Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Alleen leren slapen

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 03 Jun 2017 16:05

Alleen leren slapen

E is nu 5weken oud en we willen dat ze leert om alleen te slapen. Meestal valt ze bij ons (half) in slaap voor we haar wegleggen. Ze ligt overdag in de box en savonds en snachts in haar ledikant op haar eigen kamer.

We zijn vandaag begonnen met alleen slapen en dus leggen we haar voor ieder slaapje in haar ledikant. Ze jengelt even, bouwt het op en dan na een minuut of 10 komen wij om te troosten. We proberen dat in bed maar dat lukt eigenlijk niet dus halen we haar eruit, troosten haar en als ze weer wat in slaap doezelen leggen we haar terug. Als ze echt huilt dan gaan we natuurlijk eerder om haar te troosten.
Troosten kan best wel even duren, net was ze pas na 20min weer echt rustig
Doen we hier nu al goed aan? Iemand al tips?

J vind dat we door moeten zetten maar ik vind dat maar lastig maar wil straks natuurlijk ook niet nachten aan het bedje zitten.
30-04-2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 03 Jun 2017 16:12

Re: Alleen leren slapen

Ze is nog maar heel klein. Zo rommelig ging het bij mij ook toen ze nog zo klein was. Gewoon elke keer proberen en elke keer hetzelfde doen. Op een gegeven moment denk je 'verhip! Ze slaapt al een tijdje!'.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem301

Bericht 03 Jun 2017 16:20

Re: Alleen leren slapen

Ik vind haar ook nog te klein om het te pushen en door te zetten eigenlijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jun 2017 17:41

Re: Alleen leren slapen

Ze is denk ik nog te jong om echt een ritueel al te kunnen snappen. Neemt niet weg dat je 't wel al kunt inbouwen natuurlijk. Dan went ze er vanzelf aan.

Het enige waar ik bang voor zou zijn is dat ik hem dan te laat zou horen wanneer hij honger heeft. Dus de eerste signalen van sabbelen aan handje enzo mis en dus pas bij huilen wakker word en het eigenlijk te laat is. Dat weerhoud mij er nog van om 'm op z'n eigen kamer te leggen en dus ligt hij voorlopig nog wel naast me.

Als jullie het structureel willen proberen, zou ik denk ik accepteren dat het voorlopig nog wel rommelig kan zijn. Ze snapt een ritueel nog niet dus dat je soms 20 min staat te troosten kan ik me wel voorstellen. Wat Jip zegt ook. Dat merk ik de laatste weken ook, zeker nu hij juist wat ouder wordt, veranderen de slaapjes van hele lange rukken naar kleine beetjes. M'n schoonouders hebben er dan een handje van om te zeggen dat ie naar z'n eigen bedje moet, ook overdag, maar ik heb helemaal geen zin om tien keer per dag heen en weer te lopen.
Soms zit ik ook ineens boven op bed met baby op m'n arm 'm rustig te krijgen tot ie in slaap valt en is er zo drie kwartier voorbij. Terwijl ik eigenlijk wilde lunchen/was doen/de deur uit wilde etc. De baby laat zich nog zo niet plannen qua schema. Zo gaan die dagen zo snel merk ik. Dus denk dat je daar voorlopig nog wel beetje aan vast zit dat er geen echte structuur in zit. Maar neemt niet weg dat je natuurlijk wel kunt proberen haar in haar eigen bedje te leggen. Misschien kan je in de buurt dan wat gaan doen. Ik ruim vaak de was op in dezelfde kamer bijvoorbeeld. Dan is er wat geluid om hem heen en valt ie sneller in slaap heb ik het idee.
Let's discover the world together.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 03 Jun 2017 17:51

Re: Alleen leren slapen

Dat je twijfelt en er een topic over opend zegt al genoeg eigenlijk, volgens mij voel jij je er niet helemaal lekker bij. Ze is pas 5 weken joh, dat alleen slapen komt vanzelf wel. En als je het toch door wil zetten, durf je haar op haar zij of op haar buik te leggen? Dat geeft die kleintjes vaak een vertrouwd gevoel. Op hun zij kunnen ze met hun handjes bij de wangen, een reflex waardoor ze zichzelf kunnen troosten.

Ik wil vooral meegeven dat je naar je gevoel moet luisteren, ze heeft nog 17 jaar en 11 maanden ;-) om zelfstandig te worden.
<<

Lynn_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:06

Bericht 03 Jun 2017 18:00

Re: Alleen leren slapen

Ik vind haar nog zo klein! Ze komt net op de wereld kijken. Ik snap je wel hoor, maar dat komt later wel wat mij betreft.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 03 Jun 2017 19:29

Re: Alleen leren slapen

Ik vind haar ook nog te jong.
Tip: boek baby in een droomritme.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 03 Jun 2017 19:52

Re: Alleen leren slapen

Ik vind haar ook nog te jong. Met 5 weken zat er bij ons volgens bij allebei mijn dochters nog niet echt een duidelijk ritme in het slapen en dan heb ik nog twee gemakkelijke slapers hier. Ik legde met 5 weken mijn kinderen overdag ook nog niet met ieder slaapje in hun bedje. Dat kwam pas toen ze naar ongeveer twee slaapjes per dag gingen. Hoe komt het dat jullie hier op deze leeftijd al voor gekozen hebben? (Niet als kritiek bedoeld maar puur interesse)
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 03 Jun 2017 20:34

Re: Alleen leren slapen

Goed, het was een lange, pittige middag en we hebben het er nog over gehad want ik vind haar idd nog te klein.
We hebben nu afgesproken haar wakker of half slapend in de box te leggen overdag. Dit is dan de middenweg zeg maar. We gaan wel wat meer een slaapritueel aanhouden.

Dank jullie wel!
30-04-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 03 Jun 2017 20:55

Re: Alleen leren slapen

Oh, en we zijn tot dit gekomen omdat ik vind dat mijn mening of gevoel niet meer waard is dan die van J.
30-04-2017
<<

Anoniem260

Bericht 03 Jun 2017 21:27

Re: Alleen leren slapen

Mocht je over n poosje wel willen proberen, dan zou je misschien wat meer geluid op haar kamertje kunnen maken?
<<

Anoniem281

Bericht 03 Jun 2017 21:40

Re: Alleen leren slapen

Oei ik vind 't ook jong, fijn dat jullie dat niet gaan doen, hoor! Vind 't een sneu idee..

Wij hebben mazzel gehad met een redelijk makkelijke hummel, maar we hebben 'm wel een beetje gestuurd. Zo had hij zijn eerste slaapje beneden in de ledikant, dan zorgde ik ervoor dat 't wel stiller in huiskamer was, op wat white noise na. 't Slaapje daarna legde ik 'm boven neer, met z'n deur open. Dan maakte ik bewust wat meer geluid. Dit werkte overigens niet meteen, hoor! En misschien was-ie iets ouder.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 03 Jun 2017 22:09

Re: Alleen leren slapen

V heeft eigenlijk nooit in de box geslapen. Of bij mij, of in het voedingskussen nestje of in haar ledikantje overdag. Ik probeerde het wel vanaf een week of zes wel bij elk slaapje. Lukte het niet dan haalde ik haar er uit om dan op één van die andere plekken te slapen.
Geen idee of dat geholpen heeft op onze manier, maar ze is tot nu toe (met af en toe en uitzondering) een goede slaper!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 03 Jun 2017 22:12

Re: Alleen leren slapen

Als antwoord op Isabel : V is nu vijf maanden en slaapt elk slaapje in haar bed. Ze slaapt vier tot vijf keer per dag. Beneden slapen wilde ik niet omdat de box is om te spelen (vinden wij) en je bed om te slapen. Ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voor ze twee slaapjes heeft op een dag. Waar sliepen jouw kinderen dan?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 03 Jun 2017 22:48

Re: Alleen leren slapen

Jip: volgens mij zaten mijn kinderen rond de leeftijd van jouw dochter op twee slaapjes per dag. Mijn jongste zat zelfs al heel snel op 1 slaapje maar die duurt dan wel zeker 3 uur. Bij meer dan twee slaapjes sliepen ze overdag in het ledikantje, de kinderwagen of bij mij. Maar echt niet alle slaapjes steevast in hun bedje. Dan kom je toch ook bijna je huis niet meer uit als je kind nog vijf keer overdag slaapt? Nu ik erover nadenk sliepen mijn kinderen maar een korte periode meer dan drie keer per dag.

Fijn dat jullie eruit zijn Kees!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 04 Jun 2017 07:57

Re: Alleen leren slapen

@isabel ze slaapt heus wel eens in de kinderwagen of de fietskar wanneer we op pad zijn. Maar niet in de box of op mij. Ze valt gewoon niet in slaap dan. En ik merk dat ze goed gedijd op de rust en regelmaat die we haar bieden.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:19

Bericht 04 Jun 2017 08:24

Re: Alleen leren slapen

Ik weet nog dat ik dat ook erg graag wilde en mijn best voor deed. Nu ik terugkijk was dat nog niet realistisch op die leeftijd. Mijn dochter is nu 5 maanden en nu zit er een redelijk ritme in met elk slaapje in haar bedje.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 04 Jun 2017 14:40

Re: Alleen leren slapen

Mijn dochter sliep wel snel in haar ledikantje. Haar dit zo 'geleerd'. Nadeel was dat ze vervolgens nergens anders sliep dan in haar ledikantje.. elk voordeel heeft z'n nadeel ;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem253

Bericht 04 Jun 2017 17:43

Re: Alleen leren slapen

Kaas schreef:Ik weet nog dat ik dat ook erg graag wilde en mijn best voor deed. Nu ik terugkijk was dat nog niet realistisch op die leeftijd. Mijn dochter is nu 5 maanden en nu zit er een redelijk ritme in met elk slaapje in haar bedje.


Hier hetzelfde :).
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 04 Jun 2017 18:02

Re: Alleen leren slapen

Champagne schreef:
Kaas schreef:Ik weet nog dat ik dat ook erg graag wilde en mijn best voor deed. Nu ik terugkijk was dat nog niet realistisch op die leeftijd. Mijn dochter is nu 5 maanden en nu zit er een redelijk ritme in met elk slaapje in haar bedje.

Hier hetzelfde :).

Ook hier herkenbaar. Vanaf zes weken heb ik heel erg mijn best gedaan om hem in een ritme te krijgen, met tien weken heb ik het opgegeven. Ik denk dat het vanaf vier maanden pas 'verbeterde' met rustig inslapen en langer dan drie kwartier slapen overdag. Ik kan hem nu overal in een bedje leggen in een slaapzak en dan valt hij zonder huilen in slaap (9 van de 10 keer). Hij slaapt nu nog drie keer per dag en in een redelijk vast ritme.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 05 Jun 2017 15:37

Re: Alleen leren slapen

Hier lukte het met 2.5 maand goed, ieder slaapje in eigen bed. Met 6 weken ofzo ben ik begonnen met af en toe een slaapje in bed. Als het niet lukte haalde ik hem eruit. Ik heb ook het boek baby in een droomritme gevolgd en hem nooit laten huilen. Nu is hij bijna 4 maanden en doet hij overdag 4 slaapjes, meestal allemaal in bed.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 05 Jun 2017 16:36

Re: Alleen leren slapen

T heeft heel lang in de reiswieg geslapen. Overdag ging ik erg vaak met hem wandelen.
Toen hij naar de opvang ging met 5 maanden kreeg hij pas een echt ritme.
Hij sliep toen overdag 3 keer.
2016
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 05 Jun 2017 17:50

Re: Alleen leren slapen

Ik ben met een week of 8 begonnen om E in zijn eigen bedje te leggen snachts. Omdat hij wakker werd van ons.

Dus na de laatste voeding in zijn eigen ledikant. En dan kwam hij snachts nog wel voor een voeding, maar die gaf ik in een stoel op zijn kamer.
Hij viel wel in slaap tijdens het voeden dus legde ik hem altijd slapend weg. Wakker weg leggen was pas vanaf een maand of 5 denk ik.

Overdag legde ik hem soms in zijn eigen bedje. Maar meestal werd hij dan wakker en was het huilen
Troosten hielp niet hij had echt huidhonger dus sliep hij op mij terwijl ik een film keek. Of ik stopte hem in de draagzak.
Ik ben ook van dat een baby huilt, omdat er echt iets is dus ik laat hem niet huilen in z'n bedje om hem zo te "trainen". (huilbaby's zijn natuurlijk een ander verhaal)

Vanaf een half jaar ongeveer sliep hij alle slaapjes in zijn bedje en ook goed. Dus minimaal een uur max drie uur overdag en snachts van 19:00 tot 05:30.

Ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd en goed gekeken waar hij behoefte aan heeft. Ik heb hem dus niets aangeleerd.
Hij huilt bijna nooit in bed. Niet als ik hem erin leg en ook niet als hij wakker wordt. Alleen als er echt iets is.

Toen ik heel erg worstelde met E, omdat hij heel veel behoefte had om bij mij of zijn vader te liggen heb ik een artikel gelezen dat in onze app groep gedeeld is en dat vond ik een heel fijn artikel om te lezen daarom deel ik het ook hier.
http://kiind.nl/let-your-monkey-do-it/

Een baby onder de 6 maanden kun je niet verwennen of laten wennen aan iets. Dat is mij altijd verteld.
Volg je gevoel en doe wat jullie het fijnste vinden.

Edit: ritme is nu pas echt hier aan de orde. Op het moment dat je denkt dat je door hebt hoe alles werkt. Verandert ineens alles weer.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron