Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 27 Dec 2015 21:41

Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Goedenavond dames!

Ik dacht, de feestdagen zitten er zo goed als op, het nieuwe jaar komt eraan, tijd voor een nieuwe, frisse start.
Een fonkelnieuw kasboek, een bankrekening die staat te trappelen om aangevuld te worden en financiële chaos in ons hoofd van hier tot Tokio, rust & regelmaat!

Ik heb er zin in!
Ik heb via een site online het excel schema van 'Simpel huishoudboekje' gevonden, en ik vind het heel fijn. Alles alweer op orde hier dus!

Ik zal voor degene die het fijn vinden even wat informatie geven over ons gezin. Vader werkt als zzp'er sinds april 2015, ik ben thuisblijfmoeder. Samen hebben we 2 dochters van 4 en bijna (morgen) 1. De oudste dochter is eind november jarig, sinterklaas vieren we groots, kerst vieren we flink, en dan is eind december de jongste jarig. Die spaarrekening is gigantisch gekelderd door alle feestjes en cadeaus. Wel hebben we nog een aardige spaarrekening via het bedrijf uitstaan, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.

We geven onszelf iedere maand 3000 euro salaris (onze vaste lasten zijn incl sparen rond de 2000 euro), dit zal gedurende het jaar wellicht iets meer worden omdat de oudste na de zomervakantie gaat zwemmen, en ook zal ze een sport gaan doen. Neem daarbij gym en peuterspeelzaal van de jongste straks, en de kosten rijzen ineens de pan uit. Ook geven we onszelf in mei dubbel salaris ala vakantiegeld, en vlak voor de feestdagen volgend jaar een eenmalige 'bonus' van 1500 euro. Wat er natuurlijk niet gebruikt wordt of overblijft wordt gebruikt voor het vullen van de persoonlijke spaarrekening. Dit jaar willen we de tuin aanpakken, een nieuwe schutting en kunstgras bijv.

Quote maar niet, dit haal ik wellicht weg.

We zijn trouwens overgestapt naar zakelijke televisie & internet, en zakelijke energie. Van de energie krijgen we nog een afrekening, aangezien we pas net 3 maanden bij de vorige leverancier zaten en een contract hadden afgesloten voor 3 jaar. Het grappige wil dat die vorige ons ook al had weggekocht na een jaar bij een andere, dus daar hadden we ook nog een boete voor contractbreuk. Ik draai duimen dat het allemaal een beetje goed verwerkt wordt!

Hoe is het bij jullie?
<<

Anoniem154

Bericht 27 Dec 2015 21:47

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

daag! Goed plan :thumbup:

Ik meld mij morgen, ons plan voor 2016 is zo goed als klaar.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 27 Dec 2015 21:53

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Jaaa, op jou zat ik al te wachten!
Vul ons brein met jouw raad & daad!
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 27 Dec 2015 21:53

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Ik wil ook heel graag op ons budget gaan letten en ales bijhouden, er is nu zoveel onduidelijk en daar wordt ik heel onrustig van.
Ik start in januari met een nieuwe baan, waardoor we qua salaris ook zo'n beetje rond de 3000 zullen komen. We willen nog een huis gaan kopen(nu huren we het en die kosten rijzen de pan uit). Ook zijn een restschuld aan het afbetalen en moeten straks weer opvangkosten gaan betalen. Dus van sparen zal niet zoveel komen. Maar dat maakt niet zoveel uit, als ik de overige uitgaven een beetje kan bedwingen en die restschuld zo snel mogelijk wordt weggewerkt.
Ik ga eens kijken naar een huishoudboekje
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 27 Dec 2015 21:57

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Wil je dat ik de link van die van mij plaats, Gijs?
http://www.simpelhuishoudboekje.org/
Ik heb de gratis versie, die werkt gewoon prima.

Ik kan me voorstellen dat je daar heel onrustig van wordt, Gijs. Jullie hebben ook een bedrijf overgenomen toch? Geven jullie jezelf salaris vanuit de zaak? Wil het sowieso allemaal een beetje wennen daar?
En januari al starten met een nieuwe baan, snel en goed zeg!
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 27 Dec 2015 22:02

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Goed plan! Ons gezin: mijn man werkt meer dan fulltime en ik drie dagen per week. We hebben een dochtertje van bijna twee jaar en we verwachten in januari onze tweede dochter. Ons boodschappenbudget is €450 per maand incl. luiers, schoonmaakartikelen, eventuele flesvoeding en verzorgingsproducten. Daarnaast hebben we per maand een budget van €150 voor de meisjes voor kleding en schoenen. Dit zijn de belangrijkste budgetten waar ik in dit topic over post haha. Vooral het boodschappenbudget is voor mij een uitdaging!

Succes met de tuin Parel! Wij hebben dit afgelopen jaar aangepakt (nieuwe tegels, schutting, poorten en kunstgras) en ik vond het een flinke klus ondanks dat we het grootste deel hebben laten doen. Wij willen aankomend jaar vooral de spaarrekening weer flink aanvullen na alle kosten voor de tuin, nieuwe kamer voor J. en duokinderwagen (bugaboo donkey nieuw gekocht). Hopelijk gaat dit lukken!
<<

Anoniem236

Bericht 27 Dec 2015 22:50

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Wat schrijf je leuk parel! Ik doe ook mee, ga morgen kijken naar het gratis kasboek;
Onze situatie;
Onlangs ons huis verkocht met flinke restschuld, deze hebben we afbetaald met spaargeld (daar moeten we niet te lang over na denken want dan krijg ik steeds het wat als... gevoel)
Een nieuwbouw huis gekocht en we hopen dat ze daar binnenkort mee beginnen te bouwen.

Ons gezin;
Man werkt 40u, ik werk 24u. 2 kinderen (3jr en 3mnd)
Modaal inkomen. Boodschappenbudget is Max. 500, streven is 400.
Dit is inclusief luiers en billendoekjes. (Voor de jongste, oudste is zindelijk)
Voor 'overige' hebben we in de maand 300 gerekend. Hier vallen onder; kadootjes, kleding, uitstapjes
Dit is weinig op het moment maar we hebben nog veel geld nodig voor het nieuwe huis;
- muren (spacspuiten, behang) 2500
- tuin incl schutting 3000
- trap 1000
- deel van de vloer 1000
- raambekleding 2000

We hebben natuurlijk al spaargeld, maar we willen ook een goede buffer overhouden.
Dus we leven best zuinig en gaan dat vooral blijven doen. Ik vind dat soms echt heel lastig, omdat ik anders gewend ben. Sowieso wil ik op de kinderen niet bezuinigen, koop graag merkkleding.

Als de bouw gaat starten hebben we ook een dubbele maandlast die steeds hoger wordt naarmate de bouw vordert (huur en hypotheek)


Dus alle tips zijn welkom!
<<

anoniem203

Bericht 27 Dec 2015 22:59

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Parel schreef:Wil je dat ik de link van die van mij plaats, Gijs?
http://www.simpelhuishoudboekje.org/
Ik heb de gratis versie, die werkt gewoon prima.

Ik kan me voorstellen dat je daar heel onrustig van wordt, Gijs. Jullie hebben ook een bedrijf overgenomen toch? Geven jullie jezelf salaris vanuit de zaak? Wil het sowieso allemaal een beetje wennen daar?
En januari al starten met een nieuwe baan, snel en goed zeg!


Kan je die ook op de tablet gebruiken of alleen op de laptop?
<<

Anoniem168

Bericht 27 Dec 2015 23:05

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

/
Laatst gewijzigd door Anoniem168 op 28 Aug 2016 14:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 27 Dec 2015 23:44

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Wat een animo, leuk!
Razz, dat durf ik niet te zeggen, het werkt met excel, als je dat op je tablet hebt werkt het denk ik ook? Geen idee hoe zoiets werkt.
Kiatu, goed bezig met die bonnetjes! Ik vergeet het nogal eens.
Lotus, welkom! Wat leuk een nieuw huis! Dubbele lasten is best een dobber, denk ik? Ons boodschappenbudget is zo'n 600 euro, het liefste minder, maar ik neem het graag wat ruim. Onze jongste dochter draagt nog luiers en drinkt flesvoeding, eet ook potjes een paar keer per week. Wel incl verzorgingsspullen.
Isabel, wel een mooie wagen die Donkey! Gaat vast allemaal nog genoeg kosten zo'n 2e meisje! We doen de schutting samen met de buurman, dat scheelt al! De coniferen die er nu staan worden via via weggehaald.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 28 Dec 2015 08:30

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Die link ga ik ook eens bekijken !
Komend jaar heb ik minder inkomen door ouderschapsverlof maar m'n man is wel wat omhoog.
We zouden graag onze hypotheek wat meer aflossen en sparen. Wel gaan we de tuin een overkapping maken, daar hebben we al voor gespaard.

We leven best ruim en geven (soms te) makkelijk geld uit.
Ik heb me al voorgenomen om meer op kleine dingen te gaan besparen
<<

P.eet

Noob

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 Dec 2015 08:53

Bericht 28 Dec 2015 09:42

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Goedenmorgen,

Nog net in het oude jaar maar ons overzicht voor 2016 staat klaar!
Hieronder een overzicht van de standaard kosten al zijn deze op sommige plekken nog fictief zoals het gas water licht. Wij zijn aan het bouwen dus betalen nu maar een paar tientjes en straks hopelijk ook minder omdat we de achterkant van het huis hebben gebruikt om zonnepanelen op te zetten. Tevens zijn er vast ook nog andere kosten welke niet standaard zijn maar wel betaald moeten worden. Alles wat we extra verdienen (ik werk in de zorg dus de ene maand meer toeslagen dan de andere en mijn man werkt bij defensie dus toeslagen van uitzending/oefeningen niet mee berekend) ook de vakantie en eindejaars extra's worden gespaard.


Yarden - 20
Woon-wa- glas verzekering - 32
Gas water en licht - 200
School/contributie ect - 100
Gemeente - 100
Telefoons - 100
Tv/ internet - 50
Auto's - 200
Benzine/ diesel - 400
Boodschappen- 500
Vakantie - 200
Sparen - 250
Kleding / uitjes ect - 400
Huisdier - 100
Overige - 200
Hypotheek-800

Voor nu huren we een woning en zijn de lasten wat minder maar dat zal over een paar maanden meer zijn omdat we dan ook beginnen met het betalen van de opgenomen hypotheek. We hebben nu een mooi spaarbedrag wat straks vreselijk op gaat aan de bouw en de keuken/tuin/ badkamer/houtkachel welke we uit eigen middelen betalen. Mijn man is nu op missie en alles wat we daarvan extra sparen houden we apart voor een buffer en een gedeelte zal daarvan gebruikt worden voor een andere auto.

De eerste 4 maanden van het aankomende jaar is het sparen sparen en nog een sparen en daarna zal uitgeven ons thema worden :palm:

Houden de kosten niet dagelijks bij in een kas boek maar eens in de zoveel weken bekijken we de rekening en passen we ons huidige plan aan waar nodig en zetten we de rem er weer op mochten we teveel uitgeven op bepaalde punten.
<<

Anoniem186

Bericht 28 Dec 2015 12:06

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Ik ga dit jaar ook proberen wat beter m'n best te doen. Ondanks werkloosheid hebben we het afgelopen jaar veel te veel geld uitgegeven. Dat doet vrije tijd met me, geloof ik... Echt heel slecht.
Ik had als doel gesteld dat we 900 euro per maand zouden hebben voor boodschappen, benzine en alle overige dingen (kleding en uitjes enzo). Maar dat hebben we echt vet overschreden. Ik snap echt niet hoe andere mensen zoveel soberder kunnen leven. Daar kan ik nog wat van leren.

Gelukkig heb ik vanaf volgende week een andere baan. Ik ga 20 tot 30 uur werken. We gaan er financieel honderden euro's op voor uit. Dus dat is echt heel fijn! Hopelijk kunnen we de spaarrekening een beetje spekken. Ik ga voor m'n werk heel veel met onze privé auto rijden, we moeten tzt echt een andere auto hebben.
<<

Geel

Bericht 28 Dec 2015 12:17

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Ik denk dat ik hier ook aan mee ga doen. Hoewel we duidelijk voor ogen hebben wat er binnenkomt en wat onze vaste lasten zijn, hebben we aan het eind van de maand toch vaak nog heel weinig over. En het sparen gaat ook niet súperhard. Met een kind op komst en de uitgaven die daarbij komen kijken ga ik nu maar 'ns een kasboek bijhouden.

Hoeveel houden jullie ongeveer over aan het einde van de maand?
<<

Anoniem186

Bericht 28 Dec 2015 12:20

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Zo'n 1,5 week ongeveer. :smile:

Nee, geen idee. Onze inkomens lopen niet gelijk. We ontvangen gedurende de hele maand steeds wat inkomen.
<<

Anoniem148

Bericht 28 Dec 2015 12:20

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Ik schrijf ook mee. Ik werk niet en mijn man werkt 50-60 uur per week.
Ik wil voor het huishouden maximaal 500 per maand uitgeven. Dat is incl luiers en kleren voor onze zoon. Ik geef niet veel uit aan kleren voor hem dus dat moet lukken.
<<

Anoniem186

Bericht 28 Dec 2015 12:22

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Ik geef ook niet super veel geld uit aan kleding. Mijn man doet sowieso heel lang met z'n kleding. En ik koop soms maanden niks en dan in 1 keer wat verschillende dingen. Voor de kinderen valt het ook wel mee. Hoewel ik gister nog een Zara bestelling heb gedaan van 120 euro haha.

Hier zijn vooral de boodschappen en de uitjes flinke kostenposten.
<<

Anoniem168

Bericht 28 Dec 2015 12:24

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

.
Laatst gewijzigd door Anoniem168 op 28 Aug 2016 14:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem181

Bericht 28 Dec 2015 12:50

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

-
Laatst gewijzigd door Anoniem181 op 04 Feb 2016 21:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem205

Bericht 28 Dec 2015 13:30

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Ik ga het ook proberen bij te houden. Er moet hier heel hard gespaard gaan worden want we willen in 2016 de badkamer verbouwen en ons huis helemaal klaar hebben zodat het begin 2017 in de verkoop kan. Vriend heeft een leuke privé spaarbuffer, ik heb niks (meer).

Onze situatie: ik werk 30 uur (op papier) per week en vriend 40 uur (op papier) per week. Een kind van 13 maanden. Wij hebben geen vast budget voor boodschappen, maar we komen maandelijks gemiddeld rond de 200-300 euro uit. Dit is excl luiers, die haal ik alleen wanneer er een aanbieding is (en dan sla ik meteen meerdere pakken in).

Onze kosten zijn grotendeels gescheiden: ik betaal mijn eigen zorgverzekering, telefoon, auto (plus alles er omheen) en mijn zakelijke dingen. Mijn vriend betaalt alleen de DUO af (telefoon = zakelijk, auto gaat al van zijn salaris af want lease en zijn ouders betalen dit jaar nog zijn zorgverzekering).
<<

Anoniem168

Bericht 28 Dec 2015 13:49

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Alex, die 'even dit of dat' uitgaven bleken hier ook een flinke kostenpost te zijn, alles bij elkaar opgeteld. Even een broodje hier, even een leuk prulletje van de Action daar... Tikt uiteindelijk best aan! We geven/gaven vooral best veel uit aan eten en drinken buitenshuis. Dat is inmiddels al aardig geminderd, maar moeten we nog steeds op letten. Man wil het allemaal wel leuk houden, ik ben liever iets voorzichtiger, dat is wel eens lastig.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Dec 2015 13:56

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Kiatu schreef:Alex, die 'even dit of dat' uitgaven bleken hier ook een flinke kostenpost te zijn, alles bij elkaar opgeteld. Even een broodje hier, even een leuk prulletje van de Action daar... Tikt uiteindelijk best aan! We geven/gaven vooral best veel uit aan eten en drinken buitenshuis. Dat is inmiddels al aardig geminderd, maar moeten we nog steeds op letten. Man wil het allemaal wel leuk houden, ik ben liever iets voorzichtiger, dat is wel eens lastig.

Hoog tijd om mee te praten in het 'onzin shopstop' topic dus. :smile:
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 28 Dec 2015 13:56

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Oh, ik zou ook wel mee willen schrijven!

Onze situatie; Vriend werkt 40 u (of meer), ik ben thuisblijfmoeder. We hebben een dochter van bijna 1,5 en een tweede dochter op komst in maart 2016. Ons inkomen ligt gemiddeld zo rond de 3300 per maand (incl. belastingteruggave), vaste lasten rond de 2000. De afgelopen jaren flink wat tegenslagen gehad qua werkloosheid etc., ook komend jaar wordt spannend want we hopen op een vast contract voor vriend halverwege 2016. Anders gaat ons financiële plaatje er drastisch anders uitzien, dus laten we uitgaan van het positieve. We leven niet extreem zuinig, maar houden de financiën wel nauwkeurig bij in een eigen Excelbestand, maken bewuste keuzes en vinden het belangrijk om een gezonde buffer te houden.

Komend jaar wordt het leven ongetwijfeld weer een stukje duurder met twee kleintjes in de luiers, maar ook omdat bijv. onze aflossing studieschuld fors omhoog gaat. Daarentegen heeft vriend weer iets salarisverhoging gekregen. Afgelopen jaar overschreden we standaard ons maandelijkse boodschappenbudget :laughcry:, dus voor komend jaar hebben we die verhoogd naar 500€ incl. luiers, verzorgingsproducten etc. Ik wil proberen of we ons daar toch vooral wel aan kunnen blijven houden. Daarnaast: spaarrekening spekken, want ik ben bang dat de auto van vriend toch echt alweer aan vervanging toe gaat zijn komend jaar. Zo'n leuke klapper voor je spaarbuffer :thumbdown:.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem205

Bericht 28 Dec 2015 13:57

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

ik ben al goed begonnen :) Heb mijn ene mobiele abonnement opgezegd (was "maar" 5 euro per maand, maar toch). Nu ga ik mijn abbo wat ik gebruik even aanpassen, scheelt ook weer iets meer geld. Als ik 'm nu ingevuld heb naar wat ik per maand aan vaste lasten heb, houd ik prive ruim 200 euro in de maand over aan dingen die ik zomaar kan uitgeven. Dat is fijn om te weten. Maar dat houdt in dat ik mijn gezamenlijke bijdrage iets omhoog ga schroeven denk ik.
<<

Anoniem168

Bericht 28 Dec 2015 14:08

Re: Mama's op budget ; een blanco kasboek - versie 2016

Yadira schreef:
Kiatu schreef:Alex, die 'even dit of dat' uitgaven bleken hier ook een flinke kostenpost te zijn, alles bij elkaar opgeteld. Even een broodje hier, even een leuk prulletje van de Action daar... Tikt uiteindelijk best aan! We geven/gaven vooral best veel uit aan eten en drinken buitenshuis. Dat is inmiddels al aardig geminderd, maar moeten we nog steeds op letten. Man wil het allemaal wel leuk houden, ik ben liever iets voorzichtiger, dat is wel eens lastig.

Hoog tijd om mee te praten in het 'onzin shopstop' topic dus. :smile:


Haha, die heb ik voorbij zien komen ja, maar toen was ik zelf al aardig gestopt. Inmiddels moet ik weer gaan opletten merkte ik met zoon zijn verjaardag enzo... Ik heb een berg onnodige slingers van hier tot Tokyo :palm:
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers