24 Feb 2025 10:27 door Godsavethequeen
De grootste les die ik heb geleerd is om het elke dag weer opnieuw te proberen. Soms gaat het leven niet zoals je had gewild, gehoopt of je had voorgesteld. Soms doen dingen echt heel veel pijn. Ik heb heel vaak gedacht, ik sta niet op vandaag. Te moe of te uit het veld geslagen. Maar door toch op te staan en toch alles te doen, komen er vanzelf weer lichtpuntjes. Een leuk gesprek, een lachend kind, het horen fluiten van de vogels, de zon op je gezicht. En het geeft mij een beter gevoel over mezelf, dat ik het toch probeer. En altijd oog houd voor de kleine en fijne dingen. Nu lijkt het net alsof ik depressief ben en dat ben ik niet en ook niet geweest. Maar het leven is wel heel anders gelopen dan ik me had voorgesteld. En het is me door elke dag weer op te staan gelukt, om te accepteren en om dankbaar en blij te zijn. Twintig tot vijftien jaar geleden ging ik heel anders met tegenslagen om.
Minder tot geen alcohol drinken. Dat heb ik steeds verder afgebouwd. Ik kan er niet tegen. Dit weekend carnaval gevierd en meestal drink ik dan toch maar, want he gezellig. Maar dit jaar dacht ik nee. Ik wil het niet. Dus ik heb spa rood gedronken. Ik doe sowieso vrij weinig meer omdat anderen het gezellig, leuk, spontaan of sociaal vinden. Ik doe het alleen als ik me er fijn bij voel.
Opruimen, plannen en organiseren heb ik geleerd sinds ik kinderen heb. Dat kon ik vroeger helemaal niet. Nu wel. Huis is altijd opgeruimd en schoon. En daar voel ik me ook veel fijner bij.
Veel minder ijdel. Ben veel minder bezig met mijn uiterlijk. Paar grijze haren, rimpels op mijn voorhoofd, ouder worden, ik vind het allemaal prima. Ik ben blij dat ik ouder word en haal mijn voldoening en eigenwaarde niet meer uit mooi gevonden worden. Vroeger vond ik dat wel heel belangrijk dat mensen me mooi vonden. Nu helemaal niet meer. Dat is een verademing.
Gezonde levensstijl, daar ben ik ook veel beter in geworden. Gezond en gevarieerd eten, voldoende bewegen, buiten zijn en geen alcohol. Toen ik jong was heb ik roofbouw gepleegd op mijn lichaam. Nu zorg ik goed voor mezelf.