Vader plotseling overleden
Met een bevriende buurvrouw geprobeerd hem te reanimeren en de hulpdiensten gebeld die massaal zijn uitgerukt. Terwijl die bezig waren met reanimeren werd ik uit bed gebeld met dit nieuws door de buurvrouw van zijn partner. En niet veel later opnieuw een telefoontje dat hij het helaas niet had gered. Hoewel het allemaal heel snel gegaan is (minder dan een uur) vraag ik me toch ook af van hoeveel pijn had hij, hoe voelde het precies, heeft hij erg geleden in korte tijd, zou hij bang geweest zijn? De exacte doodsoorzaak zullen we ook niet weten, want we werden allemaal naar bij het idee om nog allemaal ingrepen te laten doen.
Echt wat een nachtmerrie, we zijn allemaal kapot van verdriet. Hij heeft zijn pensioen niet eens mogen halen, was drie weken daarvoor 64 geworden. Net 40 jaar bij de zaak aangetikt. Nog vol plannen voor de toekomst (net nog een vakantie geboekt, als hij met pensioen zou gaan zou hij met zijn partner gaan samenwonen, etc).
Uitvaart is inmiddels geweest en kijken we met een goed gevoel op terug. Heel hartverwarmend ook dat er maarliefst een collega of 70 is gekomen en dat was nog niet eens iedereen die erbij had willen zijn. Er is ook gesproken namens zijn werk, iemand sprak namens zijn partner en ik heb ook gesproken. Verder was het daarna een meer informeel samenzijn en dat was ook erg fijn. De week eraan voorafgaand ben ik op 1 dag na elke dag bij hem gaan kijken in het uitvaartcentrum en heb nog hele verhalen tegen hem opgehangen en wat troostrijke dingen neergelegd bij hem. Ik was de enige die het zag zitten om te gaan kijken elke dag, ben blij dat ik het gedaan heb zodat hij daar niet dagen alleen lag en het was ondanks het grote verdriet echt waardevol om zo op de enige manier die er was nog samen te kunnen zijn.
Maar wat een verdriet zeg, ik wist niet dat een mens zich zo gebroken kan voelen. En dan komt nu naast het verdriet wat al meer dan genoeg is er ook nog een hele berg aan confronterend regelwerk bij. Hij en zijn partner hadden op papier niks geregeld, dus samen met mijn twee broertjes moet ik alles gaan regelen. En zijn partner hebben we contact mee en betrekken we waar mogelijk en waar ze het zelf ziet zitten. Maar nu oa allerlei dingen opzeggen wat super confronterend is, zijn huis moet volledig worden opgeruimd en uitgezocht en uiteindelijk in de verkoop. Echt wat een nachtmerrie, er zijn ook momenten dat mijn brein nog steeds niet kan bevatten dat dit echt gebeurd is..

.