26 Dec 2024 16:40 door Marsy31
Zal zelf even beginnen en sorry: het is een lief dagboek rant. Zoals jullie weten zijn we van Australie naar Nederland verhuisd zodat we tijd met familie konden doorbrengen. Ik voelde me schuldig dat mijn kinderen hun familieleden niet kenden en vanuit mijn familie kwam vrijwel niks, dus de enige manier dit voor elkaar te krijgen was hier te komen. En hoewel ik als volwassene wel wat moeite heb met dat de familieleden nog steeds weinig doen, zijn mijn kinderen enthousiast als ze ze zien, en uiteindelijk gaat het daarom. Ik leid een klein beetje aan een aandachtstekort syndroom, omdat ik opgegroeid ben met een zusje met een verstandelijke beperking en een zusje met ernstige allergieen, dus mijn ouders zaten heel veel in het ziekenhuis en hadden geen tijd voor mij. Ik was vooral bij de oppas, bij de buren, bij mijn tante of vrienden. En daar heb ik hele liefdevolle gezinnen meegemaakt, dus ik heb het wel meegekregen. In Australie hebben een groot sociaal leven, maar hier heb ik niet veel vriendinnen meer, mijn man eigenlijk niemand. Dat geeft niet, we hebben het toch heel druk met de kids etc.
Ok, nu naar de blues van de afgelopen dagen. Het begon al dat wij zouden hosten. Dat vond ik vet leuk, want we hebben nieuw huis en dit zou de eerste keer zijn dat de familie zou zien. We vieren altijd met kant van vader. Mijn oudste tante is heel ziek en gaat door chemo en ze was ze zwak van Amsterdam naar hier te komen. Dus 2 dagen voor kerst hoorde ik dat zij en haar vrouw niet konden komen. Snappen we helemaal natuurlijk. Mijn jongste tante besloot met haar man daar kerst te vieren. Ook mooi en lief idee. Toen hoorde ik per ongeluk dat mijn nichtje en vriend niet zouden komen want die vieren het bij hem. Oh, wist ik niks van. Toen besloot haar andere broer ook wat anders te gaan doen. 7 mensen die opeens niet meer kwamen. Toen werd mijn andere neef nog ziek en hadden we 8 minder. Uiteindelijk waren er maar 4 mensen: mijn vader en vriendin en mijn zusje (die ziek was) en vriend. En oef, ondanks dat ik het allemaal begrijp en logisch vind, deed het mijn hart toch zeer. Nog nooit in mijn leven hebben we kerst niet samen gevierd en nu wij het eens hosten zegt iedereen af. En nogmaals: rationeel snap ik het, maar emotioneel doet het pijn.
IMijn moeder heeft een geheugenprobleem die ze verdoezeld. Ik ben vanaf begin november aanwezig geweest om alles cadeautjes te regelen (we vieren kerst op kerstavond, geen sinterklaas o.i.d.). Ik had lekker eten gemaakt, het gezellig aangekleed etc. Mijn moeder heeft geen enkel cadeautje gekocht of iets bijgedragen. Ze was hier de 23ste nog en ik zei: het begint 16.00 uur, dan doen we de cadeaus 16.30. Mijn zusje kwam onverwacht ook nog, dus snel voor haar nog wat gekocht. En ik was eigenlijk in mijn nopjes: het was gewoon goed geregeld en de kids hadden ZO'N zin. En toen werd mijn zusje ziek. En kon helemaal niks meer. En ze zat te zuchten en kreunen op de bank maar weigerde iets van medicatie. Dus ik vroeg casual of ze nog met kerst mee ging doen en ze ONTPLOFTE. Ik kreeg een telefoon naar mijn hoofd geslingerd, ze begon als een gek te schreeuwen en koffer inpakken en het sloeg echt nergens op. Dit was om 15.50. Ik was echt enorm geschrokken, moest ook enorm huilen. Mijn man mijn zusje kalmeren, die had het iets anders opgevat ofzo. Make up bijgewerkt, het wordt 16.00 uur. 16.15. Mijn moeder is er niet. Mijn zusje haar bellen: was ze het vergeten. Echt: wat een domper.
En sindsdien ben ik gewoon echt down. Het zijn dus echt de blues. Ik weet dat er overal een reden voor is, maar ik vind het zoveel. De oudste heeft zich ook enorm misdragen, zo vreselijk druk en ik kan het hem bijna niet kwalijk nemen, want de stemming was natuurlijk ruk, ondanks dat ik echt geprobeerd heb er nog wat van te maken. Maar het hielp niet echt met mijn mood. En nu zit ik in onze slaapkamer met heel veel snacks te proberen weer leuk te zijn. En ik mis Australie zo, mijn prachtige vrienden en vriendinnen, met hun gezinnen erbij. Ik ben zó pijnlijk anders dan mijn eigen familie: ik wil veel moeite doen voor anderen. In Australie heb ik gelijkgestemden: daar wordt mijn cup enorm gevuld. Hier is mijn cup eigenlijk altijd leeg, ik wil zoveel doen voor anderen, maar krijg zo weinig terug. En dan dit ongelooflijk mistroostige weer al een maand. Teruggaan is nu even geen optie, ik heb nog wat doelen op het werk (en ik heb echt fantastisch werk) en onze zoon loopt achter in spelling en lezen en ik vind niet verstandig hem nu eruit te halen, want dan moet hij in Australie weer opnieuw beginnen. Beter eerst de basis in het Nederlands goed. We hebben koophuis dus we zitten prima, maar die kan ook zo verkocht. Contact met schoonouders is ook supergoed nu, Turkije is mooi dichtbij. Afgezien van de 24ste is het contact met mijn zusje ook waardevol, al doet ze niks voor haar neefje/nichtje (maar goed, als zoon ook steeds zo is als hij is als zij er is - mooie zin, dan is ook lastig voor haar, denk ik).
Het is gewoon lastig: er is zoveel ziekte om ons heen en ik moet zoveel rekening houden met anderen. Mijn vader is fragiel sinds hij zijn broer heeft verloren aan kanker 2 jaar geleden, zelf kanker heeft en zijn oudste zus ook terminaal is. Dus die kan niks hebben. Heeft nog nooit opgepast of een uitje gedaan met ons (we zijn hier anderhalf jaar). Zijn vrouw heeft gewoon een hekel aan kinderen en ze zegt behoorlijk rare dingen. Allebei trouwens lieve mensen verder, materieel naar ons niks te kort maar emotioneel wel. Mijn moeder is onwijs passief en dus geheugenprobleem. En allemaal klachten waar ik steeds met haar naar het ziekenhuis moet. Zus heeft angststoornis en burnout. Andere zus verstandelijk beperkt. Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing en ik ben echt de enige die normaal is en niks heeft. Maar soms is het rekening houden gewoon beetje teveel. En dat is het vandaag. Afgelopen zomer zijn we week op Ameland geweest met de hele familie. Fantastisch. Wij zijn de enige met kinderen. En maar 1 tante (de jongste) heeft aangeboden paar uurtjes op de kinderen te letten zodat wij een borrel konden halen in het dorp samen. Vader, zus, allemaal jonge neven en nichten: niemand die even aanbiedt, moet mijn tante het notabene doen.
Nou ja, jullie merken het wel: er zit veel zeer. Spijt? Nee.. dat zeker niet. De wel echt positieve dingen balanceren de slechte dingen. De tijd met de zieke mensen krijgen we nooit meer terug. Prachtige beelden ook van afgelopen jaar. Maar mijn hart is wel beetje leeg na zulke dagen, ook omdat mijn eigen verwachtingen dan weer in mijn gezicht teruggeslagen worden.
Zo, zien jullie ook eens de verdrietige Marsy. Ben vast wel weer optimistisch over paar dagen, maar nu zit ik in de blues. Hoef trouwens geen medelijden hoor, moest even mijn ei kwijt, vandaar dit topic, dus spuug vooral alles wat je zelf even kwijt wil.