Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwanger en vis eten

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 18 Aug 2018 10:25

Zwanger en vis eten

Wij gaan morgen op vakantie. Nou is eten op vakantie al een uitdaging vanwege mijn coeliakie, maar nu moet ik ook rekening houden met mijn zwangerschap. Ik eet normaal op vakantie best vaak vis omdat vaak wel mag qua m'n coeliakie en omdat ik het lekker vind natuurlijk. Welke vis aten jullie toen je zwanger was? En zou je op vakantie zomaar verse vis gaan eten? Erop vertrouwen dus dat dat vers is als ze dat zeggen?
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Aug 2018 10:29

Re: Zwanger en vis eten

Vis zoals goed doorbakken zalm of pangasius/koolvis heb ik gewoon gegeten tijdens mijn zwangerschap. Dit was overigens gewoon in een restaurant waar alles netjes en verzorgd eruit zag. Echt druk gemaakt om de versheid heb ik me niet.
08/2018
05/2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Aug 2018 10:30

Re: Zwanger en vis eten

Jeej nogmaals gefeliciteerd!

Ik heb heel veel vis gegeten juist toen ik zwanger was. Ook juist op vakantie omdat veel vlees dan niet echt goed kan en ik de kip ook wel zat was op een gegeven moment. Op de website van 't voedingscentrum staat wel een lijstje maar ik vond dat wel wat summier. Daarom hield ik altijd dit lijstje aan, net wat uitgebreider (en nog stond niet alles wat ik zocht erop, maar ja, wie gaat er dan ook zee egel of rog eten haha).

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zw ... eilig.html

Ik vond dit lijstje echt het fijnste. Je moet niet alleen op de gaarheid letten maar ook op de hoeveelheid kwik. Dat staat hier prima uitgelegd.

Fijne vakantie alvast!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Aug 2018 10:32

Re: Zwanger en vis eten

MissEnergy schreef:Vis zoals goed doorbakken zalm of pangasius/koolvis heb ik gewoon gegeten tijdens mijn zwangerschap. Dit was overigens gewoon in een restaurant waar alles netjes en verzorgd eruit zag. Echt druk gemaakt om de versheid heb ik me niet.


Ben jij al bevallen omdat je in de verleden tijd over je zwangerschap praat? Zo ja, dan heb ik iets gemist!
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 18 Aug 2018 10:44

Re: Zwanger en vis eten

Oh thnx, prima lijstje. Maar er staat bv garnalen op, terwijl ik ergens anders dan weer lees: wel oppassen met garnalen want gevoelig voor besmetting en listeria. Dan heb ik zoiets van laat maar, eet het wel helemaal niet. Maar goed verhit moet het kunnen...
En idd Marin, veel vlees is rosé gebakken het lekkerst of het is gepaneerd waardoor ik het niet mag. En kip heb ik op een gegeven moment wel gezien ja.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Aug 2018 10:44

Re: Zwanger en vis eten

Marin schreef:
MissEnergy schreef:Vis zoals goed doorbakken zalm of pangasius/koolvis heb ik gewoon gegeten tijdens mijn zwangerschap. Dit was overigens gewoon in een restaurant waar alles netjes en verzorgd eruit zag. Echt druk gemaakt om de versheid heb ik me niet.


Ben jij al bevallen omdat je in de verleden tijd over je zwangerschap praat? Zo ja, dan heb ik iets gemist!


Ik ben vandaag uitgerekend... dus stiekem neem ik al 'afscheid' van de zwangerschap :smile:
08/2018
05/2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Aug 2018 10:46

Re: Zwanger en vis eten

Ah oké! Spannend dan!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Aug 2018 10:47

Re: Zwanger en vis eten

Joey schreef:Oh thnx, prima lijstje. Maar er staat bv garnalen op, terwijl ik ergens anders dan weer lees: wel oppassen met garnalen want gevoelig voor besmetting en listeria. Dan heb ik zoiets van laat maar, eet het wel helemaal niet. Maar goed verhit moet het kunnen...
En idd Marin, veel vlees is rosé gebakken het lekkerst of het is gepaneerd waardoor ik het niet mag. En kip heb ik op een gegeven moment wel gezien ja.


Ja voor de variatie is vis dan echt prima. Oh ik heb gewoon garnalen gegeten. Wel goed doorbakken. Ik weet niet waar je heen gaat op vakantie maar ik zou even wat zinnetjes opschrijven in die taal (zeker als je nog niet echt een buikje hebt zo pril nog) met dat je zwanger bent en of iets doorbakken kan.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Aug 2018 17:01

Re: Zwanger en vis eten

Hee, gefeliciteerd, wat leuk!
Ik at ook vrij veel vis tijdens m’n zwangerschappen. En ik vertrouw het prima als mensen zeggen dat het vers is, maar niet als het om rauwe vis gaat, alleen gebakken. Rauwe vis durfde ik alleen bij de visjuwelier van de stad aan :smile:

Ik zou gewoon 1 lijst kiezen (Voedingscentrum) en me daaraan houden.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 20 Aug 2018 09:37

Re: Zwanger en vis eten

Gut, nooit geweten dat er zo’n lijstje bestond. Ik eet helaas niet zo veel vis nu, ik heb een enorme craving naar sushi met tonijn en zalm, maar ik durf het toch niet aan om dat nu te gaan eten in een sushirestaurant of zo. Verder verlang ik ook ontzettend naar alle vormen van zalm behalve gebakken. Dus gerookte zalm bijvoorbeeld yum. Maar helaas is dat meestal vacuum verpakt. Vacuumverpakte vis mag je dus sowieso niet eten. Misschien dat garnalen daarom ook aangemerkt worden als beter niet of zo, maar als je garnalen goed verhit gaat de listeria wel dood volgens mij.
Laatst dacht ik: oh jum makreel en ook had ik ontzettend zin in gerookte paling. Paling staat niet op dat lijstje van Marin trouwens, maar het is een roofvis en roofvissen bouwen meer kwik op.
Al met al komt het er op neer dat ik zeker te weinig vis eet want de vissen waar ik zin in heb ‘mag’ ik dus niet of niet op de bereidingswijze die ik lekker vind. Mijn man heeft laatst wel een verse zalm voor me gerookt, warmgerookt dus. Dat was echt heerlijk, ik zou willen dat hij dat wekelijks deed :smile: .

Op vakantie zou ik wel gewoon goed doorbakken vis eten maar ik zou me een beetje houden aan de gangbare soorten waarvan je weet dat het ‘mag’. En sowieso een beetje opletten bij wat voor gelegenheid je gaat eten. Ook je groente en fruit moet goed gewassen zijn in principe.
Aan de andere kant zou ik er ook niet te panisch over doen, gewoon je gezond verstand gebruiken.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 20 Aug 2018 10:09

Re: Zwanger en vis eten

Bij onze viswinkel hebben ze een sushibowl Pompoen! Dat zou je kunnen eten als vervanger voor sushi.
Tenminste, als een goede viswinkel is, anders zou ik het weer niet durven.
30-04-2017
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 20 Aug 2018 10:27

Re: Zwanger en vis eten

Oh Joey, wat leuk dat je zwanger bent, gefeliciteerd!

Goed doorbakken vis heb ik altijd gegeten tijdens mijn zwangerschappen. Verse vis dan weer niet.
2012 & 2016
<<

Anoniem328

Bericht 20 Aug 2018 10:36

Re: Zwanger en vis eten

Ik heb alle vis gegeten tijdens mijn zwangerschap. Behalve gerookte zalm en rauwe vis. De meeste vis is juist gezond tijdens de zwangerschap.

Ik las wel laatst dat tonijn uit blik inmiddels ook wordt afgeraden. Dat heb ik tijdens mijn laatste zwangerschap een jaar geleden echt nog heel veel gegeten.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 20 Aug 2018 10:58

Re: Zwanger en vis eten

Ik haalde tijdens m’n laatste zwangerschap wekelijks wat gerookte zalm bij de visboer. Zij roken het zelf, het is dus nooit vacuüm verpakt geweest en dus veilig (en heerlijk).
#teammaple🍁
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 20 Aug 2018 11:30

Re: Zwanger en vis eten

Dat is ook iets wat ik mis. Ik eet wel gebakken zalm. Mosselen. Vissticks. Haring in tomatensaus. En volgens mij mogen rolmopsen ook gewoon. Maar gerookte zalm mis ik wel. Krijg van mijn moeder ook een broodje paturain met gerookte zalm als ik bevallen ben haha. Hebben we vast afgesproken.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 20 Aug 2018 11:38

Re: Zwanger en vis eten

Urban Naked schreef:Ik haalde tijdens m’n laatste zwangerschap wekelijks wat gerookte zalm bij de visboer. Zij roken het zelf, het is dus nooit vacuüm verpakt geweest en dus veilig (en heerlijk).


Maar rauwe zalm mag in principe ook niet toch, tenminste het is een risico? En koudgerookte zalm is niet verhit geweest dus dan toch ook een risico? Of heb ik dat nou verkeerd? Ik ga denk ik sowieso mijn man lief aankijken of hij snel weer warmgerookte zalm wil maken.
Ik ben zelf niet zo panisch, heb tijdens mijn vorige zwangerschap ook wel een keer rauwe zalm gegeten, maar mijn man zit er echt bovenop en vind het niks als ik dingen eet die misschien niet mogen of een risico zouden kunnen zijn. Soms best vermoeiend haha, maar ik zie het maar als zorgzaam en probeer een beetje lief voor hem te zijn door die dingen dan ook maar niet te eten. Hij vindt het al zo moeilijk dat hij niet veel kan doen, volgens mij zou hij het liefst zelf zwanger zijn geweest :palm: .
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 20 Aug 2018 11:56

Re: Zwanger en vis eten

Als je het bij de visboer navraagt kunnen ze je goed adviseren pompoen.
Meestal is de vis bij de visboer super vers en dan mag het wel.
30-04-2017
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 20 Aug 2018 11:58

Re: Zwanger en vis eten

Rauwe vis is snel een risico omdat je de versheid moeilijk kunt checken. Bij een goede visboer is de vis vers, ook de rauwe. Maar als je er over twijfelt eet je het waarschijnlijk niet met plezier en dan zou ik het gewoon laten staan :)
#teammaple🍁

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers