Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Ernstige dyslexie

<<

Mills

Noob

Bericht 11 Jan 2025 23:35

Ernstige dyslexie

Mijn kind heeft ernstige dyslexie. De leerkracht heeft dit nog nooit zo erg meegemaakt en ik moet zeggen dat ik er echt heel erg mee in mijn maag zit. Ik maak mij vooral zorgen om de toekomst.

Zijn er hier dames die ook (ernstige) dyslexie hebben? Heb je er veel last van in het dagelijkse leven? En ook op het werk wat je nu doet? Is het in het verloop van jaren wel beter geworden?

Of ken je iemand die dit ook heeft? En in hoeverre beïnvloedt het zijn of haar leven?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 12 Jan 2025 10:26

Re: Ernstige dyslexie

Mijn nichtje heeft ernstige dyslexie. Zij heeft daardoor op haar sloffen een vmbo diploma gehaald in plaats van havo wat ze met de andere vakken prima had gekund. Haar vervolgopleiding heeft ze ook op haar sloffen gehaald. Inmiddels is ze een aantal jaar aan het werk en heeft haar HBO afgerond. Ze is dus prima terecht gekomen.
2015 💙
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Jan 2025 10:31

Hi Mills, het kan je misschien ook iets brengen om je te verdiepen in de positieve kanten van neurodivergente breinen (zoals mensen met dyslexie die hebben). Het brengt ook kwaliteiten met zich mee namelijk. Ik vind Saskia Schepers iemand die er heel inspirerend over kan vertellen: https://www.bol.com/nl/nl/p/als-alle-br ... EEQAvD_BwE
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Mills

Noob

Bericht 12 Jan 2025 14:05

Minx schreef:Mijn nichtje heeft ernstige dyslexie. Zij heeft daardoor op haar sloffen een vmbo diploma gehaald in plaats van havo wat ze met de andere vakken prima had gekund. Haar vervolgopleiding heeft ze ook op haar sloffen gehaald. Inmiddels is ze een aantal jaar aan het werk en heeft haar HBO afgerond. Ze is dus prima terecht gekomen.

Dit ziet er wel hoopvol uit. Het is geen Havo kind maar ik vind het wel fijn om te lezen dat ze prima terecht is gekomen op eigen kracht. Heel knap!
<<

Mills

Noob

Bericht 12 Jan 2025 14:08

June schreef:Hi Mills, het kan je misschien ook iets brengen om je te verdiepen in de positieve kanten van neurodivergente breinen (zoals mensen met dyslexie die hebben). Het brengt ook kwaliteiten met zich mee namelijk. Ik vind Saskia Schepers iemand die er heel inspirerend over kan vertellen: https://www.bol.com/nl/nl/p/als-alle-br ... EEQAvD_BwE

Ik ga het even doorlezen, bedankt!

Ik denk dat het eerst even allemaal moet landen voordat ik de positieve kant er van in kan zien. Ik wist namelijk wel dat mijn kind er erg veel last van heeft maar als de leerkracht dat zegt dat dit wel het ergste geval is wat hij heeft meegemaakt dan schrik je toch wel even. Maar het komt vast goed. Het is nu eenmaal zo en we gaan gewoon roeien met die riemen die we hebben!
<<

Lavina

Noob

Bericht 12 Jan 2025 18:50

Ik heb nu even geen tijd om uitgebreid te reageren, als kinderen een vergoedt traject mogen volgen noemen ze het altijd ernstige dyslexie. Mijn dochter heeft het ook, ze had echt een enorme achterstand ondanks blijven zitten maar is inmiddels 13 en red zich prima. Mocht je specifieke vragen hebben lees ik het wel!
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 12 Jan 2025 23:49

Het ligt er ook nog wel aan of het leesdyslexie is of schrijfdyslexie of beide. Mijn dochter (15) heeft ernstige leesdyslexie, maar schrijven gaat wel goed (hoewel ze dan nog steeds moeite heeft met woorden goed opschrijven, omdat woorden zodra ze op papier staan niet logisch meer zijn voor haar). Ondanks dat zit ze in VWO4 en ziet ze het niet per se als een belemmering of beperking. Er zijn tegenwoordig goede hulpprogramma’s/dyslexie software waardoor het maken van huiswerk en toetsen makkelijker wordt gemaakt.
Zorg er wel voor je dat kind goede begeleiding krijgt! Mijn dochter kreeg de diagnose pas twee jaar geleden en haar dyslexiebegeleider is echt waardeloos.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Jan 2025 11:08

Hier iemand met een behoorlijke dyslexie gesplitst in de volgende stoornissen, dysorthografie, interferentie stoornis en storing in het sequentie geheugen.
Via de Mavo het MBO gedaan en ondertussen twee bachelors HBO gehaald in het onderwijs. En ik sta nu al ruim 14 jaar voor de klas ( PO en VO). Het kost meer moeite, maar met vallen en opstaan is het gelukt. Het is pas in de brugklas onderzocht, nadat mijn ouders al vanaf groep 2 hebben aangeven dat er iets niet klopte in mijn taalontwikkeling.

Dysorthografie: Storing in spelling, grammatica en idioom
Interferentie stoornis: woorden met meerdere lettergrepen gaan op elkaar storen. Ik kon zonder schaamte lezen 'de lantaarnauto rijdt tegen de vrachtpaal'
Sequentie geheugen: Het op de juiste volgorde onthouden van gegeven, zoals de dagen van de week.

Wat mij heel erg heeft geholpen is mijn moeder. Die heeft wel een talen knobbel en ik heb al mijn verslagen die ik moest inleveren door haar op taal laten nakijken. Ik kreeg het niet dan niet verbeterd terug, ik kreeg het dan rood terug. Doordat ik daarna weer opnieuw moest doornemen heb ik geleerd hoe ik het beste teksten kan schrijven. Niet dat het nu geweldig is, maar ik weet mijn valkuilen qua taal.
Zorg dat lezen geen moeten wordt. Ik lees nog steeds heel graag. In mijn jeugd niet altijd de boeken gelezen op het juiste niveau, maar ik maakte wel mijn meters qua lezen.

Daarnaast zijn mensen met dyslexie vaak heel creatief, ook met taal. Want lukt het ons niet om met woord A het te omschrijven, dan gaan we via een omweg van B en C alsnog naar A.
Verder schrijf ik zelden op intuïtie, maar ik denk over alle spellingsregels etc. na. Ik ben nog steeds bewust bezig met de persoonsvorm en onderwerp en andere spellingsregels.

Een latere zorg, zorg dat je goed op de hoogte bent van de rechten en plichten rondom studeren met een handicapt. Zoals tijdsverlenging en voorlezen, maar het kan ook zijn dat toetsen op een andere manier moeten doen aangeboden als blijk dat de vorm van je dochter daarom vraagt. Meerkeuze vragen waren voor mij bijvoorbeeld een ramp. Dubbele ontkenningen in een vraag bijvoorbeeld zijn voor mij een ramp.

Nog iets wat ik heel prettig vind. Is niet lezen van wit papier met zwarte letters, maar van lichtgeel papier met blauwe letters. Het contrast is van minder groot ( geel zwart deed ik het ook al voor).

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 13 Jan 2025 12:24

Dat contrast verlagen kan ook met een leesliniaal, deze hebben ze in verschillende kleuren, het schijnt dat het verschilt per persoon welke kleur en welk contrast lekker leest. Ik heb me hier overigens in verdiept omdat mijn zoon linkszijdige hemianopsie heeft (hij is linkszijdig blind) en dat levert leesproblemen op. Hoewel wij ons soms ook afvragen of hij geen dyslectie heeft net als mijn man.
Mijn man heeft dyslectie en dat is pas op de middelbare school ontdekt, hij heeft daardoor havo gedaan en heeft daarna cum laude zijn diploma gehaald, daarna heeft hij vwo gedaan en aan de universiteit deed hij twee studies tegelijk.
Ik weet niet welke gradatie hij heeft maar hij heeft nog steeds erg veel moeite met spelling maar hij haalt ook woorden door elkaar en husselt ook in gesproken taal letters door elkaar. Het zit hem niet echt in de weg moet ik zeggen, hij is directeur eigenaar van een groot bedrijf (360 mensen in dienst).
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 14 Jan 2025 18:37

Wij hebben in november ook de diagnose ernstige dyslexie gekregen voor onze zoon van 9, dus ik lees even mee.

Hij krijgt nu elke week 45 minuten behandeling, helaas wel buiten schooltijd. Maar vooralsnog vindt hij het gelukkig wel leuk om er heen te gaan en is hij gemotiveerd voor zijn huiswerk. Alleen het lezen, dat vindt hij stom. Daarvoor hebben we een reis uitgezet met kilometers, voor ieder kwartier lezen 30km. Als er op de eind bestemming zijn heeft hij een leuke activiteit uitgekozen om te gaan doen. Zo houden we hem gemotiveerd.
<<

Mills

Noob

Bericht 18 Jan 2025 20:33

Ook even hier. Ik lees van de week even jullie reacties (alvast dank hiervoor!)

Ik heb heel de week met een flinke griep op bed gelegen en ben nog herstellende. Dus heb nog even geen puf gehad om alles te lezen.
<<

Myloon

Kletskop

Bericht 18 Jan 2025 23:54

Mijn zoon heeft ook ernstige dyslexie, hij heeft een traject doorlopen van ongeveer een jaar waar hij veel tips kreeg. Thuis veel oefenen en heel veel lezen. Dat laatste vond hij voor dit traject niet leuk, nu wordt hij de boekenwurm van de klas genoemd.
Op school krijgt hij bij toetsen e.d extra hulp, mag bepaalde dingen op de computer doen e.d
Waar wij voorheen heel veel hoorde dat hij het moeilijk had op school e.d gaat het nu super goed. Hij heeft net van de week Mavo advies gehad.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Mills

Noob

Bericht 27 Jan 2025 16:18

Giselle schreef:Het ligt er ook nog wel aan of het leesdyslexie is of schrijfdyslexie of beide. Mijn dochter (15) heeft ernstige leesdyslexie, maar schrijven gaat wel goed (hoewel ze dan nog steeds moeite heeft met woorden goed opschrijven, omdat woorden zodra ze op papier staan niet logisch meer zijn voor haar). Ondanks dat zit ze in VWO4 en ziet ze het niet per se als een belemmering of beperking. Er zijn tegenwoordig goede hulpprogramma’s/dyslexie software waardoor het maken van huiswerk en toetsen makkelijker wordt gemaakt.
Zorg er wel voor je dat kind goede begeleiding krijgt! Mijn dochter kreeg de diagnose pas twee jaar geleden en haar dyslexiebegeleider is echt waardeloos.

Het gaat hier echt om beide. Maar het lezen is wel echt het ergste. Mijn kind zit in groep 6 en zit nu op leesniveau begin groep 4. Gelukkig is er wel goede begeleiding, mag veel met audio doen en krijgt extra tijd. Het dyslexie traject wat we vergoed kregen is nu voorbij. Dat waren even uit m’n hoofd 40 behandelingen (op school). We zijn ons nu aan het verdiepen wat we voor vervolgstappen gaan doen. Maar dat is best lastig. Of het is best prijzig of het is iets na school wat niet echt in de buurt is. Dit is voor ons lastig ivm sport en ons werk. En doen we het er wel goed aan om weer met iets anders aan te komen? Kunnen we dan niet beter eerst een half jaar wachten? Of juist nu doorpakken?
<<

Mills

Noob

Bericht 27 Jan 2025 16:24

Myloon schreef:Mijn zoon heeft ook ernstige dyslexie, hij heeft een traject doorlopen van ongeveer een jaar waar hij veel tips kreeg. Thuis veel oefenen en heel veel lezen. Dat laatste vond hij voor dit traject niet leuk, nu wordt hij de boekenwurm van de klas genoemd.
Op school krijgt hij bij toetsen e.d extra hulp, mag bepaalde dingen op de computer doen e.d
Waar wij voorheen heel veel hoorde dat hij het moeilijk had op school e.d gaat het nu super goed. Hij heeft net van de week Mavo advies gehad.

Mijn kind wordt al chagrijnig als we met een boek aankomen en dat maakt het ook zo moeilijk. Maar ik begrijp het aan de ene kant ook wel. We proberen het nu spelenderwijs te doen. Iedere dag een kort berichtje opschrijven , een kort appje sturen, etiketten van etenswaren laten lezen en noem maar op. Dan wordt er toch wat gelezen op een dag. En hopelijk beginnen boeken straks dan ook interessant te worden.

Terug naar Persoonlijk