Gewoonte maken van huilen
Toen begon ze ineens te huilen voor zwemles (wat ze normaal leuk vindt, ze is 3 mdn bezig). Als ze er eenmaal is en de zwemmeester haar even troost is het over en zie ik haar met een big smile in het water liggen. Maar inmiddels zijn er weer 4 zwemlessen voorbij en het huilen begint nu thuis al. Ze zegt dan dat ze niet weet waarom ze huilt.
Op het kinderdagverblijf heeft onze dochter 4 jaar lang elke dag bij het wegbrengen gehuild. Op de basisschool 7 weken lang. Toen was het vakantie en daarna was het over. Ik heb daardoor het idee dat ze een gewoonte heeft gemaakt om te gaan huilen op dit moment. Woensdag na school, eten, even rustig tv kijken, omkleden om te gaan zwemmen en dan begint het. Vandaag heb ik geprobeerd die structuur te doorbreken, door buiten te gaan spelen, om te zien of dat hielp. Maar weer moest ze huilen.
Zou het kunnen dat ze dit uit gewoonte doet en dat het weer over gaat als ze even uit die structuur wordt gehaald? Vannacht plaste ze ook weer in bed sinds maanden. Alle verjaardagen zijn voorbij (volgende week nog 1 kinderfeestje), dus de rust is wel enigszins teruggekeerd. Ik vind dit heel sneu en ook vervelend, omdat we elke week op zo'n negatieve manier thuis weggaan en daar starten.