15 Aug 2025 22:15 door Aquariumvis
Oh wow, ik dacht er is helemaal geen animo voor het topic, was het alweer een beetje vergeten, en nu kijk ik vanavond weer even en is er opeens best veel geplaatst. Leuk!
GSTQ: Zoveel herkenning in alles wat je schrijft. Ook ons gezin bestaat uit neurodiversen. Alleen zoon (13) is gediagnosticeerd met adhd, eigenlijk add, maar ik vermoed ook autisme. Dochter is zeker weten net zo autistisch als ik, maar heeft geen diagnose. Man heeft ook adhd.
De eenzaamheid komt echt door een omgeving met veel veroordeling (veel neurotypischen en discriminerende naasten/bekenden 😔 waar we door ons werk niet zomaar los van kunnen komen).
De tips die je noemt zijn inderdaad, hoe cliché ook, erg goed. Ik merk dat regelmaat sporten de hyperactiviteit (met name in mijn hoofd) verminderd.
Methylfenidaat heb ik geprobeerd. En ook de langwerkende variant. Maar ik kon er ten eerste slecht van slapen steeds (en vermoeidheid maakt alle klachten erger) en zodra het uitgewerkt raakt raak ik in één klap vreselijk overprikkeld en chagrijnig en kattig.
Maple: Misschien heb ik het niet helemaal juist verwoord. Ik ben mezelf niet echt kwijtgeraakt, meer dat ik altijd zo gemaskeerd heb dat ik soms niet echt eeet of ik het voor een ander doe of echt voor mezelf. Kan het niet helemaal goed uitleggen 😅
En wat je zegt over richting de overgang gaan en deze problematiek. Ja ik merk echt dat het met de leeftijd ’erger’ wordt. Of ik word gewoon steeds meer mezelf en tolereer minder bullshit 😅🙈
Marsy: Ik ben ook hoogbegaafd getest. Daar is het hele circus hier eigenlijk mee begonnen. Zoon werd getest voor school, bleek HB, in de tijd dat ik bij een psych onder behandeling was. Zij zag zijnskenmerken van HB in mij en heeft die test afgenomen bij mij.
Toen ook nog adhd getest en later bij een andere behandelaar autisme getest. Ben nu wel klaar met die testen en gesprekken.
Ik weet ook dat ik als ‘apart’ gezien wordt en hyper zelfstandig en kundig en precies in alles. Maar eigenlijk komt dat uit mijn autisme denk ik omdat ik het liever zelf doe zodat het goed gedaan wordt zoals ik dat wil.
In de huidige maatschappij is/komt steeds meer ruimte voor neurodiversiteit. Daar ben ik zo blij mee. Stelt me enigszins gerust voor de toekomst van mijn kinderen.
Minx: Ik ben ook HB en ook slechts havo afgemaakt. Ik voelde me altijd zo dom! Achteraf gezien kon ik gewoon slecht plannen en zag het overzicht gewoon niet, vanwege mijn adhd. Maar ja dat zag niemand toen. Gehuild heb ik bij wiskunde, nog steeds een hekel aan dat vak. Overigens nu al 18 jaar succesvol zelfstandig ondernemer, dus het is wel goed gekomen maar oh oh oh school vond ik vreselijk.
Ik zou ook graag nieuwe mensen leren kennen. Maar mijn autisme maakt me zo verlegen en afhoudend, bijna afstandelijk op het eerste gezicht. Online geen last van. Ik ben echt zoekende want ik heb echt nieuwe vrienden nodig.
Malou: Nee dat herken ik eigenlijk niet. Lijkt me wel leuk. Ik had vroeger wel dat vormen en kleuren een connectie hadden. Vierkant was rood en cirkel was geel, driehoek groen. Beetje gek maar zo zag ik dat. Haha. Nu niet meer.
Teun: Heel veel zijnskenmerken overlappen inderdaad. Ik heb ook een extreem rechtvaardigheidsgevoel en kan daar echt over the piss van zijn. Ook stemmingen voel ik haarfijn aan. Ken je de term AuDHD? Dat is waarin ik mezelf het best in ‘categoriseer’, heeft ook al deze zijnskenmerken.
Herkennen jullie ook dat jullie weinig sociaal zijn. Ik ben daarin zwart/wit.
Ik heb sociaal contact nodig, want anders voel ik me eenzaam. Maar het benauwd me al heel snel. En zodra ik heerlijk in mijn eigen bubbel zit denk ik niet aan sociaal contact en vind ik het soms zelfs irritant als ik geappt of gebeld word. (Bellen doe ik trouwens nauwelijks, met slechts een aantal mensen kan ik bellen)