Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderen en eten

<<

Anoniem323

Bericht 09 Jan 2022 20:05

Kinderen en eten

Mijn kinderen eten slecht. Waarschijnlijk door het mondgevoel, bepaalde structuren willen ze namelijk niet. (Krijgen we nog hulp voor maar duurt lang)

Ik kook dus vaak hetzelfde en probeer ze uit te dagen door iets nieuws erbij te voegen maar helaas, dat schuiven ze opzij.

Dus ik vroeg mij af, wat werkt nu het beste?
Ik kook wat ze lusten en voor ons iets anders omdat wij dat willen. Of kook ik gewoon wat wij willen eten, bied het aan en weigeren ze, dan pakken ze maar een boterham.
Moet ik ze verplicht een hapje laten proeven of zoals nu, kiezen voor de gezelligheid?
We eten zoveel mogelijk samen, mijn man is regelmatig niet op tijd thuis, dus vooral de kinderen en ik.
Wat is jullie mening? Mijn man en ik schelen hierin van mening maar aangezien ik het meestal alleen moet doen, doe ik het op mijn manier.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 09 Jan 2022 20:08

Re: Kinderen en eten

Heb je nu ook echt het idee dat het een machtspelletje begint te worden, altijd strijd en gedoe met eten?

Ik merk wel dat naarmate ze ouder worden, ze ook meer willen proberen. Ze moeten nooit van mij, ik dring ook niet aan en ik ga ook niet complimenteren als ze het wel geprobeerd hebben. Dan wordt het zo'n ding en kun je bijna niet meer zonder gezichtsverlies iets proberen (en dan ook nog lekker vinden) als je eerst hebt gezegd dat je niet wil.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 09 Jan 2022 20:32

Re: Kinderen en eten

Hier moeten ze altijd een hapje proeven, gewoon om het te proberen. En als ze dan echt niet willen, prima.
Ik weet echter niet hoe dat zit qua mondgevoel, omdat je aangeeft dat jullie daar hulp bij gaan krijgen, dus daar geen tips voor..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem323

Bericht 09 Jan 2022 20:39

Re: Kinderen en eten

Van mijn man moeten ze proeven, dat weigeren ze dus drama en vervolgens is iedereen chagrijnig.
Als ik alleen met de kinderen eet, schep ik 1 lepel op en dan mogen ze proeven. Willen ze niet, dan pakken ze maar een boterham. Bij mij dus geen macht maar daardoor leren ze ook niet sneller iets nieuws.
Maar ja, wat leren ze nu als ze gedwongen worden? Dan zeggen ze toch automatisch dat het niet lekker is.

Het mondgevoel probleem is maar een klein onderdeel van het niet willen eten. Ik weet inmiddels welke structuren ze niet willen dus dat laat ik achterwege.
Bv macaroni maak ik 2 pannen, voor ons met gehakt, voor de kinderen zonder gehakt of ik maak het met gehaktballetjes.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 09 Jan 2022 20:47

Re: Kinderen en eten

Mijn kinderen moe(s)ten alles proeven en als ze het niet lusten mochten ze het van mij ook altijd in de prullenbak uittuffen. Later heb ik er van gemaakt dat je alles beter proeft als ​je het doorslikt.
Maar net als wat hier meer dames al zeggen: hier waren geen problemen met het mondgevoel.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Jan 2022 20:56

Re: Kinderen en eten

Wat lastig Calathea. En ik herken het. Zoals zoveel wij elkaar herkennen, herken ik ook dit. Dus ik weet hoe moeilijk het kan zijn.

Verplichten tot een hapje/moeten proeven snap ik zelf nooit. Accepteren andere kinderen dat als je dat zegt? Hier gaat dat niet werken althans. Misschien dat andere kinderen het dan wel doen maar hier zou dat letterlijk mond open houden met m'n handen en naar binnen forceren betekenen. Dat ga ik natuurlijk niet doen. Iets verplichten werkt hier niet, dus misschien bij jou ook niet? Dat kan je zelf het beste inschatten.

Wij hebben werkelijk van alles geprobeerd en blijven exposure geven, dat vind ik het belangrijkste, dat we het open houden. Ik leg dus wel altijd broccoli of kip of weetikwat op z'n bord, ook al weet ik dat hij het niet eet. Maar wie weet ooit. Hij gaf eerder deze week aan dat hij wel broccoli wil proeven en vandaag zei hij dat hij sla wilde proeven of dat knapperig is. Dus wie weet.

Waarschijnlijk zei hij dat omdat we sinds kort met dit bord bezig zijn, onder begeleiding van de kinderdietist.

Afbeelding

Een fonduebord met stickers die we van de kinderdietist hebben gekregen maar kan je natuurlijk ook zelf maken. Even als voorbeeld:



Gisteren aten we bami en per vakje hadden we:.

Mee eten: Daar ligt iets wat hij sowieso lust. Gisteren de gekookte mie (met beetje sojasaus)

Proeven: Een klein beetje van het gehele gerecht:

Ruiken: Gebakken uitjes, want die ruiken sterk. Hij mág het bij interesse natuurlijk proeven, en dat deed hij ook.

Zien: De losse groenten. Even benoemen wat het allemaal is. Hoeft niet gegeten te worden. Wel echt even naar kijken.

Horen: Kroepoek. Wat voor grappig geluidje maakt kroepoek als je er op bijt? Lekker knapperig. At hij ook.

Voelen: Tofu. Voelt het hard of zacht? Beetje sponsachtig. Durfde hij niet te proeven. Maar vandaag at hij het zo mee en heb ik er aan gerefereerd voor zijn bewustzijn want anders heeft hij alsnog niet door dat hij nieuwe dingen leert eten.

Ik ben echt heel blij dat dit zijn interesse heeft. Altijd de vraag voor hoe lang maar voor nu werkt dit wel een beetje. Het is overzichtelijk (er was ook een heel complex systeem waarbij er geen overzicht was, dat leek me niks voor ons). Het is misschien iets te groot voor wat jij zoekt, maar het idee an sich sprak mij wel heel erg aan. Concretiseren, kleine stapjes, veiligheid creëeren. Misschien heb je er iets aan.
Laatst gewijzigd door Marin op 09 Jan 2022 21:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 09 Jan 2022 21:01

Re: Kinderen en eten

Hoe oud zijn je kinderen?

Ik doe het zoals mijn moeder het deed. Waarschijnlijk niet de beste manier. Maar met ons is het ook goedgekomen. Ik zorg dat er voor elk kind iets dat hij/zij lust en eet. Ik wil gewoon heel graag dat ze gezond eten en elke dag groente binnenkrijgen. Het lukt mij niet dan te zeggen, dan geen eten. Daar voel ik me niet fijn bij. Vandaar dat het vaak voorkomt dat er twee maaltijden op tafel staan. Of 3 soorten groentes. Of groente plus nog een soep met groente. Aardappels en pasta of rijst. Vlees en vis eten ze altijd wel op, dus daar hoef ik geen variaties op te maken. Maar hier moet je maar zin in hebben. Overigens heb ik een hele goede eter. Hij schept alles op, geniet van eten. Wil proeven en smaken herkennen. Maar mijn dochters lusten bepaalde dingen echt niet en zijn ook niet enthousiast om nieuwe dingen te proberen.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 10 Jan 2022 07:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 09 Jan 2022 21:07

Re: Kinderen en eten

Ik ben wel voorstander van in ieder geval 1 hap proeven. Zeker omdat je sommige dingen echt meerdere keren moet eten om het te snappen en te leren eten. 1 hap is dan nog wel te doen.

Als J iets echt niet lust hoeft hij het niet verder op te eten maar dat gebeurt echt zelden. Het enige wat vaak blijft liggen is patat. En hij houd niet zo van gehaktballetjes in de soep.

Ik had me voorgenomen om er geen strijd van te maken, maar soms ga ik de strijd wel aan als ik zeker weet dat J iets wel lust maar z’n kop verkeerd heeft.
2015 💙
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 09 Jan 2022 21:26

Re: Kinderen en eten

Er is 1 regel aan tafel; het is gezellig.
Dus geen gemiep over het eten. Je krijgt alles op je bord, eet je niet, ga je zelf met honger naar bed. Voel ik of een ander niks van.
Ik bied niets anders aan. Geen alternatieven, geen boterhammen achteraf. Wel zet ik de dingen vaak apart neer. Dochter eet bijvoorbeeld niet graag sauzen. Maar eet wel graag groentes. Ze krijgt het op haar bord en moet dan zelf maar zien wat ze wel of niet eet en door elkaar gooit. We stimuleren vaak wel een hapje te proberen en meestal doen ze dat dan ook wel.
Mijn oudste zoon eet eigenlijk alles en zeurt bijna nooit. Dochter en jongste zoon eten soms helemaal niks.

En oja; ze mogen allemaal 1 ding kiezen wat ze echt echt niet lusten. Dat krijgen ze dan niet op hun bordje en daar houden we iets rekening mee.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 09 Jan 2022 21:31

Re: Kinderen en eten

Als ik zeker weet dat ze iets niet lusten, hoeven ze dat niet te eten inderdaad. Maar vooral de jongste is er erg goed in om te miepen dat ze iets niet lust terwijl ze de keer ervoor haar bord zo leeg at. Die moet regelmatig even die drempel over om daarna toch wel wat te eten. Daarom moeten ze ook altijd een hapje proeven.
En we zijn ook wel weer zo dat als we een lekker toetje/ijs hebben en ze gewoon weigeren om te eten, ze dat toetje niet krijgen maar gewoon vla/yoghurt. Meestal is dat wel een stimulans om toch te gaan eten 😅
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 09 Jan 2022 21:45

Re: Kinderen en eten

Ja hier is het ook wel vaak gezeur hoor. Vooral dochter lust weinig. Op brood wil ze bijvoorbeeld alleen maar chocopasta. Dus wij hebben haar zelf een lijstje laten opstellen van 3 zoete, en 3 hartige dingen die ze op brood lust. Is er toch iets wat ze niet wil, moet ze er iets anders voor in de plaats op het lijstje zetten. Werkt prima hier.
<<

Anoniem332

Bericht 09 Jan 2022 21:51

Re: Kinderen en eten

Lang verhaal. Maar na een jaar alleen pasta te eten en compenseren met ontbijt en lunch. Waren we het zat. Ze vond het prima om zonder eten naar bed te gaan. Vanaf toen mocht ze pas naar bed als haar eten op was. Dat heeft veel tranen en frustratie gekost. Maar nu eet ze gewoon mee.
Onze mening is doorzetten en proeven. Ik kon vroeger makkelijk mijn ouders manipuleren en lustte niet veel. Tot ik het huis uit ging en vond dat ik alles moest eten.
Wij willen dat ze met de pot mee eet. Ze krijgt van alles een beetje. Het bord moet leeg. Dan kan er meer opgeschept worden van wat ze lekker vindt.
We gaven in de pasta tijd altijd yoghurt. Nu nog steeds. Oom gebruiken we toetjes met iets speciaals als beloning. Schijnt niet oké te zijn volgens de opvoed methodes maar hier werkt het prima.


Sterkte met je kinderen. Hopelijk gaat het eten een keer lukken!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 09 Jan 2022 21:53

Re: Kinderen en eten

Oh Marin, wat een goede van dat bord! Die moet ik ergens bewaren.

Vroeger moest ik proeven, en daardoor had ik juist aversie ervan en ik spuugde dan vaak juist alles er weer uit door alleen al iets waarvan ik dacht bah in mijn mond te hebben.

Hier moet hij dus niet proeven. En hij mag alles proeven verder, ook dingen waarvan ik weet dat hij het direct weer uittuft. Vlees eet hij niet, behalve gehakt. Maar leg wel altijd iets op zijn bord. Gewoon voor zijn interesse.

Verder maak ik nu hij ouder is altijd wel iets voor hem dat hij lust. Dat is meestal pasta, worteltjes of broccoli. Als wij een salade eten of iets dat hij niet lekker vindt, kook ik voor hem apart. Heeft mijn moeder vroeger ook voor mij gedaan en ik heb nog altijd liever een gevoed en blij iemand aan tafel dan strijd en huilen en een lege maag.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 09 Jan 2022 21:58

Re: Kinderen en eten

Wat lijkt me dit toch moeilijk als je kinderen echt heel veel moeite hebben met eten. Hoeveel geduld je dan wel niet moet hebben… poeh.

Onze kinderen moeten nieuwe dingen altijd proeven en nu ze iets ouder zijn dwingen we ze daar wel een beetje in. We leggen veel en vaak uit dat je vaker iets moet proeven voordat je weet of je iets lust of lekker vindt, dus dat ze daarom wel het even moeten proberen. Hier zijn we ook echt wel streng in. We bieden geen alternatief aan als in echt andere maaltijd koken of een boterham. Wel is er altijd rauwkost wat ze beiden lekker vinden, en zijn er andere onderdelen van de maaltijd die ze wel lekker vinden/lusten.

Maar ja, onze kinderen laten zich best makkelijk sturen hierin. Dus ik kan me voorstellen dat dit totaal allemaal geen zin heeft bij een kind met een veel duidelijkere mening over hoe hij/zij dat eten wil aanpakken…
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 09 Jan 2022 22:16

Re: Kinderen en eten

Wij hebben twee regels die soms beide, soms 1 van de twee toegepast worden afhankelijk van wat we eten:
- je proeft 1 hapje
- je eet twee

Proeven van 1 hapje, om smaken en structuren te leren. Willen ze daarna niks meer is het prima. Maar je krijgt ook niks anders, soms (als dit sowieso al op het menu staat) nog wel toetje daarna.

Je eet twee betekent dat ze twee (of meer, maar niet minder) dingen mogen kiezen die ze zeker helemaal op eten. Bijv bij aardappels vlees groente, dan kiezen ze hier twee van. Of bij een salade dat ze bijv de nootjes en komkommers opeten.
Ik heb het idee dat dit heel goed werkt omdat je je kind het gevoel geeft dat hij zelf beslist. Je kunt, bij een erg moeilijke eter ook beginnen met 'je eet één'.

Onze kinderen eten ook niet super makkelijk, maar gelukkig eten ze wel altijd hun groenten. Dat maakt dat ik me er minder druk om maak.
Door deze twee regels te combineren heb ik het gevoel dat we ze toch steeds meer nieuwe dingen leren ipv dat het altijd bij dezelfde veilige dingen blijft.

Wij hebben, zoals meer hier, ook de afspraak dat de maaltijd niet steeds mopperen is over het eten. Als je dat graag wil dan ga je maar ergens anders eten. Dat willen ze nooit, dus dat is fijn.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 09 Jan 2022 22:41

Re: Kinderen en eten

In mn werk passen we Systeemtherapie toe.
Hierin heb ik geleerd dat het enige waar kinderen iets over te zeggen hebben is wanneer ze slapen / wakker zijn en wat ze wel en vooral niet in hun mond stoppen.

Wat wij dan bij gezinnen doen is;
Geen strijd aangaan tijdens het eten, wel gewoon eten wat de pot schaft.
Vlees is geen verplichting en van groente mogen ze 1 of 2 dingen opschrijven die ze echt niet lusten (wanneer dit gegeten wordt dan mag er iets anders worden gegeten - of een andere maaltijd of groente of brood).
Ook mogen ze eventueel 1 ding opnoemen wat ze uit de maaltijden mogen vissen (bv champignons / paprika etc)
Of mogen ze 1 volledige maaltijd opschrijven die ze echt niet willen eten
(Per gezin zoekend wat werkt en waar de strijd ligt).

Dan voeren we het volgende in bij de gezinnen:
Kinderen zelf laten opscheppen maar wat ze zelf opscheppen eten ze ook echt op.
Dan na het opscheppen aan de ouders vragen of dit voldoende is wat ze hebben opgeschept, Zoja dan is het goed en eten ze dat op, zo niet dan moeten ze er nog een schep bij doen.
Zo blijf je uit de strijd maar hebben ze toch het idee zelf invloed er op te hebben.
(Meestal scheppen ze dan een aardig portie op omdat het “gekeurd” wordt, mogelijk aan het begin eerst mini porties maar wordt vanzelf beter)

Vooral de strijd niet aangaan en niet belonen met eten / toetje / snoepje etc
Maar goed dit werkt misschien niet overal, in mn werk merk ik wel dat het bij de meeste gezinnen na een tijdje werkt.
En als de strijd aangaan wel werkt is dat natuurlijk ook dikke prima, het is niet zo dat dat per definitie niet goed is natuurlijk. Ieder doet het op de wijze die past binnen je gezin.
Juli 2019
<<

Anoniem323

Bericht 10 Jan 2022 05:07

Re: Kinderen en eten

Bedankt voor de tips! Ik ga er eens mee aan de slag.

Voor degene die zeggen dat ze 1 hapje moeten proeven, hoe dan? Hier mondt dat iedere keer uit in een woede uitbarsting met veel schreeuwen en huilen (of erger).
Accepteren jullie kinderen dat dan wel?
Nou heeft er hier iemand om het minste of geringste een woede uitbarsting dus het is hier echt wel extreem. Ik heb hier gewoon niet vaak zin in of de energie voor.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 10 Jan 2022 07:14

Re: Kinderen en eten

Ik heb de hoop opgegeven dat mijn zoon ooit normaal gaat eten. Zolang hij nog steeds aankomt kan ik het beter naast me neerleggen. Het is zoals het is. Ik heb geen energie meer om hier nog meer tijd in te steken. Er zijn andere dingen gaande nu waar ik mijn energie in moet steken. We zijn 12 jaar verder.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem332

Bericht 10 Jan 2022 07:15

Re: Kinderen en eten

Door het niet letterlijk te zeggen je gaat nu dit proeven, open en erin duwen.

Maar verplaatsen in het kind. Ik weet dat je het niet lekker vindt alleen wil ik wel dat je het op eet. Vragen waarom ze het niet wil eten, ziet het er eng uit, is de kleur niet mooi? Wil je een klein stukje proberen met een pasta erbij dan proef je er mindere van.
Op die manier eindeloos proberen en vertrouwen te winnen. Gaat het eten nu vanzelf en alles wordt geproefd.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 10 Jan 2022 08:28

Re: Kinderen en eten

Ik ben opgegroeid in de jaren 80 en mijn ouders deden het als volgt:
- er werd geen rekening gehouden met wie wat wel of niet lust, je eet wat de pot schaft.
- moeder schepte op
- je mag pas van tafel als je bord leeg is

Dus ik zat regelmatig in mijn eentje aan tafel met een bord koude bietjes

Dat is niet meer gangbaar denk ik hé?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 10 Jan 2022 08:34

Re: Kinderen en eten

Blunt schreef:Ik ben opgegroeid in de jaren 80 en mijn ouders deden het als volgt:
- er werd geen rekening gehouden met wie wat wel of niet lust, je eet wat de pot schaft.
- moeder schepte op
- je mag pas van tafel als je bord leeg is

Dus ik zat regelmatig in mijn eentje aan tafel met een bord koude bietjes

Dat is niet meer gangbaar denk ik hé?

Hmh zo ging het hier ook hoor vroeger.
Mijn zoontje lust best veel maar eet enorm traag en weinig.
Ik weet dat hij het dus lust dus het kleine beetje dat op zijn bord ligt moet gewoon op.
2016
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 10 Jan 2022 08:38

Re: Kinderen en eten

Bij ons is het sinds vorig jaar echt zo veranderd. Die van mij aten helemaal niks, wilden niet proeven, groenten was helemaal vreselijk.
Sinds we samen zijn gaan wonen is de regel: je eet 'wat de pot schaft'. Als iemand iets echt niet lust (kokhalzen), dan is er een uitzondering. Niet eten is na het eten naar bed.
Onze kinderen eten tegenwoordig zo goed. Geen gezeur, het is gewoon duidelijk wat er verwacht wordt. Wel houden we rekening met ze en eten we geen pittige/kruidige dingen. Maar voornamelijk, AGV, pasta, stamppotten, ristotto, bami. En dan met veel groenten erin en ernaast.

Wel is langzaam eten (vooral met fruit en brood) echt een probleem.
Laatst gewijzigd door Sam op 10 Jan 2022 08:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 10 Jan 2022 08:38

Re: Kinderen en eten

Dit onderwerp is al vaak lang gekomen en ik heb al best vaak verteld hoe wij het doen. Over het algemeen vind ik het echt het belangrijkst dat eten een gezellig gezinsmoment is waarbij we de dag bespreken en de nadruk niet ligt op eten. Er wordt opgeschept en daarna gekletst en de dag door gesproken, nauwelijks over het eten gepraat. Maar er wordt wel gegeten wat de pot schaft.

Mijn oudste was altijd een prima eter maar werd kieskeurig rond zijn vierde verjaardag. Hij is nu zeven en is nog steeds kieskeurig maar proeft wel en eet over het algemeen best prima ( maar kan dus wel die groene stukjes ergens uit vissen of kleine stukjes ui bijvoorbeeld).
De jongste is vanaf dag 1 al kieskeurig geweest met eten en drinken. Wij bieden hem al het eten aan, scheppen van alles wat op zijn bord maar we dwingen het proeven niet. Juist door er niks over te zeggen merk ik dat hij vaak op een moment dat wij niet kijken toch even iets proeft of in zijn mond stopt.

Hier eten we dus wat de pot schaft en bied ik in principe geen alternatief aan. Alleen schaft de pot best vaak voor ieder wat wils. Ze krijgen altijd een (normale hoeveelheid) toetje als dat in huis is ( het is er niet altijd), dat gebruik ik niet als pressiemiddel.

Tot bepaalde hoogte hou ik rekening met ieders smaken zonder dat daar de nadruk op ligt. Zo houdt de jongste niet heel erg van vlees, als ik dan een spaghettisaus maak ( vol met groenten die ik vervolgens glad pureer) hou ik daar gewoon rekening mee en doe ik er gehaktballetjes in, in plaats van rul gebakken gehakt en eet hij gewoon de balletjes niet maar de pasta met de saus wel met smaak. Beide kinderen zijn niet dol op rijst, ik denk voornamelijk door de structuur, volkoren noodles en mie eten ze wel dus dat eten we dan nu vaker dan rijst met wel dezelfde saus als ik anders bij de rijst gedaan had. Ook staat er elke avond wel wat rauwkost als aanvulling op tafel, dus er is altijd wel wat komkommer, paprika ed, helemaal geen groenten eten komt eigenlijk nooit voor. Op deze manier ligt de nadruk er niet op dat ze iets anders eten dan de rest van het gezin, of als ze hun kont tegen de krib gooien ze altijd wel een boterham mogen pakken, maar weet ik wel dat er elke dag wel iets voedzaams in gaat.
Ik serveer pasta of rijst e.d. niet kaal, ik roer de saus er in de keuken al door, ze weten niet eens dat het een optie is om dat kaal te eten. Ik denk dat als ik dat ga doen, mijn jongste zoon alleen nog maar kale spaghetti eet.

We eten ook wel meerdere keren in de week iets wat uit verschillende bakjes bestaat waarbij iedereen kan pakken wat hij of zij lekker vind ( denk aan wraps, taco's, soep met brood met verschillende smeersels ed), de kinderen vinden dat heel leuk. En ik vraag wekelijks als ik het weekmenu aan het bedenken ben wat zij graag willen eten, soms mag dat iets ongezonds zijn maar vaak geef ik ook aan dat het wel iets gezonds moet zijn. Op die manier hebben zij ook wat inspraak in wat we eten.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 10 Jan 2022 08:55

Re: Kinderen en eten

Hier moet geproefd worden en moet hij gewoon mee-eten.

Alleen andijvie stamppot lust hij echt niet, daar gaat hij ook van kokhalzen, dus dan houd ik aardappelen / worst / spekjes los en krijgt ie andere groente erbij.. verder moppert hij soms wel en wil hij niet alles eten, ook prima, maar dan kan het dat je honger hebt.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 10 Jan 2022 10:21

Re: Kinderen en eten

Tot een jaar of twee aten beide meiden alles.

De oudste houdt niet van pasta en rijst. En wil ze ook niet proeven.
De jongste is weer niet zo van de losse groenten. Maar in de peuterfase dus veel is nee.

In de mond proppen doen we nooit, we willen het gezellig houden aan tafel. Als je niet wil eten, dan eet je niet.

De oudste wil nu wel proeven, en zegt dan bij voorbaat al dat ze het niet lust. Ook na het proeven nog steeds. Best jammer dat ze niet meer alles wil eten. Komt vast wel weer.

De jongste gaat met eten gooien als je gaat dwingen. Dus dat doen we ook niet.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers