20 Jan 2026 14:56 door Hippie
Dit klinkt echt exact zoals het bij ons gaat met zoon. Alleen zit hij nu in groep 8 en wordt het huiswerk steeds verder opgevoerd ivm voorbereiding op de middelbare. Wat ik wel heel goed vind van de school, maar het valt enorm tegen om zoon zijn huiswerk af te laten krijgen. Gaat hier precies zoals je beschrijft en ik word er ook met vlagen moedeloos van.
Hier alleen nog geen middelbare, maar daar hou ik mijn hart voor vast eerlijk gezegd. We zijn wel aan het kijken hoe we hem nu al kunnen helpen en proberen te bedenken waar hij baat bij kan hebben straks op de middelbare. Maar dat is nog best een zoektocht.
Qua niveau vind ik het vooral belangrijk dat mijn zoon straks ergens op zijn plek zit, wat het ook worden mag. Maar mocht het hier aan de orde zijn zou ik hem niet direct laten afstromen, maar eerst goed kijken waar het hem in zit en wat helpend kan zijn. Mijn zoon bijvoorbeeld is cognitief best sterk en lijkt een voorkeur te hebben voor meer theoretisch leren en minder voor praktisch. Te ver afstromen ivm zijn tempo en concentratie zou hij mogelijk ook niet gelukkig van worden in ons geval, als het dan teveel de praktische kant op gaat. Tenzij hij op de middelbare zou ontdekken dat hij daar wel plezier uit haalt.
Ik ben voor nu steeds bezig met plannen voor hem, in eerste instantie maakte ik de planning en was het al uitdaging genoeg om hem die te laten uitvoeren. Inmiddels betrek ik hem erbij en laat hem meedenken wat handig is. En hopelijk lukt het hem op een gegeven moment zelf te doen, of in elk geval dat hij meer doet en ik eventueel wat bijstuur. Ik vind helpen ook helemaal niet erg en ook best leuk, maar tot op zekere hoogte. Nu neemt zijn huiswerk soms alles over inderdaad, en dat vind ik wel zwaar.
Qua school, wat kan daar eventueel geregeld worden? Mijn zoon zit nog op de basisschool dus dat is anders, maar hij mag nu wat minder werk doen. Met iets minder werk laat hij nog steeds zien de stof te beheersen. En ondertussen werken we wel aan het tempo opvoeren, maar dat blijkt nog best lastig.
Ik weet ook van een van de scholen die we op het oog hebben voor zoon dat ze daar best veel kunnen betekenen. Van wat meer 1 op 1 begeleiding door de mentor tot huiswerkklassen die door school verzorgd worden. En in de brugklas besteden ze veel aandacht aan het leren plannen en zorgt dat hopelijk al een beetje voor een basis.
En wat vindt je zoon er zelf van? De mijne heeft er inmiddels ook echt last van en daarom gaan we goed kijken hoe we hem kunnen helpen. Liever ook geen medicatie, maar ik zou het als uiterste maatregel zeker overwegen voor een proefperiode. Mocht echt niks anders helpen en zoon er zelf voor open staan.
In elk geval super herkenbaar en we zitten hier ook middenin het uitzoeken en uitproberen wat helpend kan zijn.