Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoe vind jij rust/balans?

<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Aug 2025 11:13

Hoe vind jij rust/balans?

Het lukt mij namelijk niet. Al m’n hele leven niet.

Ik moet altijd iets doen van mezelf. Kan wel op de bank zitten maar nooit ontspannen want ik vind tv kijken zonde van m’n tijd. Het leven is al zo kort dus ik moet elke dag alles eruit halen, doodvermoeiend soms.
Zeker nu de dagen lang zijn voel ik de onrust om de hele dag dingen te doen tot het donker is maar dit is roofbouw gezien ik ook chronisch ziek ben.

Wie herkent dit en is het jou gelukt om meer rust in je hoofd te krijgen? Ik ontspan namelijk mentaal alleen van druk bezig zijn maar daardoor is m’n lichaam behoorlijk kapot aan het gaan.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Aug 2025 11:29

Re: Hoe vind jij rust/balans?

Ik ben denk ik het tegenovergestelde en word al moe als ik eraan denk om elke dag allerlei dingen te moeten van mezelf. Dit had ik wel heel erg toen ik in de twintig was, van alles moest, fomo en moeite om alleen te zijn. Maar een beetje doelloos tv kijken, een boek lezen of een beetje voor je uit staren is toch heerlijk? Hoe laad je anders op?

Elke dag alles eruit halen lijkt me idd doodvermoeiend. Waar komt dit gevoel vandaan? Vaak zijn dagen maar gewoontjes en leven we gewoon. Werk, gezin, hobby’s, sociaal leven. Met soms een spannende of uitdagende uitspatting. Heel menselijk toch? Waarom moet je elke dag iets doen? Je moet helemaal niks, behalve adem halen.

Heb je hier al weleens met een professional over gepraat?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Aug 2025 11:46

Ik heb een aantal dingen die ik echt wil doen. Dat is 5/6x in de week sporten. Die dingen gaan dus als eerste in mijn agenda. Verder wil ik niet elke dag afspraken hebben. Door de week plan ik sowieso niets sociaals. Mijn vriend gaat rond 20 naar bed en ik vind het wel gezellig om samen nog even tv te kijken dus vaak ga ik rond 21 naar boven. Ik ga pas rond 23 slapen maar een boek of nog even een serie kijken is prima. Verder is mijn week gewoon heel voorspelbaar wat veel rust geeft. Verder laat ik sinds een half jaar ongeveer mijn boodschappen bezorgen. Op vakantie vind ik het leuk om boodschappen te doen maar thuis kost het me teveel tijd en energie die ik niet aan dat soort dingen uit wil geven.
2015 💙
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 10 Aug 2025 12:26

Oeh dat klinkt heel vermoeiend, snap dat je dat anders zou willen en meer rust in je hoofd krijgt vooral. Ik zou op onderzoek uit gaan waar dat vandaan komt, eventueel met een psycholoog. Ik herken 't met momenten, maar dan ben ik vooral bezig met andere dingen te onderdrukken.

Ik hou erg van thuis zijn, of het nu bezig zijn is of inderdaad een serie op de bank. Nu ik van baan gewisseld ben heb ik het beste van beiden. Genoeg vrije tijd om m'n huishouden te doen, naar het bos te gaan, te chillen en daarnaast werk ik en daar laad ik ook heel erg van op nu.
Ik kan wel pas rusten als ik m'n klusjes voor die dag gedaan heb, dat zorgt misschien voor de balans. Fomo heb ik niet, ik hoef er ook jiet perse op uit op een vrije dag. Maar vind het dan wel erg leuk om ergens heen te gaan wat ik echt leuk vind, en niet wanneer ik ga om iemand anders een plezier te doen bijvoorbeeld.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 10 Aug 2025 14:30

Fantine schreef: Maar een beetje doelloos tv kijken, een boek lezen of een beetje voor je uit staren is toch heerlijk? Hoe laad je anders op?

Ik laad daar niet van op, ik word daar alleen maar vermoeider en slomer van.
Ik laad op van actieve ontspanning. Denk aan wandelen, yoga, sporten, naar een optreden gaan, tuinieren, in bad, naar de sauna, lekkere dingen bakken, een bord spelletje spelen.

Wellicht werkt dat voor jou ook? Je bent dan toch bezig, maar laadt ook op. Je kunt gewoon wat uitproberen en dan kijken of je er vermoeider van bent geworden of juist niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 10 Aug 2025 14:30

Ik snap je gevoel deels wel. Ik voel ook onrust als ik niks doe. Ik kan echt chagrijnig worden van een dag niks doen omdat ik de onrust door me heen voel razen. Maar tegelijkertijd heb ik ook wel fysieke rust nodig (in mindere mate dan jij denk ik). Maar van een dag thuis zitten word ik alleen maar lamlendig.
Fomo herken ik ook wel een beetje maar steeds minder.

Ik houd balans door het eigenlijk allemaal wel te doen. Dingen waar ik energie van krijg wisselen met dingen waar ik echt van rust. Gisteren had ik een slechte emotionele dag en vandaag heb ik een uur gewandeld. Dat heeft me geholpen vandaag.
Let's discover the world together.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Aug 2025 14:56

Ik heb geen last van fomo in de zin van sociale dingen. Vind het juist heerlijk alleen of met m’n vriend.
Mijn brein wordt eigenlijk alleen rustig als ik fysiek bezig ben (voornamelijk met wandelen) alleen kan ik dat dus maar 1km dus dat zijn hele korte mentale rustmomenten 🥲

Ik begin volgende week met therapie dus ik hoop daar wat tips te krijgen maar was gewoon benieuwd of andere mensen dit ook zo ervaren.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 10 Aug 2025 20:32

Dat herken ik dan wel weer. Daarom worden m’n trainingen ook als eerste gepland. Wel lastig inderdaad als je daar in beperkt wordt. Dat herken ik dan wel dat dat een fijne uitlaatklep is.
2015 💙
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 12 Aug 2025 13:20

Ik geloof dat ik ontspanning kan vinden in bezig zijn. Ik heb ook nog nooit overdag televisie gekeken en een boek lezen lukt ook alleen maar voor het slapen gaan. De krant lukt maximaal een half uur onafgebroken. Maar taken als weekboodschappen samen met de kinderen doen, in de tuin werken, naar de paarden gaan, de wei uitmesten, koken voor familie, samen eten geven me allemaal ontspanning en rust. Maar dat moet er geen tijdsdruk opzitten. En dat is het grote verschil tussen de vakanties/weekenden en schoolweken. Op werkdagen staat alles onder tijdsdruk. En dan is boodschappen doen of koken niet meer ontspannen.

Terug naar Persoonlijk