wachten of ze die eerste 3 weken dat ze nog 3 is eigenlijk wel überhaupt naar de bso mag. Heb ik vandaag maar eens achteraan gemaild. Voor 't zelfde geld mag ze pas als ze echt 4 is. Dan moeten we wel thuis zijn.

En ja Pippa evt kan m'n man die eerste weken de kinderen wel wat eerder halen of ik kan thuis werken. Dat scheelt alweer een uur.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen