Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Ontbijt kinderen

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Mrt 2026 10:15

Ontbijt kinderen

Hoe ziet jullie ochtendritueel eruit rondom ontbijt? Wij hebben graag een variatie aan ontbijt maar het lijkt voor onze oudste juist door de keus lastig te worden. We zijn geen familie die ontbijt op tafel zet (en willen dat ook liever niet want we eten allemaal iets anders). We zitten wel aan tafel gezamenlijk.

Op woensdag maak ik pannenkoeken, voor zowel ontbijt als mee naar school. Op zaterdag maakt mijn man vaak French Toast. Door de week is het pap, yoghurt met muesli, toast met gezond beleg of bacon and eggs (op brood, los of in wrap). En het is elke dag nu tegenwoordig strijd met zoon omdat hij niks van die keuzes wil. Dan is onze reactie vaak: maak het dan zelf maar of eet niks, we hebben geen zin in deze strijd. Het is puur verwend zijn want hij wil croissants/driehoekbroodjes/pannenkoeken, wat hij dus niet krijgt buiten woensdag of zaterdag als ontbijt.

En eerlijk? Ik vind ook dat hij genoeg keuze heeft. We hebben al vanalles geprobeerd: een kalender met hem laten kiezen wat hij wil, voor hem kiezen, zelf laten maken. Maar elke ochtend zit hij met ontevreden gezicht. Past ook bij z’n leeftijd hoor en dit komt wel weer goed, maar ik vraag me dan wel af: hoe gaat dit bij jullie?

- wat eten jullie in de ochtend?
- gezamenlijk aan tafel of apart?
- kiezen de kinderen of jullie?

Ik ben benieuwd
Afbeelding
Afbeelding
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 20 Mrt 2026 10:25

Re: Ontbijt kinderen

1 of 2 bolletjes met beleg naar keuze, op de bank voor de TV. En daarna vaak nog 2-3 kale maiswafels of rijstwafels.
En thee of water.

Ondertussen maak ik de tassen klaar. Ik ben geen mens om 's ochtends aan de keukentafel te zitten met z'n allen.
<<

Mori

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 20 Mrt 2026 10:35

Onze zoon eet pap of yoghurt met cruesli zonder suiker. Hij mag kiezen tussen deze twee. Brood krijgen we allemaal niet weg in de ochtend. Meestal aan de achtertafel, soms voor de tv. Onze zoon is soms ook ontevreden, jammer dan haha. Hij heeft het er maar mee te doen. En anders eet hij maar niks, krijgt hij last van zijn buik zeg ik dan altijd. Meestal kiest hij dan wel eieren voor zijn geld en eet dan wel gewoon zijn ontbijt op. Ik ga inderdaad ‘s morgens deze strijd niet aan. Geen zin in vlak voordat hij naar school moet en wij moeten werken.

In het weekend brunchen we vaak met broodjes en uitgebreider beleg. Hartstikke gezellig.
Laatst gewijzigd door Mori op 20 Mrt 2026 10:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
💙 2021 💙
<<

LauraLinde

Noob

Bericht 20 Mrt 2026 10:38

Wij eten wel redelijk gezamenlijk aan de ontbijttafel, alleen niet stipt allemaal tegelijk, sons komen oudste zoon en ik wat later aangeschoven als de andere kinderen al bijna klaar zijn, en mijn man is vaak wel in de keuken maar is dan bijv brood aan het smeren voor lunch.

Mijn oudste zoon eet 2 boterhammen met vaak 1 zoet 1 hartig beleg, beker melk.
Dochter wil soms ook brood, en soms yoghurt met muesli. Daar mag ze dan ook uit kiezen.
Mijn 2 jongste zoons eten eigenlijk altijd yoghurt met muesli en fruit, ze mogen wel brood maar willen liever dit.
Andere dingen mogen ze ook eigenlijk niet, dit is de keuze, brood of yoghurt. Oja melk met brinta mogen ze ook (eet ik soms) maar dat vinden ze alle 4 niet lekker.

Dus dat is dan misschien mijn tip: per dag kiezen uit 2 dingen om het een beetje overzichtelijk te houden voor de kinderen?
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 20 Mrt 2026 10:48

Doordeweeks ontbijten we aan tafel, in het weekend meestal op de bank. We eten eigenlijk altijd (geroosterd) brood, maar de jongste zit in zijn cracotte era en weigert alle soorten brood. Oudste eet 3-4 boterhammen, de jongste minder. Allebei een beker melk. Melk met brinta vind ik ook heerlijk, vooral in de winter, maar willen de kinderen hier niet. Yoghurt eten we eigenlijk nooit in de ochtend.

Ik vind de tip van LauraLinde ook wel goed, niet teveel keuzes, of bijvoorbeeld de luxe dingen alleen in het weekend. Hier gaan ze eigenlijk gewoon het beste op weinig keuzes en altijd dezelfde regels. Soms eten we doordeweeks een keer op de bank omdat ik daar gewoon zin in heb, en dan krijg ik meteen de jongste die de rest van de week zeurt waarom het dan weer niet mag.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Mrt 2026 10:55

Wij eten altijd, op zaterdagavond na, aan tafel. Ontbijt dus ook, tv uit.

Ze eten beide 1 of 2 volkoren boterhammen met harl of pindakaas. Dat kiezen ze de avond van te voren. Ik maak dan alles al klaar voor de volgende dag. Soms komt er ter plekke nog een boterham bij, wat prima is.

In het weekend smeren ze zelf. Dan eten ze ook meer. En dan nog met een eitje of jus.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 20 Mrt 2026 10:56

Op zondag ontbijten we heel uitgebreid. Met croissantjes, verschillende broodjes, roerei en dan dek ik de tafel heel uitgebreid. Mijn moeder ontbijt elke zondag mee.

Doordeweeks eten ze aan de bar terwijl ik de broodtrommels vul. Dan kiezen ze uit brood, cruesli, muesli of pap. Op zaterdag pakt iedereen zelf wat te eten. Want dan sporten we allemaal. Mijn nichtjes ontbijten dan met mijn dochters bij mij thuis. Ze voeren dan in twee rondes te paarden. Van 8.00 tot 8.30 en van 9.30 tot 10.00 uur. Ze ontbijten dan samen rond 8.45. En ik ga dan sporten.

Op woensdagmiddag hebben we uitgebreide lunch met croissants of waar ze zin in hebben. Er wordt nooit voor de tv gegeten. Altijd aan tafel.

Doordeweeks ga ik geen eieren bakken of broodjes afbakken, dan is het dus de keuze brood, cruesli, muesli of pap. Dat weten ze. Ze eten sowieso in de ochtend niet heel goed. Wel op zondag, maar dan eten we later, dan doen we het pas nadat voeren van de paarden klaar is om 10.00 uur. En dan hebben ze heel veel honger.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 11:14

Macaron schreef:1 of 2 bolletjes met beleg naar keuze, op de bank voor de TV. En daarna vaak nog 2-3 kale maiswafels of rijstwafels.
En thee of water.

Ondertussen maak ik de tassen klaar. Ik ben geen mens om 's ochtends aan de keukentafel te zitten met z'n allen.

Ik doe het ook zo, alleen eet ze hier 1 of 2 boterhammen of yoghurt/kwark. Ik ben géen ochtendmens, en zo werkt het voor ons. De andere maaltijden eten we wel gezellig aan tafel.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 11:33

Macaron schreef:1 of 2 bolletjes met beleg naar keuze, op de bank voor de TV. En daarna vaak nog 2-3 kale maiswafels of rijstwafels.
En thee of water.

Ja, dit inderdaad en de vaatwasser uitruimen. Zoon zit voor de tv en ik lekker rustig in mijn uppie aan de eettafel. Mijn twee oudsten zitten inmiddels op de middelbare en zijn op wisselende tijden in, dus zij redden zichzelf. Mijn zoons en man ontbijten met boterhammen. Mijn dochter deed dit ook toen ze op de basisschool zat, maar ontbijt nu met vanilleyoghurt met hagelslag. Ben ik geen voorstander van qua suikers, maar ik ben momenteel blij dat ze überhaupt ontbijt. Zelf ontbijt ik met kwark, muesli en fruit.
2011 2012 2017
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 11:49

De ene eet een tosti met kaas en de ander 2 boterhammen met chocopasta.
Ze eten heel eenzijdig helaas.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 12:18

Mijn kinderen zijn 5 en 7. Ze eten samen aan tafel of met hun vader. Ik doe andere dingen, ben al naar werk of lig soms nog in bed.
Ik vind gevarieerd eten belangrijk dus zolang ik daar nog de hand in heb, kies ik vaak wat ze eten. Naar school is het toch vaak brood, dus dan heb ik 's ochtends liever wat anders.

Variaties zijn:
- Mug cake (met havermout): dit eten ze het meest denk ik. Met kwark of yoghurt er bij.
- Courgettepannekoeken of bietenwafels (beide met boekweitmeel); krijgen ze ook wel eens mee naar school.
- Havermout met fruit etc
- Brood met beleg
- Ei met cottage cheese op brood of los ergens bij.
- Kwark/yogurt met muesli of zelfgemaakte granola achtig.
- Soort appel of perencakejes met amandelmeel/ havermeel.
- Smoothiebowl met diepvriesfruit en diepvries spinazie met muesli ed erop.

Als ik meer tijd en energie heb is het gevarieerder. Hun vader maakt meestal mugcake.
Soms vragen ze om een baksel of zelfgemaakte granola, en dan maak ik dat (of beloof ik het ze voor een bepaalde dag). Soms vraag ik de avond van te voren wat ze willen en regelmatig kiezen wij nog gewoon. Weekend of door de week verschilt niet echt.
Merk wel dat ze steeds meer zelf willen kiezen en dat het dan ook wat meer eenzijdig (brood) wordt, maar dat is oké.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Mrt 2026 12:25

Ooh Joey, van die mugcake wil ik het recept wel, laten we nog iets toevoegen aan de opties haha. En die appel/peren cakejes vind ik ook wel interessant.

Leuk van iedereen te lezen trouwens!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 13:35

https://marikebol.com/2021/09/23/gezond ... ontbijten/. Dit recept is mn basis. Vaak geen appelmoes maar extra kwark. En peer ipv appel kan ook.
Maak avond van te voren en dan in folie in de koelkast bewaren.

Mugcake doen we gewoon uit een kommetje. Ei, havermout en banaan als basis. 2min in magnetron.
Kun je online veel variaties van vinden. Hier meestal ook met lijnzaad en cacaopoeder.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 13:40

Hier is het altijd yoghurt met muesli en banaan, of cracottes of maiswafels. In het weekend wel eens wafels, pancakes of croissantjes, maar doordeweeks doen we dat nooit.
En we ontbijten altijd met z'n allen aan de eettafel, we eten nooit voor de tv.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 14:12

Hier eet zoon vaak brood of (krente)bolletjes voor het ontbijt. Zondag standaard croissantjes in bed. Door de weeks smeer ik het voor zoon, soms kan/mag hij dan kiezen wat hij (erop) wil. We eten met z’n drieën aan tafel en vaak staat dan het journaal aan. In het weekend smeren we soms ons brood als we aan tafel zitten.

Beleg is wisselend kaas/worst/pindakaas/zoet. Naar school probeer ik sowieso minimaal 1 hartig mee te geven, vaak wel 2.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 16:06

Jaren bezig geweest dochter te pushen iets te eten in de ochtend maar altijd tegen heug en meug. Ik heb het inmiddels losgelaten. Ze zegt geen honger te hebben tot het fruit moment op school. Ik eet zelf ook vaak pas wat later omdat ik vanuit huis werk. Ze eet nu niks meer dus en er is ook geen ritueel. Inmiddels oud genoeg om zelf op te staan en haar ding te doen en kan ik nog even lekker blijven liggen :haha: (al ben ik vaak wel al wakker hoor). Soms maakt ze uit zichzelf dan toch ineens wat toast of pakt ze wat yoghurt trouwens maar dat is sporadisch.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 16:11

Wij eten allemaal apart. De jongste ontbijt met chocochips met melk of een gebakken ei. De oudste ontbijt niet. Ik ontbijt rond half 10 pas als de meiden op school zitten en mijn man neemt zijn ontbijt mee naar werk. Ik ga trouwens wel bij mijn jongste dochter aan tafel zitten met een kop koffie.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 17:05

Wow wat uitgebreid Marsy!

Mijn kinderen eten 2 bruine boterhammen met beleg naar keuze. Dat verschilt, maar vaak chocopasta of ander zoet beleg. De oudste wil meestal wel ook iets van kaas. Daarnaast een glas of 2 met water.

Man en ik ontbijten met kwark met muesli en koffie en een glas water.

Kinderen ontbijten op de bank, mijn man aan de eettafel. Ik ben eerst bezig met luchtrommels vullen voor de meiden voordat ik aan tafel mn ontbijt kan eten.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Mrt 2026 17:37

J bepaalt door de week zelf z’n ontbijt. Tegen de tijd dat ik wakker wordt heeft hij al ontbeten of gaat hij naar oma waar het ontbijt veel lekkerder is dan thuis. In het weekend eet hij vaak boterhammen dan maakt mijn vriend het ontbijt.
2015 💙
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 20 Mrt 2026 19:25

Mijn jongens ontbijten samen aan tafel terwijl ik hun broodbakken klaar maakt. Vriend en ik ontbijten beide niet op dat tijdstip. Ze kiezen tussen yoghurt met fruit en evt toppings, havermout met fruit en evt toppings of een boterham met iets gezonds. Hier wordt eigenlijk nooit over nagedacht door ze, tis routine. In het weekend ontbijten zij meestal voor de tv met een boterham met hagelslag, soms geroosterd. Wij ontbijten ook dan niet mee.

Op feestdagen vind ik uitgebreid ontbijten met elkaar wel heel leuk, lekker en gezellig, maar in de praktijk doen we dat dus bijna nooit. Vooral omdat vriend en ik niet of veel later ontbijten.

Marsy, ik zou ook de keuzes beperken. En om je vraag te beantwoorden: in principe weten de kinderen wat de keuzes zijn doordeweeks en vragen ze dus ook niks anders. Ze lijken dit helemaal prima te vinden 😇
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 19:39

Hier werden ontbijt en lunch steeds meer gedoe en discussie, want ze wilden croissant, pannekoeken, sushi en allerlei luxe dingen. Dus afgesproken dat ze voor de lunch mogen kiezen en bij het ontbijt is het gewoon brood, behalve op zondag. Dat scheelt een hoop stress in de ochtend. En dan doen we nog geen luxe dingen voor lunch, alleen soms in het weekend of op woensdag als ze om 12.30 uit school komen. Soms vergeten we brood te halen en dan eten ze crackers in de ochtend. We eten meestal samen aan tafel en de kinderen maken dan ook zelf hun lunch klaar om mee te nemen naar school.
december 2016
juli 2019
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 20:26

M’n vriend en ik maken om de beurt ontbijt (en fruithap en lunchtrommel) en de ander mag dan in bed blijven liggen. Onze zoon speelt dan vaak om ons heen of leest een boekje met de ouder die nog in bed ligt. We ontbijten dan met z’n allen in bed (althans ik drink alleen koffie en de rest ontbijt), haha. Dat is zo ontstaan in de kraamweek toen ik in bed lag met zoon en m’n vriend ontbijt maakte en altijd zo gebleven. We zitten allemaal niet graag aan tafel in de ochtend.

Door de weeks eigenlijk altijd twee volkoren boterhammen met fruit en af en toe een gekookt eitje. Soms wil hij yoghurt, dat mag ook. In het weekend krijgt hij een croissantje. Qua drinken water, melk of thee.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 20 Mrt 2026 20:29

Wat klinkt dat knus Harrison!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Max

Yipyapper

Bericht 20 Mrt 2026 20:42

Wij ontbijten altijd aan tafel, gezamenlijk. Er zijn geen keuzes. Ontbijt bestaat uit kwark, fruit en muesli voor iedereen. Alleen op speciale dagen maken we een keer pannekoeken, croissantjes of roerei.

We lunchen ook aan tafel, dan mag hij wel zelf kiezen wat hij als beleg op brood wilt en of hij ook een omelet of roerei (met groenten) wilt.

In het weekend gaan we tussen ontbijt en lunch vaak koffie drinken in de stad en dan mag hij wat uitzoeken (croissant, bananen brood, cinnamon role etc).
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Mrt 2026 20:51

Wij zijn niet van die uitgebreide en gevarieerde ontbijters. Ik vind het oprecht heel gezellig klinken maar ik ben slecht in vroeg opstaan en echt geen ochtendmens dus met zn allen aan tafel eten met allerlrei uitgebreide gerechten zie ik hier nooit gebeuren (tenzij Kerst, Pasen, vaderdag of moederdag 😂).
De oudste is eigenlijk bijna altijd als eerste beneden en smeert dan zelf brood. 2 boterhammen met pindakaas en hagelslag en een beker melk, soms water. Nooit wat anders 😅. Hij smeert dus zelf en eet voor de tv. Mijn man pakt ergens rond die tijd ook wat brood en eet op de bank naast de oudste. De jongste eet 1 boterham met pindakaas en hagelslag, hagelslag en boter, cervelaatworst of humus. Zij staat later op en eet op de bank of achterop de fiets. Ikzelf eet een boterham in de auto of als iedereen de deur uit is. Sporadisch neem ik wel eens yoghurt met fruit.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen