Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wat moeten kleuters kunnen?

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 10:22

Wat moeten kleuters kunnen?

Wat moeten kleuters allemaal kunnen als ze naar de basisschool gaan? Wat wordt er allemaal verwacht?
Kleren zelf aan- en uittrekken? (met gym enzo)
Zelf billen afvegen?
Bekers en lunchtrommels openen?

Wat nog meer?

Ik begin me beetje zorgen te maken over wat er allemaal verwacht wordt van vierjarige kleuters die net beginnen. We oefenen hard met aankleden enzo maar het gaat nog niet van een leien dakje. Ik hoor wel meer dat jongetjes zich er sneller makkelijk vanaf maken dan meisjes. O gaat gewoon op de grond liggen en zegt dat ik z'n schoenen uit moet trekken (ja doei, kan ie prima zelf) dus we oefenen het wel maar het is een beetje een luie donder. Als het aan hem zou liggen, zou ik 'm waarschijnlijk op z'n achttiende nog aankleden. Broeken en truien vindt hij ook echt nog lastig.

Wat moesten jullie kinderen kunnen? En konden ze dat ook?

Ik hoorde al van ouders die ik sprak wiens kinderen net begonnen, dat er niet echt duidelijke communicatie was vanuit onze school. Kan er zelf wel naar vragen maar vast een beetje een globaal idee is wel fijn.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 01 Dec 2020 10:28

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Zelf billen afvegen, zelf naar de wc gaan, aan -en uitkleden voor gym (al kan juf daar wel bij helpen, maar wordt wel verwacht dat ze het kunnen), schoenen aan -en uit kunnen doen, zelf beker en bakje open kunnen maken stond hier geloof ik ook op de lijst.

Edit: Ik probeerde het lijstje even terug te vinden, maar kan hem niet vinden. L. was nog wat aan het prutsen met plassen, maar dat is eigenlijk sinds ze de eerste dag naar school gaat helemaal klaar.
En ik denk dat het ook wel meespeelt straks bij O. dat hij gaat zien dat andere kindjes het ook kunnen en dat hij het dan ook wel doet hoor.
Laatst gewijzigd door Anoniem316 op 01 Dec 2020 10:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 10:30

Misschien denk ik er te makkelijk over hoor, maar ik denk dat het goed is dat je het nu al oefent zodat hij niet helemaal geen idee heeft en dan wordt hij zodra hij start vanzelf wel gedwongen om het echt zelf te doen. Zolang het een kwestie is van wel kunnen maar lui zijn en jou het laten doen komt het denk ik wel goed, want jij bent daar niet en dan merkt hij vanzelf wel dat ie het zelf moet doen. Maar goed geen ervaring mee of verstand van, dus wellicht zeg ik hele rare dingen.

Als ik google vind ik dit:
op zijn/haar beurt wachten
zich prettig voelen in een groep
om hulp durven vragen
zelf naar de wc gaan
zelf aan- en uitkleden
belangstelling tonen voor interactie met andere kinderen
zich korte tijd concentreren op een taak
verstaanbaar praten
bouwen met blokken
een vouwblaadje dubbelvouwen

En deze: https://www.jmouders.nl/naar-groep-1-ch ... a-kleuter/
Laatst gewijzigd door Harrison op 01 Dec 2020 10:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Dec 2020 10:30

Ik zou gewoon doorgaan zoals je doet: goed blijven oefenen en er tegelijk ook niet teveel druk op leggen voor O en voor jezelf. Mijn ervaring is dat ze het supersnel onder de knie hebben als het echt moet. En ook dat kinderen uit de klas elkaar helpen met ritsen en knopen, bijvoorbeeld van de jas. Dat wordt op de school waar mijn dochter zit in ieder geval gestimuleerd.

Billen afvegen kan/wil/doet ze nog steeds niet zelf maar we hebben het 'geluk' dat ze dus nooit poept op school. Ik denk dat ze dat ook een beetje stuurt. We oefenen vaak maar het lukt nog niet echt goed.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 10:48

Wat Teun zegt inderdaad. Gewoon stimuleren om het zelf te doen, maar ook een beetje laten gaan aan de andere kant, komt vanzelf goed.

Hier koppelen ze vaak een kind uit groep twee aan een nieuwe kleuter uit groep 0, die helpen dan met aankleden na gym bijvoorbeeld. En ze hebben kinderen die “ chef” zijn van iets en er is bijvoorbeeld ook een doppen en deksel chef, een sterker jongetje uit groep 2 die “ verantwoordelijk” is om iedereen die het niet kan te helpen met bekers en bakjes te openen.

En ja, mijn zoon komt zelfs nu hij in groep 3 zit nog thuis zonder sokken omdat hij geen zin had om die aan te trekken na de gym, zijn trui verkeerd om en ga zo maar door, ook geen ramp.

En wat betreft broodtrommels en bekers het gewoon zo makkelijk mogelijk maken. Zo had mijn zoon toen twee doppers met sportdop, geen deksels open draaien dus en die Mepal broodtrommels zijn ook heel makkelijk open te maken. En dat geldt ook voor schoenen eigenlijk, klittenband of elastieken veters 👍🏻
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 10:52

Groep 0? Dat ken ik niet.

Fijn jullie reacties. Aan de ene kant ben ik bang dat hij het allemaal echt nog niet kan, maar aan de andere kant stelt 't ook wel gerust dat hij heus niet de enige zal zijn. En dat ze elkaar inderdaad wel zullen helpen.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Dec 2020 10:54

Het is ook nog best ver voor O., nog bijna een half jaar! Wij zijn rond die termijn pas begonnen met zindelijkheidstraining. Het aankleden kwam ook pas met het oog op school, wij benoemden echt dat we daarvoor moesten oefenen. Dat was voor hem een goede motivatie om het wel te kunnen en doen. Sommige broeken kan hij nog niet het knoopje van dichtkrijgen en de rits van de winterjas ook niet. Dat oefenen we wel veel, maar de juf heeft aangegeven dat het geen probleem is, omdat hij zelfredzaam is in het vragen van hulp als het niet gaat.

Probeer het dus nog een tijdje los te laten en in februari kun je misschien ook wel gaan aangeven dat het voor school fijn is als hij het zelf kan en of hij dat kan oefenen met jou.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 10:56

Ja nog vier maanden op de dag af vandaag haha.

Ja dat is wel een goed idee om het meer te benoemen als het dichterbij komt, Taeda.

Hebben jullie verder praktische tips nog voor aankleden oid? De jas op de grond truc kent hij van psz en doen we thuis ook. Maar verder ken ik geen handige trucjes ofzo. Of zijn die er niet?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Dec 2020 11:00

Het enige waar ik verder op let is dat ze op dagen dat ze gym heeft kleding aan heeft die ze makkelijk zelf aan en uit krijgt. Geen knoopjes bij de hals, geen maillots, geen te strakke trui, geen schoenen die ze niet makkelijk zelf aan- en uit krijgt.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 11:01

Alle kinderen die vanaf 1 januari tot aan de zomervakantie instromen beginnen in groep 0, zo noemen ze dat bij mijn zoon op school. En dan na de zomervakantie stromen ze door naar groep 1.

Kinderen die na de zomervakantie beginnen ( en dus jarig zijn tussen juli en eind december), zitten direct in groep 1.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 01 Dec 2020 11:03

Hier staat:

Plas en poep zindelijk, zelf naar het toilet kunnen.
Zelf aan / uit kleden, maar een beetje hulp is niet erg

Verder eigenlijk niks over zelf een broodtrommel open doen oid. Ik denk dat als V het niet lukt een ander kindje wel zal helpen. Net als met ritsen dicht doen (dat kan ze wel zelf, maar ze zei zelf al dat ze dan de juf kan helpen, haha).

V kan alles wel, alleen poep afvegen vindt ze wel makkelijk wanneer wij het doen... Op school zal het zelf wel doen, alleen weet ik niet hoe grondig ze het doet.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 11:05

Ik trok mijn zoon altijd broeken met een druk knoop aan en geen blouses met knoopjes bijvoorbeeld, maar verder gewoon T-shirt, vest/ sweaters. En dus schoenen met klittenband of elastieken veters.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 11:07

Dat is slim idd met makkelijke kleding op gym dagen.

Bedankt voor de groep 0 uitleg!
<<

Anoniem324

Bericht 01 Dec 2020 11:08

Dat trucje van de jas op de grond mag op school juist niet! Ik was ook heel trots dat mijn zoon dat zelf kon, maar op school moeten ze de jas 'normaal' aantrekken. Toen ik dat hoorde had ik nog 3 dagen om mijn zoon het te leren en ik had geen idee hoe ik hem dat moest leren hahah. Na 1 dag school kon hij het zelf!
Ik zou me dus vooral niet te veel zorgen maken. Vreemde ogen dwingen dus hij zal het meeste heel snel onder de knie hebben. En als het goed is, leert hij ook al veel op de psz!
Ik weet niet of de school een toegankelijk speelplein heeft? Wij gingen met onze zoon in de maanden voor hij naar school ging, vaak spelen op het speelplein (buiten schooltijden natuurlijk, 's middags of in het weekend). En dan alvast even vanaf buiten in de klassen kijken. Hij wist daardoor al heel goed waar hij naartoe ging en ik denk dat dat hem heeft geholpen.

En inderdaad let ik ook op makkelijke kleding met gymen! Bij ons waren er ook altijd twee ouders bij aanwezig om te helpen met aan- en uitkleden. Nu in corona tijd gymen de kinderen in eigen kleding/hemd.
Laatst gewijzigd door Anoniem324 op 01 Dec 2020 11:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem316

Bericht 01 Dec 2020 11:09

Marin schreef:Ja nog vier maanden op de dag af vandaag haha.

Ja dat is wel een goed idee om het meer te benoemen als het dichterbij komt, Taeda.

Hebben jullie verder praktische tips nog voor aankleden oid? De jas op de grond truc kent hij van psz en doen we thuis ook. Maar verder ken ik geen handige trucjes ofzo. Of zijn die er niet?

Vindt hij het leuk om zelf kleren uit te zoeken? Dat je dan bijvoorbeeld 2 setjes neerlegt en hij zelf mag kiezen. En dan vragen of hij het dan ook zelf kan aan doen?

L. wilde vooral alles zelf doen en dit zorgde er voor dat ze het ook zelf wilde aandoen (als is dat nooit echt een probleem geweest. Ze wordt alleen hysterisch woest als het niet lukt 😅).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Dec 2020 11:18

Ik denk dat we rond de leeftijd van O idd echt bewust een beetje begonnen met dat soort dingen aanleren bij T maar echt in de weken vlak voor school kreeg hij het pas door allemaal. Billen afvegen ging eerst ook nog niet heel goed, maar dan ging hij gewoon niet op school poepen 🤪 t had veel joggingsbroeken aan die eerste weken, ook al kan hij ook z’n skinnys aan doen zonder de knoop open te doen haha.

Dopper openen zelf was nog het moeilijkst geloof ik maar daar hielp de juf of een ander kindje hem dan mee.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 11:18

Nee dat interesseert hem helemaal niks haha. Het maakt hem niet uit wat hij aan krijg en als het aan hem ligt hoeft hij het ook niet zelf te doen. Hij wil het liever niet zelf doen als 't aan hem ligt haha. Wat ik hoor is dat meer typerend voor jochies (al zal daar ook verschil in zitten hoor). De dochter van m'n zus die volgende week 2 jaar wordt kan zich iig al beter aankleden dan hij haha.

Oh nee Giorgia haha, wat onhandig dat ze dan het weer anders moeten kunnen.
Nee het kleuter speelplein is afgesloten voor publiek maar hij speelt er wel eens met peuterspeelzaal als de kleuters studiedag hebben. Maar kijkje nemen in de klas zal wel alleen gebeuren met wennen (dat mag wel hoorde ik van ouders).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Dec 2020 11:19

Pfff die Doppers krijg ik zelf vaak niet eens open haha.
En knoop in de broek open doe ik thuis ook vaak want hij moet altijd plassen als ik net aan het voeden ben. Dus hij loopt idd meestal met open knoop.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 01 Dec 2020 11:30

Hier op school was vooral zindelijkheid belangrijk en aan en uitkleden voor de gym. Schoenen die makkelijk door de kinderen zijn aan te doen op gymdagen inderdaad.

Bekers openen wordt hier gedaan door een kindje uit groep 2 als het niet lukt. De kinderen helpen elkaar dus ook zeker.

Ik denk dat hij vanzelf mee gaat in wat de anderen kinderen doen. Ze leren van elkaar.

Qua luiheid met kleding herken ik dit ook in mijn zoon. Die wordt volgende maand 8 en ik kan hem nog steeds aan en uitkleden als het aan hem ligt. Onze dochter van 4 doet dit vooral zelf en kiest haar eigen kleren uit.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 11:31

Gewoon lekker blijven stimuleren. Op school zien ze ook straks een hoop van de andere dus gaan ze het vanzelf ook wel doen volgens mij. Zoon kon volgens mij net voordat hij naar school ging z’n billen afvegen. Aankleden deed hij ook zelf, maar moest vast wel eens geholpen worden hoor, maar dat deed de juf dan volgens mij als het een keer niet lukte. Beker en bakje openen volgens mij nooit echt geoefend, aan begin draaide de juf volgens mij wel eens z’n beker open maar dat kon hij op een gegeven moment zelf.

Dochter gaat in maart naar school, maar zou morgen al kunnen starten, die kleed zichzelf aan en uit, veegt haar billen af en kan alles open maken. Dus ja zo zie je maar dat er tussen elk kind verschillen zitten. Komt vast allemaal goed.
2014~2017~2020
<<

Anoniem313

Bericht 01 Dec 2020 11:36

Mijn 5jarige in groep 2 was en is ook best lui en niet perse superhandig - een Dopper openmaken lukt hem nog steeds niet en z'n beker komt vaak half open in een natte tas terug. Of hij is er helemaal niet aan begonnen :smile:
Mijn ervaring is dat het wel losloopt en dat ze zich op school inderdaad wel zelfstandiger gedragen dan thuis. Makkelijke kleiding idd, oh ja en een hemd aan, want ze gymmen doorgaans in onderbroek en hemd.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2020 11:46

Ohhh dat komt vanzelf wel goed hoor Marin, ik zou me niet te druk om maken, en kindjes helpen elkaar ook. De juf houdt daar vast ook wel rekening mee hoor.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Dec 2020 12:05

Teun schreef:Ik zou gewoon doorgaan zoals je doet: goed blijven oefenen en er tegelijk ook niet teveel druk op leggen voor O en voor jezelf. Mijn ervaring is dat ze het supersnel onder de knie hebben als het echt moet. En ook dat kinderen uit de klas elkaar helpen met ritsen en knopen, bijvoorbeeld van de jas. Dat wordt op de school waar mijn dochter zit in ieder geval gestimuleerd.

Billen afvegen kan/wil/doet ze nog steeds niet zelf maar we hebben het 'geluk' dat ze dus nooit poept op school. Ik denk dat ze dat ook een beetje stuurt. We oefenen vaak maar het lukt nog niet echt goed.

Precies wat Teun zegt. Niet te druk om maken, lekker blijven oefenen en uiteindelijk pakt hij het heel snel op.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem328

Bericht 01 Dec 2020 12:11

Inderdaad wat de rest ook zegt.
Hier ook zo'n lekker lui draakje van bijna 5.
Het liefst heeft hij dat ik alles doe, aan- en uitkleden, billen afvegen, jas ophangen etc. Niet dat ik dat doe maar meestal zoeken we dan een middenweg.

En op school doet hij alles zonder probleem zelf. Niet te druk om maken. Hij leert/doet het snel genoeg zelf op school. En zo niet dan helpen ze hem heus wel hoor!
<<

Anoniem318

Bericht 01 Dec 2020 12:29

Pff ik word echt gestresst als ik dit lees. Mijn peuter van 2,5 gaat in januari al naar school (is normaal in Belgie, onthaalklas noemen ze dat) en dan wordt hij ook verwacht al zindelijk te zijn en zijn jas aan te kunnen. Als ik nu hier lees dat oudere kindjes dat zelfs nog niet kunnen, vind ik het gewoon zielig. Maar goed, we blijven oefenen. Maar bijv op het potje gaan, doet hij nu nog maar sporadisch, volgens mij heeft hij de klik nog helemaal niet gemaakt. De school zegt dat als hij in januari nog niet zindelijk is, hij op school "binnen een week" wel zindelijk zal zijn, omdat alle andere kindjes dat ook zijn en hij dat dan ziet. Ik kan het me nu nog niet voorstellen. "end of rant"
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen