Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kraamweek ervaringen

<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 17 Jan 2018 16:11

Kraamweek ervaringen

Hoe hebben jullie je kraamweek ervaren en dan met name het praktische?

Is je partner bijvoorbeeld ook thuis gebleven in die week en hoe beviel dat? Wij horen namelijk van anderen dat de partner het beste kan gaan werken die 1e week omdat er toch kraamhulp is en hij zich een beetje doelloos zal voelen en dat hij dan beter de week erop vrij kan nemen. Maar het lijkt mij ook weer zo ongezellig om alleen te zijn met de baby en een vreemde in huis.

En hoe hadden jullie de kraamuren ingedeeld en hoe beviel dat? Hebben jullie hele dagen gedaan of halve dagen?
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Anoniem231

Bericht 17 Jan 2018 16:13

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man was met de geboorte meteen 3 weken vrij. Dit vonden wij ideaal! Hij sliep 's nachts heel slecht dus dat zou niet veilig zijn als chauffeur. Daarnaast moesten wij ons kleintje natuurlijk leren kennen. Ik zou het erg ongezellig en jammer vinden als hij er niet bij kon zijn!
<<

Anoniem304

Bericht 17 Jan 2018 16:16

Re: Kraamweek ervaringen

Ik heb natuurlijk nog geen kraamweek gehad, maar mijn vriend heeft na de bevalling in ieder geval 2 weken vrij. Dus ook de kraamweek.
Een vriendin van me is eind december bevallen en zij kon de eerste week eigenlijk helemaal NIKS. Haar vriend heeft super veel geleerd van de kraamzorg en dat lijkt mijn vriend ook heel fijn. Dat hij veel kan leren dus, niet dat ik niks zou kunnen haha.
Oh en sowieso wil hij graag bij ons zijn die eerste dagen. Hij wordt maar 1x papa zegtie.

Wij hebben de kraamzorg in principe 49 uren en die verdeling gaat dan van meer uren op de eerste dagen naar minder uren op de latere dagen, maar als het goed gaat allemaal kan ze ook gewoon eerder naar huis, bijv na de lunch. De uren staan niet vast ofzo.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 17 Jan 2018 16:17

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man was net drie weken voor de bevalling begonnen met een nieuwe baan, hij kon helaas niet veel vrij krijgen. Ik ben op woensdag bevallen en hij is de maandag daarna weer gaan werken. Ik vond het heel fijn dat hij die eerste dagen heeft meegemaakt. Niet alleen omdat het zo'n bijzondere tijd is, die ik echt samen met hem wilde doormaken, maar ook omdat het gewoon praktisch is dat hij ook dingen leert van de kraamverzorgster. Indien mogelijk zou ik dus zeker aanraden dat hij de eerste week ook gewoon thuis is. Ik vond het wel heel erg dat hij zo vroeg weer moest werken, ik heb toen echt zitten huilen omdat ik me zo alleen en kwetsbaar voelde, ik had hem echt nog nodig. De meest ideale situatie lijkt me dat mijn man minimaal twee weken thuis is na de bevalling, liever zelfs nog drie.

Wij hadden elke dag hulp van 9 tot 2, ik vond dat lang zat. 's Middags kwam er vaak iemand op visite, mijn moeder of zus, en zij konden ook helpen indien nodig. De kraamverzorgster stofzuigde iedere dag, ze deed wat wasjes, maakte ontbijt en lunch voor me en ze legde wat dingen uit omtrent verzorging. Ik vond het fijn dat ze er was maar het was ook lang genoeg. Het was ook wel weer fijn als ze weg was, haha.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Jan 2018 16:18

Re: Kraamweek ervaringen

Nee juist thuis blijven als partner kregen wij als tip. Jij kan zelf nog niet zoveel dus hij kan juist dingen leren van de kraamzorg. Niet dat het allemaal zo reuze ingewikkeld is maar ons werd juist aangeraden om zeker de eerste helft van de kraamweek als man wel aanwezig te zijn.

M'n man voelde zich af en toe inderdaad een beetje nutteloos maar hij hield het huis netjes op orde. De kraamzorg had nog nooit zo'n behulpzame echtgenoot gezien zei ze (al zegt ze dat misschien tegen iedereen, korreltje zout dus).

Wij hadden een jonge meid en ik vond haar prima en prettig in de omgang. Ik heb geen kraamtranen gehad en was ook niet emotioneel toen ze weg ging en ik heb eigenlijk ook niets nieuws geleerd maar toch was de extra hulp in huis prettig. Ik kon me er goed aan overgeven om zorg uit handen te geven, dat viel me mee.

Mijn man is anderhalve of twee weken vrij geweest. Zoiets. Ik weet het nu al niet meer.

Oh ja, de kraamhulp bleef tot ongeveer half 4 's middags. Dat is al vrij laat, als ik dat zo van anderen hier lees.
Laatst gewijzigd door Marin op 17 Jan 2018 16:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem247

Bericht 17 Jan 2018 16:20

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man was bij beide kinderen zo’n 1,5 week vrij na de geboorte. Bij ons bleef de kraamhulp de ene keer tot 12.00 en de andere keer tot 14.00. Ging met ons in overleg.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 17 Jan 2018 16:27

Re: Kraamweek ervaringen

Bij de oudste is mijn man de eerste dag thuis gebleven, daarna 2 dagen gaan werken en toen moest onze dochter ineens snel naar het ziekenhuis en is hij daarna 3 weken vrij geweest (1 week ivm ziekenhuisopname en 2 weken geplande vakantie).

Bij de jongste was hij het weekend vrij (ze is op vrijdagochtend geboren) en is de week daarna gaan werken. Na de kraamweek is hij 2 weken vrij geweest en in de kraamweek was mijn moeder er 3 dagen. Zodat de oudste ook genoeg aandacht kreeg.

Mijn man heeft veel geleerd in de kraamweek dus ik zou niet aanraden om fulltime te gaan werken maar bijvoorbeeld halve dagen.
De hulp was er vaak rond 9 uur en bleef tot een uur of 2.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Kiwi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 480

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:20

Bericht 17 Jan 2018 16:48

Re: Kraamweek ervaringen

Hier was man ook de eerste tijd thuis... Maar goed ook want de dag van de geboorte waren we laat (qua tijd voor eten dan) thuis, dus even snel wat besteld voordat de opstart van kraamhulp zou komen. Dit is hem zo goed gevallen, kuch :palm: , dat hij de eerste 2 dagen hondsberoerd was, voedselvergiftiging. Ik voelde me gelukkig topfit dus geen problemen voor de uren zonder kraamhulp maargoed. Daarna vond hij het heel fijn om van alles te leren. En daarbij zijn de nachten ook ineens anders... Ook al kan de man wellicht aardig (door)slapen, het is niet meer zoals het was. Dus hij was stiekem best flink moe, deels wellicht ook nog door zn ziek zijn.
Ik ben bevallen met 3-8 en hij moest 12-8 de eerste keer weer werken (kon in de zomerperiode niet langer vrij krijgen qua diensten, mede door 2 andere collega's waarvan de vrouw rond dezelfde tijd was uitgerekend en natuurlijk de standaard vakanties van anderen).
<<

Anoniem306

Bericht 17 Jan 2018 16:58

Re: Kraamweek ervaringen

Bij de oudste heeft mijn man direct na de geboorte 4 weken vrij genomen. We wilde de kraamweek en de weken erna samen doen. We hebben toen alle uren gebruikt.

Bij de jongste heeft mijn ook weer 4 weken vrij genomen na de geboorte. Vooral ook voor de oudste. Qua uren hebben we niet alles gebruikt. De laatste dag is ze niet meer geweest en ze is een aantal dagen eerder naar huis gegaan.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 17 Jan 2018 16:59

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man heeft zich in de eerste kraamweek idd behoorlijk doelloos gevoeld. Dus toen de tweede kwam is hij na die twee dagen idd (halve dagen) gaan werken en heeft daarna vakantie genomen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 17 Jan 2018 17:41

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn vriend was thuis en dat vonden we allebei heel fijn. Alles was nieuw en we sliepen allebei heel weinig. Fles om de 3 uur en met onze ervaring waren we daar zo een uur mee bezig, met de luier erbij. Dan weer 2 uur kunnen slapen, maar amper slapen omdat de wekker alweer bijna gaat. Die 2 weken draaiden om baby knuffelen, slapen en onszelf in leven houden. Ik vond het fijn alles te kunnen delen. Ik ben ook heel blij met de kraamhulp, die ons de ruimte gaf onze baby te leren kennen, terwijl zij alles draaiende hield.
We hadden die week ook veel afspraken. Hielprik, gehoortest, controle huisarts, controle verloskundige en weet ik veel wat nog meer. Ik kon dat allemaal niet onthouden en dat deed de kraamhulp voor me. Ik vond het echt superfijn dat die aan het begin de dag even met me doornam omdat ik het gewoon niet wist.

De kraamweek was een bizarre week. Heel intens en die slaap. Maar tegelijk zo heerlijk, met onze bubbel en niks anders aan ons hoofd dan een baby in leven te houden.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 17 Jan 2018 17:59

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man is in de kraamweek één dag gaan werken om alles goed over te dragen en was daarna 2 weken thuis. Ik vond het juist heel erg fijn dat hij er was. De kraamhulp geeft superveel informatie en ik was niet in staat om dat allemaal te onthouden. Daarnaast is het zo’n bijzondere week die je niet over kunt doen, juist superfijn om die start samen te maken. Bij de tweeling zou ik dat weer zo willen, ondanks dat we nu natuurlijk iets minder hoeven te leren.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem236

Bericht 17 Jan 2018 18:38

Re: Kraamweek ervaringen

Bij de eerste is mijn man halve dagen gaan werken na een aantal dagen en had een week vrij toen Kraamzorg weg was.
Bij de jongste is hij vanaf dag van geboorte drie weken vrij geweest, veel beter en gezelliger!
Uren waren als volgt verdeeld; 4 hele dagen, 4 halve maar bij de oudste een hele dag minder vanwege overnachting in het zkh.
Bij de jongste zouden de halve dagen in de ochtend zijn, maar dat ging lastig, toen kwam ze van 13 tot 17 ofzo, erg fijn! Lekker rustig aan doen s ochtends
<<

Anoniem252

Bericht 17 Jan 2018 19:00

Re: Kraamweek ervaringen

Pollepel schreef:Mijn man was met de geboorte meteen 3 weken vrij. Dit vonden wij ideaal! Hij sliep 's nachts heel slecht dus dat zou niet veilig zijn als chauffeur. Daarnaast moesten wij ons kleintje natuurlijk leren kennen. Ik zou het erg ongezellig en jammer vinden als hij er niet bij kon zijn!


Dit!
Mijn man en ik vonden die kraamweek geweldig. Het was gezellig, we hebben veel geleerd, konden rustig opstarten met onze dochter. Echt zo genoten. En daarna rustig ons eigen tempo gevonden die weken.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 17 Jan 2018 19:07

Re: Kraamweek ervaringen

Hier ook man vanaf bevalling een paar weken vrij.
Vonden wij perfect! Hij veel geleerd vd kraam in die eerste week, maar vooral gewoon samen alles meemaken die eerste tijd en lekker met z’n 3tjes op stap.
Was niet allemaal rozengeur en maneschijn (wij bijv heeeel veel moeite gehad met bv op gang krijgen), maar kijk er op terug alsof t een grote roze droomwolk was :)
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 17 Jan 2018 19:26

Re: Kraamweek ervaringen

Bedankt voor jullie ervaringen, ik ga het er nog eens met hem over hebben. Halve dagen werken gaat niet echt in zijn werkdis het wordt alles of niets. Hij wil zelf ook wel gewoon thuis zijn, maar vrije dagen zijn helaas niet oneindig :-).
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Jan 2018 19:29

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man is bij de oudste vier weken thuis geweest. Twee weken vrij en daarna twee weken kerstvakantie die hij sowieso al vrij was. Ik vond het heerlijk! Ik kon na de bevalling weinig en ik vond het gewoon ook heel fijn om hem bij me te hebben. Hij vond het ook heel fijn om bij ons te zijn.
Bij de jongste is hij 2 weken thuis geweest. Toen ging het met mij een stuk beter en was de noodzaak minder hoog dat hij thuis was. Vooral voor de oudste vond ik het wel heel fijn dat hij er voor haar was. En ik vond het nu ook weer gewoon fijn om de eerste tijd veel samen te zijn. Het is zo'n bijzondere tijd en daar wilde ik echt met elkaar van genieten.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 17 Jan 2018 19:31

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man is ZZP'er en kon dus wat gemakkelijker vrij nemen. Hij is het grootste gedeelte van de kraamweek thuis geweest. In de tijd dat ik 's middags sliep ging hij soms even een klein klusje ergens doen. Maar ik was blij dat hij er was, zo bijzonder om aan elkaar te wennen als gezin!
⁠♡♡♡
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 17 Jan 2018 19:47

Re: Kraamweek ervaringen

Bij alle 3 was mijn man vrij. Kan pas zeggen dat de laatste kraamweek wel de allerleukste en fijnste was van de 3.
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 17 Jan 2018 19:50

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn vriend is 2 weken vrij geweest na de bevalling. Ik kon in de kraamweek nog amper op mijn benen staat, dus ik was erg blij dat hij er was voor de luiers en alles. Hij moest sowieso ook echt nog alles leren, dus dat was ook wel handig. Die eerste dagen zijn zo bijzonder! Onze kraamhulp is de eerste dag een paar uur geweest (waren rond de middag thuis uit het ziekenhuis). Daarna nog 5 dagen van 9 tot 16 ofzo en de laatste dag was half. Ik had haar graag langer gehad, ik voelde me nog zo onzeker!

Mijn vriend werkte overigens maar 3 dagen voor een werkgever en twee dagen voor zichzelf, dus hij was na die twee weken nog veel thuis en het was al snel kerst en toe was hij ook weer een paar dagen vrij. Ik vond het heel moeilijk om het alleen te doen die eerste weken!
december 2016
juli 2019
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:13

Bericht 17 Jan 2018 20:09

Re: Kraamweek ervaringen

Bij de eerste brachten we de eerste week in het ziekenhuis door. De geboorte vond plaatst op de eerste dag van mijn man zijn vakantie (onderwijs) dus hij was heel de week vrij en de twee weken erna had hij zijn verlof verspreid gepland (5 dagen).

Bij de tweede was man een paar dagen thuis en had verder zijn verlof verspreid over 2 weken. In de eerste week is hij een paar dagen gaan werken. Dit waren zijn kortste dagen. De dagen waarop hij veel lessen had nam hij verlof. Opzich hoefde hij van de kraamhulp ook niet meer echt wat te leren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 17 Jan 2018 20:23

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man heeft de eerste week vrij gekregen van zijn werkgever. Omdat alles nogal spannnend was en we in het ziekenhuis lagen. We hadden een familiekamer en hij mocht ook blijven slapen.
Daarna is hij nog 2 weken thuis geweest want ik had nog amper recht op kraamzorg.
Hier was ik heel blij mee want hij zorgde voor de boodschappen en kookte.
Het waren lange dagen en erg korte nachten dus voor hem ook erg fijn.
2016
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 17 Jan 2018 20:27

Re: Kraamweek ervaringen

Mijn man is beide keren ook 3 weken vrij geweest.
Heel fijn dat hij samen met de kraamverzorgster ook veel van de verzorging op zich kon nemen toen ik in mijn bed lag.
En bij N. was het ook heel fijn dat hij af en toe wat tijd samen met T. kon doorbrengen.
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 17 Jan 2018 20:44

Re: Kraamweek ervaringen

Ik was zoooo blij dat hij hier in de kraamweek vrij was (heb er van tevoren tegen moeten praten want volgens zn moeder kon hij ook beter de 2e week pas vrij hebben maar wou ik niet) want onverwacht een keizersnede en in totaal 4 dagen ziekenhuis gehad. Uiteindelijk issie 2 weken vrij geweest, we hadden toen nog 3 dagen zonder kraamzorg met zn 3en. (2 dagen extra kraamzorg gehad). De baby huilde snachts veel dus op een gegeven moment had hij 36 uur niet geslapen en daardoor een soort van paniekaanval. Dus werken was m ook echt niet gelukt in de kraamweek. Dusja ik zou wel aanraden die week vrij te hebben. Liefst 2 of 3 weken minimaal toch wel. (3 weken kon hier helaas niet). Ik vond de kraamweek echt verschrikkelijk (we hadden wel een topkraamhulp!) maar ben wel blij dat ik een deel van mn ervaring toch wel met hem kan delen (ook ivm verwerken ervan).
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 17 Jan 2018 20:54

Re: Kraamweek ervaringen

Bij mijn eerste had ik 49 uur kraamzorg. Mijn man is de eerste 4 dagen thuis geweest en heeft toen 2 dagen gewerkt om werk over te dragen. Toen de kraamhulp wegging, was hij nog 2 weken vrij en aansluitend vielen we in de feestdagen. Ik was direct na de bevalling vrij fit en gaf borstvoeding. Hij heeft dus lekker meegedaan met de dutjes overdag en de kraamhulp betrok hem overal bij. Dat was perfect. Na 6 weken werd het pas pittig, ik vond het wel fijn dat hij toen nog wat vrije dagen over had.

Bij de tweede had ik nog meer uren kraamzorg en liep er al een peuter rond. Ik beviel op Hemelvaartsdag, dus de drie dagen erna was hij in ieder geval vrij. Vervolgens heeft hij vijf halve dagen thuis gewerkt en daarna was hij nog 2 weken vrij. Er was beduidend minder te leren qua verzorging, dus mijn man heeft vooral met mijn oudste opgetrokken. Ik kon na 2-3 dagen alles weer en gaf weer borstvoeding. Ik vond het op een gegeven moment ook wel weer fijn dat mijn man aan het werk ging, zo kon ik mijn eigen ritme gaan oppakken met twee kleintjes.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers