Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 29 Mei 2020 13:34

Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ik zit een beetje met een dilemma, vooral een gevoelskwestie, maar toch ben ik benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Per 11 Maart is mijn zoontje (nu net 2) gestart op het kdv, 1 dag in de week.
Hij hoefde nooit, omdat we het met opa’s en oma’s prima redden, nog steeds, maar ik vond dat hij nu op een leeftijd kwam waarop ik het wel goed voor hem vind. Omgaan met andere kinderen etc.
Mijn ouders passen 3 middagen op en vinden dat prima, maar ik zelf vind dat iets teveel en zo’n dagje kdv geeft hun dan ook wat lucht.

Anyway.... hij is 2x wezen wennen, draaaaama was het. Zo erg dat ik beide keren na 1,5 uur gebeld ben of ik hem op wilde halen, hij was helemaal over z’n theewater.
En toen, toen kwam Corona om de hoek kijken en is hij dus tot nu toe niet meer geweest.

Op zich zou ik hem weer kunnen en mogen brengen, maar ik merk dat ik er heel veel moeite mee heb. Hij zal weer opnieuw moeten wennen en het beleid is nu dat ik hem buiten moet afgeven.
Normaal gesproken is het met wennen natuurlijk juist fijn dat je even met hem samen naar binnen kan, even een puzzeltje ofzo kan maken en dan rustig afscheid kunt nemen. Ook al heb ik wel begrip voor deze nieuwe Corona maatregelen, ik vind het heel moeilijk om hem te brengen en hou hem daarom liever thuis.

Nu twijfel ik dus; moet ik het kdv opzeggen, hem op de wachtlijst laten staan en hopen op een plekje vanaf Januari? (Als hij wat groter is, we dingen beter uit kunnen leggen en zijn zusje ook heen gaat).
Óf moet ik hem toch maar gewoon gaan brengen?
Óf moet ik zijn plekje behouden en hem gewoon nu tijdelijk afmelden? (Krijg je ruiltegoed voor wat je later kunt inzetten tm 3 maanden erna).

Het voelt ook ergens niet goed naar hem toe om hem ‘weg te sturen’ en huilend daar achter te laten. Hij heeft net een zusje gehad, en het voelt zo tegenstrijdig als ik een dagje met de baby ga tutten terwijl hij daar verdrietig is.

Kon je je gevoel als mama soms maar even uitzetten?

Warrig verhaal misschien, maar hopelijk snappen jullie het ?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 29 Mei 2020 13:53

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Moeilijk. Het breekt je hart om je kind zo achter te laten en als je dan na anderhalf uur gebeld wordt of je hem alsjeblieft op kunt halen, dan draagt dat ook niet bij aan het gevoel dat hij er uiteindelijk heel veel aan heeft.

Toch zou ik nu niet gelijk opgeven. Hij is weer drie maandjes ouder en wie weet pakt hij het nu veel beter op. Het is natuurlijk ook een grote stap voor zo’n kleintje: van altijd bij papa en mama of opa en oma naar vreemde kindjes en leidsters. Maar ik weet zeker dat hij het uiteindelijk heel erg leuk zal gaan hebben.

Ik zou het dus nog twee of drie keer proberen en als dat nog steeds niet goed gaat, dan wachten tot hij samen met zijn zusje kan gaan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Mei 2020 14:08

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Zou ik ook doen ja! Wat Lady zegt.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 29 Mei 2020 14:17

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Eens met Lady! Al vind ik twee/drie keer nog wat weinig, het is natuurlijk ook maar één keer per week dus wennen zal misschien iets langer duren.
Moet zeggen dat ik dit regelmatig in mijn omgeving hoor/heb gehoord. Uiteindelijk bij allemaal goed gekomen.
Ik denk dat het nu juist een goede periode is om het wennen te doen omdat je toch thuis bent en dus evt. kan ophalen als hij écht over de toeren is. Misschien kan je het steeds een stukje langer doen? Eerst 2 uurtjes, dan vier, etc. Komt vast goed in the end :-)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Mei 2020 14:28

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ja ik kan me ook wel in bovenstaande antwoorden vinden. Mijn zoontje is natuurlijk nooit naar een kdv geweest dus ik weet niet hoe hij het wennen daar had gedaan maar bij peuterspeelzaal (wat dus maar 3 uurtjes is op een dag) heeft hij echt wel moeten wennen, toch zeker wel een half jaar. Zelden echt huilend achter gelaten hoor maar pas na een half jaar merkte ik dat hij echt op z'n plek zat (dat merkten de juffen ook).
Dus na twee a drie keer zou ik nog niet de hoop opgeven hoor! Ik ben het wel eens met m'n voorgangers dat dit wellicht juist een rustige periode is. Je bent zo bij 'm als 't nodig is en waarschijnlijk is het clubje kinderen toch kleiner, althans bij zoontje op psz wel.
Let's discover the world together.
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 29 Mei 2020 15:46

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ik zou hem een paar keer laten gaan en dan een keuze maken. Je kan hem nu nog makkelijk ophalen en wennen heeft tijd nodig. Misschien kan hij nu ipv eens per week, 2x komen, dan gaat het wennen sneller.

Maar die Corona regels maken het wel wat lastiger, inderdaad niet samen opstarten, even samen rond kijken, ben benieuwd hoe dat eind augustus gaat als onze baby gaat.
<<

Anoniem308

Bericht 29 Mei 2020 16:13

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Eens met bovenstaande. Mijn dochter ging met 1,5 voor het eerst, 1 dag per week. Ze zat toen op de babygroep. Heeft echt maanden geduurd voordat ze het leuk vond. Pas toen ze naar de peutergroep ging begon ze het echt leuk te vinden. Toen was ze twee. Heeft dus wel een maand of vijf geduurd.

Zit hij op een baby of peuter groep ?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 29 Mei 2020 16:39

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ja eens met mijn voorgangers. En inderdaad misschien vaker dan 2-3 keer, want met 1x per week, duurt het ook wat langer voor hij gewend is. En begin anders met (streven naar) halve dagen opvang, een hele dag is ook meteen lang.
december 2016
juli 2019
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 29 Mei 2020 16:44

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ik zou ook wachten. J heeft 2 keer moeten wennen op de peuterspeelzaal, ze ging net 2 weken toen corona kwam. De eerste keer was ze stilletjes en klampte zich aan me vast. De tweede keer wennen heeft ze direct haar draai gevonden en roept ze elke keer dat het zo leuk was. Die heeft even een grote sprong gemaakt in de tussentijd. De leidster zei dat dat heel vaak voorkomt, dat ze na een vakantie enorm gegroeid zijn.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 29 Mei 2020 18:19

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Dank voor jullie reacties!
Hij ging voor de Corona crisis inderdaad ook halve dagen, en dit wil ik voorlopig zo houden, sowieso zolang ik thuis ben.
Hij zit op een verticale groep.

Ik heb toch maar besloten om hem komende vrijdag dan een halve dag te gaan brengen. Ik lig er nu al wakker van haha, maar ik weet dat hij het zo leuk gaat vinden als hij eenmaal gewend is.
Het is vooral de manier van wegbrengen en overdragen wat het nu zo lastig maakt?
Hopelijk is het vrijdag mooi weer en starten ze buiten op, zodat hij meteen is afgeleid door de glijbaan ofzo.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 29 Mei 2020 19:12

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ik las een tip die misschien helpt..

Je verteld even voordat je weg moet dat hij zometeen naar schooltje (of hoe je het noemt) gaat en dat je daarom alvast even afscheid gaat nemen en hem daarna brengt. Dan maak je thuis nog een puzzeltje of lees je een boekje samen en dan benoem je weer dat hij naar schooltje gaat en je hem straks komt halen en dan nog een keer het puzzeltje gaat maken.

Succes :) Mijn zoons vinden het echt leuk op de opvang. (alleen geen ervaring met wennen want ze gaan allebei al vanaf 10 weken oud).
R. 2013
D. 2016
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Mei 2020 20:49

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Is ook lastig JD en zeker als hij het nooit eerder gedaan heeft.
Ook al heb je er buikpijn van zou ik naar hem toe wel het vertrouwen uitstralen, dat hij het daar leuk gaat hebben en de leid(st)ers ook erg lief zijn. Hebben ze toevallig in Corona tijd geen filmpjes gestuurd naar de kinderen die je nog eens met hem kan kijken ter voorbereiding?

Daarnaast; dat afscheid, leek mij ook erg lastig. Maar mijn ervaring is dat het voor kinderen ook juist duidelijk en kort is. Kinderen met moeite stellen het afscheid nemen vaak lang uit en ouders die daar ook moeite mee hebben stellen het nog langer uit waardoor het eigenlijk veel te lang duurt voor het kind. Verdrietig zijn ze dan toch wel even (en dat mag en is juist normaal) maar dan is het fijn dat het kind niet te lang twijfelt of mama/papa nu echt weg gaat of niet. Dat maakt het erg angstig en onzeker. Je gaat hoe dan ook weg. Daarnaast kun je misschien niet mee naar binnen maar kun je wel buiten nog even met je kind kletsen of hem voorbereiden. Mijn vriend zet zoon bij het wegbrengen nu ook even op de grond aan zijn been buiten zodat hij even rustig de groep in kan kijken, dan praat leidster tegen hem vanuit binnen en loopt hij na even twijfelen toch zelf naar haar toe. Op zijn tempo. Ik had ooit een ouder en die zei altijd tegen haar (verdrietige) dochter vol vertrouwen (nadat ze haar had geknuffeld en gekust): mama gaat even werken en jij gaat hier een heel leuke dag hebben! En dan komt mama je straks weer ophalen. Veel plezier lieverd!

Maar ik snap dat het lastig is hoor. Kan een knuffeltje hem niet een beetje helpen? Iets van thuis meenemen? Of is er iets wat hij thuis graag doet, kleien, tekenen, puzzelen, wat je hun als tip mee kunt geven? Wennen kost tijd, zij moeten toch ook zijn vertrouwen winnen. Opbouwen is fijn voor hem maar vaak zie je juist na een aantal uren dat het beter gaat.

Sterkte. En misschien weet je dit allemaal wel maar hij zal ook reageren op jouw gemoedstoestand :). Mijn zoon gaat ook een dag per week en heeft na de Corona sluiting ook zijn draai niet helemaal meer kunnen vinden en dat vind ik ook lastig (voor hem en voor mezelf). Maar hij moet er toch weer even doorheen. Enige wat ik kan doen is goed met leidsters communiceren en het de tijd geven. Maar ik snap je gevoel helemaal.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 30 Mei 2020 09:03

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ik zou juist kijken of hij naar een gastouder kan, daar zitten vaak ook kindjes van dezelfde leeftijd en die hebben wss meer tijd voor hem. Daarnaast zou ik hem 2 dagdelen brengen, minimaal. Anders duurt het wennen veel te lang.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 30 Mei 2020 11:42

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ik zou je aanraden juist een beetje door te zetten en te laten wennen, en dan een hele dag, en niet half. Anders is het continu weer zó nieuw voor hem. Daarom raden wij 1 dag opvang op mijn werk eigenlijk ook af, je ziet dat kinderen dan veel meer moeite hebben om te wennen. En dan dus wat langer volhouden en proberen voordat je besluit. Misschien kan je afspreken dat hij begint met 2 halve dagen, en dan opbouwen?

Ik heb geen goed voorbeeld met mijn kind, want die breng ik na 2 jaar nog steeds huilend en overstuur weg, maar na 20/30 minuten speelt ie lekker en heeft ie gewoon een leuke dag.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem279

Bericht 30 Mei 2020 12:02

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

JaneDoe, je werkt zelf in de kinderopvang, toch? Wat zou je een ouder in jouw situatie aanraden, als het een willekeurig kindje was en niet je eigen zoontje, wat zou je dan denken dat hem zou helpen om te laten wennen?
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 30 Mei 2020 15:17

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

@pippa, ik weet inderdaad dat kindjes die maar 1x per week naar de opvang gaan veel meer tijd nodig hebben om te wennen. Ik heb gezocht naar een kdv wat halve dagopvang aanbied, maar helaas zijn die hier niet in de buurt. Ik kan hem nu tijdelijk een halve dag brengen om te wennen, maar dit mag niet standaard helaas, anders had ik inderdaad gekozen voor 2 halve dagen. 2 hele dagen brengen wil ik niet, aangezien we de opvang niet heel hard nodig hebben en het puur doen om hem met andere kinderen te laten spelen / leren omgaan. Dan wordt 2 dagen me te duur.

Ik werk inderdaad zelf op een BSO en jaren op de dagopvang gewerkt. Ik zou ouders ook adviseren om door te zetten, maar pas nu ik zelf moeder ben merk ik hoe totaal anders je er als ouder zelf in staat. Dus puur op afstand als PM-er zou ik ook zeggen van joh.... even doorzetten, maar ja.... dat rotgevoel he.
Ik ga hem vrijdag brengen, wie weet heeft hij inderdaad een sprongetje gemaakt in de tussentijd en gaat het nu goed. Ik hoop het!
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 30 Mei 2020 15:44

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Mag hij niet al bijna naar de psz?
Dat is hier vanaf 2,5 jaar en dan eerst een ochtendje per week. Kindjes met een achterstand mogen wel meerdere ochtenden komen. Maar dat is per organisatie verschillend dus misschien is het bij jullie zo dat al vanaf 2 jaar mogen komen en dan wel meerdere ochtenden?
10.04.17
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2391

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 30 Mei 2020 15:57

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ik vroeg me ook af of een peuterspeelzaal niet meer is wat je zoekt? Is hier 2 ochtenden in de week
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 30 Mei 2020 16:22

Re: Dagopvang zoontje, wat zouden jullie doen?

Ja op zich mag hij over een paar maanden naar de psz, daar staat hij ook voor op de wachtlijst. Alleen is dagopvang handiger Ivm mijn werktijden. Ik begin om 13:45, dus dan zou hij juist weer thuis zijn uit de psz als ik moet werken. En aangezien ik m’n ouders een dagje minder wil laten oppassen is kdv handiger. Plus het feit dat zijn zusje vanaf Januari ook naar het kdv gaat.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers