Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Snaaimonster

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Apr 2023 17:35

Snaaimonster

Onze dochter is echt een onwijs snaaimonster. Ik herken dat totaal niet van zoon. Zo anders.
Als baby / bijna dreumes stond ze al tegen de eet la aan te tikken met haar handje en vanaf dat ze er zelf bij kan, trekt ze 'm gewoon open en komt ze met van alles aan. Daar zat dus een kinderslot op, iets wat we niet nodig hadden bij zoon, maar zeker wel bij haar (maar is nu kapot dus moeten we nog even vervangen).
Maar los van dat ze dingen zelf pakt, zeurt ze ook de hele dag om eten. Koekjes, crackers, yoghurt, boterhammen, fruitzakjes. Moet ook eerlijk zeggen dat ik best vaak toegeef dus dat is ook mijn eigen schuld. Ze eet verder sowieso trouwens goed. Wederom zó anders dan haar broer. Vandaag zat ze te huilen omdat ze geen stamppot mocht om tien uur 'sochtends dus ik bedoel maar. 🤷

Wie heeft er ook zo'n snaaimonster? Bakenen jullie de snack momenten echt strak af? Geef je alleen gezonde dingen? Zeg je de hele dag nee? Of heeft er iemand nog andere handige tips?
Let's discover the world together.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 12 Apr 2023 17:45

Re: Snaaimonster

Door de weeks houden we strak vast aan de eetmomenten, 3 maaltijden en 2 tussendoortjes en 99% van de tijd gezond. In het weekend zijn we flexibeler en krijgt hij ook een koekje of een bakje "chips" (van die mais snoepsterren van I love veggies). Als hij zit te zeuren ligt het er een beetje aan. Ik zeg niet perse nee, maar geef aan wanneer het volgende eetmoment is. En als ik denk dat hij echt honger heeft bied ik hem wat gezonds aan buiten de vaste eetmomenten.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 12 Apr 2023 18:07

Re: Snaaimonster

M heeft ook veel meer honger dan T. Hij verbruikt ook veel meer energie. Toen ze jonger waren hield ik wel vast aan bepaalde eetmomenten maar dat vind ik nu lastiger omdat veel dagen er zo totaal anders uitzien. Het scheelt enorm dat hij er de voorkeur aan geeft om fruit te eten, dat eet hij liever dan een koekje of een snoepje. Dus hij krijgt vaak gewoon een extra appel, evt met kaneel eroverheen ofzo. Hij zeurt ook standaard vanaf ongeveer 17u dat ie al zo’n honger heeft. Afhankelijk van hoe laat we dan gaan eten krijgt hij nog een soepstengel, of begint hij alvast aan de rauwkost die hij anders bij het eten zou krijgen.

Toen mijn kinderen nog zo jong waren kregen ze idd wel bijna alleen maar gezonde dingen. Nu ben ik daar een stuk makkelijker in.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 12 Apr 2023 18:37

Re: Snaaimonster

Hier is B natuurlijk nog een stuk jonger. Bij alles geldt dat wij bepalen wat hij eet, en hij hoeveel. Dus ook voor tussendoortjes.

Hij staat regelmatig bij de snoepkast te wijzen. En afhankelijk van het moment biedt ik hem idd een koekje of rozijntjes aan. Maar soms ook een stuk fruit, snoepgroenten, rijstwafels etc.
Hij vind alles wel prima.

Ook voor avondeten geld: of je eet of je eet niet. Allebei prima. Maar er wordt niet gespeeld met het eten.

Echt een “nee” krijgt hij zelden als hij om eten vraagt. Of ik moet echt op het punt staan om het eten op tafel te zetten.
Soms gaan we wel eerder eten of bied ik iets kleins/lichts aan of alvast rauwkost.

Drinken is overigens wel een ding. Water drinkt hij nauwelijks en met ranja gaat de fles meteen leeg. Dus nu doen we sinds deze week een fles water geven. Kan die de hele dag door bij. En op gezette momenten een klein beetje suikervrije ranja. Dat lijkt te werken voor nu.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 12 Apr 2023 18:40

Re: Snaaimonster

Ik vind dat nu best lastig. Ze is bijna 17 maanden en heeft vooral tussen haar ontbijt en een snackmoment, al snel weer trek. Ze kan nog niet perse communiceren met woorden, dus ze roept dan echt ‘manaa mannaaa (banaan)’ en wijst naar waar de bananen liggen. Ik geef nu eigenlijk altijd wel toe, dikke tranen en onbegrip anders. En sowieso speelt ze daarna leuk verder.

Dan eet ze dus ontbijt om 07:00 en de banaan om 8:00/8:30 (ze wil op dat moment altijd banaan thuis hahaha). En dan trekt ze het meestal wel tot de lunch om 12:00. Maar soms ook nog iets rond 10.30 uur.

Verder eigenlijk niet. Dus ik denk oprecht dat ze dan gewoon weer snel trek heeft na het ontbijt. Ze krijgt inmiddels ook geen flessen meer, dus misschien na een hele nacht geen eten/drinken en dus ook geen avondfles meer, dat ze snel verteerd in de ochtend haha. Klinkt aannemelijk toch?

Kleine sidenote, ik ben zelf echt geen vaste snack momenten eter. Dus vind het soms wel lastig om haar wel in een strak tijdschema te laten eten mbt tussendoortjes.
11.21
10.23
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Apr 2023 19:01

Re: Snaaimonster

Archie schreef:
Kleine sidenote, ik ben zelf echt geen vaste snack momenten eter. Dus vind het soms wel lastig om haar wel in een strak tijdschema te laten eten mbt tussendoortjes.


Oh ja dit herken ik ook uit die periode met m'n zoon. Ik leef zelf helemaal niet zo gestructureerd. Dat is sowieso denk ik ook mijn probleem en geef ik door aan haar nu ook. Vind het wel lastig want wij hebben zelf natuurlijk allebei behoorlijk overgewicht en zij zit ook al ruim in de curve, dus dat is wel iets om op te letten. Maar die structuur is inderdaad wel een goeie om aan te werken. Het is sowieso niet zo gestructureerd in ons huis. As we speak rent ze rond in haar blootje met een banaan in haar hand en roept ze 'poep in je oude schoen'. 🙈
Het is sowieso een beetje een huishouden van Jan Steen en qua eten eigenlijk ook. En ik kan echt slecht nee zeggen. Zij eet ook echt best ongezonde dingen, chips, kaas, chocola. Snoep niet echt, dat hebben we nooit, maar zoute dingen en andere snaai dingen dus genoeg. Komt ook wel omdat ze de tweede is en ze heeft echt veel meer een focus op eten dan zoon. Bij hem kan je gerust ernaast gaan eten zonder dat hij opkijkt, bij haar ontbijt ik meestal stiekem in de keuken zodat ze niet komt bedelen.
Let's discover the world together.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 12 Apr 2023 19:09

Re: Snaaimonster

Haha klinkt wel gezellig! (Of overprikkelend ;))

Gelukkig kan ik tot nu toe echt nog heel gezond met haar eten. Ze heeft nog nooit toegevoegd suiker ofzo gehad. Ook nog steeds last van de KMA, dus ze krijgt ook geen stukje/hapje taart, croissant of weer ik het. Ik heb altijd een koemelkvrij (en gezond) alternatief bij me. Ze eet wel heel veel fruit, maar dat vind ik niet zo erg, omdat ze ook nog genoeg andere dingen eet.

Als ik zelf snaai (wat ik overigens veeeeel doe nu in m’n zwangerschap haha), doe ik dat als ze op bed ligt. En qua ontbijt, lunch en diner eigenlijk altijd samen (ontbijt en diner eigenlijk altijd met zijn drieën). Dat zijn zulke fijne momentjes, nu al. Kost wel geen geplan en geregel, want we zitten elke dag om 17:15 te eten haha. Ohja, ik ben wel streng in zittend eten. Probeer haar echt te leren niet met eten te gaan lopen en op haar stoel te blijven.
11.21
10.23
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Apr 2023 19:36

Re: Snaaimonster

Marin schreef:
Wie heeft er ook zo'n snaaimonster? Bakenen jullie de snack momenten echt strak af? Geef je alleen gezonde dingen? Zeg je de hele dag nee? Of heeft er iemand nog andere handige tips?

Yes hier ook een kind dat de hele dag door wil eten. Ze lust ook alles, ook al het gezonde, dus ik prijs me ook maar gelukkig daarmee :).

Wij bakenen de snackmomenten idd af. Eten 3x per dag en 2x een tussendoortje. Eigenlijk altijd gezond, met inmiddels af en toe een koekje of chocolade. In deze tijd bijv regelmatig een paaseitje. Maar dan dus wel op de snackmomenten en niet random tussendoor. Het is niet dat we nooit daadwerkelijk 'nee' zeggen, maar meestal zeg ik iets van: we hebben net brood gegeten en om 15u (of 'nadat we dit en dit gedaan hebben') krijg je fruit/cracker/koek. Dan kan ze verder zeuren wat ze wil, en herhaal ik dit elke keer. Als ze ergens specifiek om vraagt zoals bij jou stamppot, dan zeg ik dat we dat nu niet doen of hebben, maar morgenavond wel kunnen eten.
Mijn dochter is natuurlijk wat ouder en het zeuren om eten wordt op zich erger, en is ook nu vaak uit verveling of gewoonte.
Wat Harrison zegt, deed ik ook: En als ik denk dat hij echt honger heeft bied ik hem wat gezonds aan buiten de vaste eetmomenten.

Ik eet zoveel mogelijk tegelijk met de kinderen, maar ontbijt in het weekend meestal net na ze. Dan staan ze ook te schooien om eten en dan helpt het om te zeggen dat ze mn laatste hap krijgen. Kan ik verder wel rustig eten vaak.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Apr 2023 20:15

Re: Snaaimonster

Joey schreef:Het is niet dat we nooit daadwerkelijk 'nee' zeggen, maar meestal zeg ik iets van: we hebben net brood gegeten en om 15u (of 'nadat we dit en dit gedaan hebben') krijg je fruit/cracker/koek. Dan kan ze verder zeuren wat ze wil, en herhaal ik dit elke keer.


Ja dit soort dingen zeg ik ook, duidelijk zeggen wanneer ze wat krijgt. Het is ook logisch dat ze zelf niet precies weet wanneer ze wat krijgt dus als ze om vier uur om een boterham vraagt, leg ik inderdaad uit dat we nu geen boterham gaan eten maar ze mag wel een appel of fruitzakje bijvoorbeeld. Of dat we bij de lunch een boterham aten en straks bij het avondeten gaan we pasta eten. Dat accepteert ze alleen niet en ik geef ook wel (te vaak) toe om van het gezeur af te zijn. Dus dat is ook gewoon mijn fout, ik vind consequent zijn echt heel moeilijk.
Als ik dan echt duidelijk zeg dat ze nu niks krijgt of een appel mag, gaat ze gewoon zelf in de la kijken of ik heb haar ook wel eens op een kruk voor de open koelkast aangetroffen. Echt zo'n boef. Ze pakt gewoon zelf eten. Dus toch maar weer vergrendelen.
Maar dit is denk ik inderdaad een beetje sowieso de leeftijd dat het afbakenen van grenzen heel belangrijk is, want ze begint een lekker peutertje te worden. En een verbaal heel sterke dus die zegt heel duidelijk wat ze wil (in tegenstelling tot haar broer die alles in boosheid uitte dus dat was wel echt veel lastiger en heb ik ook wel klein trauma'tje van nog steeds).
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Apr 2023 20:34

Re: Snaaimonster

Ik denk dat je met consequent zijn en geduld een eind komt. Als jij toe blijft geven, blijft het voor haar lonen om door te zeuren natuurlijk. Maar hiermee vertel ik je vast niks nieuws. Toen ik mijn reactie typte dacht ik ook al een beetje dat jezelf vast eigenlijk ook wel weet hoe je dit aan kunt pakken 😉. Maar sowieso kan het wel nuttig zijn om te lezen hoe anderen er mee omgaan natuurlijk.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 12 Apr 2023 20:54

Re: Snaaimonster

Hier ook wel van die periodes gehad. Zoon kon tussen 3.5 jaar en 4 jaar ook zo zeuren om eten en dan in de ochtend al huilen dat hij wilde ontbijten met een koekje bijvoorbeeld. Zeuren om eten werkt ook heel snel op mijn zenuwen. Weet nog wel dat mijn schoonmoeder dat ook heel lastig vond, hij had dan al wat op (want hij komt daar écht niks tekort) en bleef dan maar vragen. Dan kon ze ook zo verontwaardigd roepen: “ik kan je niet meer geven, je kan echt geen honger meer hebben!”. Ik denk dat ze dat vervelend vond omdat het voelde alsof ze hem verhongerde of zo.

Hier ging het dan wel altijd om “lekkere” dingen. Tomaat of komkommer kon ik hem helaas nooit mee verblijden. Soms zei ik dan wel: als je honger hebt drink je wat water of een appel. Dan was het al minder interessant want daar werd hij niet enthousiast van. Wij hebben de voorraadkast ook op slot gedaan en de snacks staan hoog in een kast want hij werd er stiekem en obsessief van. Nu het geen optie meer is (en ook leeftijd waarschijnlijk) gaat het veel beter. Voor zoon zet ik soms ook een timer zodat hij weet hoe laat het eetmoment is. Dan kan hij het veel beter los laten. Hier ook geen gezellig bakje met paaseitjes op tafel want dan worden de kinderen onrustig en blijven ze pakken of vragen.

Dochter (toen 1.5) liep ook altijd naar de fruitschaal (stond in haar zicht in de kast). En vroeg dan een banaan. Die kreeg ze dan vaak maar ze vroeg er dan nog 3x om per dag 😀. Als ze hem dan niet kreeg was het één groot drama (en dat dus meerdere keren per dag). Dan lag ze op de grond voor de fruitschaal boos te zijn. Afleiden met speelgoed of erop uitgaan helpt ook wel, bij zoon leek het ook vaak verveling. Nu trekt dochter ook de koelkast open of de vriezer (liggen ijsjes in). Ook grote teleurstelling als het niet mag 🍦. Ik vind het soms wel lastig want soms eten ze ook een tijdje wat meer (groeispurt). Maar dan moeten ze per eetmoment maar wat meer tegelijk eten.

Om het gezeur voor te zijn hebben wij nu ook vaste eetmomenten (en ook omdat dat beter voor het gebit is). Er is ontbijt, fruit, lunch, tussendoortje, diner en toetje. Vaak krijgt ze voor het eten nog wel wat omdat ze dan trek heeft, een cracker of soepstengel.

Als je vind dat ze teveel snackt en dat terug ziet in gewicht dan zou ik idd wat consequenter zijn :-). Het is echt niet altijd honger, soms ook grenzen zoeken, aandacht, verveling of lekkere trek.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Apr 2023 21:10

Re: Snaaimonster

. Maar sowieso kan het wel nuttig zijn om te lezen hoe anderen er mee omgaan natuurlijk.[/quote]


Ja haha ik heb echt altijd het idee dat ik maar wat doe en dat de rest heel gestructureerd is en dat kinderen dan ook echt dat doen. 😜
Maar vind dat juist heel interessant om te lezen hoor!

Ik ga idd maar kijken of het echt lukt om wat consequenter te zijn, en minder in huis te hebben natuurlijk. Met worteltjes kan ik haar ook niet verblijden nee, maar als dat het enige is dat er is... Nou ja boterhammen zijn er natuurlijk wel altijd.
Mijn moeder en ik hebben wel allebei ook echt heel snel na 't eten weer echt trek dus misschien dat zij dat ook heeft.

En we gaan die sloten er toch maar weer opzetten dan inderdaad.
Let's discover the world together.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 12 Apr 2023 22:42

Re: Snaaimonster

Ja herkenbaar!
Nu kent mijn dochter een beetje de klok herkennen dus ik zeg een tussendoortje als de kleine wijzer op de 10 en 3 staat. Maar daarvoor is jouw dochter nog te jong.

Drinkt ze genoeg? Mijn dochter zegt vaak honger maar moet eigenlijk drinken.

Ik denk dat je gewoon consequent moet zijn en gestructureerd. Als je een planning maakt, weet ze ook wanneer het tijd is om te eten. Dus met picto's aangeven eerst boekje lezen, dan buiten spelen en daarna eten. Dan is het bekend wanneer want zo en straks zijn geen goede begrippen (weet niet of je die zegt hoor). Maar een beetje op de geef me de 5 manier. Dat werkt bij ons goed tegen een hoop gezeur 😅

Jij hebt genoeg voedselkennis in huis om te weten dat je beter volle producten kan geven dan magere. Dus die tips laat ik achterwege.

Ik wil nog wel iets vragen over de groeicurve. Is die wel goed? Volgt ze haar eigen lijn?
Mijn dochter zat altijd op de +lijn maar geen uitschieters.
Al lopen gewicht en lengte niet gelijk samen. Eerst gewicht, dan lengte en zo gaat het steeds door. Dus neem wel 2 momenten met een maand ertussen om de lijn te volgen.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 13 Apr 2023 09:48

Re: Snaaimonster

Ik wilde inderdaad ook vragen of ze genoeg drinkt en misschien kijken of je haar meer eiwitten kunt geven?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Apr 2023 09:56

Re: Snaaimonster

Ja ze drinkt heel veel, veel water, thee, soms limonade en met name melk. Dat laatste proberen we ook een beetje terug te dringen ook omdat ze veel te veel melk drinkt op een dag (met kdv dagen gaat dit wel beter).

Haar groeicurve is denk ik wel goed, ze is al heel lang niet op het cb geweest, maar ze zit altijd boven gemiddeld en volgde altijd haar lijn prima. Ik zal anders toch eens naar zo'n inloopmoment gaan want ze hoeft pas weer er naar toe over een jaar als ze 3.5 is.
Ze weegt nu 14,9 kilo (van de week toevallig nog gewogen), wel echt bijna 3 kilo minder dan haar grote broer, dat laatste is eerder zorgwekkend. Maar daardoor zijn wij juist ook alert daarop maar bij haar moeten we beetje de andere kant op denken en juist niet te veel aanbieden, maar als hij wat eet (of 1 van ons) wil zij ook direct. Ze heeft echt van baby af aan al een soort fixatie op eten en ook alles wat wij eten. Vanochtend ook mega drama omdat ze nog een boterham wilde na haar kwark, omdat haar broer een boterham koos en zij had kwark gekozen, dus ze mocht niet meer van mij. Dus toen wel strak vastgehouden en niet toegegeven aan toch nog een boterham erbij.

Eiwitten is wel goed idee Harrison. Ik geef haar wel eens tussendoor wat plakjes worst als snackje omdat ze dat lekker vindt. Ei lust ze ook. Als je nog andere handige peuterproof eiwitten hebt, hoor ik het graag. Wie weet lift zoon daar dan ook nog wel op mee, dat zo helemaal mooi zijn.
Let's discover the world together.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 13 Apr 2023 10:04

Re: Snaaimonster

Ik vind zeuren om eten en vooral om snoep zó irritant. Kan daar echt heel slecht tegen. Daarom hebben wij niet vaak snoep en chocola in huis. Ik was ook niet blij dat mijn schoonmoeder een heel tasje van chocoladeeieren en hazen mee gaf met de Pasen. Die vindt snoepen gezellig en vindt het zielig dat we haar zo weinig geven.. Maar dat is een andere discussie. ;)

Nu we het in huis hebben vraagt ze dus iedere dag om een paaseitje. Soms al direct na het ontbijt. Ik maak met haar de afspraak dat ze één eitje mag en ze zelf mag weten wanneer ze die opeet. Als ze dan later op de dag nog een keer wat vraagt kom ik er redelijk mee weg dat ze er al een op heeft. Soms moet ze dan even huilen. En dan bied ik komkommer aan. De ene keer is dat wel goed en de andere keer niet. Eigenlijk is mijn alternatief altijd komkommer. En als straks die eitjes (eindelijk!) op zijn dan is het antwoord gewoon weer ‘nee, de eitjes zijn op’. En koop ik geen nieuwe.

Kortom, als we iets in huis hebben dan krijgt ze het. Hebben we het niet krijgt ze het niet en heeft ze het maar te accepteren. Het helpt voor de discussie gewoon echt om het niet in huis te hebben. En als je het wel hebt het niet binnen bereik neer te leggen.
<<

Jolieke

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 26 Aug 2022 12:50

Bericht 13 Apr 2023 10:29

Re: Snaaimonster

Haha, ik vind jouw dochter heel grappig!

Ik denk dat er wat meer structuur moet komen, en misschien minder keuze. Dus: of de hele familie eet kwark, of de hele familie eet een boterham. Wij eten altijd op woensdagmorgen kwark, en de andere dagen brood als ontbijt. Dat is wat je krijgt, wil je het niet, dan eet je niets.

Ik moet even werken, misschien later meer!
<<

Jolieke

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 26 Aug 2022 12:50

Bericht 13 Apr 2023 10:31

Re: Snaaimonster

Ik weet niet hoe oud jouw dochter is Carra, maar kun je gewoon niet alle chocola in 1 keer geven? (weet niet hoeveel het is hoor) maar dat ben je er vanaf en heeft ze zoveel gegeten dat ze misschien helemaal zat is van de chocola.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Apr 2023 10:38

Re: Snaaimonster

Jolieke schreef:
Ik denk dat er wat meer structuur moet komen, en misschien minder keuze. Dus: of de hele familie eet kwark, of de hele familie eet een boterham. Wij eten altijd op woensdagmorgen kwark, en de andere dagen brood als ontbijt. Dat is wat je krijgt, wil je het niet, dan eet je niets.



Ja wij eten inderdaad allemaal wat anders voor het ontbijt. M'n man eet altijd ei, ik meestal yoghurt en soms oatmeal, ei of brood, de kinderen meestal brood, maar soms yoghurt en heel soms willen ze ook ei. Van mij mogen ze daar ook wel in kiezen. Maar misschien ben ik daar ook te makkelijk in, ik ben zelf ook gewoon iemand die graag beetje wisselt dus dat gevoel snap ik zelf goed.

Carra oh ja wat irritant dat het dan ook zoveel is!
Grappig chocola enzo wordt hier dan weer niet zoveel gegeten. We hebben nog een paashaasje liggen van Pasen vorig jaar. En nog steeds Sint Maarten snoep. Daar zeuren ze dan ook echt niet om, dat vergeten ze.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 13 Apr 2023 10:49

Re: Snaaimonster

Peuterproof eiwitten: mijn kinderen zijn gek op gebakken ei met cottage cheese (evt verse bieslook). En cottage cheese in het algemeen op brood of een cracker (of gewoon uit het bakje 😑). En kipfilet geef ik ook wel vaak, ook wel gewoon een plakje bij een snackmoment.

Verder bepaal ik nog het ontbijt voor ze. Omdat ik wil dat ze gevarieerd leren eten, ook bij het ontbijt. We variëren tussen 3/4 dingen. Soms geven ze een voorkeur aan en als dat niet kan, kan dat vaak de volgende dag wel. Beetje balans tussen dat ik bepaal, maar ze wel zeggenschap hebben zeg maar.
Als ze ouder worden, zal dit wel anders worden maar voor nu gaat dit nog!
Laatst gewijzigd door Joey op 13 Apr 2023 10:52, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 13 Apr 2023 10:52

Re: Snaaimonster

Even denken wat geef ik hem allemaal: ei, bonen, pindakaas of ander notengerelateerde dingen (maar is natuurlijk ook weer vet), vis, erwten (dit vindt hij echt heerlijk eet zo een hele bak op), kip, of bijv. een smoothie met plant-based melk, avocado, spinazie en wat fruit, daar doe ik soms ook noten doorheen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Apr 2023 10:57

Re: Snaaimonster

Goeie tips, ook bonen en erwten eens wat vaker proberen (blijf ik spannend vinden omdat dat zo nauw verwand is aan pinda maar ze lijkt er oke op te reageren). Ik zal ook weer eens amandelpasta of cashewpasta voor op brood kopen en cottage cheese eens proberen, daar had ik niet aan gedacht nog, al gaat Philadelphia er al niet eens in. Smoothies zijn voor grote mensen vind ze, maar hopelijk kan ik eens een lekkere maken die ze wil proeven.

Ze eet gelukkig heel goed verder hoor, dus niet alleen maar ongezond. Ze eet op de opvang ook warm (ook bijv bonenstoof enzo, vrijwel altijd vegatarisch) en thuis eet ze ook goed. Alleen wil ze veel snaaien tussendoor. Losse noten willen we niet geven aan jonge kinderen vanwege stikgevaar. Zelfs zoon vind ik daar op t randje nog te klein voor (de oor arm test kan hij nog niet) maar weet niet goed of van die protein snacks dan wel veilig zouden zijn? Van die Graze dingen, kikkerwerten, mais, peulvuchten snacks enzo. Zouden jullie dat aan jonge kinderen geven? Je hebt wel veel van die proteine wafeltjes natuurlijk tegenwoordig. Dat zou wel kunnen.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 13 Apr 2023 11:19

Re: Snaaimonster

Ik heb die graze dingen even bekeken want kende ze niet maar vind ze niet heel hoog in eiwitten en juist in koolhydraten. Daarnaast een enorm lange lijst aan ingrediënten. Ik had gister een slechte eetdag en af toen een zak chips met minder vet, meer eiwitten en vergelijkbaar aantal koolhydraten (upfront linzenchips). Ik zou het qua tussendoortjes ook gewoon wat strakker houden. Zo strak als mijn vriend eet kan ik ook echt niet. Ik heb de ene dag zin in Brinta, de andere in pudding en dan weer in een boterham of een ei. J kiest eigenlijk altijd Griekse yoghurt tenzij er iets van een croissant ofzo is.

En wat ik altijd een mooie vind is dat je kinderen niet gelijk maar gelijkwaardig moet behandelen en dat kan om een hele andere aanpak vragen. Hier ook 2 ouders met overgewicht. Dus ik snap het gevoel. Alleen ik hou mezelf altijd maar voor dat alles wat J nu aan gezond voedingspatroon meekrijgt hij later profijt van heeft. Goed aanleren is makkelijker dan afleren.
2015 💙
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 13 Apr 2023 11:27

Re: Snaaimonster

En als je nou in de ochtend een groenten omelet maakt met een boterham ipv kwark?
Bij alleen kwark blijf ik ook honger houden.
Ik weet niet of het werkt maar ik merk dat het mij wel helpt om overdag minder te snoepen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Apr 2023 11:37

Re: Snaaimonster

Ja bij mij ook! Doe ik de laatste tijd ook vaker inderdaad en zit daar zelf ook voller van.
Ik ga eens kijken of ze dat ook wil (zeker als ik het ook eet haha).
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers