Aletta, bij mij is het 2 en een half jaar geleden en eerlijk gezegd kan ik nog elke dag erom huilen. En huil ik ook nog best vaak als ik alleen ben. Ik kan ook bepaalde liedjes niet aanhoren zonder gelijk vol te schieten, en als ik over hem praat dan krijg ik direct een brok in mijn keel en heb ik veel gevoelens.
Het verdriet is wel anders nu dan het eerste jaar. Het eerst half jaar schrok ik me steeds een hoedje bij het besef dat hij er niet meer is, dat heb ik nu niet meer. Ik vond dat een extreem vreemd gevoel, ik kreeg letterlijk steeds opnieuw een schrikreactie. Alle eerste keren zonder hem vond ik heel stom. Maar ik heb niet persee met de feestdagen een extra gemis, maar meer gewoon in het dagelijkse leven. Vaderdag en zijn verjaar en sterfdag vind ik wel minder fijne dagen, maar ze hebben ook wat moois omdat we zijn leven dan ook gewoon vieren met ons 5jes.
Ik ben enig kind en het idee dat mijn moeder misschien ook jonger zal sterven vind ik een hele enge nare gedachte. Ze heeft een aantal gezondheidsproblemen (ernstig hartfalen onder andere) sinds afgelopen jaar en ik heb laatst de ambulance moeten bellen omdat ze gewoon waar ik naast zat wegviel. Echt extreem eng was dat. Nog niet zo lang daarvoor had ze 12 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat het hartfalen was ontdekt en ze bijna dood was. Nu heeft ze allemaal ingrepen gehad en loopt er nog 1 ding en als dat achter de rug is is ze "zo goed als dat ze kan zijn". Ook heb ik hulp in de huishouding voor haar geregeld en een glazenwasser, zodat ze niet meer zelf al die dingen hoeft te doen. Ik woon op 10 minuten rijden van haar af en ik vind de afstand eigenlijk te groot.
Mijn kinderen waren 7 en 9 toen mijn vader overleed en ze hebben het er heel erg moeilijk mee gehad. Onze dochter heeft ook rouwtherapie ervoor gehad en het gaat nu heel goed met mijn kinderen. Maar mijn moeder en ik blijven gewoon erg verdrietig (vooral privé en op onszelf, en soms uiten we het naar elkaar). Ik heb zelf ook wat therapie gehad maar ik denk dat het iets is wat bij mij is en blijft, op een bepaalde manier. Ik hield gewoon echt heel erg veel van mijn vader, en hij van mij. Ik was zijn meisje en ik was een echt papa's kindje. Hij heeft zijn hele leven ook zo veel aan mij (en mijn moeder) altijd gewijd. Niks was teveel of te lastig en hij verzette alle bergen voor mij. Ik hou me daar aan vast, aan al die mooie liefdevolle herinneringen, maar wel met het gevoel dat hij nog niet had mogen gaan. Het was te vroeg.
Mijn moeder komt elke woensdag hierheen en dan eet ze mee, voor de rest zit ze heel veel alleen thuis. Ze heeft wel veel broers en zussen maar die ziet ze best weinig de laatste tijd. Iedereen heeft dan ook nog zijn of haar partner. Wij proberen af en toe in het weekend een dag naar haar toe te gaan maar eigenlijk is dat te weinig. Ze kan geen auto rijden en in haar dorp is verder helemaal niks te doen. Ze is dus afhankelijk van ons of anderen. Ik bel elke dag met haar en vooral onze dochter belt ook vaak met haar en dan gaat ze dansjes doen via videobellen bijvoorbeeld.
Het idee dat er iemand op deze aarde niet meer is, die zo van mij hield als dat hij deed, want dat doet niemand. Ja mijn moeder en mijn man en kinderen, maar dat is toch anders dan de liefde die hij voor mij had. Toen ik voor het eerst mama werd kwam iedereen naar de baby kijken, maar hij keek eerst naar zijn baby (ik). En daar heb ik zelfs een foto van en het voelt tegelijk heel mooi en heel pijnlijk. Ook al heb ik een geweldige partner, in het begin voelde ik me ergens heel verlaten, alsof mijn beschermer me had verlaten. Ik vraag me soms nog steeds af hoe ik nu de rest van mijn leven zonder hem moet leven?
Eigenlijk heb ik dus geen tips voor je, alleen mijn eigen ervaring en gevoel. Weet wel dat voor dit grote verdriet ertegenover staat dat er heel erg veel liefde is/was en altijd zal blijven. Mensen die een andere/mindere band hebben met hun vader zullen misschien minder/anders verdriet hebben, maar zij hebben helaas niet dat soort liefde gehad dat wij kennen denk ik. Wat ook extreem verdrietig is.
Wat Sarah zegt heb ik overigens ook. Het idee van zijn mobiele nummer kwijtraken aan iemand anders. Ik heb zijn telefoon zo lang in leven gehouden totdat onze zoon een telefoon kreeg en nu heeft hij zijn nummer. En toen moest ik hem ook uit de groepschat gooien (die van mijn moeder, mijn man en mij) Dat vond ik een dingetje maar dat is wel gelukt. En dat was prima. Maar het huistelefoonnummer van mijn ouders, als ik dan op bellen druk staat daar: Pap&Mam en dat ga ik nooit veranderen. Hij pakt nooit meer op, maar ik bel wel naar hun huis.