Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Borstvoeding, hyperlactatie

<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 29 Aug 2014 10:22

Borstvoeding, hyperlactatie

En dan?

Bij Elena kolfde ik eind dag 9-10 zo'n 200 cc per borst, veel te veel dus. Dit is ook de reden geweest om te stoppen toen, ze dronk slecht, kreeg de tepel niet te pakken (niet gek met borsten die strak stonden van de melk) en op dag 5 was ze afgevallen ipv aangekomen. Volgens mij, met wat ik nu weet, omdat ze alleen de dorstlessende melk dronk en niet de voedzame melk, en het ging veel te hard.

Ik wil deze keer weer heel graag borstvoeding geven, maar niet ten koste van alles. Ik weet dat ik er in moet investeren, dat het tijd kost, maar ik wil niet dat het ten koste gaat van Elena, en van het genieten van de kraamtijd en onze tweede dochter.

Wat ik zelf al heb bedacht waardoor het beter kan gaan:
- niet kolven maar de baby zelf de voeding op gang laten brengen.
- baby direct na de geboorte de eerste keer aanleggen (bij Elena is dit pas na een uur gebeurt)
- weet niet of het verstandig is, maar maar 1 borst per keer aanbieden, niet eerst 1 leegdrinken, dan verschonen en dan de andere borst nog.
- rustig de tijd nemen om te voeden.
- eerste toeschietreflex weg laten lopen en daarna de baby laten drinken.

Zijn er nog meer dingen die ik kan/moet doen om het te laten slagen?

Burgemeesters, als dit naar het borstvoedingstopic verplaatst moet is dat ook goed.
<<

Anoniem97

Bericht 29 Aug 2014 11:04

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Een lk inschakelen, die kan je goede tips geven.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 29 Aug 2014 11:32

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Ik zou ook voor de LK gaan.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 29 Aug 2014 11:50

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Een lactatiekundige inschakelen inderdaad. Ik had trouwens een kraamzorgbureau waar de kraamzorgsters standaard waren opgeleid (maar maakt ze geen lactatiekundigen) en zelf een lactatiekundigendesk hadden.

Verder kun je veel informatie halen van borstvoeding punt com en La Leche League.
L2014 & H2017
<<

Anoniem112

Bericht 29 Aug 2014 12:06

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Ik had ook bij beide hyperlactatie, ik heb in het begin alleen nooit gekolfd, moeite met aanhappen als mijn borsten zo vol zaten had mijn dochter ook, ik haalde iets de druk eraf met de hand.
Ik heb ook een lactatiekundige in geschakeld die gaf goede tips maar de hyperlactatie bleef ik houden, pas na een maand of vier ging dat beter en vanaf 7 maanden lekte ik niet meer tussen door.

Ik droeg de eerste weken pampertjes in mijn bh tegen t lekken, haha dit ging wel goed.
Een paar uur na de bevalling had ik al flinke stuwing.
Laatst gewijzigd door Anoniem112 op 29 Aug 2014 12:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem112

Bericht 29 Aug 2014 12:08

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

De lactatiekundige raadde bij mij blokvoeden aan, dus binnen de vier uur alleen 1 kant aanbieden, daarna weer de andere kant.
Kijk ook eens op borstvoeding.com daar kun je ook veel info vinden.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 29 Aug 2014 12:13

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Toch wel meteen een LK? Ik dacht pas als het niet lukt. De kraamzorg is ook goed opgeleid wbt borstvoeding, dat vind ik wel fijn. Zal is op die site kijken ook, dankjewel.
<<

Anoniem112

Bericht 29 Aug 2014 12:17

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Ik zou toch ook snel een lk mee laten kijken, en vooraf al goed verdiepen in hyperlactatie, ik heb dit de tweede keer ik gedaan en mede daardoor (en met veel doorzettingsvermogen en wilskracht) is het gelukt en heb ik uiteindelijk 15 maanen gevoed.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 29 Aug 2014 13:08

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Ayla schreef:Toch wel meteen een LK? Ik dacht pas als het niet lukt. De kraamzorg is ook goed opgeleid wbt borstvoeding, dat vind ik wel fijn. Zal is op die site kijken ook, dankjewel.


Gewoon gelijk bellen en vragen. Dan kunnen zij je vanaf het begin goed begeleiden en heb je geen valse start. Het zou zonde zijn als je straks eerst het advies van een zuster in het ziekenhuis hebt, dan het advies van je kraamhulp en dan pas een lk. Dan heb je al zo veel adviezen gehad.
Je zou nu al kunnen bellen met de vragen die je nu hebt opgeschreven. Dan weet je straks na de geboorte hoe jij het wil hebben.
<<

Anoniem193

Bericht 29 Aug 2014 13:11

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Hoe weet je dat je kraamhulp goed is?
De kraamhulp van mijn schoonzusje heeft ook zo'n certificaat, maar zette de kolf verkeerd in elkaar en deed heel wat dingen fout.
Ik zou ook een LK inschakelen, nu al, voor je bevallen bent.
<<

Anoniem97

Bericht 29 Aug 2014 15:48

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Ja echt een LK inschakelen, die kunnen je het beste begeleiden. Een vrijwilliger van de LLL kan je nu alvast bellen om informatie te krijgen over hyperlactatie.
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 29 Aug 2014 16:21

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Dit boek lezen; http://www.bol.com/nl/p/borstvoeding/1001004005688470/

Staan heel veel tips in, uitleg over hoe borstvoeding werkt en geeft je veel zekerheid. Nou ja, ik voel me nu zeker, misschien zit ik over een paar weken met mijn handen in het haar of borst?
Afbeelding
<<

Anoniem127

Bericht 29 Aug 2014 19:04

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Vervelend he? Het doet ook steeds zo'n pijn.

Bij mij hielp zo min mogelijk aanleggen. Dus maximaal een kwartier aan de borst en per keer maar een kant. Verder dus ook niet troosten aan de borst en niet kolven. Bij de derde heb ik het vanaf het begin gecombineerd met kunstvoeding om zo ook het aanleggen te beperken.
<<

Anoniem180

Bericht 29 Aug 2014 19:40

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Ik zag net op de Facebook van Dragen en Voeden een hele mooie foto van een babytje die bij de moeder dronk tijdens erge stuwing. Moeder liggend op bed en de baby liggend op de buik met het hoofd op de borst en voeten op de schouders. Op de kop dus.
Laatst gewijzigd door Anoniem180 op 29 Aug 2014 19:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 29 Aug 2014 19:40

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Hier ook gehad en pas sinds een paar weken is het op elkaar afgestemd.

Ik zou nu een lk inschakelen, of een vrijwilliger van lll. Met de laatste heb ik hele goede ervaringen. Zij organiseren ook bijeenkomsten voor zwangere vrouwen waar je veel informatie kan krijgen en waar je ook veel vragen kan stellen.
Ik zou zeker nu al zoveel mogelijk info proberen te vinden, zodat je wel al weet wat je moet doen, zodat je niet in je kraamweek dat oooookkk allemaal nog nieuw is, dat je ongeveer weet wat te doen en ook dan, als het probleem zich inderdaad voordoet, weer iemand inschakelen. Kolven is namelijk absoluut niet de oplossing, je lijf denkt dat die productie namelijk nodig is en zal het aan blijven maken, waardoor het in stand blijft en misschien wel verslechterd.

Er zijn inderdaad manieren (zoals blokvoeden, niet teveel aanleggen) om je productie zoveel mogelijk omlaag te krijgen, maar er zijn ook manieren om daarnaast het wat makkelijker te maken voor je kindje (bepaalde manier van voeden (op je rug, kindje zuigend tegen de zwaartekracht in), eerst even met je hand de druk eraf kolven zodat je kindje niet weggespoten wordt en gewoon aan kan happen in een wat zachter stukje huid ipv een betontepel).

Maar echt, als je het wil, schakel hulp in! Er is zoveel kennis, maar wel bij de juiste mensen...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 29 Aug 2014 20:44

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Bedankt meiden! Hier heb ik al veel aan. Ik heb een vrijwilliger van lll net een mail gestuurd. Die wacht ik af, en ik ga me verdiepen in de lk omgeving nijmegen.
<<

Anoniem186

Bericht 29 Aug 2014 21:29

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Ayla schreef:Bedankt meiden! Hier heb ik al veel aan. Ik heb een vrijwilliger van lll net een mail gestuurd. Die wacht ik af, en ik ga me verdiepen in de lk omgeving nijmegen.


Wat goed! Echt een verstandige zet!

Ik had bij m'n dochter ook echt vreselijke hyperlactatie. Maar door een goed begin bij m'n zoon heb ik dat bij hem nooit gehad. Dus zo kan het ook gaan.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 29 Aug 2014 22:15

Re: Borstvoeding, hyperlactatie

Echt Jans? Ik ben er namelijk echt bang voor, ik wil het graag goed doen. Ze heeft al terug gemaild, super fijn. Ook een boek aangeraden, die ga ik denk ik wel bestellen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers