Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kleuter zelfstandig laten spelen

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 20 Apr 2017 15:15

Kleuter zelfstandig laten spelen

Vraag aan kleutermoeders! Op welke momenten (en hoe vaak en hoe lang) speel jij samen met je kleuter?
Ik vraag dit omdat mijn oudste (net 5) het liefst ALLES samen zou willen doen. Hij vraagt praktisch ieder moment of we samen iets kunnen doen (boekjes lezen, met de LEGO, constructor spelen). In z'n eentje vindt hij het niet leuk.

Ik doe af en toe echt wel wat met hem samen maar ik moet heel vaak tegen hem zeggen dat hij lekker zelf aan de slag moet en als ik dat zo vaak moet zeggen voelt dat best sneu.

Maar het is toch best normaal voor een kleuter om gewoon lekker zelf te spelen? Hij kan het overigens ecjt heel goed hoor, kan echt finaal opgaan in z'n spel. Maar samen vindt hij nog fijner.
Hij komt smorgens ook geregeld bij mij in de badkamer zitten als ik sta te douchen, 'gezellig toch mama, kunnen we nog wat kletsen' :laughcry:
#teammaple🍁
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Apr 2017 16:01

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Ah, eigenlijk is het super lief. Fijn dat hij zo graag bij je is maar je wilt ook wel eens wat zelf doen.

Onze peuter speelt heel veel alleen. Vraag me nu af of dat niet sneu is..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

ChiQ

Bericht 20 Apr 2017 16:22

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Mijne doet dit ook. Heel soms speelt hij wel uit zichzelf maar meestal moet ik meespelen. Oh en smorgens op de badmat zitten terwijl ik douche ook. Heel fijn, zo'n kwebbelende vrolijke kleuter terwijl ik nog zoo moe ben. Overigens heeft julian nooit echt goed alleen gespeeld.

En bizar lastige vragen stellen ook.
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 20 Apr 2017 16:36

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

De oudste speelt heel goed alleen. Gaat er helemaal in op, inclusief hardop vertellen erbij. Hij vindt samen spelen soms wat moeilijker, want hij bepaalt graag het spel :angel: Spelletjes spelen vindt hij ook heel leuk, maar dan wel als hij wint :laughcry:
de jongste heeft meer vermaak nodig. Kan op zich ook wel alleen spelen, maar komt tussendoor heel vaak even buurten, of met z'n auto's over mij heen rijden enzo.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 20 Apr 2017 16:42

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Ik denk dat het voor een groot deel ook met het karakter van je kind te maken heeft. Ik merk een groot verschil tussen mijn twee kleuters. De jongste vermaakt zich prima alleen, speelt complete rollenspellen alleen. De oudste wil dat alleen samen doen met een ander. Alleen vindt hij het moeilijk om zich te vermaken. Vaak moet ik dan samen met hem gaan bedenken wat hij moet gaan doen. Meestal wordt het dan iets van lego bouwen, puzzelen of een puzzelboekje maken.

Om antwoord te geven op je vraag: ik speel dus vrij weinig met ze thuis. Wel help ik ze om te bedenken wat ze kunnen doen. Bij de jongste is dat niet nodig. Ik speel trouwens wel regelmatig een spelletje met ze.
2011 2012 2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 20 Apr 2017 17:16

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Oh god dit gaat mijn kind ook worden. Hij wilde altijd al alles met mij doen, maar kent nu ook het woord samen (sjamennnn) en echt letterlijk alles moet dus nu samen. Ik lees hier alvast maar mee dus...

Haha Edit: as we speak ga ik op de bank zitten. T ziet zit: "jaaaaa sjamennnn" en komt er gezellig naast zitten. En verder niks dan dus he haha.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 20 Apr 2017 17:55

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Mijn dochter wil nog steeds altijd alles samen doen (en het maakt niet uit met wie, als ze het maar niet alleen hoeft te doen). Het is mij nooit gelukt om haar te leren zelfstandig te spelen, ik heb van alles geprobeerd.
Ik doe overigens echt lang niet altijd alles met haar samen, daar heb ik geen zin in, maar dan speelt ze dus ook gewoon niet of ze gaat haar broertje vervelen of ze gaat naar buiten op zoek naar iemand om mee te spelen. Alleen knutselen kan ze soms wel eens alleen gaan doen.

Mijn zoon kan heel erg goed zelf spelen, uren achter elkaar, hij speelt heel graag alleen en zelf.

Ik denk dat het ook wel grotendeels karakter van het kind is, mijn dochter kan zich op school bijvoorbeeld ook slecht concentreren, houdt alles in de gaten, kletst veel en is snel afgeleid. Ze wil overal graag bij zijn en aan alles meedoen. Mijn zoon is het tegenovergestelde.
<<

Twellie

Noob

Berichten: 101

Geregistreerd: 23 Dec 2016 23:37

Bericht 20 Apr 2017 18:11

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Ik denk ook wel dat het een groot deel karakter is. Mijn oudste dochter van 7 kan ook nauwelijks alleen spelen, alleen met een boek lezen kan ze zich alleen vermaken en zelfs dat doet ze nog liever met een vriendinnetje of mij of haar zus samen. Ze is gewoon een extravert kind en vindt alle gezelschap leuk en gezellig. Haar stopwoordje is ook 'gezellig' :).

Jongste dochter is net zo en mijn middelste kan wel prima alleen spelen. Die is ook wat rustiger dan de andere twee en vermaakt zich prima met vooral Playmobil en de autogarage. Ze houdt niet zo van de drukte van haar zussen en speelt ook veel op haar kamer.

Heb zelf het idee dat een kind van nature / karakter meer extravert of introvert is en dat dit beperkt te beïnvloeden is. Misschien kun je hem vaak met vriendjes / vriendinnetjes laten afspreken zodat hij zich daar mee kan vermaken?
<<

Pitty

Bericht 20 Apr 2017 18:41

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Mijn oudste van bijna 8 kan ook heel slecht alleen spelen. En überhaupt spelen: binnen doet hij het niet. Geen lego, playmobil, kapla of wat dan ook. Soms kan hij een half uurtje tekenen/kleuren en heel soms leest hij wel eens een boek of een Donald Duck. Hij speelt meestal buiten op de trampoline of met de voetbal. Er is 1 ding wat hij binnen wel heel goed kan: op de Playstation.

Echter, mijn kleuters van bijna 6 en 4,5 kunnen heerlijk samen spelen en ook alleen. ook mijn peuter van 2 kan heerlijk alleen spelen. Ik denk dus ook dat de plaats in de kinderrij mede bepalend is.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 20 Apr 2017 19:02

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Fijn om te lezen dat er meer van die kinderen zijn. Misschien had ik mijn vraag niet helemaal duidelijk geformuleerd in de beginpost. Ik ben dus benieuwd hoe veel en vaak je als moeder of vader met zo'n kind samen speelt, als je kind zo graag alles samen wil doen. Als ik naar mijn eigen behoefte kijk dan zou ik een boekje samen lezen en 1 werkje (hij is nogal van de werkblaadjes) samen doen genoeg vinden op een dag. Hij zou elke minuut samen willen doen. Ik vind dat ik niet verplicht ben om samen te spelen, ik ben geen kind en ik heb andere dingen te doen.

Hoe schipperen andere ouders? Doe je water bij de wijn of heeft je kind gewoon pech?
#teammaple🍁
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 20 Apr 2017 19:13

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Onze dochter is nog een stuk jonger (bijna 2) maar wil t liefst ook alllles samen doen. Ook mee naar de douche en naar de wc enzo ja haha. Ik vind t samen spelen meestal wel gewoon heel lief en kan t ook niet zo goed over m'n hart verkrijgen vaak nee te zeggen. Wij schipperen dus en spelen zoveel mogelijk met haar samen. Man en ik wisselen in weekend wel af. Oh en ze vindt t soms ook prima als ik wat anders doe, zolang ik maar wel naast r op het kleed zit bijvoorbeeld, dus wissel ik echt meespelen ook wel af met 'er naast zitten' (en ondertussen te internetten op m'n telefoon bijvoorbeeld :p). 1 boekje en 1 werkje vind ik trouwens wel echt als heel weinig klinken. Dat is dan hooguit een halfuurtje samen spelen tegenover de rest van de dag zelf? Ik nog geen ervaring met kleuters hoor, maar ik denk dat dat voor de meeste kleutertjes wel vrij kort is?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 20 Apr 2017 19:16

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Is dat dan op een hele dag UN? Ik heb nog een ander referentiekader met mijn kind van 2 maar dat zou ik nu veel te weinig vinden, ook als ie er niet om vroeg denk ik. Ik denk dat ik dat als ie 5 is ook nog te weinig vind. Maar goed, weet ik niet zeker :)

Aan de andere kant vallen boodschappen doen, en sommige dingen in het huishouden ook gewoon onder dingen samen doen vind ik!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 20 Apr 2017 19:51

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Alleen aan kleuren doe ik lang mee. En op de wii hou ik het ook wel een tijdje uit. Als ze mij willen voorlezen werk ik wel altijd mee, tenzij ik aan het koken ben. Verder is het vooral tussen vanalles door wat sommetjes opnoemen of ik zie ik zie wat jij niet ziet. Maar ik heb geen fantasie voor lego en play mobile etc dus dat moeten ze echt zelf doen. Als ze voor de deur buiten spelen doe ik wel vaak mee omdat ik dan toch op de jongste moet letten en dan trappen we vaak een balletje, tennissen, trefballen, springtouw over de vloer ronddraaien waar de aanwezige kinderen overheen springen of maken we een bowlingbaan en dan ben ik ook fanatiek.

In de vakanties mogen ze langer opblijven en dan doen we een spelletje als de jongste slaapt, daar heb ik overdag geen zin in als zij er steeds met de neus op staat. Of we kijken een film. Ik bedenk voor overdag ook wel leuke knutsel en buitenspeel dingen en dan komen de buurkinderen ook mee doen. Dat vind ik ook gewoon leuk om te doen, maar wel alleen als er echt de tijd voor is. Voordat ze naar school gingen was ik wel de hele dag samen met ze bezig met knutselen en waterverven, kleien etc, haalde veel van internet en nu met de jongste ook veel met speelzand/kleien etc.

Ik ben nooit aan het lezen/film/serie kijken of wat anders voor mezelf aan het doen overdag waardoor ik niet met ze mee wil doen. Als het warm genoeg is om buiten met water te spelen, dan hoor ik ze niet en kan ik af en toe een tijdschrift lezen maar verder is het vooral dat ik bezig ben met opruimen, de was, koken en afruimen tussen het agentje spelen door op een doordeweekse dag.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 Apr 2017 20:17

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Onze zoon wil ook altijd alles met ons samen doen. Alleen spelen vindt hij niet leuk. Wij doen wel vaak een spelletje met hem of bouwen iets van lego ofzo. Zijn zusje heeft ook veel aandacht nodig. De tv vindt hij tegenwoordig erg interessant en dat kijkt hij dan vaak wel alleen. Wij doen dus ook niet de hele dag iets met hem. Als zijn zusje op bed ligt krijgt hij vaak wel voor een iets langere periode echte 1 op 1 aandacht omdat het op een dag 1 van de weinige momenten is dat het kan.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 20 Apr 2017 20:17

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Hier ook 2 van die kinderen die alles samen willen doen.
Soms zijn er serieus dagen dat ik de hele dag twee kinderen op schoot heb zitten.
En zoon is momenteel zo dat als we beneden komen hij direct aan mn been trekt en dan naar de bank rent; "mama bank zitten". En dat doet ie dus bij iedereen.

Ik moet soms ook echt zeggen; nu moeten jullie echt even zelf en alleen gaan spelen. Dat doen ze dan wel maar dan nog staan ze om de haverklap bij me om me deel te laten nemen aan hun spel.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 20 Apr 2017 20:36

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Ik speel een half uur samen per dagdeel. En dan is het klaar. Dan wil ik best samen koken of de was opvouwen maar niet meer in zijn spel.
R. 2013
D. 2016
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 20 Apr 2017 20:56

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Een beetje wat Spencer zegt. We puzzelen, spelen een spelletje, bouwen een knikkerbaan of met de playmobile of zoiets en daarna speelt hij zelf. Dan mag hij wel helpen met wat ik ga doen maar speel ik niet specifiek met hem. Op zaterdagavond kijken we altijd samen een film, soms op woensdagmiddag ook.
Hij vindt dat ook echt prima, speelt graag zelf en vindt het soms maar lastig als ik meespeel.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 20 Apr 2017 22:44

Re: Kleuter zelfstandig laten spelen

Ik laat mijn zoon ook veel alleen spelen hoor UN. Hij vraagt soms ook wel eens om samen te spelen, en als ik dan tijd heb, doe ik dat wel (even) maar als ik geen tijd heb (als ik aan het koken ben ofzo) dan zeg ik dus dat ik geen tijd heb en vindt hij het ook prima. Ik heb geen 'minimum' aantal uur dat ik met hem wil spelen of bezig wil zijn, dat verschilt per dag hoeveel tijd en zin ik daar in heb en hoeveel hij er naar vraagt.
2012 & 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers