21 Feb 2026 20:15 door Niekske
Mijn moeder is jaren mantelzorger geweest voor mijn vader, tot hij overleed. Ze is zelf op zich nog fit genoeg, vrij jong (66) maar ze kan zo zwaar op de hand zijn. Veel dingen in het leven zijn zo enorm moeilijk als je het haar vraagt. Ze vindt ook vanalles spannend, dus wij helpen haar af en toe. Vooral mijn broertje en ik trouwens, mijn zusje komt maar weinig langs. Mijn moeder is afgelopen jaren wel vaker gevallen, soms met breuken, andere keer met een blauw gezicht, dus dat soort incidenten vind ik ook wel spannend. Maar ze gaat nu een valpreventie training volgen. Mocht zij mantelzorg nodig hebben, zal het ook op mijn broertje en mij gaan neerkomen. Mijn zusje vindt het nu al moeilijk om langs te komen en binnenkort verhuist ze nog verder weg.
Mijn schoonouders zijn wat ouder (74) maar beide nog heel fit. Al is mijn schoonmoeder ook al een paar keer gevallen afgelopen jaren. Zij wonen twee straten bij ons vandaan, dus wij zullen de eerste zijn voor mantelzorg als dat aan de orde komt. Maar mijn zwager en één van mijn schoonzussen zullen zeker ook mee helpen.
Zowel voor mijn moeder als voor mijn schoonouders zou ik dit met liefde doen, wanneer het nodig is, kijken we wel hoe we dat combineren met ons gezin en werk.
december 2016
juli 2019