Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tweetalig onderwijs

<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 28 Jun 2017 19:46

Tweetalig onderwijs

Op de basisschool van onze kinderen gaan ze volgend jaar beginnen met tweetalig onderwijs. Engels en Nederlands. Op het moment geven ze dit tweetalige onderwijs eigenlijk al in grote lijnen maar zijn ze nog geen VTTO school omdat de leerkrachten nog een opleiding Engels moeten volgen.

Voor de kleuters wordt er aandacht aan besteed. Meer in de vorm van dingen in het Engels benoemen dus geen gele streep maar een yellow stripe en goodmorning ipv goedemorgen of de dagen benoemen in het Engels. Voor de bovenbouw wordt het echt tweetalig.

Ik vind het op zich heel goed dat er vroeg wordt begonnen met Engels maar ik merk ook dat mijn dochter van 5 de talen door elkaar gooit omdat ze het woord in het Engels makkelijker vind. Zoon van 6 heeft dat minder maar vraagt wel vaak wat iets in het Engels is.

Zijn er meer moeders waarvan de kinderen op een VTTO school zitten en wat is jullie ervaring?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 28 Jun 2017 20:07

Re: Tweetalig onderwijs

Talen door elkaar gooien is helemaal niet erg.
Ik heb op een kinderdagverblijf gewerkt, waarbij kinderen met bijv een Franse moeder en een Duitse vader zaten en op het kdv spraken ze Nederlands met ons. In het begin merk je heel erg dat ze alles door elkaar gooien, maar gaandeweg weten ze precies welk 'laatje' ze bij wie open moeten trekken.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 28 Jun 2017 20:10

Re: Tweetalig onderwijs

Geen ervaring mee, maar wel jaloers. Hier id buurt zitten geen tweetalige scholen. Mijn man is tweetalig opgevoed, ook een tweetalige school (wel in het buitenland overigens). En het is zoo fijn en handig om twee talen zo te beheersen!

Wat ik er van weet bij tweetaligheid is dat het helemaal niet erg is dat kinderen in begin de 2 talen door elkaar gooien. Op een gegeven moment weten ze dat feilloos te scheiden, zeker als jij consequent nederlands tegen ze blijft praten en ze zo dus, ook voor de 'moeilijke' woorden het voorbeeld hebben.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 28 Jun 2017 22:23

Re: Tweetalig onderwijs

Mijn dochter gebruikt heel vaak Engelse woorden. Als ik eraan twijfel of ze het Nederlandse woord kent, vraag ik het na, en als ze het niet kent, vertel ik wat het Nederlandse woord is. Voor de rest maak ik me er niet zoveel zorgen over.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 29 Jun 2017 16:14

Re: Tweetalig onderwijs

Volgens mij zijn er in Nl maar een handvol basisscholen die op deze manier lesgeven. Ik denk dat hier weinig ervaringsdeskundigen zitten.

Hier in onze woonplaats zit wel een middelbare school die 2 talig onderwijs bied en die zullen wij zeker in het hoofd houden om langs te gaan tegen die tijd.
M:21072011
J :08012014

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny