Chaos in de klas
Ik zit met iets en weet niet precies hoe hiermee om te gaan.
Mijn zoon is 10 jaar en heeft dyslexie en geen hele grote concentratieboog. Elk rapport gesprek komt dat weer ter sprake, maar ook dat het een heel fijn kind is, in de omgang, goed zijn best doet, en ondanks zijn dyslexie en concentratieproblemen goed mee komt. Hij moet iets harder werken en weet dit ook maar het is verder nooit een probleem. Nooit zorgwekkende dingen gehoord, ook het vorige gesprek voor de kerst niet.
Nu zit hij in een groep 6 wat echt de moeilijkste klas is van de school, met een meester die ontzettend leuke lessen geeft, heel gemotiveerd is maar de klas niet onder controle heeft. Zoon komt regelmatig thuis met dat het weer niet leuk was, druk in de klas, leuke dingen gaan niet door omdat de klas vervelend is etc...
Hij heeft een vriendinnetje dat hetzelfde is als hem, wil wel graag haar werk doen etc, en die moeder vertelde vorige week dat haar resultaten dusdanig gezakt zijn dat de meester een gesprek wil. Maar dat meisje klaagt al een hele tijd ook over de klas, en dat ze naast een meisje moet zitten waar ze absoluut niet mee kan omgaan.
Gisteren in de pauze kwam die moeder in de pauze voorbij school fietsen en zag onze kinderen en hun hele klas niet buiten maar de meester wel. Toen is ze naar boven gelopen en zag de klas bijna het hele klaslokaal afbreken, over de tafels lopen etc. Blijkt dat ze binnen moesten blijven om hun rekenwerk af te maken, zonder toezicht.
Zoon en haar dochter zaten met tranen in hun ogen ertussen proberen hun werk af te maken. En die moeder is heel boos geworden.
En gisteren belde de meester na school dat bij mijn zoon de resultaten ook dusdanig gezakt zijn dat er een gesprek nodig is. Ineens, in twee maanden tijd is bij twee kinderen het blijkbaar nodig om met de ouders een gesprek aan te gaan. Maar zoon zegt dat tijdens het maken van de cito de vliegtuigjes gewoon door de klas vliegen, en hij zich zo dus echt niet kan concentreren.
Donderdagmiddag ga ik met de meester praten en ik wil eigenlijk dat de situatie in de klas eerst veranderd en dat er dan pas gekeken gaat worden naar hoe zijn resultaten dan zullen zijn, in plaats van nu vanalles in gang te gaan zetten om te kijken waar het zakken van zijn resultaten vandaan komt. Want de meester wil dus verder kijken, of er andere oorzaken kunnen zijn. Ik vind dit raar want dat is in andere klassen nooit aan de orde geweest. En bij dat meisje idem.
Ik wil niet dat hij een of andere stempel krijgt terwijl de oorzaak in de klas ligt...
Mijn zoon is 10 jaar en heeft dyslexie en geen hele grote concentratieboog. Elk rapport gesprek komt dat weer ter sprake, maar ook dat het een heel fijn kind is, in de omgang, goed zijn best doet, en ondanks zijn dyslexie en concentratieproblemen goed mee komt. Hij moet iets harder werken en weet dit ook maar het is verder nooit een probleem. Nooit zorgwekkende dingen gehoord, ook het vorige gesprek voor de kerst niet.
Nu zit hij in een groep 6 wat echt de moeilijkste klas is van de school, met een meester die ontzettend leuke lessen geeft, heel gemotiveerd is maar de klas niet onder controle heeft. Zoon komt regelmatig thuis met dat het weer niet leuk was, druk in de klas, leuke dingen gaan niet door omdat de klas vervelend is etc...
Hij heeft een vriendinnetje dat hetzelfde is als hem, wil wel graag haar werk doen etc, en die moeder vertelde vorige week dat haar resultaten dusdanig gezakt zijn dat de meester een gesprek wil. Maar dat meisje klaagt al een hele tijd ook over de klas, en dat ze naast een meisje moet zitten waar ze absoluut niet mee kan omgaan.
Gisteren in de pauze kwam die moeder in de pauze voorbij school fietsen en zag onze kinderen en hun hele klas niet buiten maar de meester wel. Toen is ze naar boven gelopen en zag de klas bijna het hele klaslokaal afbreken, over de tafels lopen etc. Blijkt dat ze binnen moesten blijven om hun rekenwerk af te maken, zonder toezicht.
Zoon en haar dochter zaten met tranen in hun ogen ertussen proberen hun werk af te maken. En die moeder is heel boos geworden.
En gisteren belde de meester na school dat bij mijn zoon de resultaten ook dusdanig gezakt zijn dat er een gesprek nodig is. Ineens, in twee maanden tijd is bij twee kinderen het blijkbaar nodig om met de ouders een gesprek aan te gaan. Maar zoon zegt dat tijdens het maken van de cito de vliegtuigjes gewoon door de klas vliegen, en hij zich zo dus echt niet kan concentreren.
Donderdagmiddag ga ik met de meester praten en ik wil eigenlijk dat de situatie in de klas eerst veranderd en dat er dan pas gekeken gaat worden naar hoe zijn resultaten dan zullen zijn, in plaats van nu vanalles in gang te gaan zetten om te kijken waar het zakken van zijn resultaten vandaan komt. Want de meester wil dus verder kijken, of er andere oorzaken kunnen zijn. Ik vind dit raar want dat is in andere klassen nooit aan de orde geweest. En bij dat meisje idem.
Ik wil niet dat hij een of andere stempel krijgt terwijl de oorzaak in de klas ligt...